Forskjeller på 2013 modeller og andre spørsmål

Startet av Odd, tirsdag 26. november 2013, klokken 11:01

« forrige - neste »

Odd

Jeg har en 2013 modell Acenta.
Den er kjøpt hos forhandler på Hamar og var brukt som demobil i tre måneder.
Jeg fikk den for en knapp måneds tid siden.

Jeg ser at det er en del diskusjoner rundt forskjeller på modeller,
og har lagt merke til at det også er forskjeller innen 2013 modellen.
Jeg vet ikke hva det skyldes, men har sett at de er produsert på forskjellig sted blant annet.
Det jeg lurer på er om det virkelig er 2013 modeller de jeg sammenligner med.
Jeg har laget en liten sammenligning med en bil som sto parkert ved siden av min.

Begge har solsellepanel for ladning av 12 v batteri.

Min har håndbrekk plassert nede til venstre som fot pedal (Fotbrekk faktisk)  :).
Ikke som i alle andre jeg har titta inn i som har en bryter i midtkonsollen.

Min midtkonsoll har da selvsagt ingen bryter for håndbrekk.

Jeg har fire brytere i rekkene av brytere nede til venstre.

Den ene benyttes til å bestemme om en skal ha låsing av ladekabel, og om den skal være automatisk eller manuell med nøkkelen. Den lyser Orange nå, som indikerer at jeg den automatisk låses når jeg starter lading, og må låses opp med den fjernstyrte nøkkelen.

Mens de jeg har titta inn i, har tre.

Min har annerledes lykter.

Jeg har ikke sett noen Leaf med samme lyktsett som min, og blir derfor litt forvirra når det snakkes om bytting av pærer i andre tråder. Er det noen som faktisk vet hvilke lykter det er på min, og hvorfor?

Alle andre jeg har sett har slike.

Noen som vet noe om disse forskjellene?

I tillegg lurer jeg litt på ladning.
Det vil si ladekabel.
Jeg har sett enkelte som lader fra en 16A en fase kurs med en kabel uten kladd.
De er koplet til den vanlige ladeluke, ikke den for hurtigladning.
Kan en lade med mere enn 10A som den originale kladd kabelen gir, ved å bruke en vanlig kabel uten kladd?

kjbu

Hei

Du har "ekte" 2013-modell, da håndbrekk ble omgjort fra elektrisk til mekanisk fot-brekk på Euro-Leaf.

Ja, du kan lade med med opp til 16A i vanlig ladeport (32A hvis bilen ble bestilt og bygget med dobbeltlader).
Ladekabel uten "kladd" har kladd innebygget i selve støpselet. Det er "kladden" som sier fra til bilen hvor mye strøm den "får lov" til å trekke. Det finst ladekabler der du kan velge med bryter hvor høy ladestrøm du vil lade med.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Odd på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:01
Jeg har en 2013 modell Acenta.

Jeg ser at det er en del diskusjoner rundt forskjeller på modeller,
og har lagt merke til at det også er forskjeller innen 2013 modellen.

Jeg har ikke sett noen Leaf med samme lyktsett som min, og blir derfor litt forvirra når det snakkes om bytting av pærer i andre tråder. Er det noen som faktisk vet hvilke lykter det er på min, og hvorfor?

2013 Acenta har vel halogen hovedlys og fjernlys. 2012-modellene (som min) har LED hovedlys og halgen fjernlys. Sistnevnte har jeg byttet til Xenon.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Daeedor

Du har nyeste modell , min venn.... :)  Din Acenta har Halogen hovedlys , men nyeste Tekna har LED hovedlys , så de lyktene er litt forskjellige.  Du kan også se i bagasjerommet , den "gamle" modellen har en høy "kant" bak baksetet der laderen på denne er plassert. Din har ikke det , da den er plassert i motorrom på den nyeste modellen. Det er også riktig observert mht brytere på dashbord og "fotbrekket".  :)

Odd

Ja, jeg har skjønt at jeg har nyeste modell, men mange som kjøper 2013 tror muligens det samme.
Ting tyder jo på at det er mange forskjellige 2013 modeller.
Jeg fikk høre at hvis den hadde solselle panel så var det en 2013 modell.
Men når jeg ser på alle de som har det har de jo hverken de samme lyktene, håndbrekk eller bryterrekken som er på min.

Hadde vært interessant å hatt en tabell som viser forskjeller på de forskjellige modellene ut fra opprinnelses land og årsmodell, det er åpenbart store forskjeller.

Jeg tror mange er usikre på hva det er de egentlig kjøper, eller hva de skal se etter for å finne ut hvilken modell det egentlig er.

Takk for svaret ang. ladekabelen ... gikk ut og titta, det var en http://charge-amps.com/um-evse

Daeedor

Sitat fra: Odd på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:28
Ja, jeg har skjønt at jeg har nyeste modell, men mange som kjøper 2013 tror muligens det samme.
Ting tyder jo på at det er mange forskjellige 2013 modeller.
Jeg fikk høre at hvis den hadde solselle panel så var det en 2013 modell.
Men når jeg ser på alle de som har det har de jo hverken de samme lyktene, håndbrekk eller bryterrekken som er på min.

Hadde vært interessant å hatt en tabell som viser forskjeller på de forskjellige modellene ut fra opprinnelses land og årsmodell, det er åpenbart store forskjeller.

Jeg tror mange er usikre på hva det er de egentlig kjøper, eller hva de skal se etter for å finne ut hvilken modell det egentlig er.

Takk for svaret ang. ladekabelen ... gikk ut og titta, det var en http://charge-amps.com/um-evse

Vel , når det gjelder siste modell beregnet for Norge levert via offisiell Nissan forhandler her, så er den produsert i England , og leveransene fra denne fabrikken startet i juni 2013. Dvs er bilen registrert i Norge før mai 2013 , så er den ikke fra denne fabrikken.
Forøvrig må man evnt se etter de tingene du nevner , ved sideimport , og i tillegg at den har varme i alle seter og ratt.. ::)

Kjell Leaf

2013 modellen kan være forskjellig da endringene kom i juni. Er ikke det riktig?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Odd

Leveres 2013 modellene som har de nye endringene som:
Fotbrekk, lykter, lykt-spyler, varme i seter og ratt, varmeteppe for batteri, 4 brytere i venstre rekke,
varmepumpe, juster bart førersete, lys i lade rom, lås av ladekabel, bare fra England?
Leveres de andre steder enn i Norge?
For hvis ikke så vil jo en del meget praktisk forbedringer utover det 100 som Nissan selv har nevnt ikke være på andre en Norges modellen fra 2013 produsert i England.
Det "glemmer" jo de som levere sideimporterte modeller å nevne.

2012 modellen leveres med Halogen fjern og LED nærlys.
2013 Acenta modellen leveres med ? fjern og ? nærlys? (Bildet)
2013 Acenta modellen fra England leveres med Halogen fjern og Halogen nærlys? (bilde)
2013 Tekna leveres med LED fjern og LED nærlys?

Som sagt en tabell hadde muligens vært lurt å ha :)

Daeedor

Sitat fra: Odd på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:53
Leveres 2013 modellene som har de nye endringene som:
Fotbrekk, lykter, lykt-spyler, varme i seter og ratt, varmeteppe for batteri, 4 brytere i venstre rekke,
varmepumpe, juster bart førersete, lys i lade rom, lås av ladekabel, bare fra England?
Leveres de andre steder enn i Norge?
For hvis ikke så vil jo en del meget praktisk forbedringer utover det 100 som Nissan selv har nevnt ikke være på andre en Norges modellen fra 2013 produsert i England.
Det "glemmer" jo de som levere sideimporterte modeller å nevne.

2012 modellen leveres med Halogen fjern og LED nærlys.
2013 Acenta modellen leveres med ? fjern og ? nærlys? (Bildet)
2013 Acenta modellen fra England leveres med Halogen fjern og Halogen nærlys? (bilde)
2013 Tekna leveres med LED fjern og LED nærlys?

Som sagt en tabell hadde muligens vært lurt å ha :)

2013 modellen produsert i England har:
Fotbrekk, lykt-spyler, varme i seter og ratt, varmeteppe for batteri (også 2012 har dette), 4 brytere i venstre rekkeøverst , bare 3 i andre rekke dersom du har LED lamper , for da har du ikke lysjustering , ellers 4 stk.
Den har varmepumpe, lys i lade rom, lås av ladekabel samt fjernkontroll ( en 3dje knapp på "nøkkelen" )for åpning av ladeport samt "fot"brekk.
Den har ikke "forhøyning" bak baksetet.
2013 modell Acenta har Halogen nær og fjern.
2013 modell Tekna har LED nær  og Halogen fjern , samt litt andre reflektorer og andre parklys.
:P

Odd

Det der ser riktig ut ...med unntak av lys.

De bilene jeg tok bilde av frontlyktene på er begge 2013 modell Acenta, med solsellepanel på bak spoiler.
Min er produsert i England, åpenbart, men den andre er produsert et annet sted.
De har imidlertid ikke samme lykter, selv om det er samme årsmodell og type.

Jeg har fire knapper i begge rekkene, det vil si med høydejustering.
Det tyder på at jeg ikke har LED lykter.
Men hva er da forskjellen på de to lyktene jeg har bilde av?

Er begge med halogen på både nær og fjern?
De er åpenbart forskjellige.

Jeg har ikke klart å finne ut av dette.
Kan det være at de er kjøpt opp til en annen type lykt på min, i og med at det er en demo bil for en forhandler?
Hvordan ser egentlig lyktene for Tekna ut?

Er det forskjell på lyktene til en USA modell, en Englands modell og den første varianten av Acetna 2013?

Grunnen til at jeg tar det opp er alle trådene med modifisering av lys ... først må en vel finne ut hvilke lys en har ... og her er det uklart.

knnygar

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:34

Vel , når det gjelder siste modell beregnet for Norge levert via offisiell Nissan forhandler her, så er den produsert i England , og leveransene fra denne fabrikken startet i juni 2013. Dvs er bilen registrert i Norge før mai 2013 , så er den ikke fra denne fabrikken.
Forøvrig må man evnt se etter de tingene du nevner , ved sideimport , og i tillegg at den har varme i alle seter og ratt.. ::)

Eg fekk min bil 31. mai. Den kom på første båtleveransen frå England.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Daeedor

Sitat fra: knnygar på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:32
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:34

Eg fekk min bil 31. mai. Den kom på første båtleveransen frå England.

Ja, jeg skrev FØR mai 2013 for å være sikker.... hehe - vet det kom noen få biler før juni.... :) Men : hva som sitter i modellene før dette , er jeg ikke helt sikker på - andre kan mere om det. Det er jo importert biler fra USA for eksempel , der er det andre utstyrskombinasjoner.....  :)

Trig8

Det er en del bruktbilforhandlere som kaller Japan-produserte biler Acenta da de er ganske like utseendemessig. Om det er at de ikke vet hva de selger eller ønsker å lure kunden kan en jo lure på.
USA har også 3 utstyrsnivåer med litt forskjellige tilleggsutstyrspakker enn hva som blir produsert i England, så biler derfra kan ligne på Acenta men ha elementer fra Tekna.
Letteste måten å skille ny modell fra England fra Japanproduserte 2013 modeller er at de nye har mekanisk parkeringsbrems, større bagasjerom og lys mellom ladekontaktene. Mangler dette er det garantert ikke en ny 2013 modell fra England.

X-Trail

En god start er jo også å kontrollere chassinr i nedre hjørnet på førerside i frontruten. Begynner det på JN1..... så er det japanprodusert, og SJN..... er engelsk produsert og en EKTE euro-leaf. :)
Stolt eier av ELise♡

bjorn_2390

Euro-Leaf var det først på 2013-modellene at det ble tre typer å velge mellom (utstyrspakker),

LEAF Visia
LEAF Acenta
LEAF Tekna

Bare Teknaen har LED. Visia og Acenta har ikke LED.

2012 har LED.

Sammenlikning:
http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/prices-and-equipment/compare-leaf-models.html
Blå Euro-Leaf (2012)
Kona (2022)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA