Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Avbestille Model S

Startet av Andrewas, tirsdag 03. desember 2013, klokken 11:43

« forrige - neste »

scoot

#15
Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:54
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
Glem det gutter hold på gammel vane.

1-fase er 1-fase enten den plukkes mellom L1 og L2 eller mellom L1 og N som altså ikke er Jord men Nøytral (0).
På den annen side hender det at en feil blir riktig om den gjentas ofte nok. Installasjonsbransjen kaller ofte 1-fas i IT nett for 2-fas, og 1-fas i TN nett for en fas, denne feilen har også kommet så langt som til montørhåndboka som er basert på NEK. NEK har det imidlertid korrekt definert 1-fas er 1-fas enten det er mellom L1 og N eller mellom L1 og L2. Så om denne feilen har blitt gjentatt ofte nok for å bli korrekt ?
(Så lenge NEK har det riktig er det 1 fas som gjelder.)

Splittfase systemet i USA kalles også ofte feilaktig for 2-fas. (1-fas 120V, 2-Fas 240, men siden disse 2 fasene på 120V i serie med hverandre da er 180 grader forskjøvet blir det alikevell tilslutt bare en fase)

Ekte 2-fas har vært i bruk. Teslas flerfase system var et 2-fas system hvor fasene var 90 grader forskjøvet. Systemet var utbredt i USA og de første generatorene i Howerdammen var 2-fas generatorer. 2 og 3 fas systemene kunne kobles sammen med Scot-T transformatorer og de levde side om side. 2-fas systemet krever også 3 ledere L1, L2 og N.

I engelsk literatur står det noen ganger at Tesla oppfant flerfase systemet. Det han fikk patent på var 2-fas systemet, og han var hårfint senere ute enn Ferraris i Italia med sitt noe mer avanserte 3-fas system.
Men for å dra ut 230V far et IT-nett så må du jo koble deg inn mellom to faser? Fasespenningen er jo 230V. Mens fasespenning på TN-nett er 400V.

Men flott forklart hvorfor jeg definerte det feil, selvom definisjonen i mine øyne ikke er logisk i det hele tatt.
EDIT: Leste meg opp litt grundigere, det er jeg som blander sammen definisjonen faser og faseledere. Henger vel igjen fra mine dager som læregutt  ::)

2009 Revai

Rasmus.B

Man kobler seg ikke mellom 2 faser. Man kobler seg over 2 ledere. Hvis du kobler til ett osciloskop på disse 2lederne vil du se en sinuskurvet fase på 50 hertz.



Sent from my iPad using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Havebigfun

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:38
Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).
Hva ble fasit, Andrewas?

Andrewas

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 26. november 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:38
Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).
Hva ble fasit, Andrewas?
Elektrikeren ble syk og utsatte til Torsdag. Får se om han kommer...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

JTB

Fant du ut av dette problemet? Jeg har en 230 IT nett med en kurs ut til låven med 3 fas 50A, denne sikringen sitter inne sammen med en jordfeilbryter for hele denne kursen. I låven er den brutt ned til noen mindre kurser. Når jeg kjører korntørke og andre ting som trekker mye strøm går ikke jordfeilbryteren, men lader jeg Teslaen går det alltid etter 1-3 timer. Lader på 16 A en-fas i dag. Ville ha elektrikkeren til å fjerne jordfeilbryteren i skapet inne som dekker hele låven, og heller sette jordfeilautomater på hver kurs i skapet i låven, men det var ikke lov siden kablen ut til låve ikke var av riktig type.

Hvordan ror jeg i land denne problemstillingen?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

Car-El

He he!

2-fase...   E vel 180 grader snudd så summen av V = 0.

Samme effekten kan vel oppnådd med å kappe kabelen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Sitat fra: Car-El på torsdag 04. september 2014, klokken 07:53
He he!

2-fase...   E vel 180 grader snudd så summen av V = 0.

Samme effekten kan vel oppnådd med å kappe kabelen.
Feil ved 180 grader dobles spenningen.
Tofase systemet ble oppfunnet av Tesla og har 90 grader forskyvning. I USA har de et splitfasesystem med 180 grader forskyvning som ofte feilaktig kalles 2 fase (1fas 120V, "2fas" 240V). Enfase motorer er egentlig 2 fas motorer. Tofase system (90grader) var ganske vanlig i USA (orginal installasjonen i Hoverdammen) og er kompatibelt med trefasesystem da disse kan kobles sammen med hjelp av en Scot T transformator.

Men: enfase er enfase enten det det er mellom L1 og L2 i et IT system eller mellom L og N i et TN nett.

Desverre har installasjonsbransjen feilaktig begynt å kalle enfas IT for tofas og enfas TN for enfas.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

@Griffel

180 grader fase vending gir foreksempel:
V1 = 1
V2 = -1
V = V1+V2 = 1 + -1 = 0

Og om du ikke ser humoren i dette...    Synd.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JTB

S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14


Griffel

#26
Sitat fra: Car-El på fredag 05. september 2014, klokken 07:59
@Griffel

180 grader fase vending gir foreksempel:
V1 = 1
V2 = -1
V = V1+V2 = 1 + -1 = 0

Og om du ikke ser humoren i dette...    Synd.
Humor er bra, men det er greit at det er korrekt.
Noen tror dessverre at en og en alltid er to, men når en kommer til vektorregning er det ikke altid slik. Så i folkeopplysningens ånd skrev jeg mitt innlegg.
I installasjonsbransjens såkalte 2 fas (IT) som egentlig er vår vanligste enfas er:
230V summen av U1 133V og U2 133V. (Dersom U1 og U2 hadde vært tilstede)
1fas i TN anlegg er 230V, summerer en U1 og U2 får en 400V (noe alle her på forumet vet) :)
I N. Teslas 2fase system (90grader) var summen av U1 110V og U2 110V =155V.
og i USA såkalte 2fas (180 grader) blir summen av U1 120V og U2 120V =240V.
Slik er det bare når en driver med fustasjeopphengingsforkoblinger. ;D

(og om du ikke tror meg kan du tegne opp vektorene og måle avstanden mellom spissen av U1 og U2)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

muggost


Muffinman

Eller fiskeren som ba nykomlingen om å stikke inn og hente vasefett til bruk for å få garnvasene til å gli opp.

Har for øvrig svært lite til overs for den type pranks ovenfor unge, uerfarne og gjerne usikre mennesker på vei inn i arbeidslivet. Lista over motargumenter er lang, og slik oppførsel går gjerne i "arv" på arbeidsplassen da man faktisk lærer nykomlingen at det er OK at voksne mennesker oppfører seg slik.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA