Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding

Startet av PaalT, lørdag 07. desember 2013, klokken 00:50

« forrige - neste »

PaalT

Er lykkelig eier av en S85 med 2x lader. Har 3fas 230V 32A til garasjen og installert Salto boks (justert til 20A). Brukte TMS lade kabel de første dagene før Salto boksen ble ferdig installert.

For et par dager siden begynte jordfeilvarsleren i sikringsskapet å pipe når jeg begynte å lade. Et par pip og så stille igjen :o .  Men pipingen tiltok for hver dag (men for kort til å feilsøke for å finne feilen).  Vi har en jordfeilvarsler som ikke er retnings bestemt og har lurt oss tidligere når det er jordfeil i nabolaget.  Typisk får vi alarmer rundt adventstiden (antar folk pynter uforsvarlig med julebelysning-sjokkerende  :o).
I går var alarmen vedvarende slik at jeg kunne begynne feilsøkingen. Det var enkelt å fastslå at jordfeilen var tilknyttet 32A kursen til garasjen og Salto boksen. Hvis jeg kobler fra Salto ladekabelen fra bilen, så forsvant feilen. Koblet til TMS ladekabel til en 230VAC 20A krets i garasjen.. Igjen så begynte det å pipe.  Altså, jordfeilen er tilknyttet TMS!! Ringte elektrikeren og han mente at det er nok noe krypstrøm fra elektronikken som får jordfeilvarsleren til å pipe. Vi skal megge (Isolasjons teste) igjennom systemet i dag. I tillegg har han sagt flere ganger at den type jordvarsler (ikke retningsbestemt) er bare å kaste. I dag benytter nye installasjoner automatsikringer med jordfeil sikring (eller hva det nå heter).

Jeg skal ringe Tesla og muligens Salto i dag. Hvis det er andre som har lignende erfaringer, så hører jeg gjerne fra dere. Oppdaterer senere med siste nytt
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

PaalT

Snakket nettopp med Tesla (Ca).. De har aldri hørt om noe problemer med TMS og jordfeil. De skal vurdere problem stillingen!
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Amper

det var et litt likt tilfelle rapportert her inne på forumet for en kort tid tilbake.. der en som fikk ettermontert dobbeltlader.. og jordfeilen ble "stor" nok til at han fikk jordfeil.  selv om andre sammenfallende tilfeldigheter ikke kan utelukkes der..
P85D :o)

OleJA

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

PaalT

Tusen takk Amper og OleJA for gode innspill! Dere har nok rett!

Snakket med Egil hos Salto (Han er kunnskapsrik og utrolig hyggelig) . Han bekrefter at jordfeil kan skje pga den totale lekkasjestrømmen mot jord. spesielt i systemer med jordfeilvarslere av eldre type (som jeg har). El biler har en creep-current / krypstrøm som er iht dagens standard, men overstiger eldre installasjoner. Elbil var ikke noe tema 10-15 år siden (ikke på samme måte som i dag).

Det blir nok til at man må rive ut jordfeilvarsleren og installere automatsikringer med jordvern (eller hva det nå heter).
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Alfonss

Går det å lade med 3fas 230V??
Trodde man måtte ha trafo isåfall?

Er "Salto boksen" du nevner en trafo eller ladestasjon?

scoot

Går fint ann å lade på en 3fas kurs, så lenge du bare kobler til 1 fase :)

Bare å få opp jordfeilautomat og kaste jordfeilvarsleren her.
2009 Revai

PaalT

Alfonss,

Har 230VAC 3fas ut til garasjen. Bruker kun 1fas inn til Salto ladestasjon.
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Alfonss

OK!

Da skjønner jeg :-)

Jeg har også 3fas 230V 32A til garasjen! Denne kursen går til en 12,5kW trafo som sender ca 17A 400V 3fas til Salto ladestasjonen.

Spurte bare fordi fikk inntrykk av at du ladet med 3fas 230. ;-)


:-) :-)

D.O

Sitat fra: PaalT på fredag 29. november 2013, klokken 09:09
Tusen takk Amper og OleJA for gode innspill! Dere har nok rett!

Snakket med Egil hos Salto (Han er kunnskapsrik og utrolig hyggelig) . Han bekrefter at jordfeil kan skje pga den totale lekkasjestrømmen mot jord. spesielt i systemer med jordfeilvarslere av eldre type (som jeg har). El biler har en creep-current / krypstrøm som er iht dagens standard, men overstiger eldre installasjoner. Elbil var ikke noe tema 10-15 år siden (ikke på samme måte som i dag).

Det blir nok til at man må rive ut jordfeilvarsleren og installere automatsikringer med jordvern (eller hva det nå heter).
Er samme krav i dag som når jordfeilvarsleren kom, 30mA. Forskjellen er at jordfeilvarsleren måler alle kurser samtidig, og vil da varsle ved mange små feil som tilsammen overskrider 30mA.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Andrewas

Sitat fra: PaalT på fredag 29. november 2013, klokken 09:09
Tusen takk Amper og OleJA for gode innspill! Dere har nok rett!

Snakket med Egil hos Salto (Han er kunnskapsrik og utrolig hyggelig) . Han bekrefter at jordfeil kan skje pga den totale lekkasjestrømmen mot jord. spesielt i systemer med jordfeilvarslere av eldre type (som jeg har). El biler har en creep-current / krypstrøm som er iht dagens standard, men overstiger eldre installasjoner. Elbil var ikke noe tema 10-15 år siden (ikke på samme måte som i dag).

Det blir nok til at man må rive ut jordfeilvarsleren og installere automatsikringer med jordvern (eller hva det nå heter).

Jeg er han andre som også hadde jordfeil. Jeg har ca 5 år gamle automatsikringer m jordfeilvern (kombiautomat). Pussig nok så forsvant feilen helt plutselig for 4 dager siden. Lader perfekt enda. 230v 13A 1-fas via UMC.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

scoot

Sitat fra: D.O på fredag 29. november 2013, klokken 09:44
Sitat fra: PaalT på fredag 29. november 2013, klokken 09:09
Tusen takk Amper og OleJA for gode innspill! Dere har nok rett!

Snakket med Egil hos Salto (Han er kunnskapsrik og utrolig hyggelig) . Han bekrefter at jordfeil kan skje pga den totale lekkasjestrømmen mot jord. spesielt i systemer med jordfeilvarslere av eldre type (som jeg har). El biler har en creep-current / krypstrøm som er iht dagens standard, men overstiger eldre installasjoner. Elbil var ikke noe tema 10-15 år siden (ikke på samme måte som i dag).

Det blir nok til at man må rive ut jordfeilvarsleren og installere automatsikringer med jordvern (eller hva det nå heter).
Er samme krav i dag som når jordfeilvarsleren kom, 30mA. Forskjellen er at jordfeilvarsleren måler alle kurser samtidig, og vil da varsle ved mange små feil som tilsammen overskrider 30mA.
Den største forskjellen er vel strengt tatt at det før ikke var krav til utkobling, men bare varsling. Riktig som du sier ang. måling av alle kurser, vi vet jo alle hvor vellykket etterfølgeren "felles jordfeilvern for hele installasjonen" var :)
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA