Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Bjoris, lørdag 07. desember 2013, klokken 21:43

« forrige - neste »

elpedros

Sitat fra: cyber på lørdag 30. november 2013, klokken 10:06
Her ble det mye " dersom - hvis - såfremt - ifall "  ;)

De fleste vet at bil er den dårligste form for investering man gjør - kanskje TMS er unntaket som bekrefter regelen.
På tre år har man spart inn så mye i form av ikke betalt drivstoff, bompenger og årsavgift i tillegg til en enorm tidsbesparelse i kollektivfeltet at man ikke bør bekymre seg for verdifallet på bilen  :D

Dette avhenger jo en del av hva utgangspunktet er. Har du kjørt en Polo e.l og bytter til Tesla får du plutselig dekk- og forsikringsutgifter tilsvarende et godt småbilsdriftsbudsjett..
Kollektivfeltet tror jeg du kan glemme å bruke om 3 år.

Videre gjenstår det jo å se om Tesla består om 3 år, det er overhodet ingen garantier i denne bransjen. Jeg har trua, men de har maaaange utfordringer på veien, ikke minst i statene.

d386yv

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 30. november 2013, klokken 10:23
Sitat fra: Meringdal på lørdag 30. november 2013, klokken 02:32
Som nevnt, dersom bilne etterhvert får mva så holder jp prisene seg veldig bra!
Jeg vil anta at Venstre, FrP og Høyre ikke kommer til å gå for innføring av MVA på elbil i denne regjeringsperioden. Det tør de ikke.

Jeg tror ikke MVA på elbil kommer på lang lang tid. Da blir elbiler plutselig VELDIG mye dyrere enn alternativene og kun entusiaster vil kjøpe. Det vil være politisk vanskelig så lenge miljøspørsmålet er så i vinden. e-UP! uten MVA koster f.eks. allerede 80 000 mer enn billigste bensinversjon. Har ikke sjekket ford focus, men det blir sikkert noe liknende. Med MVA rekker man ikke spare inn merutgiften over levetiden selv om man ikke betaler bomavgift og drivstoff.

Hvor mange her hadde tatt seg råd til Tesla S/X hvis den passerer millionen? Da tror jeg kjøpemassen krymper dramatisk. Drivstoffutgifter og merutgifter til vedlikehold spiller ingen rolle for folk som legger over en million i bil, så da må man mene Tesla er bedre enn alternativene. Dessverre tror jeg mange vil falle av når man får forklart at rekkevidden avhenger av kjørestil, kjøreforhold, skiboks etc etc. Da snur de i døra og kjøper det alltid har gjort, cayenne, range rover etc.

For de som presset budsjettet fra 500 000 til 700 000 for en Tesla S nå kommer ikke til å presse til 1 mill.

Dermed, min spådom er at MVA fritak forblir leenge, noe annet blir vanskelig politisk.

Sjøhyene

Hvis vi ser bort fra mva og andre goder som er umulig å spå om så er det sånn jeg ser det to ting som skiller elbil fra vanlig bil mtp verditap.
En ting som taler i mot elbilen er batterikapasitet som faller over tid.
En ting som taler for elbilen er at det ellers er mindre slitasje deler som svekkes over tid.

Det jeg tror er at gjenstående batterikapasistet vil være den drivende faktoren. Kjører man lite og holder batteriet godt vedlike tror jeg verdien vil holde seg en god del bedre enn tilsvarende bensinbil som er kjørt like langt. En MS som har mistet mye range derimot tror jeg vil tape seg mer enn tilsvarende fossil som er kjørt like langt.

Skulle jeg veddet hadde jeg satt penger på at en gjennomsnittlig MS har tapt seg mindre i verdi enn gjennomsnittlig fossil til samme pris.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

Sitat fra: bmw i3 på fredag 29. november 2013, klokken 20:14
Med en 4hjulstrekk utgave introdusert om en 2-3 år tror jeg imidlertid at verdifallet blir betydelig større.  Om en 2-3 år når X drive er introdusert og leveres i Norge tror jeg kurven blir brått brattere.

Behold model S i max tre år og bestill model X så er dere sikret mot et for stort verdifall. Solgte for 2 uker siden en 2010 modell.  Tapte 170 000kr siden den var ny. Verrdifall på 4 år 30%.  Kjøpte samme merke igjen. Venter spent på Model X som 2017/18 modell dersom bompengeordningen beholdes.
Hva hvis AWD kommer vesentlig tidligere, eks om 6 mnd?
Norge er AWD-land- kurven får seg et hakk nedover såfremt de andre faktorene er uendrede og AWD er betalbar.

bmw i3

Det største problemet med Tesla S er at den er en sedan med bakhjulsdrift.  Sedaner er jo ikke spesielt populære i Norge. Bruktprisen på sedaner er betydelig lavere enn på stasjonsvogner. Det er greitt at den har plass til 7 personer og derav stort bagasjerom men den utelukker alt for mange kjøpegrupper.  Se på salget av BMW 7 serie, A8, Panamera og Mercedes S klasse.  Svært få biler som selges og hvor mange av de er 4-hjulstrekk i dag - neste alle nykjøpte er 4hjulstrekkere vil jeg påstå.  Norge er et land hvor de med god råd(kjøper dyre biler) har bruk for SUV/stasjonsvogn når de skal på hytta. De fleste velger 4hjulstrekkere.  Fascinationen med den enorme kraften i Tesla - akselrasjon fra start og ved forbikjøring deles av et begrenset antall mennesker.  De fleste greier seg med mindre motor i Norge.  Hva skal du med 400 hk? Du får maksimalt bruk for det en til to ganger i løpet av en tur og på norske vinterveier er det vel neppe en fordel med all den kraften i bakenden. Jeg ser fram til at Tesla X kommer, men jeg synes det hadde vært greitt om den ble levert med bare 200-225kw.  Men, det er vel for å få størst mulig rekkevidde at man må ha den største motoren/batteripakken?!

AreLib

Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 13:18
Det største problemet med Tesla S er at den er en sedan med bakhjulsdrift.  Sedaner er jo ikke spesielt populære i Norge. Bruktprisen på sedaner er betydelig lavere enn på stasjonsvogner. Det er greitt at den har plass til 7 personer og derav stort bagasjerom men den utelukker alt for mange kjøpegrupper.  Se på salget av BMW 7 serie, A8, Panamera og Mercedes S klasse. 
rolig nå du sammenligner epler og bananer....Model S er en kombicupe ikke sedan....den er mer fleksibel enn for eksempel bmw 7 serie, den er mer romslig enn panamera. altså en mellomting av sedan og stv :) tror de som har fått bilene sine og kjørt litt på glatta er positivt overrasket på fremkommeligheten til model s....og siden det er en god del som har bestilt den så vil kanskje det antallet x3 naboer titte på bilen og også innse at model s er en helt grei bil og 4x4 stv ikke er helt nødvendig. mye kan skje på 3 år jeg håper trenden for suv og stv 4x4 vil snu seg :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

toppi

Jeg setter gjerne en kasse pils på at min TMS er verdt mer en 275 laken om 2 år og 9 mnd. (Og ca 60 000 km og pent holdt) Jeg betalte 550 for en godt utstyrt S85. (Bestilt i dag koster den litt over 600') Vi som kjøpte tidlig fikk jo en ytterligere rabatt på ca  12 tusen.)

Om det skulle komme en P85 med AWD til 850' som alternativ så er det i alle fall ikke dette som sender prisen på brukte S85 ned. Litt ned på brukte P85 kan dog hende)

Hovedgrunnen til at jeg mener at Model S vil holde seg i pris er vil ha/ må ha faktoren. Den fikk 25 % av stemmene i årets bil kåring, og det kommer ingen konkurrenter de neste 3 årene slik jeg kan se det.

Selv om TMS er "billig" er det fortsatt alt for mye penger for mange, selv om man er god på å regne. Men til en bruktbil pris på 400' tallet åpner markedet seg for veldig mange flere. Og flere har skjønt man kan kjøre for 2 kr mila eller mindre med denne bilen. Og det er jo som kjent etterspørsel og tilbud som bestemmer prisen  :)

Så er det alltid mange hvis og men... mitt utgangspunkt er at Tesla kjører på vider, at restverdi på batteriet er som forventet, og kvaliteten holder seg på et nivå som biler flest.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

cyber

Sitat fra: bensinhodet på lørdag 30. november 2013, klokken 14:23
Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 13:18
Det største problemet med Tesla S er at den er en sedan med bakhjulsdrift.  Sedaner er jo ikke spesielt populære i Norge. Bruktprisen på sedaner er betydelig lavere enn på stasjonsvogner. Det er greitt at den har plass til 7 personer og derav stort bagasjerom men den utelukker alt for mange kjøpegrupper.  Se på salget av BMW 7 serie, A8, Panamera og Mercedes S klasse. 
rolig nå du sammenligner epler og bananer....Model S er en kombicupe ikke sedan....den er mer fleksibel enn for eksempel bmw 7 serie, den er mer romslig enn panamera. altså en mellomting av sedan og stv :) tror de som har fått bilene sine og kjørt litt på glatta er positivt overrasket på fremkommeligheten til model s....og siden det er en god del som har bestilt den så vil kanskje det antallet x3 naboer titte på bilen og også innse at model s er en helt grei bil og 4x4 stv ikke er helt nødvendig. mye kan skje på 3 år jeg håper trenden for suv og stv 4x4 vil snu seg :)

Her er det mye ønsketenkning  :D

BMW 7-serie, Audi A8, Panamera , A7 ( de to sistnevnte er kombikupéer som TMS ) er alle nisjebiler i Norge og selges nesten utelukkende som tyskimporterte -  hvis TMS blir en salgssuksess i Europa som Elon Musk har visjoner om, vil norske TMS-eiere måtte forholde seg tll bruktimport, og det finnes ingen grunner til å anta å TMS som brukt vil holde seg bedre i pris enn ICE-konkurrentene - snarere tvert imot.

Lacaixxa



Flaks for oss da -som nyter lykke hver dag med verdens beste bil - at eurokrisen nærmer seg slutten og at euroen løper mot 9 kr. Ikke særlig gunstig å importere lenger da. Hvis det i det hele tatt er mulig å oppdrive Teslaer.

På den andre siden, hvis jeg kan kjøpe en tms for 300k om tre år så blir konemor overrasket på bursdagen sin.

Og til slutt så er worst case scenario å kjøre det nye familiemedlemmet i 10 år. Virker ikke så ille det heller:):)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

timingbeltkiller

Sitat fra: bensinhodet på lørdag 30. november 2013, klokken 14:23
rolig nå du sammenligner epler og bananer....Model S er en kombicupe ikke sedan.
Det har på en tidligere tråd gått en lang  diskusjon om S er en sedan eller en kombi.
Argumentet for kombi er bilen har lasteluke bak og ikke adskilt bagasjerom.
Argumentet for sedan er TM sjøl kaller bilen luksus sport sedan. Det samme gjør de aller fleste biljournalistene i USA.

Kanhende er sedan mer negativt ladet enn kombi i Norge. Og motsatt i USA?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TS

Sitat fra: cyber på lørdag 30. november 2013, klokken 15:49
Sitat fra: bensinhodet på lørdag 30. november 2013, klokken 14:23
Sitat fra: bmw i3 på lørdag 30. november 2013, klokken 13:18
Det største problemet med Tesla S er at den er en sedan med bakhjulsdrift.  Sedaner er jo ikke spesielt populære i Norge. Bruktprisen på sedaner er betydelig lavere enn på stasjonsvogner. Det er greitt at den har plass til 7 personer og derav stort bagasjerom men den utelukker alt for mange kjøpegrupper.  Se på salget av BMW 7 serie, A8, Panamera og Mercedes S klasse. 
rolig nå du sammenligner epler og bananer....Model S er en kombicupe ikke sedan....den er mer fleksibel enn for eksempel bmw 7 serie, den er mer romslig enn panamera. altså en mellomting av sedan og stv :) tror de som har fått bilene sine og kjørt litt på glatta er positivt overrasket på fremkommeligheten til model s....og siden det er en god del som har bestilt den så vil kanskje det antallet x3 naboer titte på bilen og også innse at model s er en helt grei bil og 4x4 stv ikke er helt nødvendig. mye kan skje på 3 år jeg håper trenden for suv og stv 4x4 vil snu seg :)

Her er det mye ønsketenkning  :D

BMW 7-serie, Audi A8, Panamera , A7 ( de to sistnevnte er kombikupéer som TMS ) er alle nisjebiler i Norge og selges nesten utelukkende som tyskimporterte -  hvis TMS blir en salgssuksess i Europa som Elon Musk har visjoner om, vil norske TMS-eiere måtte forholde seg tll bruktimport, og det finnes ingen grunner til å anta å TMS som brukt vil holde seg bedre i pris enn ICE-konkurrentene - snarere tvert imot.

Her tar du dessverre skammelig feil. Model S er den eneste bilen på det norske markedet som på lang sikt vil være billigere i Norge. Subsidierte US biler er ikke teknisk sett egnet i Norge. I itillegg vil det være et stort og godt bruktmarked når Model X kommer.
Tesla priser likt i Norge i motsetning til dine Tyske venner eller deres grådige importører.( Jeg ville spart opptil 100.000 på å kjøpt en ny Q7 eller 520d i Tyskland. )

Og den andre grunnen er at den UMC'n som følger den Norske modellen er spesifisert til å virke i Norge OG Europa. Kjøper du an EU modell må du ha ny UMC.

"Norway has a unique power grid, referred to as IT Net. For these reason, Model S and Mobile Connectors delivered to Norway are specifically built to work with the Norwegian electricity grid. The Norwegian UMC will be fully functional across Europe. The EU UMC in turn will not function in Norway, this can be bridged by a Type 2 Connector using a public charging station


Jeg tror faktisk vi for første gang i historien kommer til å eksportere våre bruktbiler i større grad. Jeg tror også europeere kommer til å se hitover fordi vi var tidlig ute. 


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Leaf_entusiast

Tror absolutt ikke på den! Jeg tipper at de som bestilte Tesla for noen måneder siden kan selge den ette to måneders bruk med en god gevinst. Det kan man ikke med andre biler. Om tre år er det nok moms på elbiler og da er jo nybilprisene 25% høyere. I tillegg er nok ikke utviklingen med hensyn til kjørelengde kommet vesentlig lengre. Det indikerer også at Tesla vil holde seg godt i verdi.

cairnz

Hva kostet Tesla Roadster i 2009-2010? Nå ligger de på 400-450 og oppover.. det er kanskje en pekepinn?
Elbilist

Cobos

Sitat fra: cairnz på lørdag 30. november 2013, klokken 22:51
Hva kostet Tesla Roadster i 2009-2010? Nå ligger de på 400-450 og oppover.. det er kanskje en pekepinn?
Jeg er rimelig sikker på at en såpass spesiell bil som Tesla Roadster tross alt er ikke er representativ for Model S verditap på noen som helst måte... Markedet for 2 seters Roadstere i Norge er hva, 50 biler i året? Spesielt i det øvre prissjiktet er det rimelig tynt. Tross alt en Porsche 911 har nok bagasjeplass med baksetet til at 2 personer kan reise langt. Roadsteren har knapt nok det engang...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cyber

TS skrev :
" Jeg tror faktisk vi for første gang i historien kommer til å eksportere våre bruktbiler i større grad. Jeg tror også europeere kommer til å se hitover fordi vi var tidlig ute. "

Forutsatt at Model S blir en evigvarende " ventelistebil " vil du ha rett og jeg feil.

Hvis derimot Tesla skal nå sitt mål om å levere 15.000 biler i løpet av 2 år ( feks 5000 biler 2014 og 10.000 biler 2015 ) må de selge biler, Tesla kan ikke forvente at 100.000 Euro-biler selger seg selv i Tyskland.
Solgte nybiler i Tyskland, særlig i klassen over "smør og brød", er hovedsaklig til næring og prisene i Tyskland, som du så riktig påpeker ovenfor, er sterkt rabatterte. Tesla skal som " ikke-tysk" konkurrere mot Tysklands bilindustri på en proteksjonistisk hjemmebane - det må de gjøre på pris.
Og hvis de konkurrerer på pris for å nå sine mål betyr det billige ( lettbrukte- ) biler for nordmenn som dessuten får refundert tysk moms før bilene tas avgifts- og momsfritt inn i Norge - om du tror at dette scenarioet gir høye bruktbilpriser på TMS i Norge, så deg om det.

Vi får håpe du får rett ( noe som innebærer at Tesla vil bruke lang tid på å erobre Europa )  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA