Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Svein-O, onsdag 04. desember 2013, klokken 11:01

« forrige - neste »

OneMore

Hei Svein-O,

Hvordan fant du ut at optokobleren trøblet?

Kan du måle den på noe måte?

Kan du forklare litt?

Mvh

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Svein-O

Jeg hadde en god del flaks i dette tilfelle. Når termiske feil oppstår, som i dette tilfelle, kan man ikke vite hvilken av de mange komponentene som svikter. Vi har jo heller ikke noe underlag på alderen (skjema). Så da må man varme og eller kjøle, alt etter hva man opplever med feilen. Jeg fant først ut at ved å varme i et spesielt område, startet laderen nesten øyeblikkelig. Da var søkeområde innskrenket mye. Så ved å kjøle en og en komponent, det blir vel mer to og to tenker jeg, i alle fall kan en da faktisk påvise  hvilken komponent som er følsom. Når jeg kjølte optokopleren, stoppet laderen promte. Der og da var det bare en komponent, men når jeg nå visste at den komponenten var den skyldige, var resten enkelt.
Generelt sett kan en måle på en optokopler, på mere enn en måte, men  i kretsen (laderen) i dette tilfelle, er det veldig greit hvis en har skjema å støtte seg til . Jeg vet ikke om noen har tilgang til skjema.
Jeg har ikke klart å få ut bilde av synderen enda, men jeg må vel lykkes engang.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

elektrolux

Det er vel "bare" å måle at signalet inn og ut er relativt likt?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svein-O

En slik optokopler består av en transistor som styres av et lyssignal i stedet for et lite spenningssignal tilført transistorens BASE. Dette lyssignalet kommer fra en lysgivende diode som befinner seg i optokopleren. Det er signalet inn til dioden som via lys styrer transistoren.
På denne måten har en fått et galvanisk skille mellom inngang (dioden) og utgang (transistoren). Dette er en mye brukt og i mange sammenhenger en nødvendig funksjonalitet.

I en optokopler kan transitorleddet være defekt. Samme kan diodeleddet være.

Komponenten heter SFH6136, og kan beskues i katalogen til Elfa f.eks.

Denne lille forklaringen er ment for Thinkere som ikke vet hva en optokopler er.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA