Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den vanskelige tvilen

Startet av fws, onsdag 04. desember 2013, klokken 13:34

« forrige - neste »

fws

I media er det i økende grad saker om elbiler som lager kø for kollektivtrafikken.
I den forbindelse tenkte jeg å lage en tråd der folk kan skrive litt om sine erfaringer slik at man kan kartlegge disse problemene, og hvor reelt det faktisk er. Hvor er det dette faktisk er et problem? Og når?

Jeg kjører daglig fra Lysaker og østover mot Ryen. Kjører både E18 og Ring 3. Jeg har aldri sett noen problemer med at elbiler lager kø på disse strekningene. Vet at mosseveien kan ha slike problemer. Har en far som driver med busser. Han har sagt at på mosseveien er det elbiler som delevis hindrer bussene der kollektivfelt slutter, og at det ikke er et stort problem for øyeblikket, men kommer det flere elbiler der blir dette fort et problem. 
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

el nino

Bussjåfører er ikke akkurat kjent for å være fleksible, de vil helst ha veiene for seg selv og kjører på ut fra holdeplasser og forventer at alle andre må vike, uansett. Dette har skapt mange farlige situasjoner i tett trafikk. Litt mer fleksibilitet hadde hjulpet, også når det gjelder el-biler i kollektivfeltet.

Thomas Parsli

På E-18 mellom Asker og Oslo er dette et problem til tider, selv om problemet er grovt overdrevet i media.

Jeg målte forsinkelsen elbiler "skaper" (det er fossilbilene som skaper forsinkelsen i påkjøringsfeltene) E18 mellom Asker og Aker Brygge over en uke og kom frem til at det den værste dagen var totalt fem minutter forsinkelse som kunne tilskrives mange elbiler, mens det de fleste dagene var snakk om noen få sekunder.

Snittet på de fem dagene kan ha vært i størrelsesorden 20-30 sekunder (på hele strekningen).

Disusjonene om elbiler i kollektivfeltet lider av total mangel på fakta -og da blir jo diskusjonen deretter...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

el nino

http://www.nrk.no/norge/bryter-eos-regler-om-forurensning-1.11381791
Meget høy luftforurensing i Oslo, på grensen til det straffbare--------likevel vil enkelte sette kjepper i hjulene for elbilsalget ved å frata fordeler som kjøring i kollektivfelt >:(

Caspar

Jeg kjører Mosseveien daglig og har gjort det i 4 år. Der fungerer samarbeidet helt utmerket med bussen, eneste problemet jeg ser er en del elbiler som begynner å flette lenge før bussfeltet slutter. Jeg har nevnt det i en annen tråd også. Kjør til enden av bussfeltet og la det være en fletting.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lene Jensen

Vi skulle formulert et leserinnlegg til avisene. Som nevnt ovenfor så er det ikke elbilene som lager køen men fossilbilene som stopper opp for å vente på å komme inn i vanlig kjørefelt.

Dette kunne vært enkelt avhjulpet ved å hatt ekstra langt påkjøringsfelt slik at kollektivtrafikken og elbilene kan kjøre forbi (på høyre side) de som står og stanger for å komme inn i feltet sitt.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Thomas Parsli

Min erfaring på E18 er at mange kjører frem slutten av påkjøringsfeltet så de blokkerer kollektivfeltet, samme hvor langt påkjøringsfeltet er. Lengre påkjøringsfelt vil sikkert helpe, men ikke nok til å tilfredsstille kritikerene.

Men hvis man lager lengre påkjøringsfelt, lar kollektivfeltet begynner tidligere og lysregulering påkjøringen når trafikken på E18 blir for treg tror  jeg det er plass til dobbelt så mange elbiler på E18.

På E18 inngående er dette et problem ved tre påkjøringer (Sandvika, Blommenholm, Høvik) over noen få km.
Ikke la kritikerene blåse opp dette til et stort problem.

Thomas
(som tror på krav om samkjøring i kollektivfeltet i løpet av noen år)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Jeg har en visjon:

Elbilister er foregangssjåfører av og aktive brukere av samkjørings-systemer.

1) Derfor trenger jeg hjelp av Elbilforeningen til å spre info om dette. En løsning er at at alle nye medlemmer får USD 10 som oppstartskreditt på samkjøringskontoen hos Carma.

Enten så gjør dere en detaljert utvelgelse av app å satse på eller så mottar dere et godt samarbeid anbefalt av meg med Carma www.car.ma



I Bergen har vi etablert en fungerende korridor med garra
ntert haik fra Sandviken-Sentrum-Minde-Fjøsanger-Kokstad/Sandsli.

2) Kjære med elbilister. Sett dere inn i samkjøring ved å laste ned og prøve apper og vær foreganspersoner. Apper i bruk finner dere info om på www.seat4me.no/bergenspiloten eller på  www.facebook.com/spontansamkjoring eller www.facebook.com/haikeappen

Bli med på en sosial og effektiv transportmåte som gjør transportmiksen bedre!
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Thinker

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. november 2013, klokken 11:03
Min erfaring på E18 er at mange kjører frem slutten av påkjøringsfeltet så de blokkerer kollektivfeltet, samme hvor langt påkjøringsfeltet er. Lengre påkjøringsfelt vil sikkert helpe, men ikke nok til å tilfredsstille kritikerene.

Men hvis man lager lengre påkjøringsfelt, lar kollektivfeltet begynner tidligere og lysregulering påkjøringen når trafikken på E18 blir for treg tror  jeg det er plass til dobbelt så mange elbiler på E18.

På E18 inngående er dette et problem ved tre påkjøringer (Sandvika, Blommenholm, Høvik) over noen få km.
Ikke la kritikerene blåse opp dette til et stort problem.

Thomas
(som tror på krav om samkjøring i kollektivfeltet i løpet av noen år)

Ellers kunne man tenke seg en form for lysregulering som gjør at biler som ønsker å komme inn i køen blir hold tilbake med rødt lys slik at bare noen få kommer inn av gangen. Det vil gi bedre flyt, og mindre kø, også i kollektivfeltet. Dette brukes fler steder i USA for å sikre flyt i trafikken.
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

DeadLock

Hei,

Jeg har i det siste oppdaget at flere og flere av kollektivfeltene her i Stavanger er nå i ferd med å bli merket om.

Gjelder bare Buss/Taxi på grå bakgrunn.

Er dette en skjult måte å skvise ut elbilene fra kollektivfeltene?

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Elmo

Sitat fra: Thinker på tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:11
Ellers kunne man tenke seg en form for lysregulering som gjør at biler som ønsker å komme inn i køen blir hold tilbake med rødt lys slik at bare noen få kommer inn av gangen. Det vil gi bedre flyt, og mindre kø, også i kollektivfeltet. Dette brukes fler steder i USA for å sikre flyt i trafikken.

Dette har vært gjort i Norge også. Ved påkjøring østover på Ring3 ved Gaustad(Rikshospitalet), mens de bygget Tåsentunellen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

janmb

Jeg gjorde et par observasjoner på drammensveien E18 nå i helga:

1. På vei fra Drammen mot Oslo er det nå tilsynelatende riktig skilting hele veien - dvs kun blått skilt med buss/taxi, samt oppheving av disse i hver av-/påkjøring. Mellom av- og påkjøringen er det igjen skiltet med vanlig blått kollektivskilt - ergo her kan elbiler kjøre kontinuerlig som intensjonen er.

2. Kollektivfeltet starter i Asker. Ca samme sted køen normalt starter på en vanlig hverdag. Da blir det litt interessant å tenke på hva konsekvensen for kollektivtrafikken ville bli dersom elbilene kastes ut av kollektivfeltet... På denne veien ville konsekvensen være at bussen kanskje får litt bedre betingelser i kollektivfeltet - etter å ha stått en halv til en hel time i stillestående kø fra Drammen sentrum og til Asker der kollektivfeltet starter. Jeg tviler litt på om det er DET de ønsker seg... :)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Thomas Parsli

I dag var det telling (av Statens Vegvesen) på E18 -det stod en bil rett før avkjøringen til Blommenholm.
Så vidt jeg kunne se hadde bilen to målere, så jeg antar den leser av bombrikker i tillegg til å registrere passeringer.
Ved tidligere tellinger har man ikke "klart" å skille mellom kjøretøyene, det håper jeg virkelig de klarer nå...

Jeg håper også den står der hele uken, helst flere uker, siden det er stor variasjon både i antallet elbiler og forsinkelsen i kollektivfeltet.
At ikke måleinstrumentene som brukes av reisetider.no kan brukes synes jeg er merkelig -er det noen som kjenner delatjene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

leafster

Tenkte et kort øyeblikk på å la venstrefilen være kollektivfelt, men da hadde vel blitt kø hver gang bussen måtte krysse 2 felt inn mot holdeplass.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA