Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla vs den tyske arven

Startet av Kvikken, tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:40

« forrige - neste »

Kvikken

Dette har man sikkert snakket mye om før og det gjelder kanskje ikke spesielt for el-bil men det er først nå det har slått meg.

Hvordan er det å plassere bombrikken andre steder enn i frontruta? Tenkte eks. en plass i ladeluken eller "motorrommet" el. Noen erfaringer her med hva som fungerer?


Trig8

Før jeg fikk tak i klipset som limes i frontruta hadde jeg brikken liggende i armstøtta mellom framstolene. Der ble plasseringene registrert. Prøv å legg den løst under ladeluka, så kan du lime den fast når du ser om det fungerer.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Daeedor

Trenger man bombrikke på elbil ???   :P  Ihvertfall ikke her på østlandet... ?

Thomas Parsli

Trenger og trenger...

Hvis du kjører uten bombrikke vil bomselskapet måtte gjøre en manuell vurdering av bildene hver gang du passerer og det blir tatt bilde (det skjer faktisk ikke alltid).
Videre vil du sannsynligvis få faktura en eller flere ganger, som de frafaller når du ringer eller skriver brev. Kanskje førtst etter å ha insistert på at du må ha bombrikke...

Administrasjonskostnaden i bompengeselskapene er skyhøye, så jeg ser ikke helt poenget med å ikke anskaffe bombrikke.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#4
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:59
Trenger og trenger...

Hvis du kjører uten bombrikke vil bomselskapet måtte gjøre en manuell vurdering av bildene hver gang du passerer og det blir tatt bilde (det skjer faktisk ikke alltid).
Videre vil du sannsynligvis få faktura en eller flere ganger, som de frafaller når du ringer eller skriver brev. Kanskje førtst etter å ha insistert på at du må ha bombrikke...

Administrasjonskostnaden i bompengeselskapene er skyhøye, så jeg ser ikke helt poenget med å ikke anskaffe bombrikke.

Thomas

Vel. Det er jo riktig , det du skriver , men likevel :  Jeg anser det ikke som min oppgave som privatperson å sørge for at selskapene har lavest mulig administrasjonskostnader. Jeg betaler veiskatt på andre biler jeg har , og har bombrikke på 1 fossilbil pga at jeg får rabatt , ikke for at bomselskapet skal ha lavere kostnader. :) Med andre ord : kan jeg slippe brikke , så lar jeg være. Andre får selvsagt gjøre som de vil.

Odd

Nyere biler har filter i rutene for å hindrer varme fra sola å trenge gjennom.
Disse filtrene hindrer også radiobølgene som sendes fra bombrikken for å registrere en bom passering.
I et felt rundt speil er ikke dette filtret lagt inn, og området er somregel merket i en annen farge enn selve ruta.
På min Leaf er det satt av et felt på høyre side ovenfor speilet som passer utmerket for plassering av bombrikken.
Plasseres den der vil du ikke engang se den fra fører plassen og den er i et område som slipper i gjennom radiobølgene.

cra

Sitat fra: Odd på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:18
På min Leaf er det satt av et felt på høyre side ovenfor speilet som passer utmerket for plassering av bombrikken.
Plasseres den der vil du ikke engang se den fra fører plassen og den er i et område som slipper i gjennom radiobølgene.

Jeg har også plassert den der. Ute av syne, ute av sinn, og det har aldri vært noen problemer med at passeringer ikke blir registrert. :)

En bakdel ved å ha den under ladeluka er at den der vil være enkel å knabbe. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#7
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:23
Trenger man bombrikke på elbil ???   :P  Ihvertfall ikke her på østlandet... ?
Nå vet ikke jeg hvor på Østlandet du ferdes, men om du titter på nettsiden til et av disse selskapene og går til priser og fritak vil du finne små varianter av denne teksten:

Fritak for:
• Kjører el-bil med drivstoffkode 5 i vognkortet*
• Kjører hydrogenbil*
• Kjører utrykningskjøretøy (uniformert eller sivilt i tjenesteoppdrag)*
• Kjører kollektivtransport i rute*
*Forutsatt at du har AutoPASS-brikke.

Kråkerøyforbindelsen
http://www.krakeroyforbindelsen.no/
E6 og E18 Østfold
http://www.ostfold-bompengeselskap.no/
Oslofjordtunellen
http://www.oslofjordtunnelen.no/
Kongsvingervegen AS
http://www.kongsvingervegen.no/
Gardermoen og Moelv
http://www.e6bompenger.no/
Fv34 Oppland
http://www.fv34oppland.no/
Rv4 Oppland
http://www.rv4.no/
Gausdalsvegen
http://www.gausdalsvegen.no/
E6 Oppland
http://www.e6oppland.no/
Horten
http://www.rv19horten.no/
Tønsberg
http://www.tonsberghovedvegfinans.no/
E18 Vestfold
http://www.e18vestfold.no/

Fjellinjen Oslo og Bærum har litt annen tekst:
Elbiler er fritatt betaling i hele Norge, unntatt Svinesundsforbindelsen.
Det er kun hvis du tegner fritaksavtale at du ikke vil motta faktura for passeringer.

Svinesund:
Ikke fritak for elbiler men 13% rabatt med brikkeavtale.

Men om du bor på Østlandet og ikke benytter noen av disse har du muligens rett.


Sitat fra: Daeedor på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:09
Jeg anser det ikke som min oppgave som privatperson å sørge for at selskapene har lavest mulig administrasjonskostnader.
Jo du har et ansvar i forhold til de som ikke har fritak.
Det fossilbilister betaler ønsker vi at skal gå til veier og kollektivtrafikk ikke til sysselsetting i bomselskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knotten

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:09
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:59
Trenger og trenger...

Hvis du kjører uten bombrikke vil bomselskapet måtte gjøre en manuell vurdering av bildene hver gang du passerer og det blir tatt bilde (det skjer faktisk ikke alltid).
Videre vil du sannsynligvis få faktura en eller flere ganger, som de frafaller når du ringer eller skriver brev. Kanskje førtst etter å ha insistert på at du må ha bombrikke...

Administrasjonskostnaden i bompengeselskapene er skyhøye, så jeg ser ikke helt poenget med å ikke anskaffe bombrikke.

Thomas

Vel. Det er jo riktig , det du skriver , men likevel :  Jeg anser det ikke som min oppgave som privatperson å sørge for at selskapene har lavest mulig administrasjonskostnader. Jeg betaler veiskatt på andre biler jeg har , og har bombrikke på 1 fossilbil pga at jeg får rabatt , ikke for at bomselskapet skal ha lavere kostnader. :) Med andre ord : kan jeg slippe brikke , så lar jeg være. Andre får selvsagt gjøre som de vil.

Du får gjøre som du vil, men i alle fall etter passering av bomringen i Bergen vil du motta faktura, som du selv må ta bryet med å klage på.
Jeg hadde en disputt med bro- og tunnellselskapet etter å ha mottatt faktura på 10 passeringer, der de viste til at kapittel 4.3 i Statens Vegvesens 'Takstretningslinjer for bompengepasseringer, osv' (se vedlegg) sier at du skal ha brikke for å kjøre gratis. Det mener jeg bestemt at den ikke sier, men jeg gadd ikke argumentere med dem, så jeg skafffet meg brikken, som er gratis for elbiler.
De hevder også at de ikke har teknisk utstyr til å luke ut biler med EL- skilt, den er god, de klarer i alle fall å sende faktura til eieren.. :P

Må nok innrømme at jeg liker å passere lampen som lyser grønt og flott uten at jeg har betalt inn en nikkel..  8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Griffel

#9
Sitat fra: Knotten på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:50
De hevder også at de ikke har teknisk utstyr til å luke ut biler med EL- skilt, den er god, de klarer i alle fall å sende faktura til eieren.. :P
Det er nok egentlig ikke tekniske grunner men fiskale. Revisjonen krever oppslag i bilregisteret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Knotten på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:50
Må nok innrømme at jeg liker å passere lampen som lyser grønt og flott uten at jeg har betalt inn en nikkel..  8)

Det aller mest tilfredsstillende er å passere når det lyser gult for "fyll på", og på returen lyser det grønt igjen, og "noen" har fylt på for meg.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kjell Leaf

Er det bare å gå inn på nettet og skrive brikken over fra fossilbilen min til EL-bilen ? Vil da reg.nr på el-bilen sørge for at det ikke blir trukket noe av brikken, eller må jeg også ta kontakt med bomselskapet ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kvikken

På nettsidene:
1. Bytt regnr på brikken til el-bilen
2. Opprett sak med søknad om fritak og legg ved kopi av vognkort.

Standard prosedyre. Ved første punkt får du beskjed om å utføre punkt 2. :)

Ellers takk for god tilbakemelding og jeg har ikke hatt så mange nye biler og dette var helt nytt for meg. Brikken plasseres i det tilegnede området i det skraverte feltet.

emil

Jeg tok bare kontakt med et av bomselskapene jeg passerer via vanlig kontaktskjema på nettsiden og med 2-3 svar sendt frem og tilbake var ny brikke sendt via posten. Kostet ingenting og måtte heller ikke sende inn noen kopi av vognkort.

Uansett må alle elbiler legges inn i det generelle fritaksregisteret uavhengig av at regnummer begynner med EL

Odd

Kjørte inn på en bensinstasjon
Fikk et enkelt skjema jeg fylte ut.
Viste vognkortet som bevis på at jeg faktisk hadde en EL bil.
Fikk brikke som jeg klina i frontruta :)

Hele operasjonen tok under 5 minutter.
Hvorfor en ikke skal ta seg tid til det er for meg uforståelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA