Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: utforming av ladepunkt

Startet av el-fanboy, torsdag 05. desember 2013, klokken 08:46

« forrige - neste »

Veggen

Sitat fra: fthorsen på onsdag 27. november 2013, klokken 22:57
Gikk inn på sidene til Fortum og der stod det at brikkene/abonnementet var gratis ut året, men ikke noe hva som skjer neste år. Luktet nesten litt sånn bokklubben av dette (plutselig må du punge ut for passivt abonnement), så jeg tok rfid kort og gratisabonnement fra Grønn kontakt istedenfor. Får vel legge turen innom Strømmen for å teste dette da ;)

Fra vilkårene til Fortum:
Sitat3.1  Abonnenten, eller annen person som i Abonnementsavtalen har påtatt seg betalingsansvar for
Abonnenten, skal betale abonnementspris og eventuelle avgifter iht. Fortum Markets ASs til
enhver tid gjeldende prisliste.

Ser ut som man forplikter seg til å betale det Fortum krever iht sin prisliste.

cairnz


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:35
Sitat fra: cairnz på torsdag 28. november 2013, klokken 16:13
Elektrikeren som la opp kurs ut til meg i fjor vår (før jeg tenkte på Tesla) monterte faktisk en 15A-sikring for utekontaken, ikke 16A - med argument om at normene var slik nå. Så da sitter jeg der da med en enslig 15A i sikringsskapet omringet av diverse 16A og større.. :)

Det stemmer at 15A er vanlig på 2,5mm2 nå. Det går å få 16A men da må man normalt enten legge 4mm2 kabel eller bruke spesielle vern som kun noen få leverandører har.

Skal du lade fra schuko så blir det uansett bare 13A. Skal du ha opp fast ladestasjon er det bare å huske på å stille inn bilen på 15A første gangen og deretter glemme det. Forskjellen er minimal, 1km/t i ladehastighet.

Jeg skal ha opp den "tykke" kabelen etterhvert som skal kobles til et eller annet som gir mer guffe enn 13A på 230V. Eksisterende kurs får brukes til framtidige "lys og tilbehør" i den planlagte garasjen :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

Nuvolari

Prøvde Fortum sine type 2 ladere på strømmen storsenter i dag. Sendte sms og ladestolpen åpnet seg. Plugget i kabelen og på displayet i bilen stod det check charging power. Deretter fikk jeg sms med Transaksjonen kunne ikke iverksettes. Fikk altså ikke ladet.

Prøvde 2 ulike stolper med samme resultat.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på fredag 13. desember 2013, klokken 22:00
Prøvde Fortum sine type 2 ladere på strømmen storsenter i dag. Sendte sms og ladestolpen åpnet seg. Plugget i kabelen og på displayet i bilen stod det check charging power. Deretter fikk jeg sms med Transaksjonen kunne ikke iverksettes. Fikk altså ikke ladet.

Prøvde 2 ulike stolper med samme resultat.

Hmm. Jeg ladet på stolpe 30 der i dag på 3x26A helt fint. Men jeg brukte da Fortums RFID-kort, ikke SMS.

Siden det foreløpig er gratis ser jeg ingen grunn til ikke å bestille det?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. desember 2013, klokken 22:02
Sitat fra: Nuvolari på fredag 13. desember 2013, klokken 22:00
Prøvde Fortum sine type 2 ladere på strømmen storsenter i dag. Sendte sms og ladestolpen åpnet seg. Plugget i kabelen og på displayet i bilen stod det check charging power. Deretter fikk jeg sms med Transaksjonen kunne ikke iverksettes. Fikk altså ikke ladet.

Prøvde 2 ulike stolper med samme resultat.

Hmm. Jeg ladet på stolpe 30 der i dag på 3x26A helt fint. Men jeg brukte da Fortums RFID-kort, ikke SMS.

Siden det foreløpig er gratis ser jeg ingen grunn til ikke å bestille det?

Bestilt!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rasmus.B

Føler meg litt teit, men har ikke forstått hvor jeg skal plassere rfid brikken på disse lade punktene på Strømmen. Var der forrige uke og prøvde, men endte opp med SMS. Det fungerte knirkefritt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TS

Sitat fra: Nuvolari på fredag 13. desember 2013, klokken 22:00
Prøvde Fortum sine type 2 ladere på strømmen storsenter i dag. Sendte sms og ladestolpen åpnet seg. Plugget i kabelen og på displayet i bilen stod det check charging power. Deretter fikk jeg sms med Transaksjonen kunne ikke iverksettes. Fikk altså ikke ladet.

Prøvde 2 ulike stolper med samme resultat.

Jeg ladet der med min den gang ubrukte Type2 kabel i oktober og surret litt , men så leste jeg bruksanvisningen :
Starte lading
1. Send en SMS med teksten START mellomrom stolpenummer.
(f.eks. START 3) til 417 16 121. Ladestolpens luke åpnes
2. Sett først ladekabelen i bilen og deretter i ladestolpens kontakt.
3. Steng ladestolpens luke. Ladingen starter.



Stolpe 30 som kirkbo skriver.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Gjorde det samme i sarpsborg forrige dagen. Der fungerte ikke rfid kortet, sendte tekstmelding og luken åpnet seg , plugget inn kabel og ladingen startet. Lokket trengte jeg ikke å lukke.

Da jeg skulle stoppe ladingen fikk jeg ikke ut kabelen, sendte tekst med stopp flere ganger uten resultat. Prøvde å stoppe ladingen i bilen også. Ladingen stoppet men kabelen hang fast.
Ringte tilslutt og en hygelig svenske slapp kabelen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Otto

Nå har jeg vært to ganger på Strømmen Storsenter, fortsatt ingen suksess :-(

Første gang mot ladestolpe 34, denne fikk jeg ikke til å lyse blått (for lading). Da bilen siden av kjørte, fikk jeg prøvd denne, ladestolpe 35. Her fikk jeg til slutt blått lys for lading, men Tesla'n sa at den ikke ladet. Jeg var da nødt til å dra, men fikk ikke ut Salto kabelen av lade porten. Måtte få hjelp fra Support, som først ville at jeg tok en reset av bilen (??), deretter ble saken overført support i Nederland som gikk inn remote og løste ut kabelen. Finnes det en mulighet for å gjøre dette selv?

Dagen etter prøvde jeg igjen på ladestolpe 32. Fikk startet lading, men ikke mer enn 16A. Trodde jeg skulle få 32A med dobbellader og nyinnkjøpt Salto type 2 kabel. Gikk en tur på senteret, og når jeg kom tilbake hadde Tesla'n stoppet lading, men det lyste blått på lade stolpen. Begge dager ble det benyttet RFiD brikke, som fungerte greit så snart man skjønte at denne skulle høyere opp enn angitt på ladestolpen. Grrr!

Ja jeg lærer stadig :-)
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

jkirkebo

Sitat fra: Otto på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:58
Nå har jeg vært to ganger på Strømmen Storsenter, fortsatt ingen suksess :-(

Første gang mot ladestolpe 34, denne fikk jeg ikke til å lyse blått (for lading). Da bilen siden av kjørte, fikk jeg prøvd denne, ladestolpe 35. Her fikk jeg til slutt blått lys for lading, men Tesla'n sa at den ikke ladet. Jeg var da nødt til å dra, men fikk ikke ut Salto kabelen av lade porten. Måtte få hjelp fra Support, som først ville at jeg tok en reset av bilen (??), deretter ble saken overført support i Nederland som gikk inn remote og løste ut kabelen. Finnes det en mulighet for å gjøre dette selv?

Dagen etter prøvde jeg igjen på ladestolpe 32. Fikk startet lading, men ikke mer enn 16A. Trodde jeg skulle få 32A med dobbellader og nyinnkjøpt Salto type 2 kabel. Gikk en tur på senteret, og når jeg kom tilbake hadde Tesla'n stoppet lading, men det lyste blått på lade stolpen. Begge dager ble det benyttet RFiD brikke, som fungerte greit så snart man skjønte at denne skulle høyere opp enn angitt på ladestolpen. Grrr!

Hmm. Jeg brukte denne rekkefølgen:

- Åpnet stolpen med RFID
- Plugget kabelen i stolpen
- Lukket lokket på stolpen
- Plugget kabelen i bilen
- Bilen startet å lade på 3x26A (stolpe 30)

Dette er nøyaktig samme fremgangsmåte som på de offentlige Proxll-stolpene det finnes drøssevis av i Oslo. Lokket på stolpen må lukkes før man får strøm.

Ved ladestopp gorde jeg slik:

- Låste opp bilen ved å trykke på nøkkelen
- Tok ladekabelen ut av bilen
- Åpnet stolpen med RFID
- Tok kabelen ut av stolpen
- Lukket lokket på stolpen

Igjen akkurat samme rekkefølge som på schuko-stolpene.

Ellers er det vel kun 1x16A i alle de andre stolpene, så dobbeltlader gir deg kun en økning fra 13A til 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-fanboy

#25
Sitat fra: Otto på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:58
Nå har jeg vært to ganger på Strømmen Storsenter, fortsatt ingen suksess :-(

Første gang mot ladestolpe 34, denne fikk jeg ikke til å lyse blått (for lading). Da bilen siden av kjørte, fikk jeg prøvd denne, ladestolpe 35. Her fikk jeg til slutt blått lys for lading, men Tesla'n sa at den ikke ladet. Jeg var da nødt til å dra, men fikk ikke ut Salto kabelen av lade porten. Måtte få hjelp fra Support, som først ville at jeg tok en reset av bilen (??), deretter ble saken overført support i Nederland som gikk inn remote og løste ut kabelen. Finnes det en mulighet for å gjøre dette selv?

Dagen etter prøvde jeg igjen på ladestolpe 32. Fikk startet lading, men ikke mer enn 16A. Trodde jeg skulle få 32A med dobbellader og nyinnkjøpt Salto type 2 kabel. Gikk en tur på senteret, og når jeg kom tilbake hadde Tesla'n stoppet lading, men det lyste blått på lade stolpen. Begge dager ble det benyttet RFiD brikke, som fungerte greit så snart man skjønte at denne skulle høyere opp enn angitt på ladestolpen. Grrr!

Ja jeg lærer stadig :-)
Det er kun stolpe 30 som gir 22kW. Alke andre stolper der er 16A.

RFID-brikken holdes etpar sekunder i overkant av metalluka for å åpne.

Saltoladekabel utløses fra bilen ved å trykke på store displayet : Controls->charge port (knapp nederst til venstre) evt dobbeltklikk på taket på fob.

Ellers har jeg lært å gjøre klar kabel først; åpne stolpen, åpne ladeport og plugge i kabel relativt kjapt. Venter jeg for lenge vil ikke stolpen gi lading, slik som du beskriver.

:-)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Stig O

Blir litt syk av å lese om alle lade problemene her på forumet. Gruer seg nesten til et Teslaliv der det er så mye bingo med lading. Trodde en utsettelse skulle løse det meste av problemene, men har ikke stor tro på det. Hva om det skulle være like vanskelig å fylle drivstoff,da hadde det blitt ramaskrik.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

valvolainen

Ladestolper er nok ikke tesla sin skyld at fungerer under middels, er bygd ut under middels og er under middels med effekt i.
På den annen side fungerer tesla sine egne ladere nett som en bensinstasjon!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Stig O

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 15:47
Ladestolper er nok ikke tesla sin skyld at fungerer under middels, er bygd ut under middels og er under middels med effekt i.
På den annen side fungerer tesla sine egne ladere nett som en bensinstasjon!

Nesten ja, men hva med Tesla sine egne UMC da. SC er det jo sjelden du bruker.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

valvolainen

Det er sant, tenkte du mente ladestolper, ref tråden det ble postet i :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA