Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2010 Think City (Zebra)

Startet av Muffinman, onsdag 04. desember 2013, klokken 19:42

« forrige - neste »

Muffinman

#15
Sitat fra: Meringdal på torsdag 28. november 2013, klokken 00:24
jeg vet ikke hvordan slike speil fungerer, men jeg vet at på min scirocco jeg hadde, så hadde jeg en knapp hvor jeg kunne slå av denne funksjonen. Da vil det jo si at det går på strøm på et eller annet vis? Jeg vil anta da at det er mulig med å bytte ut noen koder i softwaren som gjør at strømmen som går til sidespeilene kutter, når bilen går i revers? Ryggelyset går jo på? :P
Igjen, det forutsetter at det finnes  et rele/bryter for dette som softwaren kan styre. Bilen "skjønner" jo når den er i revers, det er nok ikke problemet.

Men vi får se om det kommer noen fix.

jorkus

Du kunne jo foreløpig gjøre det litt mer elegant ved å benytte en sort tapebit som du fester på baksiden og som du "bretter" over på framsiden ved behov. (dobbel tape på framsiden slik at det ikke er lim mot speilen, evt. putte en mynt etc. inn i tapen slik at du får litt tyngde)  :)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

janmb

#17
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. november 2013, klokken 06:59
Igjen, det forutsetter at det finnes  et rele/bryter for dette som softwaren kan styre. Bilen "skjønner" jo når den er i revers, det er nok ikke problemet.

Men vi får se om det kommer noen fix.

Nettopp

Det er to mulige måter dette er løst på, og med tanke på hvor perifere speilene er, er det fristende å tro det første er tilfellet:

1. Speilet har en liten, innebygget mikroprosessor som tolker input fra sensoren og oversetter til påtrykk på dimmingen.

2. Speilets sensor input sendes til sentral computer som sender påtrykk til bake til speilets dimming.

Dersom 1 er du screwed, dersom 2 er dette piece of cake.


En sak til: Hvorfor ikke gjøre noe med utelyset istedet? Dersom den dimmer speilene så mye tyder det jo på at den stråler mye lys rett imot bilen, noe som nok er plagsomt uansett om speilene dimmer eller ei. Motlys er noe herk - jeg ville vurdert muligheten for å begrense lysvinkelen fra lyset slik at den lyser opp dit du skal til, ikke der du kommer fra.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Vi snakker ikke motlys i det hele tatt, kun utebelysning plassert et par etasjer oppe som ikke er sterkere enn den må være. Lysene fra bilen reflekteres riktignok i husveggen når jeg skal rygge, men de går jo ikke an å skru av uten at drl``ene kommer på med økt styrke.

Synes for øvrig at det er litt spesielt å anbefale å endre på huset på grunn av en bil som ikke er særlig smart designet ;)

janmb

Hehe, artig hvordan alt kan vris på til å høres ekte idiotisk ut.

Jeg snakket under antakelse om at utelyset ga motlys mot bilen (ettersom speilene dimmet) - noe som også ville gitt deg motlys som fører, spesielt dersom speilene ikke var dimmet.

Ettersom dette ikke er tilfellet er hele den kommentaren irrelevant.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sondell

Hmm. Står jo i manualen at det ikke skal dimmes når bilen er satt i revers. Både venstre sidespeil som dimmes med Tech pakken og bakspeile i bilen. Hvis det ikke er slik er det nok bare å kontakte Tesla da :)

janmb

Sitat fra: sondell på søndag 01. desember 2013, klokken 22:18
Hmm. Står jo i manualen at det ikke skal dimmes når bilen er satt i revers. Både venstre sidespeil som dimmes med Tech pakken og bakspeile i bilen. Hvis det ikke er slik er det nok bare å kontakte Tesla da :)

Det lover jo i så fall godt på alle måter - både er det en feil som er Teslas problem, og langt viktigere så langt på vei bekrefter det at dette er softwarestyrt sentralt og ikke lokalt i hvert speil.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Jepp, dette høres bra ut. Vil bemerke at lysføleren som sitter i innvendig speil ser ut til å styre de utvendige også.

janmb

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. desember 2013, klokken 13:14
Jepp, dette høres bra ut. Vil bemerke at lysføleren som sitter i innvendig speil ser ut til å styre de utvendige også.

Det er nok en indikasjon på at dette går gjennom sentral software
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

heimabrygg

Bare Muffinman og jeg som opplever dette? Hos meg er det påfallende at det skjedde etter siste fw-oppgradering, og merkes ved at speilene dimmes maksimalt. En ser at en ramme rundt alle speilene ikke dempes, altså at det elektrokromatiske feltet fyller ut 95 prosent eller så av speilet.

Tidligere fungerte dimming helt perfekt, og så aldri at speilene dimmet helt slik de gjør nå.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Stighl

Nei dere er ikke de eneste som opplever dette. Jeg har lys på hver side av garasjen, og det gjør at sidespeilene dimmer ned.
Det er helt klart senter i speilen som blir mørke. Kanten er veldig tydelig.
Jeg skal også teste sensoren i innespeilet for å se om det hjelper.

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

RoadRunner

Har samme erfaring - og samme irritasjon. Garasjedøra er smal, har bare 10 cm på hver side av speilene til overs når jeg rygger inn. Og må parkere helt ut til høyre for å få opp døra såpass at jeg kommer meg ut av bilen.
Det gjør jo ikke saken enklere at det står en Buddy bakerst i garasjen - jeg rygger til jeg ikke ser klaring mellom Teslaen og Buddyen på rygge-kameraet. Da er det 1-2 cm klaring, og porten går igjen med 2-3 cm klaring. Manøvreringen krever at både speil og kamera virker. Derimot har all "pling-plong" ingen funksjon...
Var ganske oppklarende at det er interiør-lyset som påvirker speil-dimming. Er jo alltid ute av bilen for å åpne opp garasjen. Og jeg ser at speilene er dimmet når jeg rygger inn...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Cecilie

Oh, det er faktisk en egen tråd på dette allerede ja.
Jeg kunne godt tenkt meg en mulighet til å software-styre dimmingen til en viss grad. Både ved å kunne skru det av, og kanskje (om det er mulig da...) sette grenseverdier for når/hvor mye dimming som skal gjøres. Personlig syns jeg det burde være veldig mye sterkere motlys som skal til før dimming er nødvendig enn det jeg opplever på min bil, som til stadighet dimmer særs aggressivt, og gjør speilene tilnærmet svarte når det er mørkt...
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

janmb

Ja Cecilie, dette er jo et klassisk eksempel på en problemstilling som er svært subjektiv - hvor lysfølsomme folk er (og hva man derfor er best tjent med) varierer kraftig. En justering på dette i software (nå som det langt på vei er på det rene at også denne funksjonen går via sentrale computere) hadde vært veldig fint.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

NielsChr

Godt at høre jeg ikke er den eneste som ikke er helt glad som de cromatiske spejle virker pt.
Næsten alt andet på denne bil er perfekt, så lidt ærgeligt med en så lille bagatel som ikke er optimal.

Dels vil det være godt at det slås fra mens man er i bak. men også hvis man holder stille (under 10 km/t) og blinker til en side (typsik ved lyskryds i byen) - da er det nødvendigt at kunne se/tjekke sidespejle inden man drejer (for at undgå cykler).
evt. også ved vognbane skift ved motorvej.

jeg mener lige som jer at Tesla skal lave en software option som giver mulighed for at lave den "always on" eller "Adaptive" - dvs. at de slås fra i de 2 ovenfor nævnte tilfælde.

jeg har nævnt dette i US forum, og jeg ved Tesla US følger med på det forum - hvis I gerne ser denne funktion rettet i nær fremtid vil jeg foreslå at I også ytre jer der.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/24402-Chromatic-sidemirrors-software-improvemnts

Derved får problemet større opmærksomhed og rettes forhåbentlig snarest.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA