Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Car-net

Startet av Hyperstress, tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:16

« forrige - neste »

Hyperstress

Ryktene sier at Golf Hybrid lanseres neste år. Det er vel ønsketenkning, men hadde de utstyrt denne med hengerfeste så hadde jeg vært veldig happy :) noen som har mer info om denne?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Stikkkontakt

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 26. november 2013, klokken 17:16
Ryktene sier at Golf Hybrid lanseres neste år. Det er vel ønsketenkning, men hadde de utstyrt denne med hengerfeste så hadde jeg vært veldig happy :) noen som har mer info om denne?

I følge de store tyske bilmagasinene kommer plug-in Golfen rundt midten av 2014.
Ca pris i Tyskland er forventet å være 36.000 €. Men siden det bare er ca 20.000 kroner i avgift på den vil prisen være ganske ok. Jeg tipper 350000 for en Highline. Da har den nok også mer standardutstyr en normale Golfer.
En fair pris i grunn. Ytelsene er ganske lik som for Golf GTD.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Gnilre

Har lest at både Golf og Passat kommer som plug in hybrider. Golfen skal hete GTE og kommer allerede i 2014 forstod jeg. Tror den gjorde noe sånt som 7,2 sek til 100 km/t.

Passaten kommer i 2015.

Da gjenstår tre spørsmål:
Kommer de som stasjonsvogner ?
Kommer de med 4-hjulsdrift ?
Blir prisene gunstige ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Råde

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 26. november 2013, klokken 17:16
Ryktene sier at Golf Hybrid lanseres neste år. Det er vel ønsketenkning, men hadde de utstyrt denne med hengerfeste så hadde jeg vært veldig happy :) noen som har mer info om denne?
Der har du ønsketenkingen din:

http://www.volkswagen.de/de/models/golf-gte/trimlevel-overview.s9_trimlevel_detail.suffix.html/der-golf~2Fgte.html#/tab=c8c8dbfa6b8dbe75b926b9faecd6cddc
e-Golf | X75D


Alfano

Dette er jo en helt lik bil Opel Ampera.
Hvorfor vil denne eventuelt lykkes i Norge når Opel ikke klarte det?
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

Thomas Parsli

Jeg tror den vil "lykkes" ene og alene fordi den er en Golf...

Med en markedsandel på rundt 2,2% sliter Opel med at kundene heller kjøper andre merker, f.eks VW som har rundt 14% markedsandel! (http://www.ofvas.no/bilsalget-i-september/category638.html)

Jeg tviler imidlertid på at forbruket faktisk er 0,15 -men hvis det faktisk er det vil bilen selge bra da prisforskjellen mot vanlig Golf sannsynligvis blir spart inn i løpet av tiden man eier bilen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

moonbuggy

Sitat fra: Alfano på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:22
Dette er jo en helt lik bil Opel Ampera.
Hvorfor vil denne eventuelt lykkes i Norge når Opel ikke klarte det?
Den lykkes. Konkurrenten blir i 1. omgang audi a3 e-tron.
De selger for tiden 40 om dagen. http://www.klikk.no/motor/bil/article924623.ece

Ampera er en bra bil, men de gjorde feilen med å konstruere en helt ny bil. Stilig, men litt upraktisk og trang, i tillegg til en bensinmotor som er lite effektiv.

VW konsernet fjernet dette med sitt konsept. Relativ lav vekt, supereffektiv bensinmotor gir lavt forbruk. 0,15 er fullt oppnåelig som snitt, selv med en del langturer. Det eneste "problemet" er lange ventelister. 5-6 måneder å vente på bil, er for lenge for meg, ellers ville jeg vært Audi e-tron eier.

Alfano

#8
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:35
Jeg tror den vil "lykkes" ene og alene fordi den er en Golf...

Med en markedsandel på rundt 2,2% sliter Opel med at kundene heller kjøper andre merker, f.eks VW som har rundt 14% markedsandel! (http://www.ofvas.no/bilsalget-i-september/category638.html)

Jeg tviler imidlertid på at forbruket faktisk er 0,15 -men hvis det faktisk er det vil bilen selge bra da prisforskjellen mot vanlig Golf sannsynligvis blir spart inn i løpet av tiden man eier bilen.

Thomas

Her er jeg helt enig med deg, tror nok ene og alene er att om den lykkes, så er det pga navnet er Golf...
Teknologien er jo 90% lik, og det blir feil og si att den bruker bensin- det er jo litt av vitsen med hybrid, om det er bensin eller diesel spiller ingen rolle. Ser av forbruktet til de fleste Ampera hybrider ligger i snitt rundt 0,3 - 0,4, uansett dette er snittet tatt med når strømmen er brukt opp, og det samme vil det være med VW...
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

emil

#9
Sitat fra: Alfano på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:22
Dette er jo en helt lik bil Opel Ampera.
Hvorfor vil denne eventuelt lykkes i Norge når Opel ikke klarte det?

Svaret der er nok navnet "VW Golf" vs "Opel" desverre.

Edit:
Fjernet videre delvis feil informasjon.

moonbuggy

Sitat fra: emil på lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:29
Sitat fra: Alfano på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:22
- Ampera/Volt er en bil med kun elektrisk fremdriftsmotor, men med en fossildrevet rekkeviddeforlenger (Får også BMW i3 i denne kombinasjonen i utlandet)
Det er feil. Opel prøvde å fremstille det slik ovenfor myndighetene for å oppnå avgiftslette. Men, Opels forbrenningsmotor driver hjulene direkte når det der påkrevet. i3 med rekkeviddeforlenger gjør ikke det, den gir kun lading.

emil

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:56
Sitat fra: emil på lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:29
- Ampera/Volt er en bil med kun elektrisk fremdriftsmotor, men med en fossildrevet rekkeviddeforlenger (Får også BMW i3 i denne kombinasjonen i utlandet)
Det er feil. Opel prøvde å fremstille det slik ovenfor myndighetene for å oppnå avgiftslette. Men, Opels forbrenningsmotor driver hjulene direkte når det der påkrevet. i3 med rekkeviddeforlenger gjør ikke det, den gir kun lading.
Da legger jeg meg langflat for den uttalelsen og burde ha lest litt mer nøye og ikke bare stolt på hva som blir sagt...

Sitat
When the engine is running it may be periodically mechanically linked (by a clutch) to a planetary gear set, and hence the output drive axle, to improve energy efficiency.

ksnygard

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 04. oktober 2014, klokken 11:41
Sitat fra: Alfano på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:22
Dette er jo en helt lik bil Opel Ampera.
Hvorfor vil denne eventuelt lykkes i Norge når Opel ikke klarte det?
Den lykkes. Konkurrenten blir i 1. omgang audi a3 e-tron.
De selger for tiden 40 om dagen. http://www.klikk.no/motor/bil/article924623.ece

Ampera er en bra bil, men de gjorde feilen med å konstruere en helt ny bil. Stilig, men litt upraktisk og trang, i tillegg til en bensinmotor som er lite effektiv.

VW konsernet fjernet dette med sitt konsept. Relativ lav vekt, supereffektiv bensinmotor gir lavt forbruk. 0,15 er fullt oppnåelig som snitt, selv med en del langturer. Det eneste "problemet" er lange ventelister. 5-6 måneder å vente på bil, er for lenge for meg, ellers ville jeg vært Audi e-tron eier.

0,15l er fullt oppnåelig med Ampera i alle fall. Vi har de siste 12000 km brukt 0,17l pr. mil, og jeg vet flere som har lavere tall. I praksis nullforbruk på vanlige dager, og så kjører vi en del lengre turer som gjør at vi også bruker noen liter bensin. Husk at oppgitte tall i brosjyrer tar utgangspunkt i forbruk på 100 km. En ladbar hybrid vil få et lavt forbruk fordi man kjører de første milene uten å bruke bensin. Men det er også kjørelengder på under 100 km pr. dag som for de fleste er det normale. Amperaen går inntil 80 km på ren strøm, og derfor bruker vi skjelden bensin en normal dag.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

moonbuggy

ksnygard:
Ja, det er egentlig merkelig at ampera ikke har solgt bedre, særlig med tanke på at folk bestiller audi e-tron i bøtter og spann. 40 bestillinger pr. dag ifølge forhandler.

ksnygard

Flere grunner til lavt salg av Ampera; høy pris i introduksjonen, fire seter, lite bagasjerom, men til syvende og sist er det kanskje at det står Opel i grillen som er viktigste årsak. Opel har fått et ufortjent dårlig rykte, spesielt i Norge. Mange av modellene har vært høyt oppe i ulike kåringer, men det hjelper tydeligvis ikke. Vi har hatt både Astra, Zafira og Meriva, og vi har ikke hatt mer problemer med de enn andre har hatt med andre merker.

Amperaen holder i alle fall det den lover så langt. For mange ville denne bilen dekt alle behov, men det for få som ser det. Prisen var som sagt høy i introduksjonen, men Golfen som kommer koster like mye. Men folk kjøper den usett..... Så at en sterk merkevare er viktig, er ikke å komme unna.

Jeg mener at Opel (og Chevrolet) har brøytet nytt land. De som har kommet etter har klart å videreutviklet sine biler slik at de ikke har svakhetene til Amperaen. Hvis Opel hadde vært litt mer dristige og satset på en ny versjon med 5 seter og noe mer bagasjeplass, så kunne det vært en viktig bil for å gjenreise tilliten i markedet.

For de som nå kommer etter Amperaen, så synes jeg svakhetene er litt for kort rekkevidde på strøm. Med 5 mil som maks rekkevidde på ren strøm, ville vi fått mange dager der vi hadde vært avhengig av litt kjøring på bensin. Det slipper vi med Amperaen, som har maks rekkevidde på 8 mil. Totalt sett gir det lavere totalforbruk også.

Når det er sagt er det kjekt at det kommer flere alternativer på markedet, da blir det mer å velge i når vi om noen år skal bytte ut Amperaen.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA