Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris gummimatter?

Startet av Bjoris, onsdag 04. desember 2013, klokken 17:12

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg får snart min 2. ladekladde og har da tenkt å sette std.ladekladden på 10 amp fast i garasjen slik at jeg slipper å dra frem ladekladden fra bagasjerommet. Spørsmålet er om denne bare kan stå i stikket hele tiden og lyse grønt eller om den bør slås av når den ikke lader... Kommet til å ha sikring i eget skap så det er ikke mye jobb å slå den av, men viktig at dette blir smidig når en først investerer i to kladder...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cra

Jeg har hatt min fast tilkoblet i et år eller så. Ingen problemer med det så langt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knnygar

Det går vel litt straum i den så lenge den er tilkopla.
Men ellers er det vel ikkje værre enn andre ting som står på døgnet rundt (tv, kjøleskap m.m.).
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Jærbuen

Min står tilkoblet alltid, og ute i allslags vær og vind. Lever fortsatt i beste velgående :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Bjoris

Ok, forstår på EVSE Upgrad at disse kladdene er noe av det mest solide som finnes... Ser ikke ut til at Teslaen sin er like pålitlig dessverre...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL


TB

Sitat fra: knnygar på onsdag 27. november 2013, klokken 13:31
Det går vel litt straum i den så lenge den er tilkopla.
Men ellers er det vel ikkje værre enn andre ting som står på døgnet rundt (tv, kjøleskap m.m.).
Har forsøkt og måle forbruket, men utstyret er nok ikkje nøyaktig nok :)
Mindre enn ca 5 watt forbruk, så det er neppe noko stort problem.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: bjorn_2390 på onsdag 27. november 2013, klokken 23:00
Bruker denne fra Clas Ohlson (kr. 39,-). http://www.clasohlson.com/no/Uttak-med-2-polet-str%C3%B8mbryter/36-2902



Det er generelt ikke noen god idé å introdusere flere kontakter (= brannkilder/feilkilder) enn nødvendig. Det er bedre å la den stå på, vil jeg påstå. Eller ha en "ordentlig" kontaktor/bryter som er fast installert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: bjoris på onsdag 27. november 2013, klokken 13:13
Jeg får snart min 2. ladekladde og har da tenkt å sette std.ladekladden på 10 amp fast i garasjen slik at jeg slipper å dra frem ladekladden fra bagasjerommet. Spørsmålet er om denne bare kan stå i stikket hele tiden og lyse grønt eller om den bør slås av når den ikke lader... Kommet til å ha sikring i eget skap så det er ikke mye jobb å slå den av, men viktig at dette blir smidig når en først investerer i to kladder...

Ja, men du bør absolutt avlaste vekten av kladden, slik at den ikke henger i selve schuko-stikket. Det vil føre til varmgang, fordi kontaktflatene blir deformerte inne i kontakten. Schuko skal ikke ha mer enn 500 gram hengende.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bjorn_2390

Sitat fra: Rio på torsdag 28. november 2013, klokken 01:13


Ja, men du bør absolutt avlaste vekten av kladden, slik at den ikke henger i selve schuko-stikket. Det vil føre til varmgang, fordi kontaktflatene blir deformerte inne i kontakten. Schuko skal ikke ha mer enn 500 gram hengende.

Og hvilken løsning velger folk på dette? Selv har jeg festet en gummiring i ladekladden, og henger den på en spiker. Men den er for tung for gummiringen (som EGENTLIG er en gummiring til bruk ved oppheng av eksosanlegg). Så den begynner å bli leeeeengre.
Men ved lading på offentlige eller halv-offentlige plasser, hvilke løsninger bruker folk til å avlaste kladden? (Medbragt hyssing?)
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

De fleste ladestolper i Oslo har små kroker nedenfor kontakten, så du kan henge kladden der med litt hyssing.

Alternativt kan det løses på denne måten:

;D



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: bjorn_2390 på torsdag 28. november 2013, klokken 23:34
Og hvilken løsning velger folk på dette? Selv har jeg festet en gummiring i ladekladden, og henger den på en spiker. Men den er for tung for gummiringen (som EGENTLIG er en gummiring til bruk ved oppheng av eksosanlegg). Så den begynner å bli leeeeengre.
Men ved lading på offentlige eller halv-offentlige plasser, hvilke løsninger bruker folk til å avlaste kladden? (Medbragt hyssing?)

Det fulgte med ei snor (likna på tynn skoreim) til min ladekladd - C-Zero. I toppen av kladden er det to fester som denne kan festes i.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bjorn_2390

Skolisse var egentlig et godt forslag! Hyssing liker ikke regn så godt, slik sett vil skolisse være en god idé. Og svart. Som ikke er så synlig. lurt  :D
Blå Euro-Leaf (2012)

MindViruz

#13
Om 10A skal stå fast montert i garasjen og du har en egen ladekladd i bilen, ville jeg koblet den fast med en tett koblingsboks med strekkavlaster (PG Nippel) og montert "klumpen" på veggen. Gjerne med en topolt bryter før koblingsboksen, så kan du slå manuelt av/på. Da blir det nesten som en "hjemmeladestasjon".

Slik får du også en mye bedre og tettere løsning om den skal stå fast montert utendørs. Bare la kablene gå inn i bunn av boksen slik at ikke vannet følger kablene inn når gummipakningene blir slitt. Slik slipper du også evt. varmgang i en dårlig/slitt/eiret schuko stikk.

Trenger du å lade med 16A laderen hjemme kan du jo koble en stikkontakt som går ut fra koblingsboksen. Denne vil også da gå på den topolte bryteren. Monter gjerne rundstiftkontakt på 16A laderen, og lag deg en liten overgang fra rundstift til schukokontakt som du har med deg.

Dette er arbeid for en med elektriker fagbrev vel og merke!

Elisabeth



Jeg har ladekladden hengende hjemme stort sett hele tiden da jeg ikke har behov for å ta den med meg. Jeg har løst dette slik:
Ladekladden og stikk-kontakten er under tak, beskyttet mot nedbør.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA