Rekkevidde vinter

Startet av Per Øyvind, torsdag 28. november 2013, klokken 15:11

« forrige - neste »

Per Øyvind

Jeg fikk min Leaf 2013 i Juni. Veldig fornøyd, men generellt sett synes jeg rekkevidden er dårligere enn forespeilet. Nå har jeg prøvd meg på de første turene i minus grader. Det kaldeste til nå her i Vestfold har vært 7 minus. Da minker rekkevidden dramatisk. Ja, jeg kjører med varmeapparat på hele tiden, på 20 grader. Da jeg har en arbeidsvei på ca. 72 km tur retur forventer jeg dette skal gå bra selv med varmeapparatet på.(Tønsberg-Sandefjord)
Ved 7 plussgrader har jeg igjen 68 km når jeg kommer hjem for dagen. Ved 7 minus er jeg nede på 38km. Jeg tok en tur til byen etter arbeidstid en dag i 7 minus og da blinka det på low battery på veien hjem(ca. 10  km). Så da er jeg spent på om jeg kan komme meg til og fra jobb i 15 minus eller ikke. Fint å høre andres erfaringer vedrørende dette .
Ja...jeg vet at det er mye å spare på ved å slå av varmeapparatet, så det tipset trenger jeg ikke. Jeg kjører på ECO hele veien. Maksfart 70 km i flate vestfold

Thomas Parsli

* Fyll 10-15% mer luft i dekkene, 10% er anbefalt av dekkprodusenter på sporete norske veier)
* Lad bilen opp mot avreisetidspunkt (med timer), da får du litt mer varme i batteriene
* Forvarm bilen minst en halvtime før avreise (med timer) med ladekabel tilkoblet, da blir bilen ordentlig varm og du bruker batteriet minst mulig.
* Bruk varme i sete og ratt, så kan du eventuellt senke varmen en grad eller to i bilen uten å fryse.

I fjor kjørte jeg over 80km i kuldeperioden det var -20 over en hel uke, og her er det langt fra så flatt som i Vestfold.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Per Øyvind på torsdag 28. november 2013, klokken 15:11
Ved 7 plussgrader har jeg igjen 68 km når jeg kommer hjem for dagen. Ved 7 minus er jeg nede på 38km. Jeg tok en tur til byen etter arbeidstid en dag i 7 minus og da blinka det på low battery på veien hjem(ca. 10  km). Så da er jeg spent på om jeg kan komme meg til og fra jobb i 15 minus eller ikke. Fint å høre andres erfaringer vedrørende dette .

Etter min tidligere erfaring er det ikke all verdens forskjell på -7 og -15 i rekkevidde. Vesentlig mindre enn mellom +1 og -7.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA