Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken farge på din BMW i3

Startet av TorC, tirsdag 03. desember 2013, klokken 12:58

« forrige - neste »

TorC

Byttet idag kupèlysene til LED. For "hvermannsen" er jo ikke kupèlysene det største strømsluket (2 x 8 watt) siden dette kun står på i noen få sekunder. Jeg har imidlertid opplevet å sitte i lengre tid med dette lyset på, enten mens jeg ventet på noen eller mens jeg ventet på lading. Av prinsipp har jeg derfor byttet dem. Se vedlagt bilde.

For andre som vurderer å bytte: T10 (wedge) 1 watt.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Najs! :)

Det påvirker ikek tiden det tar før lampen slukner/dimmes? Har hørt om andre som har byttet til LED-pærer som så bruker mange minutter på å tømme kondensatoren som sørger for at lyset står på noen sekunder etter at dørene lukkes.  ;D   Men det funker kanskje på en annen måte i Leaf? Nesten rart de ikke har tenkt på å bruke LED-pærer i utgangspunktet, men de koster vel noen kroner mer.....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorC

Sitat fra: cra på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:36

Det påvirker ikek tiden det tar før lampen slukner/dimmes? Har hørt om andre som har byttet til LED-pærer som så bruker mange minutter på å tømme kondensatoren som sørger for at lyset står på noen sekunder etter at dørene lukkes.  ;D   Men det funker kanskje på en annen måte i Leaf? Nesten rart de ikke har tenkt på å bruke LED-pærer i utgangspunktet, men de koster vel noen kroner mer.....

Den slukker akkurat som vanlig pære, men det er veldig liten forskjell i lysstyrken på high og low. Normalt dimmes jo lyset litt når du lukker døren, men med LED dimmes det veldig lite.

Glemte å skrive at på bildene er den ene pæren LED og den andre glødepære slik at man kan se forskjellen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

kjbu

Uten å være 100% sikker, så mener jeg det er LED kupélys som standard i EuroLeaf.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

bjorn_2390

Sitat fra: TorC på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:48

Kult!

Hva betyr wedge?
Kjøper du LED-pærene på bilrekvisitasjapper, eller bestiller du fra DX, eller what?

Takk for at du legger ut bilder! Topp!  8)
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Med det samme vi er inne på LED...
Hva med lys i hanskerommet? Det synes jeg hadde vært fint.
Det kan se ut som at det er avsatt plass til det (se bildet), eller: Hva er det lokket til, noen som veit?

Blå Euro-Leaf (2012)

DeadLock

Hei.

Jeg har faktisk LED-lys i hanskerommet, og jeg har ikke montert noe der selv.

Ellers har jeg også byttet alle interiørlamper med LED, og er svært fornøyd.

Ryggelyspærene kan også byttes til LED, samme med tåkelys og blinklys.

Må finne passende blinklysrelé før jeg får alle pærene vekk fra "oldtiden". :)

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Daeedor

Det er lys i hanskerommet originalt på min 2013 Leaf.....  dessuten er det originalt LED leselamper foran.
Altså : ingen behov for modifiseringer..... :)

TorC

Sitat fra: bjorn_2390 på torsdag 28. november 2013, klokken 00:04
Sitat fra: TorC på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:48

Kult!

Hva betyr wedge?
Kjøper du LED-pærene på bilrekvisitasjapper, eller bestiller du fra DX, eller what?

Takk for at du legger ut bilder! Topp!  8)

Wedge er bare type sokkel. De jeg har brukt tror jeg at jeg kjøpte fra DX en gang i tiden. Søker på du wedge og LED på DX får du opp masse. Bare pass på at watt-styrken ikke er for høy. Det kan fort bli veldig kraftig lys...

knnygar

Nesten rart de ikke har tenkt på å bruke LED-pærer i utgangspunktet, men de koster vel noen kroner mer.....

På ein elbil til 260 000,- hadde eg gladeleg betalt nokre hundrelappar ekstra for LED pærer.
Reduserer ein lysforbruket med 70-80% blir det fort kilometer ekstra  :)
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

bjorn_2390

Sitat fra: Daeedor på torsdag 28. november 2013, klokken 09:21
Det er lys i hanskerommet originalt på min 2013 Leaf.....  dessuten er det originalt LED leselamper foran.
Altså : ingen behov for modifiseringer..... :)
...100 forbedringspunkter...  ;)
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Sitat fra: DeadLock på torsdag 28. november 2013, klokken 08:05

Mvh,
Thomas
Håper du rapporterer når du er i mål på akkurat dette!
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Sitat fra: DeadLock på torsdag 28. november 2013, klokken 08:05

Mvh,
Thomas
Kom du noen gang i mål på dette?
Blå Euro-Leaf (2012)

pwb

Sitat fra: knnygar på torsdag 28. november 2013, klokken 12:17
Nesten rart de ikke har tenkt på å bruke LED-pærer i utgangspunktet, men de koster vel noen kroner mer.....

På ein elbil til 260 000,- hadde eg gladeleg betalt nokre hundrelappar ekstra for LED pærer.
Reduserer ein lysforbruket med 70-80% blir det fort kilometer ekstra  :)

Bilen bruker vel 1,73 kWh/mil altså 173 Wh/km. Så for hver 173 Watt du sparer så kommer du 1km lenger. Du skal bytte ut ganske mange lyspærer med LED for å klare det.

emil

Sitat fra: pwb på mandag 13. oktober 2014, klokken 07:03
Bilen bruker vel 1,73 kWh/mil altså 173 Wh/km. Så for hver 173 Watt du sparer så kommer du 1km lenger. Du skal bytte ut ganske mange lyspærer med LED for å klare det.

Og alt lys står sjelden på hele tiden mens man kjører, så i praksis er det ikke mange meter man sparer.

Samme med å skru av radioen når man skal på langtur. Tror rolig musikk der er bedre for rekkevidden enn de få Wh man eventuellt sparer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA