Litt erfaringer ang. kjørelengde

Startet av fws, fredag 29. november 2013, klokken 08:51

« forrige - neste »

fws

Det er mange tråder her om kjørelengde, men vi tåler en til=)
Igår kom jeg i den situasjonen at alle ladestasjoner i borettslaget var opptatt. Dette er en situasjon som mange sikkert kjenner seg igjen i. Og den er ganske frustrerende. Jeg hadde 17% batteri igjen for å komme meg til jobb. Jeg kjører ring 3 fra øst til vest. Det blir ca. 20 km. Vanligvis bruker jeg i beste fall 15%, eller i hverste fall 30% batteri til jobb. Så jeg gikk inn for å se hvor økonomisk jeg greide å kjøre. Tempraturen var på ca. 0 grader og trafikken var grei. Det var litt kalt i bilen siden jeg kjørte uten varmen på, men sete og rattvarme er fin og ha. Da jeg kom på jobb hadde jeg brukt 9% batteri på turen. Det hadde jeg ikke trodd.

Jeg kan nå si at man kommer mye lenger hvis man =)
Nissan Leaf 2018

Oddvar

Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Balrog

Jeg var nede på 2 streker (22km GOM etter 5 km sammenhengende nedoverbakke) og svingte desperat innom en hurtiglader og ventet 20 minutter i kø. Hurtigladeren viste da at det var 37%(!) kapasitet på batteriet! How come?

Jeg må vel få med et android/SOC-meter. Noen som kan anbefale et trådløst OBDII-adapter?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Elmo

Sitat fra: Balrog på fredag 29. november 2013, klokken 19:43
Jeg må vel få med et android/SOC-meter. Noen som kan anbefale et trådløst OBDII-adapter?

Du må vel bare skumme gjennom Android-SOC tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7911.0.html
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Balrog

Da har jeg brukt 40 minutter på å tolke noen hundre forkortelser i den lange tråden uten å finne annet enn at det finnes mange dårlige adaptere - og ga opp. Er det noen i det hele tatt som kan avsløre navn, nummer og selger på et fungerende OBDII-adapter?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017


eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Lynet

Har nettop gjort en liten test.
Skulle før helga kjøre Trondheim - Støren tur/retur og fant ut at det skulle gå da det er 110km for meg. Det var bløtt, vind og 3 til 5 pluss.
Når jeg ankom Støren var soc under 50% så da var det bare å skaffe seg et par timers lading for å greie hjemturen.
Kjørte med varmen på unntatt siste milen på hjemtur da low battery kom på.
Snittforbruket de første 10 mil var da like over 0,2kWh/mil den siste mila kom ned på 0,15.
Så konklusjonen blir at rekkevidden i slikt vær er 100km med varme på.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA