Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parallellimportere BMW I3?

Startet av Jærbuen, onsdag 04. desember 2013, klokken 18:22

« forrige - neste »

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Vind

#1
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 27. november 2013, klokken 14:36
Dette var vel ikke helt som forventet :(
http://bil.aftenbladet.no/bil/Stjernesmell-for-el-BMW-56797.html
Ja - det var litt skuffende, men leser man den nøye, så får den trekk for fotgjengersikkerhet.  Det ville den ikke fått med ekstrautstyret 5AT Driving Assistant Plus som standard.  Det andre trekket - at det ikke er setebeltevarsling i baksetene, det er ikke så kritisk - Har det i en annen bil, og der er det gjort så enkelt at den alltid varsler, selv om det ikke sitter noen der, men det gir 5 stjerner - forferdelig irriterende.

Det kan være et argument fra BMW om at ekstra ledninger skaper ekstra vekt (f.eks til baksetevarslere) - det var forklaringen fra forhandler da jeg kommenterte at det ikke var lys i sminkespeilet.  Vekt er tydeligvis veldig kritisk for forbruket, og leste i ett annet forum at bilene med soltak fikk 1% dårligere rekkevidde pga økt vekt, så her gjelder det å slanke alt man kan... (f.eks lommeboken)  Men dette burde jo ikke påvirke sikkerheten - den burde vært første prioritet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

#2
Litt oppsitsvekkende at den kun får 4 på EuroNCAP, ja. Men heldigvis er det bra at det er bra sikkerhet for de inne i bilen da, noe som forøvrig var forventet. Her er de offisielle resultatene: http://www.euroncap.com/files/533_datasheet.pdf

Det er ganske så merkelig at BMW har "glemt" selevarsling for baksetet - for de har jo dette på alle de andre modellene (?) Nakkesleng-beskyttelsen er "marginal", noe som kanskje ikke er så uventet på de "smale" seteryggene. Men begge disse kan trolig forbedres ved at selevarsling kommer på plass, samt at seterygg forsterkes... (det kan faktisk hende allerede før bilene ankommer Norge på nyåret)

...det som imidlertid er vanskelig å få gjort noe med er "fotgjengersikkerhet", siden karbonfiberstrukturen møter hofte-partiet (0 poeng der) - førstnevnte vil aldri kunne gi etter, så her er vel "utvendig airbag" eneste mulighet..?

Det er også 4 andre biler som har fått 4 stjerner i siste runde (Nissan Note, VW T5, Mercedes Citan og Ford EcoSport), så NCAP har tydeligvis strammet inn litt på stjernene. Det er merkverdig og delvis urettferdig at de ikke får noe ekstra for det sikkerhetsutstyret som kan leveres som ekstrautstyr, men slik er vel reglene. Pakken 5AT Driving Assistant Plus inneholder jo både "fotgjengervarsling", "kollisjonsvarsling" og "City Collision Mitigation" med nødbremsing, alt dette er jo "Safety Assist"-systemer som ikke engang har blitt med i evalueringen, fordi de ikke er levert som standard.

Kanskje blir BMW nødt til å inkludere 5AT-pakken som standard pga. dette resultatet...

Vind

Sitat fra: bromm på onsdag 27. november 2013, klokken 16:26
Litt oppsitsvekkende at den kun får 4 på EuroNCAP, ja. Men heldigvis er det bra at det er bra sikkerhet for de inne i bilen da, noe som forøvrig var forventet. Her er de offisielle resultatene: http://www.euroncap.com/files/533_datasheet.pdf

Det er ganske så merkelig at BMW har "glemt" selevarsling for baksetet - for de har jo dette på alle de andre modellene (?) Nakkesleng-beskyttelsen er "marginal", noe som kanskje ikke er så uventet på de "smale" seteryggene. Men begge disse kan trolig forbedres ved at selevarsling kommer på plass, samt at seterygg forsterkes... (det kan faktisk hende allerede før bilene ankommer Norge på nyåret)

...det som imidlertid er vanskelig å få gjort noe med er "fotgjengersikkerhet", siden karbonfiberstrukturen møter hofte-partiet (0 poeng der) - førstnevnte vil aldri kunne gi etter, så her er vel "utvendig airbag" eneste mulighet..?

Det er også 4 andre biler som har fått 4 stjerner i siste runde (bl.a. Nissan Note og Audi T5), så NCAP har tydeligvis strammet inn litt på stjernene. Det er merkverdig og delvis urettferdig at de ikke får noe ekstra for det sikkerhetsutstyret som kan leveres som ekstrautstyr, men slik er vel reglene. Pakken 5AT Driving Assistant Plus inneholder jo både "fotgjengervarsling", "kollisjonsvarsling" og "City Collision Mitigation" med nødbremsing, alt dette er jo "Safety Assist"-systemer som ikke engang har blitt med i evalueringen, fordi de ikke er levert som standard.

Kanskje blir BMW nødt til å inkludere 5AT-pakken som standard pga. dette resultatet...
Det ville vært flott - for da fikk jeg 6 800 kr til noe annet  ;)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på onsdag 27. november 2013, klokken 16:26
Litt oppsitsvekkende at den kun får 4 på EuroNCAP, ja. Men heldigvis er det bra at det er bra sikkerhet for de inne i bilen da, noe som forøvrig var forventet. Her er de offisielle resultatene: http://www.euroncap.com/files/533_datasheet.pdf

Det er ganske så merkelig at BMW har "glemt" selevarsling for baksetet - for de har jo dette på alle de andre modellene (?) Nakkesleng-beskyttelsen er "marginal", noe som kanskje ikke er så uventet på de "smale" seteryggene. Men begge disse kan trolig forbedres ved at selevarsling kommer på plass, samt at seterygg forsterkes... (det kan faktisk hende allerede før bilene ankommer Norge på nyåret)

...det som imidlertid er vanskelig å få gjort noe med er "fotgjengersikkerhet", siden karbonfiberstrukturen møter hofte-partiet (0 poeng der) - førstnevnte vil aldri kunne gi etter, så her er vel "utvendig airbag" eneste mulighet..?

Det er også 4 andre biler som har fått 4 stjerner i siste runde (Nissan Note, VW T5, Mercedes Citan og Ford EcoSport), så NCAP har tydeligvis strammet inn litt på stjernene. Det er merkverdig og delvis urettferdig at de ikke får noe ekstra for det sikkerhetsutstyret som kan leveres som ekstrautstyr, men slik er vel reglene. Pakken 5AT Driving Assistant Plus inneholder jo både "fotgjengervarsling", "kollisjonsvarsling" og "City Collision Mitigation" med nødbremsing, alt dette er jo "Safety Assist"-systemer som ikke engang har blitt med i evalueringen, fordi de ikke er levert som standard.

Kanskje blir BMW nødt til å inkludere 5AT-pakken som standard pga. dette resultatet...

Jeg er helt enig i dette og vil sterkt presisere at det for meg, er oss som sitter inne i bilen, som betyr noe for meg. Jeg ser også på resultatene ... ikke anntal stjerner.  8)

Thomas Parsli

Nå er det vel nettopp sikkerheten for de som sitter i bilen som var med på å dra resultatet ned?

In the more severe side pole impact, dummy readings of rib compression indicated that protection of the chest was weak. The front seats and head restraints provided marginal protection against whiplash in the event of a rear-end collision.
http://www.euroncap.com/files/533_datasheet.pdf

At man ikke får poeng for sikkerhetsutstyr som kan bestilles som ekstrautstyr synes jeg virker logisk.
EuroNcap tester heller ikke mange nok biler til at slike tester er mulige -det ville blitt 3-4 ganger så mange tester og resultater som forvirrer de fleste.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Snart-i3

Litt sløvt av BMW å miste sin 5 stjerne fordi de ikke har kontroll av om baksetebeltene er i bruk.

Litt sløvt av testen at en bil med anti-kollisjonssystemer ikke får bonus (det hjelper ikke om det innføres som standard engang).

Hvis man sammenligner resultatene med e-up er det spesielt varsling på beltene som mangler.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

bromm

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. november 2013, klokken 21:06
Nå er det vel nettopp sikkerheten for de som sitter i bilen som var med på å dra resultatet ned?

Det er totalsummen av poeng som betyr noe for stjernene - Nissan Leaf fikk 32 og i3 fikk 31 - så nære er de altså. Det at man får en weak på rib compression er ikke uvanlig på andre biler heller, men det at hofteparti på fotgjengere blir møtt med A-stolper i karbonfiber er jo ikke så heldig når man tenker etter... Her er pdf'en for Leaf: http://www.euroncap.com/files/432_datasheet.pdf

Det er synd at de har slurvet akkurat så mye at dette endte med 4 stjerner. De hadde fått en klar 5'er med selevarslere og fotjengerdeteksjon som standard. NCAP har faktisk startet å teste de elektroniske førerassistansesystemene (nødbrems), og dette hadde helt klart annulert den største svakheten med 0 poeng for fotjengernes hofteparti...

Vind

Spørsmålet er om BMW nå tar en "Mercedes A", og gjør noen kjappe endringer i produksjonen.  Ulempen er at dette vil føre til forsinkelser. 

Det å gjøre kolisjonsvarsling standard er nok dyrere enn de 6 800 på prislisten, da det nok også er detaljer i de oppgraderte interiørene som forbereder for det.  Beltevarslere bak, krever noen ledninger, ikke allverden, men i dagens produksjon og logistikkløsning er det umulig uten forsinkelser.  Ettermontert - kansje.  Trådløs røykvarsler fungerer i 3 år uten batteribytte.  Kansje man kunne installert en liten sender i setebeltet som varsler når det kobles inn og ut, og som byttes på hver service.

Det er nok noen ingenører i Leipzig som river seg i håret i dag.  Ett poeng er ikke mye , men en stjerne betyr en hel del.  Nissan er vel like frustrert - da det sikkert tar uker å oppdatere alle annonsene de kjører for tiden til: Eneste El bil i sin klasse med 5 stjerner....

Sammenligner man kollisjonstesten på i3 med Leaf ser man at kravene er skjerpet nå - og det er vel usikkert om Leaf hadde fått like mange poeng i dag - uten at det gjøres endringer i bilen.  Det betyr egentlig at man bare kan sammenligne stjerner gjort omtrent samtidig.  Skal ikke kritisere EuroNCAP for at de hever sikkerheten - hadde det ikke vært for dem ville moderne biler ikke hatt den sikkerheten de har.

Gleder meg fortatt veldig til min i3 - og trøster meg med at den er langt sikrere enn de fleste
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

janni

Det eneste positive med denne testen er at kanskje noe feiger ut fra køen slik at jeg får bilen tidligere... :-)

Coachen

Tatt fra MybmwI3 forumet:

Sitat"It seems that BMW Belgium already reacted!
The next day the Euro NCAP results went public, I called my BMW i agent because I wanted to add the Driving Assistant Plus option. I was ready to pay for it.
Barely an hour after, he sent me the revised purchase order back with the option added. To my surprise, in addition to the requested option, the PO also showed a discount (ref code ZI3) equivalent to the price of the DA+. I am not sure the rear belt warning is included, but it turns out that BMW is offering the pedestrian safety feature for free!"

Noen som har hørt tilsvarende her i Norge?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Coachen

Her er en artikkel hvor en I3 har blitt påkjørt bakfra.

http://www.112meerlanden.nl/2013/11/04/aalsmeerderbrug-auto-klapt-op-spiksplinternieuwe-demo-bmw-i3/

Kan ikke si jeg ser noe skader på I3``en, Franskmannen derimot....
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

MortenH

Sitat fra: Coachen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 18:27
Her er en artikkel hvor en I3 har blitt påkjørt bakfra.

http://www.112meerlanden.nl/2013/11/04/aalsmeerderbrug-auto-klapt-op-spiksplinternieuwe-demo-bmw-i3/

Kan ikke si jeg ser noe skader på I3``en, Franskmannen derimot....
Oversatt:
Aalsmeerderbrug 4. november - I en ulykke på N196 (Golgata) på høyden av broen over kanalen ble mandag morgen en kvinnelig sjåfør lettere skadd. Den kvinnelige sjåføren kolliderte med bilen foran da den stoppet ved trafikklysene.

Sjåføren, som hadde smerter i nakken, og ble sjekket i ambulansen, men trengte ikke behandling. Bilen foran, en helt ny demo BMW i3, fikk lite skader i ulykken, og sjåføren ble ikke skadet, mens bilen til kvinnen måtte bli tauet bort.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Serratus

Jeg synes fortsatt det er merkelig at BMW ikke sørget for å få bedre uttelling på Euro-NCAP testen. Fant denne kommentaren som kom for 3 uker siden, men som er ganske intetsigende.
http://www.automotorsport.no/2013/12/06/bmw-svarer-pa-kritikk-fra-euro-ncap/
Noen som vet noe mer?

LMOR

Har vel vært diskutert en del her allerede?, men spiller dette egentlig noen rolle? Bilen er sikrere enn en MB E-klasse og mange andre biler vi regner som sikre. Bilen blir ikke sikrere av å få 5 stjerner, som den hadde fått med enkle grep.

Jeg har gått gjennom alle resultatene i detalj, og sett på nakkebevegelsen i forhold til andre biler som har fått bedre score, osv. Jeg stoler mer på testene til BMW enn "oppløsningen" i testene til EuroNcap. Det er på tide EuroNcap fornyer seg kanskje :-)

Så lenge BMW ikke klarer å levere nok biler, så tror jeg ikke de endrer på noe. Jeg håper både BMW, Mercedes og Volvo fortsetter å lage sikrere bilen, men ikke tilpasset best mulig score i EuroNcap. For oss som kjøper alt sikkerhetsutstyret er det også lite interessant å lese om hvordan bilen uten sikkerhetsutsyr oppfører seg. De bør teste både med og uten sikkerhetsutstyr, så kan vi også lettere vurdere verdien av disse, og sammenligner pris vs kvalitet på forskjellen mellom biler med mye sikkerhetsutstyr.

Du finner mer diskusjon rundt dette i en annen tråd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA