Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: utforming av ladepunkt

Startet av el-fanboy, torsdag 05. desember 2013, klokken 08:46

« forrige - neste »

el-fanboy

Siden jeg har skrevet negativt om ladinga på 22kW-stolpen til Fortum på Strømmen tidligere i høst, synes jeg det er fair å ta en liten oppdatering;

Idag lada jeg med stor suksess, alt virket, og uten å sende en eneste sms. Benyttet RFID-brikka som jeg har fått tilsendt fra Fortum, holdt den opp mot øverste del av metalldøra (litt i overkant) og døra åpna seg. Koblet inn kabelen til stolpen, koblet inn kabelen i bilen (hadde åpnet ladeluka like i forkant), og lukket luka på stolpen. 83 km/t ladehastighet, begrensa til 26A i Teslaen. 1 time senere hadde jeg fullt batteri.

Takk, Fortum!  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Muffinman

Lurer veldig på hva som ligger til grunn for at man har begrenset ladingen til 13/26A. Fikk bare 13A hos Tesla i Trondheim også, men la merke til at boksen på UMC``en ble litt varm. Har enkeltlader.

FThorsen

Er det gratisladning der enn så lenge? Og vet noen om det fungerer med hvilket som helst rfid kort?
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

atleten


Så en fin grå tesla der isted:) var vel deg det da:)


Sitat fra: el-fanboy på onsdag 27. november 2013, klokken 21:13
Siden jeg har skrevet negativt om ladinga på 22kW-stolpen til Fortum på Strømmen tidligere i høst, synes jeg det er fair å ta en liten oppdatering;

Idag lada jeg med stor suksess, alt virket, og uten å sende en eneste sms. Benyttet RFID-brikka som jeg har fått tilsendt fra Fortum, holdt den opp mot øverste del av metalldøra (litt i overkant) og døra åpna seg. Koblet inn kabelen til stolpen, koblet inn kabelen i bilen (hadde åpnet ladeluka like i forkant), og lukket luka på stolpen. 83 km/t ladehastighet, begrensa til 26A i Teslaen. 1 time senere hadde jeg fullt batteri.

Takk, Fortum!  :)

el-fanboy

Sitat fra: atleten på onsdag 27. november 2013, klokken 21:23

Så en fin grå tesla der isted:) var vel deg det da:)


Stemmer nok det ja. Takk :)

Ladinga der er gratis enn så lenge. Man må dog betale for parkering hvis man står utover to timer.

Vet ikke om alle RFID funker der, men Fortum sender deg brikke gratis. Bestilles på web. :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

FThorsen

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 27. november 2013, klokken 22:48
Ladinga der er gratis enn så lenge. Man må dog betale for parkering hvis man står utover to timer.

Vet ikke om alle RFID funker der, men Fortum sender deg brikke gratis. Bestilles på web. :)

Gikk inn på sidene til Fortum og der stod det at brikkene/abonnementet var gratis ut året, men ikke noe hva som skjer neste år. Luktet nesten litt sånn bokklubben av dette (plutselig må du punge ut for passivt abonnement), så jeg tok rfid kort og gratisabonnement fra Grønn kontakt istedenfor. Får vel legge turen innom Strømmen for å teste dette da ;)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Havebigfun

Sitat fra: fthorsen på onsdag 27. november 2013, klokken 22:57
Gikk inn på sidene til Fortum og der stod det at brikkene/abonnementet var gratis ut året, men ikke noe hva som skjer neste år. Luktet nesten litt sånn bokklubben av dette (plutselig må du punge ut for passivt abonnement), så jeg tok rfid kort og gratisabonnement fra Grønn kontakt istedenfor. Får vel legge turen innom Strømmen for å teste dette da ;)
Den tid den sorg- kommer det en uakseptabel betalingsordning fra Fortum får de brikken tilbake :)

Trøndertesla

Sitat fra: fthorsen på onsdag 27. november 2013, klokken 22:57
Sitat fra: el-fanboy på onsdag 27. november 2013, klokken 22:48
Ladinga der er gratis enn så lenge. Man må dog betale for parkering hvis man står utover to timer.

Vet ikke om alle RFID funker der, men Fortum sender deg brikke gratis. Bestilles på web. :)

Gikk inn på sidene til Fortum og der stod det at brikkene/abonnementet var gratis ut året, men ikke noe hva som skjer neste år. Luktet nesten litt sånn bokklubben av dette (plutselig må du punge ut for passivt abonnement), så jeg tok rfid kort og gratisabonnement fra Grønn kontakt istedenfor. Får vel legge turen innom Strømmen for å teste dette da ;)

He he - tenkte akkurat det samme som deg når jeg var inne på Fortums sider - "her lukter det litt lureri". Men, jeg bestilte uansett og så får jeg heller være litt på vakt. Den siste som forsøkte seg på "abonnement" hos meg var en rekrutteringside som sendte en faktura på 38.000,- + mva. Jeg skremte de litt og ba dem dra til hæ...te, og da hørte jeg ikke noe mer... ;D

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

frskby

Var inne å så på Forum sine sider.
Stemmer det at bruken koster kr 2,50 pr minutt du lader?

Når det gjelder Strømmen Storsenter, må du da ha denne brikken, eller kan "hvem som helst" lade her?
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

el-fanboy

Sitat fra: frskby på torsdag 28. november 2013, klokken 11:33
Var inne å så på Forum sine sider.
Stemmer det at bruken koster kr 2,50 pr minutt du lader?

Når det gjelder Strømmen Storsenter, må du da ha denne brikken, eller kan "hvem som helst" lade her?

Som skrevet noen poster over her; det er gratis enn så lenge. Hvem som helst kan lade, man kan sende sms for start og stopp av lading, men det er dårlig mobildekning der og sms-løsningen kan være litt kjeitete - hvertfall sammenliknet med RFID-brikke. Vil anbefale å bestille den, den er som sagt gratis.

http://www.fortum.no/ladekort

kr 2,50 pr minutt som det står på websiden tror jeg gjelder hurtiglading type Chademo (Trilling, Leaf etc)

At det kommer til å koste noe på 22kW stolpene i fremtiden er vel åpenbart, og da får jeg ta en ny vurdering når prisingen er klar.  :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Spinner

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 21:16
Lurer veldig på hva som ligger til grunn for at man har begrenset ladingen til 13/26A.
Fordi det ikke er anbefalt å trekke maks ut av en kurs kontinuerlig, man bør ligge på rundt 80%.

Muffinman

Nå var det vel noen som fikk justert dette ved å ta turen innom Tesla og atter en gang var oppe på 16/32. Dessuten holder mange "husholdningssikringer" dobbel last i en time før de ryker. Skjønner at man begrenser schuko til 13A pga fare for varmgang i kontakt/støpsel, men jeg kjøper ikke uten videre argumentet om at en kurs ikke skal tåle merkestrøm kontinuerlig. Da burde merkestrøm være satt lavere.

Spinner

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. november 2013, klokken 14:09
Nå var det vel noen som fikk justert dette ved å ta turen innom Tesla og atter en gang var oppe på 16/32. Dessuten holder mange "husholdningssikringer" dobbel last i en time før de ryker. Skjønner at man begrenser schuko til 13A pga fare for varmgang i kontakt/støpsel, men jeg kjøper ikke uten videre argumentet om at en kurs ikke skal tåle merkestrøm kontinuerlig. Da burde merkestrøm være satt lavere.
Hvis man har en 16A sikring som tåler 32A i en time er den rimelig verdiløs :o
En kurs tåler merkestrømmen kontinuerlig, men det er det er en bransjenorm og anbefalning å legge inn en sikkerhetsfaktor på 0,8. Det er ikke Tesla som har funnet på dette.

cairnz

Elektrikeren som la opp kurs ut til meg i fjor vår (før jeg tenkte på Tesla) monterte faktisk en 15A-sikring for utekontaken, ikke 16A - med argument om at normene var slik nå. Så da sitter jeg der da med en enslig 15A i sikringsskapet omringet av diverse 16A og større.. :)
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på torsdag 28. november 2013, klokken 16:13
Elektrikeren som la opp kurs ut til meg i fjor vår (før jeg tenkte på Tesla) monterte faktisk en 15A-sikring for utekontaken, ikke 16A - med argument om at normene var slik nå. Så da sitter jeg der da med en enslig 15A i sikringsskapet omringet av diverse 16A og større.. :)

Det stemmer at 15A er vanlig på 2,5mm2 nå. Det går å få 16A men da må man normalt enten legge 4mm2 kabel eller bruke spesielle vern som kun noen få leverandører har.

Skal du lade fra schuko så blir det uansett bare 13A. Skal du ha opp fast ladestasjon er det bare å huske på å stille inn bilen på 15A første gangen og deretter glemme det. Forskjellen er minimal, 1km/t i ladehastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA