Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Svein-O, onsdag 04. desember 2013, klokken 11:01

« forrige - neste »

Svein-O

Har noen opplevd dette:

Setter bilen til lading. Sirkulasjonspumpa starter, men ladeindikator i dashbordet begynner ikke å blinke. Det trekkes ingen strøm fra stikkontakten. Etter 2 timer ca. begynner  ladeindikatoren  å blinke og bilen lades opp normalt.  Dette har skjedd de siste 2-3  gangene nå, men det begynte med en "ladeforsinkelse" på 5 minutter kanskje. Ingen feilmeldinger.
Batteriet er "ok", da bilen kjører som en konge.  Har ikke tatt ut laderen så langt, men det må vel til.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Yeyeye

Bruker du nikometer? Prøv eventuelt uten, men ikke sannsynlig årsak ettersom det har funket ok før.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Svein-O

Nei, jeg har ikke Nikometer. Nå har jeg i dag gjennomført en komplett lading. Det jeg gjorde var å ta ut laderen,  åpnet den og så etter tegn på ødeleggelse etc.  Men den hadde ingen tegn på sådan. Ingen lukt av brente komponenter, ingen vanninntrenging. Rent og pent. Satte den inn igjen. Åpnet boksen som står rett over laderen og gav releet et slag med skrujernet. Vel, jeg kan ikke si så mye om årsaken, men nå virket den i alle fall denne ene gangen. Får håpe det fortsetter.
:)
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Caspar

Dette er nok en av de rimligste reparasjonene av Actialader i Think vi har sett på lenge (og med bra resultat)  Noe for ElbilWiki ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Svein-O

Her kommer en liten oppdatering på dette fenomenet. Det skulle vise seg at tiden i "paradis" ble kort. Ved neste høve gjorde den som før: ingen tegn ladeaktivitet og ingen feilmeldinger.
Hvorfor starten den normalt etter at jeg hadde den ute? Mest sannsynlig fordi laderen da var temperert (>20 grader). Og det lot seg bevise ved å varme laderen med en hårføner. Etter 2-5 minutter med varmluft, startet laderen og ladet opp batteriet. Nå i dag satte jeg bilen til lading, men ingen reaksjon. Etter 2 timer, fjernet jeg høyre frontlysdeksel. Brukte samme hårføner til å blåse varmluft via et plastrør direkte på laderen. Da tok det 3 minutter og laderen var startet.
Ok - å finne komponenten med termisk feil - ja det blir en annen sak.
I mellomtiden vil det bli bruk for hårføneren.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

elektrolux

Veldig bra oppdagelse.

Mangfoldige ladere kan ha tilsvarende problemer. Laderen ser perfekt ut innvendig men lading starter ikke.

Dersom du ved hjelp av kjølespray, varmluftpistol og et tangampermeter klarer å identifisere problemet, kan ikke bare din lader, men også mange andre få et videre liv.

Umiddelbart må laderen ut igjen, lokket av og ladetest kjøres. Lader bilen er det fram med kjølespray i bitte små mengder på forskjellige plasser inni laderen. Lader den ikke blir det fram med føneren.

Kanskje det er styrekortet som er blitt temperaturømfintlig ;)

Håper du holder oss oppdatert på framdriften
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pm_dawn

En kille här i Sverige som lagar Actia laddare har beskrivit samma problem för mig.
I hans fall var det den lilla transformatorn som strömförsörjer kontrolldelen för Boost steget.

Jag skall se om jag kan hitta en bild på den så kanske det ger dig en snabbare felsökning.

Mvh
/Per

Thomas Henden

Så sant det er nok strøm igjen på framdriftbatteriet til å bruke det elektriske varmeapparatet på gjennomlufting i noen minutter på evt ikke så
høy viftehastighet først, tilfører det laderen nok varme der foran indirekte, til at du får startet å lade uten å fikle med hårføneren?

elektrolux

Sitat fra: Thomas Henden på mandag 09. desember 2013, klokken 18:26
Så sant det er nok strøm igjen på framdriftbatteriet til å bruke det elektriske varmeapparatet på gjennomlufting i noen minutter på evt ikke så
høy viftehastighet først, tilfører det laderen nok varme der foran indirekte, til at du får startet å lade uten å fikle med hårføneren?

Laderen er montert utenfor kupeen, så dette hjelper neppe. Deler til laderen er tilgjengelige fra andre defekte ladere, så finner du delen kan denne skaffes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svein-O

Til deg pm_dawn. Veldig bra om du skulle ha et bilde som viser hvor denne komponenten sitter.  :)

Til elektrolux. Det høres lovende ut, at du har ladere som det kan plukkes deler fra.  :)

Jeg kommer til å fortsette letingen etter feilen, selv på travle førjulsdager.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Svein-O

  :D :D
Jeg fant feilen i laderen, og har fikset den. Feilen lå i en optokopler. Dyr var den også...................., hele 16 kroner, tror jeg det var.

Svein-Olaf
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Caspar

Veldig bra, lader er jo kritisk del til disse bilene
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svein-O

Prøvde å få inn et bilde i går, men det ville seg ikke. Vet ikke hvorfor. Jeg kommer tilbake til saken.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Svein-O

Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA