Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilte bil til gammel pris, men nytt utstyr, ikke f.

Startet av Gusse, fredag 06. desember 2013, klokken 23:10

« forrige - neste »

Milzit

Sitat fra: christian1986 på lørdag 07. desember 2013, klokken 02:08
Sitat fra: cairnz på lørdag 07. desember 2013, klokken 00:45
skandiabanken krever 35%? egenkapital om du skal ha over 5 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er tull. Har selv lån i Skandiabanken, med 25% EK og nedbetaling over 8 år.

(betyr ikke at jeg har tenkt å bruke 8 år, men ok måte å frigjøre kapital).
Jeg hadde 12% EK og 8 år.
De har ikke noe krav om min. EK men Skandiabanken ser på din betalingsevne.
(Lånet er innfritt nå)

cairnz


Sitat fra: Milzit på søndag 08. desember 2013, klokken 00:30
Sitat fra: christian1986 på lørdag 07. desember 2013, klokken 02:08
Sitat fra: cairnz på lørdag 07. desember 2013, klokken 00:45
skandiabanken krever 35%? egenkapital om du skal ha over 5 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er tull. Har selv lån i Skandiabanken, med 25% EK og nedbetaling over 8 år.

(betyr ikke at jeg har tenkt å bruke 8 år, men ok måte å frigjøre kapital).
Jeg hadde 12% EK og 8 år.
De har ikke noe krav om min. EK men Skandiabanken ser på din betalingsevne.
(Lånet er innfritt nå)
Ok, da er den kalkulatoren de har på siden sin litt misvisende for den har ikke vist mulighet for 8 år uten en "slump" EK. Kanskje verdt en samtale med de likevel :-)

Takk for oppklaring!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

Milzit

Sitat fra: cairnz på søndag 08. desember 2013, klokken 00:43

Sitat fra: Milzit på søndag 08. desember 2013, klokken 00:30
Sitat fra: christian1986 på lørdag 07. desember 2013, klokken 02:08
Sitat fra: cairnz på lørdag 07. desember 2013, klokken 00:45
skandiabanken krever 35%? egenkapital om du skal ha over 5 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er tull. Har selv lån i Skandiabanken, med 25% EK og nedbetaling over 8 år.

(betyr ikke at jeg har tenkt å bruke 8 år, men ok måte å frigjøre kapital).
Jeg hadde 12% EK og 8 år.
De har ikke noe krav om min. EK men Skandiabanken ser på din betalingsevne.
(Lånet er innfritt nå)
Ok, da er den kalkulatoren de har på siden sin litt misvisende for den har ikke vist mulighet for 8 år uten en "slump" EK. Kanskje verdt en samtale med de likevel :-)

Takk for oppklaring!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå er jeg ikke helt sikker på antall år, men jeg tok maks år siden dette kun var midertidig. Men du trenger jo ikke å snakke med de heller, bare gå inn og fyll ut søknad om finansieringsbevis.

krister461

Med all respekt å melde, om du er avhengig av 10 års lånetid og kanskje kausjonist, så tror ikke jeg at Tesla Model S er bilen for deg på dette tidspunkt. I alle fall ikke en "rød Tesla model S 85kw 19" felger med absolutt alt av utstyr. Sort nappa skinn og piano sort dashbord.4 års serviceavtale med Ranger og Nokian piggdekk". Det er fullt mulig å sette sammen en mye mer nøktern konfig enn som så.

Min anbefaling blir derfor å selge denne bilen.

Er du heldig så kan du gå i pluss på salget. Om du fortsatt "må" ha en Tesla så kan du bestille deg en med mye mindre utstyr og 8 års nedbetalingstid hos Skandiabanken. Om du først sparer opp til 25% egenkapital så får du også en veldig god rente der.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre. :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk


Gusse

Sitat fra: krister461 på søndag 08. desember 2013, klokken 08:16
Med all respekt å melde, om du er avhengig av 10 års lånetid og kanskje kausjonist, så tror ikke jeg at Tesla Model S er bilen for deg på dette tidspunkt. I alle fall ikke en "rød Tesla model S 85kw 19" felger med absolutt alt av utstyr. Sort nappa skinn og piano sort dashbord.4 års serviceavtale med Ranger og Nokian piggdekk". Det er fullt mulig å sette sammen en mye mer nøktern konfig enn som så.

Min anbefaling blir derfor å selge denne bilen.

Er du heldig så kan du gå i pluss på salget. Om du fortsatt "må" ha en Tesla så kan du bestille deg en med mye mindre utstyr og 8 års nedbetalingstid hos Skandiabanken. Om du først sparer opp til 25% egenkapital så får du også en veldig god rente der.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre. :-)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Takk for råd.
Er i utganspunktet ikke avhengig av kausjonist, det var bare et forsøk på å få lånebetigelsene riktig. Er heller ikke avhengig av 10 år, mer heller 8 for å ta høyde for å ikke betale seg ihjel i måneden, og da heller betale mere hvis muligheten byr seg. Topic her handler mere om SMN 1 sin meninger angående verditap på Tesla Model S, da de ikke på akkurat denne bilen er villig til å gå forbi 5 års grensen. Tema utviklet seg litt utover, da det ble mye fokus på om jeg burde heller ikke. Jeg har selv vært med på å dra dette litt OT, med å dele litt følelser, opplevelse, og ikke minst frustrasjon over å få for andre gang få set back fra min bank. Har selv gått igjenom betalingsevne før bilen ble bestilt med min bank, og med det og 10 år nebetalingstid som bakgrunn bestilte jeg bilen i juni. Har siden da refreshet my Tesla, sittet på dette forumet mange ganger om dagen, sett alt av youtube filmer det er der ute, ventet, sett fram til levering, fortalt venner og kollegaer til kjedsomhet om denne bilen. Fikk som sagt for noen uker siden for første gang siden bestilling et set back ute av det blå, med at banken ikke tar pant i akkurat denne bilen over 5 år, som på en måte snudde litt opp ned på ting for meg. Fikk så beskjed om dette med kausjonist, noe jeg selvfølgelig trodde på. Det hadde ikke noe å gjøre med min betalingsevne, men det faktumet at bilen ikke kunne på noen annen måte lånes opp på lengere tid enn 5 år, uten at banken da trengte mere sikkerhet.
2.set back kom bare noen dager siden, med en kontramelding fra min bank, at pga at min kausjonist ikke hadde fast eiendom, så var vi tilbake til utgangspunktet. Ja man kan nok si at dette er vanlig, og at dette burde jeg visst, men jeg trodde på banken min, og spurte til og med for å unngå flere skuffelser: "er du helt sikker på at dette går i orden nå?".
Så topic er to delt:
SMN sitt syn på verditap/risiko på Tesla model S.
......også kanskje behandlingen av meg som kunde.
Takker likevel for gode råd som er gitt gjennom alle postene.

krister461

Så for å svare på topic: Jeg er ikke videre imponert av SMN og vil heller anbefale Skandiabanken. Da får man også mer trygghet for at renten ikke vil stige unødvendig. Man blir rimelig låst med billån siden de ikke kan flyttes fra bank til bank.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk


Gusse

Sitat fra: krister461 på søndag 08. desember 2013, klokken 11:48
Så for å svare på topic: Jeg er ikke videre imponert av SMN og vil heller anbefale Skandiabanken. Da får man også mer trygghet for at renten ikke vil stige unødvendig. Man blir rimelig låst med billån siden de ikke kan flyttes fra bank til bank.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Takk skal du ha for rådet Krister, skal ta det med meg videre.

Bjoris

#112
Noen banken har satset på Tesla og gir gode betingelser og ønsker flest mulig at disse kundene, men det er nok ikke fordi de ser for seg at Tesla er ett kupp, som sagt før. Banken har ingen følelser, de kalkulerer bare kaldt hva som er best for dem. Poenget for de bankene som satser på ekstra gode betingelser for Tesla er at de ønsker å få fatt i nye, gode kunder. Jeg antar de har regnet seg frem til at vi som kjøpere av Tesla er en interessant kundegruppe.

De bankene som ikke ser det slik ser nok kun på objektet, en amerikansk bil med ny teknologi og ukjent leverandør, da er det jo lett å se tilbake på verdifallet på andre elbiler og kreve saftig EK eller kort nedbetalingstid. Selv om jeg er overbevist om at de tar feil når de tenker slik så forstår jeg likevel tankegangen, spes for kunder som ikke kan eller vil ta egen risiko ved å satse en passelig egenkapital.

Mulig jeg provoserer nå, men se det fra bankens side, hvorfor skal de ta all risiko for at du skal få deg en ny gadget? Når jeg mener all risiko så er det altså når du selv ikke bidrar med EK i investeringen. At bankene ofte løser slikt med kausjoner er en uting, ok til leilighet for å komme seg inn i eiendomsmarkedet, men Tesla? Det er ikke noe en MÅ ha... eller ;D



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Gusse

Sitat fra: bjoris på søndag 08. desember 2013, klokken 11:59
Noen banken har satset på Tesla og gir gode betingelser og ønsker flest mulig at disse kundene, men det er nok ikke fordi de ser for seg at Tesla er ett kupp, som sagt før. Banken har ingen følelser, de kalkulerer bare kaldt hva som er best for dem. Poenget for de bankene som satser på ekstra gode betingelser for Tesla er at de ønsker å få fatt i nye, gode kunder. Jeg antar de har regnet seg frem til at vi som kjøpere av Tesla er en interessant kundegruppe.

De bankene som ikke ser det slik ser nok kun på objektet, en amerikansk bil med ny teknologi og ukjent leverandør, da er det jo lett å se tilbake på verdifallet på andre elbiler og kreve saftig EK eller kort nedbetalingstid. Selv om jeg er overbevist om at de tar feil når de tenker slik så forstår jeg likevel tankegangen, spes for kunder som ikke kan eller vil ta egen risiko ved å satse en passelig egenkapital.

Mulig jeg provoserer nå, men se det fra bankens side, hvorfor skal de ta all risiko for at du skal få deg en ny gadget? Når jeg mener all risiko så er det altså når du selv ikke bidrar med EK i investeringen. At bankene ofte løser slikt med kausjoner skulle jo være forbudt, ok til leilighet for å komme seg inn i eiendomsmarkedet, men Tesla? Det er ikke noe en MÅ ha...

Provoserer? Ikke meg ihvertfall. Veldig godt innlegg:)
...eneste er at selv om jeg hypotetisk kunne gå inn med 200.000 i EK, så hadde de i utganspunktet ikke over 5 år, noe som er litt feigt etter min mening. Men fortalte at jeg hadde snakket med flere banker deriblandt DNB, der DNB godtok 10 år med 200K i EK, så de skulle sjekke en gang til.

Kilroy

+1
Skandiabanken har knallgode betingelser og låner til Tesla over 5 år!
Sitat fra: krister461 på søndag 08. desember 2013, klokken 11:48
Så for å svare på topic: Jeg er ikke videre imponert av SMN og vil heller anbefale Skandiabanken. Da får man også mer trygghet for at renten ikke vil stige unødvendig. Man blir rimelig låst med billån siden de ikke kan flyttes fra bank til bank.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Gusse

Etter en runde med litt tough love: litt "hør nå her" som forrett, å litt "andre banker har ordninger over flere år...", en dash av trussel som" skifter bank...alle kontoer etc".....servert på et fat av
" jeg vil jo gjerne være deres kunde fortsatt".....og til dessert " har jeg ikke vært en trofast og sikker betaler i alle de år?"..........så virker det som Smn har tatt til vettet og faktisk tilbudt meg 7år nedbetalings ordning med 200K egenkapital. :)

Muffinman

Hyggelig å høre at det ordnet seg. Har også vært kunde i SMN inntil nylig, og de har stort sett nulltoleranse på å miste kunder som er sikre betalere. Gjorde kort prosess med dem på grunn av at betingelsene var av markedets dårligste, og en årelang praksis som medførte at jeg måtte følge med dem hele tiden for at de skulle "huske på" å gi meg deres beste betingelser. Hvad tycks om en sparekonto med 0,1 % rente, det samme som lønnskontoen? Og lønnskontoen hadde ikke begrensning på uttak før det ble belastet gebyr. Hos en annen bank fikk jeg samme rente fra første krone som man måtte opp i 50.000 hos SMN. De slet litt med å forklare fordelen med å ha pengene på sparekonto, for å si det slik.  Sparepengene til barna fortjener bedre ;)

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

tho

Sitat fra: Gusse på mandag 09. desember 2013, klokken 21:58
så virker det som Smn har tatt til vettet og faktisk tilbudt meg 7år nedbetalings ordning med 200K egenkapital. :)

så  bra! hvilken rente fikk du?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Gusse

Sitat fra: tho på mandag 09. desember 2013, klokken 23:00
Sitat fra: Gusse på mandag 09. desember 2013, klokken 21:58
så virker det som Smn har tatt til vettet og faktisk tilbudt meg 7år nedbetalings ordning med 200K egenkapital. :)

så  bra! hvilken rente fikk du?
Vel, har ikke fått noe oversikt enda. Bare en etter stengetid bekreftelse.
Månedlig rente/avdrag på 6800,- i 7 år på 461000, hva nå det blir for de som kan regne :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA