Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilte bil til gammel pris, men nytt utstyr, ikke f.

Startet av Mangodjango, fredag 06. desember 2013, klokken 17:06

« forrige - neste »

Mangodjango

Jeg har ikke elbil pr i dag men vurderer å kjøpe. Problemet er at jeg ikke har lademulighet hjemme, men jeg vil derimot kunne lade på jobb. Spørsmålet jeg har er derfor hvor lenge strømmen i en elbil varer når den ikke er i bruk. Hvis jeg feks reiser bort på ferie tre uker midt på vinteren  (-10 til -20), vil det fortsatt være nok juice på et i utgangspunktet halvfult batteri (leaf/golf/i3 størrelse) slik at jeg vil kunne kjøre på jobb 25 km for å få ladet opp første dag etter en slik ferie? Det egentlige spørsmålet blir vel om det vil være galskap av meg å i det hele tatt vurdere elbil hvis jeg ikke har lademulighet hjemme. Finnes det eksempler på at folk får en slik situsjon til å fungere? Jeg bor i Oslo sentrum, så det vil være mulig å finne ladere i rimelig avstand (1-1,5 km) fra bostedet, men offentlige ladere kan være opptatt når det passer minst, så de blir ikke noe jeg tenker å benytte til annet enn nødlading. Jeg tenker som sagt å basere meg på lademulighet på jobb. Vil det kunne være realistisk å få til noe slik?

elektrolux

Har kjørt Elbil i snart 8 år, og knapt noengang ladet hjemme.

Du kan fint parkere litium biler i 3 uker, men biler med Zebra batteri kan ikke stå utilkoblet over lengre tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pottle

#2
Det skal nok gå bra med dagens situasjon. Det burde være nok å lade på jobb. Husk at det i værste fall kan ta 10-12 timer å lade bilen helt opp hvis du har brukt bilen mye dagen før.

Nå vet jeg ikke hvordan du har ordnet deg på jobb. Kanskje du har dedikert parkering samt aldri tenker på å bytte jobb. Men, kanskje du burde tenke på hva som vil skje når 10 av dine kollegaer også får elbil. De vil også kreve å få samme behandling som det du har fått. Hva hvis 50 elbiler skal parkere der? From the top of my head, så tror jeg ladetilbudet på jobb forsvinner hvis dette skjer.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

emil

Jeg har ingen lademulighet hjemme og har klart meg fint i over 3mnd nå med 14-15 mil pr døgn. Men jeg har en ladestolpe ~150m fra huset som pleier å være ledig om natta, ellers kan jeg legge på 300-400m i et par retninger for alternative ladeplasser.

Og hvis du bare skal 5 mil om dagen til vanlig tror jeg alle bilalternativene du lister opp burde funke, og i sommerhalvåret trenger du kanskje ikke å lade hver dag heller. Litt avhengig av bilvalg og hvis det kan bli problematisk med lading hver dag ville jeg gått til anskaffelse av mulighet for å lade med 16A eller 32A

Mangodjango

Takk for gode råd folkens, jeg antar det vil kunne la seg gjøre om jeg er entusiastisk og villig til å gå et lite stykke fra nærmeste stolpe i nabolaget de gangene jeg trenger det. Jeg bør også velge noe som kan hurtiglades de gangene man ikke kan vente x antall timer. Det er et godt poeng at det kommer til å bli mer kø ved ladestasjoner på jobb etter hvert som flere anskaffer elbil, og neste år tipper jeg salget vil øke sterkt med de nye som kommer da. Det er fare for at det vil utvikle seg en slags konkurranse som handler om å stå opp først for å sikre seg lader på jobb. Den konkurransen vinner trolig de eldste. Å håpe på det skal utvikle seg en gentlemans kultur, hvor de som har strøm hjemme ikke lader på jobb fordi de ikke trenger det, er kanskje å håpe på litt mye. På den annen side kan det bli en ny sport og kjøre nøysomt og kalkulerende. Er det noen som vet om det finnes nødlading på bil fra bergingsselskaper i Norge ennå, jeg mener i tilfelle man kjører tom - og hvis det finnes - er det vanlig ladfart på disse?

TB

Sitat fra: Mangodjango på fredag 29. november 2013, klokken 20:19
Er det noen som vet om det finnes nødlading på bil fra bergingsselskaper i Norge ennå, jeg mener i tilfelle man kjører tom - og hvis det finnes - er det vanlig ladfart på disse?

Det er tydelig varsel før det er tomt, men det er klart det hender om plan om lading slår feil eller ladestasjonen du tenkte og bruke er defekt eller ikkje er ledig. Du kan lese på forumet om dei erfaringar som andre har gjort. (Eg har ikkje testa dette .. bank i bordet :-) )

Om du går tom, og ringer Viking / NAF vil berger hente bilen på plan, og frakte den til ein eigna stad. Ingen lading vil skje, dette tek for lang tid - og er for kostbart.

I praksis vil du komme langt med slepetau og/eller skjøtekabel. Dvs, om du kan parkere ikkje så langt frå ein kontakt, så ladar du via skjøtekabel - spesielt aktuelt der ladestasjon er oppteken, men ikkje brukt for lading.

Slepetau er aktuelt om du står meir grisgrent parkert. Treffer du ein fossilbilist med stor bil som ikkje har tru på elbil er transport sikra :)  Om bilen ikkje er heilt tom er det på denne måten er det og mulig og lade, ved at bilen opplever det som ein lang nedoverbakke. (Instruksjonsbøker advarer mot dette, så alt med måte..)

I teorien vil det vere mulig med ein mobil hurtiglader som lader til ca 80% på 30 minutt. Men, hurtiglading vil kreve mykje energi, enten motor/generator, eller mobilt batteri. Tvilsomt om det vil vere mange nok som vil betale slik at dette vil lønne seg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Knotten

Sitat fra: Mangodjango på fredag 29. november 2013, klokken 20:19
Takk for gode råd folkens, jeg antar det vil kunne la seg gjøre om jeg er entusiastisk og villig til å gå et lite stykke fra nærmeste stolpe i nabolaget de gangene jeg trenger det. Jeg bør også velge noe som kan hurtiglades de gangene man ikke kan vente x antall timer. Det er et godt poeng at det kommer til å bli mer kø ved ladestasjoner på jobb etter hvert som flere anskaffer elbil, og neste år tipper jeg salget vil øke sterkt med de nye som kommer da. Det er fare for at det vil utvikle seg en slags konkurranse som handler om å stå opp først for å sikre seg lader på jobb. Den konkurransen vinner trolig de eldste. Å håpe på det skal utvikle seg en gentlemans kultur, hvor de som har strøm hjemme ikke lader på jobb fordi de ikke trenger det, er kanskje å håpe på litt mye. På den annen side kan det bli en ny sport og kjøre nøysomt og kalkulerende. Er det noen som vet om det finnes nødlading på bil fra bergingsselskaper i Norge ennå, jeg mener i tilfelle man kjører tom - og hvis det finnes - er det vanlig ladfart på disse?

Jeg kjører 8 mil tur/retur jobb/hjemme og lader stort sett bare på jobb.
Det er ca 5-6 elbiler på bygget på jobb.
Jeg er vanligvis først, litt før syv om morgenen.
Jeg bruker bil av og til i jobben, så jeg liker å lade så snart som mulig, jeg lader med 16A og er vanligvis ferdig litt før ni.
Da har ofte nestemann lagt fram sin kabel, jeg kobler min fra og hennes til, og kjører bilen min til en vanlig parkeringsplass.
Det går stort sett bra.
Det er lurt å sette opp et skilt på innsiden av frontruten med ditt mobnr, så du evnt. kan kontaktes ved behov.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

asbkar

Pratet med ei ved hurtigladeren i Sandvika. Hun har ikke lademuligheter hverken på jobb eller hjemme, så hun hurtiglader hver dag etter jobb istedet. Med barn i bilen som venter. Imponerende innsats spør du meg!
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA