Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Car-net

Startet av Hyperstress, tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:16

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:35
Jeg tviler imidlertid på at forbruket faktisk er 0,15
Thomas
Forbruket er null så lenge bilen kjører på el batteriet.
0,6 og oppover når bilen går på bensin, avhengig av kjøremønsteret til eier.
I praksis betyr det lavere bensinforbruk jo større prosent av totalkjøringen
skjer som dagsforbruk innenfor el rekkevidden.

Formelen med 50 km batteridrift og X km kjørt blir eksempelvis 0,6(X - 50)/X.
En  tur på 500 km gir da forbruk 0,54.
En på 100   0,3
En på 66,7  0,15
En på 50     0,0.

Bensinforbruk 0,15 vil her bety prosent eldrift av totalt kjørte km = 50/66,7 = 74,9%.
For hver 1000 km du kjører må da 750 være rene elturer på max 50 km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

PerBear

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 09. november 2014, klokken 14:47
Forbruket er null så lenge bilen kjører på el batteriet.
0,6 og oppover når bilen går på bensin, avhengig av kjøremønsteret til eier.
I praksis betyr det lavere bensinforbruk jo større prosent av totalkjøringen
skjer som dagsforbruk innenfor el rekkevidden.

Formelen med 50 km batteridrift og X km kjørt blir eksempelvis 0,6(X - 50)/X.
En  tur på 500 km gir da forbruk 0,54.
En på 100   0,3
En på 66,7  0,15
En på 50     0,0.

Bensinforbruk 0,15 vil her bety prosent eldrift av totalt kjørte km = 50/66,7 = 74,9%.
For hver 1000 km du kjører må da 750 være rene elturer på max 50 km.
Er ikke 50 km labrekkevidde som må justeres ned til 30-40 km, eller klarer PHEV Golfen 50 km på batteridrift i praksis?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

ksnygard

Sitat fra: PerBear på søndag 09. november 2014, klokken 23:43
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 09. november 2014, klokken 14:47
Forbruket er null så lenge bilen kjører på el batteriet.
0,6 og oppover når bilen går på bensin, avhengig av kjøremønsteret til eier.
I praksis betyr det lavere bensinforbruk jo større prosent av totalkjøringen
skjer som dagsforbruk innenfor el rekkevidden.

Formelen med 50 km batteridrift og X km kjørt blir eksempelvis 0,6(X - 50)/X.
En  tur på 500 km gir da forbruk 0,54.
En på 100   0,3
En på 66,7  0,15
En på 50     0,0.

Bensinforbruk 0,15 vil her bety prosent eldrift av totalt kjørte km = 50/66,7 = 74,9%.
For hver 1000 km du kjører må da 750 være rene elturer på max 50 km.
Er ikke 50 km labrekkevidde som må justeres ned til 30-40 km, eller klarer PHEV Golfen 50 km på batteridrift i praksis?

Det er nok riktig at du ikke klarer 50km på alle turer året gjennom. Utetemperatur og bruk av elektriske "funksjoner" tærer på batteri. På vår Opel Ampera har vi vært over 80 km på sommeren, men ned mot 40 km på vinteren.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA