Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikring går på offentlige ladestolper

Startet av Kethorp, fredag 06. desember 2013, klokken 16:25

« forrige - neste »

Kethorp

Er nybakt Think City eier, men gammel Thinker med en Classic som jeg har kjørt i nesten 9 år til den nå sa takk for seg for godt.

Etter å levd med usikre batterier i Classic i mange år og skiftene råd om batteripleie er jeg nokså opptatt av å bevare mine Zebra batterier og laderen på best mulig måte.  MEN nå er jeg skikkelig forvirret om hva som faktisk er anbefalt praksis ift. å lade med minst mulig belastning på Zebra-batteriet. Bilen har serienummer 5250 som tilsier at den er produsert midtveis serien i Finland (Gen1 PCU med gen1 motor produsert i Finland (VIN U005001 - U005372)).

Håper noen kan svare meg på hva som er riktig:
Instruksjonsboken for batteriet sier at en skal kople til laderen så ofte en kan og holde batteriet toppladet så sant mulig uten å ta hensyn evt. klattlading og å unngå landing med 16A etc.

1)   I det siste har jeg fått referert av andre Thinkeiere at R&S sier at en ikke bør plugge i bilen støtt og bare bør lade over natten og når en har sjanse til at ladeprosessen får fullføres til 100%, men de sier ikke noe om evt. risiko ved klattlading av Zebra.

2)   På min Think Classic var det risikosport å klattlade og lade bilen med 16A. I instruksjonsboken på T-City står det ingen ingenting om å velge hhv. 10A og 16A lading, men på forumet tolker jeg at en må trykke to raske trykk på Powercharge for å lade med 16A.  Men i instruksjonsboken for batteriet finner jeg ikke noe om dette. Lurer på om bilen lader med 16A om den oppdager at det er mulig. Tror vel egentlig at den benytter 10A om en ikke trykker på Powercharge som er 16A.
Jeg har 20A kurs i garasjen som jeg bruker til lading og kan ikke se noen forskjell på blinkehastigheten med eller uten Powercharge. Hva er egentlig hemmeligheten?

3)   Når bilen skal forlates over tid, virker det som om forumet og R&S anbefaler å ha bilen tilkoplet lader både for framdriftsbatteriet og 12V. Stemmer dette?

Håper på svar fra en som synes det er litt stas å bevar norsk bilhistorie litt lenger. Benytter samtidig anledningen til å takke alle som bruker mye tid på å skrive gode svar på forumet.


PS.: fra Battery University.com leser jeg følgende:
The modern rechargeable sodium-sulfur is known as sodium-nickel-chloride battery or ZEBRA, so-called after the Zeolite Battery Research Africa project. The battery has a nominal cell voltage of 2.58 volts and a specific energy of 90–120Wh/kg, a level comparable with Li-manganese and Li-phosphate. The service life is about eight years and 3,000 cycles. It can be fast-charged, is non-toxic and the raw materials are abundant and at low-cost. ZEBRA batteries come in large sizes of 10kWh or higher. Typical applications are forklifts, railways, ships, submarines and electric cars in continuous use such as taxis and delivery vans. A growing market for sodium-based batteries is load leveling, also known as grid storage.
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Arnie

Jeg vil ikke påstå jeg har fasitsvaret på beste pleie av Zebrabatteriet, men dette er i hvert fall hva jeg gjør:

1. Følger instruksjonsboken og setter alltid bilen på lading når den er parkert. Jeg synes dette er enkelt og greit, for da har du alltid oppladet bil.

2. Lader nesten aldri på 16A fordi jeg ikke trenger det, og tror batteri og tilførselsledninger har best av 10A. Kobler du til en kurs som kan trekke 16A, vil ladekabelen trekke 10A som standard. Du må ha to raske trykk på power-knappen for å få den til å lade med 16A. Det er lett å se forskjell i blinkhastighet - mye tregere blinking ved lading på 16A (lengre lysblink).

3. Jeg har ikke hatt problemer med at 12A-batteri lades ut når bilen står i lang tid på lading, så jeg lader ikke dette særskilt ved lengre perioder uten bruk av bilen.

Enig i at det er viktig å bevare norsk elbilhistorie!
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).


hma

Gratulerer med ny ny-Think, det er en flott elbil med mange gode kvaliteter som jeg setter stor pris på - og som svært få "konkurrenter" kan matche ;)

Noe av de få tingene man må passe på ved lading av Zebra-batteri er å la bilen lade seg ut under 80% ved jevne mellomrom.
Årsaken er at bilens instrument for ladestatus kan bli forskjøvet i forhold til reell kjemisk ladestatus.
Om bilen "klattlades" i området ~81-100% eller ~0-79% over tid, vil elektrisk (kalkulert) ladestatus avvike så mye at lading ikke tillates. For å løse dette (resette SOC) må bilen inn til nærmeste verksted med diagnoseutstyr (Trondheim Thinkers kan bistå for lokale eiere).

Ellers har Arnie oppsummert best practise på en god måte.
Jeg vil bare presisere at ved "power charge" lyser lysdioden på ladekladden i lengre perioder og slukker i korte perioder.
Ved normal lading (10A) lyser dioden i kortere perioder og slukker i lengre perioder.

PS! Det er fint om du legger til bosted i profilen på forumet, så er det enklere å komme i kontakt med eiere i lokalmiljøet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kethorp

Takker for veldig gode svar for en med litt "batteriangst", prøver meg på en liten oppsummering. Mitt problem er at vi i hovedsak bruker bilen til småkjøring innen Oslo  - og med dette batteriets utmerkede kapasitet er det ikke skjelden vi ikke klarer å bruke over 20%. 

1) Å kople til bilen hver natt vil ikke skade Zebra batteriet så fremt en passer på å bruke ca 80% av batteriet ca hver 14. dag.  Regner med at det ikke spiller noen rolle om en lar bilen stå uten lading (kannibalisme) eller forbruker 80%. Om en ikke klarer dette og må resette SOC, så oppfatter jeg at dette nødvendigvis skader batteriet utover at det må resettes.

2) Lading med 16A må velges aktivt med to kjappe trykk(orginallader), men anbefales ikke brukt om en ikke faktisk trenger hurtig lading. Kan detekteres ved at den grønne lysdioden på ladekladden lyser i lengre perioder og slukker i korte perioder.

3) Om en reiser bort bør bilen stå på lading og for å være helt sikker kan en kople til en 12V smartlader i sigarettenneruttaktet.  Med mindre det er snakk om svært lange perioder hvor det  kanskje er tryggest å kjøle ned et fulladet batteri med nullstillingsknappen i hanskerommet.

Håper dette er rett oppfattet.
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

hma

Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
1) Å kople til bilen hver natt vil ikke skade Zebra batteriet så fremt en passer på å bruke ca 80% av batteriet ca hver 14. dag.  Regner med at det ikke spiller noen rolle om en lar bilen stå uten lading (kannibalisme) eller forbruker 80%. Om en ikke klarer dette og må resette SOC, så oppfatter jeg at dette nødvendigvis skader batteriet utover at det må resettes.
Du kan både kjøre og lade en Zebra-Think helt uten tanke på batteriet. Meg kjent er det ingen type bruk som forringer dets kvalitet, tilsvarende som for NiCd.
Dog er det to ting man må passe på:

1) Sørg for at batteriet kontrollboks kalibreres ved jevne mellomrom. Denne tilstanden kalles "open circuit voltage measurement" og kjøres under lading ved 80% ladestatus. Du merker dette ved at ladingen stopper opp ca 30 minutter, og den grønne batterilampa på dashbordet slukker. I denne perioden utlades batteriet noe, endringen i spenning måles og ladestatus fastsettes. Deretter fortsetter lading, men med lavere hastighet. Det kan ta opp ca 4-5 timer å fullføre lading fra 80% til 100%.
To timer etter at bilen er ferdigladet (End of Charge) vil den starte lading på nytt og sette End of Charge på nytt, - en slags dobbel kalibrering.

Om ladestatus kommer utenfor kalibreringsområdet, f.eks ved at batterispenning har nådd maks (384V) mens ladestatus fortsatt er under 80%, vil ikke lading kunne skje. Denne låste tilstanden krever elektronisk "opplåsing" med kode, noe som må gjøres av sertifisert verksted.
Det er viktig å merke seg at "låst" tilstand ikke er skadelig for selve batteriet. Det er bare batteristyringen som er "låst".


2) Unngå å kjøre bilen under 10%.
Ladelampen lyser stødig ved ca 17%, blinker sakte ved ca 10%, og hurtig ved lavere ladestatus. (kan variere med bilmodel og SW).
Det lønner seg å ikke kjøre mye (og hardt) mens ladelampa lyser. Du kan f.eks sette girvelgeren i "E", det begrenser maksimalt strømtrekk sammenlignet med "D".
Zebrabatteriet har et svært høyt spenningsfall under belastning. Nominelt ligger det på 371V, men ved pådrag kan spenning falle til under 250V. Ved lav ladestatus vil spenningen falle til et enda lavere nivå.
Til sammenligning ligger NiCd-batteriet på Think Classic på ca 120-130V ubelastet,  men faller skjelden til under 100-110V ved pådrag (100-200A).
Regelen er med andre ord som for hvilken som helst annen batteridrevet gjenstand; bruk den forsiktig når batteriet nærmer seg tomt.


Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
2) Lading med 16A må velges aktivt med to kjappe trykk(orginallader), men anbefales ikke brukt om en ikke faktisk trenger hurtig lading. Kan detekteres ved at den grønne lysdioden på ladekladden lyser i lengre perioder og slukker i korte perioder.
Riktig. Ladekladden gir som standard 10A lading ved tilkobling. Power Charge må aktiveres ved to trykk (ikke så raske trykk som dobbeltklikk på PC-mus, men ca 0,5 sekunder mellom hvert trykk.)


Sitat fra: Kethorp på fredag 29. november 2013, klokken 22:12
3) Om en reiser bort bør bilen stå på lading og for å være helt sikker kan en kople til en 12V smartlader i sigarettenneruttaktet.  Med mindre det er snakk om svært lange perioder hvor det  kanskje er tryggest å kjøle ned et fulladet batteri med nullstillingsknappen i hanskerommet.
Enig. For enkelhets skyld kan man koble til en egen ladeledning til 12V-batteriet som forenkler tilkobling av smartlader. Clas Ohlsen selger Ctek Zafir 45 til en lav pris som inneholder lader og tilkoblingsledning for fastmontering.
Angående nedkjøling av batteriet, er jeg litt usikker om hva som er best for batteriet. Argumentet for å kjøle ned er at man sparer strømutgifter til 180W forbruk (for å holde batteriet varmt).
På den andre siden kan nedkjøling av batteriet medføre en fysisk belastning i batterikonstruksjonen (stress eller mekaniske spenninger i sveiser eller sammenkoblinger), som igjen kan medføre intern feil. Dette er spekulasjoner og jeg har ikke godt nok erfaringsgrunnlag til å trekke en konklusjon. Legger til at produsenten har designet batteriet med denne funksjonen, men det er produsert i såpass lavt volum at det neppe finnes en fullgod risikoprofil. Derfor praktiserer jeg "føre var" prinsippet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kethorp

Tusen takk for et veldig pedagogisk og fyldig svar. Jeg forstår at jeg kan senke skuldrene noen hakk ift. min opplevelse med T-Classic.  Leste i et annet innlegg om at batterier som har vist at de fungerer over tid gjerne gjør det lenge.

MVH
Kristen
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Kethorp

En kamerat med en T-City 2008 har nylig fått beskjed fra R&S om å begrense hyppig tilkopling av lader hvor begrunnelsen er at en bør «spare» PSU'en for belastningen det er å starte lading og redusere risiko for at den ryker.

Har noen hørt om advarselen eller om det evt. kun gjelder de eldste eller om det gjelder alle T-City?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

hma

Synes dette høres fornuftig med tanke på slitasje på PCU (elektronikk).

Om man ikke er avhengig av å starte hver tur med fulladet batteri, er det en fordel å bruke området til batteriet og ikke stadig plugge i laderen.

Hvilken praksis man legger seg på blir individuelt, men rådet du refererer til har klar forebyggende karakter. Vil således si det er gyldig for alle generasjoner PCU.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

haakon88t

Etter å ha eid en Think i 1,5år og lest på dette nettstedet nesten daglig har jeg funnet ut og praktiserer selv dette:

Prøv å alltid lade opp bilen til 100% på en lading.
Ikke lade bilen før ca 25% resterende batteri
Hver 14.dag; kjør bilen til ca 10-15% før lading.

Ved < 30%, kjør PENT! Ikke overstig 3 prikker på forbruksnåla, og skru av varmeapparat.

Jeg mener dette er fornuftig og sunn bruk av batteriene våres =)
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lene Jensen

Jeg bruker 16A hver dag på jobben for at batteriet skal rekke å bli fulladet, samt noen ganger hjemme hvis jeg er seint hjemme slik at den skal rekke å bli fulladet før jeg skal på jobb igjen. Kjører 7 mil hver vei. Gir dette større risiko for feil på batteri eller CPU?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Kethorp

#12
Får ikke slått på powercharge som blir bra demonstrert bra på denne videoen.
Hva kan være feil på når kursen har 20 A?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

hma

Sitat fra: Kethorp på søndag 12. januar 2014, klokken 00:30
Får ikke slått på powercharge som blir bra demonstrert bra på denne videoen.
Hva kan være feil på når kursen har 20 A?
Har det fungert tidligere? Får du noen feilmelding på kladden?

Koble fra bilen, trekk ut schuko-støpselet fra veggen og plugg det inn på nytt, da resettes PCS (kladden). Så plugger du i bilen. Car Link skal da lyse kort og ta en lang pause. I bilen skal nå begge de grønne dashboard-lampene (kontakt + batteri) lyse stødig. Sjekk posisjonen på Economy-måleren, den viser reel strøm på batteriet (økes sakte opp i starten).

Klikk så to ganger på power charge (ca 0,5 sek mellom trykkene) og følg med lampestatus på PCS. Sjekk også lampestatus på dashboardet (grønne lamper), samt hva economy-måleren gjør. Om det fungerer skal viseren gå høyere opp enn ved normallading (indikerer høyere strøm).


Et alternativ du kan prøve er å resette PCS ved å koble fra bilen og plugge ut/inn schuko-kontakten. Så dobbelt-klikker du på powercharge før du plugger i bilen. Sjekk lampestatus.

Kjør disse testene, noter ned resultatene og rapporter i denne tråden.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Velkjent feil at ved litt hard bruk, kan kabelen til powercharge-knappen falle av inne i boksen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA