Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Avbestille Model S

Startet av Andrewas, tirsdag 03. desember 2013, klokken 11:43

« forrige - neste »

Andrewas

Vi har en av de første utleverte model S i Norge. Den ble hentet mandag 12/8. Tidlig utleverte biler kom med enkeltlader - uansett hva som var bestilt. Det var sånn det var...

Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!

Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.

Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.

Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:

Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.

Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)

Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...

Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

scoot

#1
Hvis denne kursen tar for seg hele garasjen, så er det ikke nødvendigvis bare Teslaen som produserer en liten jordfeil. Det kan være resten av anlegget ditt som også har en liten ubetydelig feil, som "legger seg sammen med bilen" og forårsaker utløsning.

Få en elektrikker til å teste jordfeilvernet, om det løser ut som det skal i henhold til hvor mange mA du kjører inn på kursen. ( Typisk jordfeilbrytertest med testapparat ).
Hvis du har nye typen kombivern, på fagspråket kalt 2modul så tviler jeg på du vil ha noen endring i oppførsel med mindre det kan bevises at vernet løser ut før det skal. Utløsestrøm kan variere fra 22-30mA erfaringsmessig.

EDIT: Best av alt: Egen kurs til Teslaen.
2009 Revai

sn0le

Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

scoot

Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Det viser jo de gamle vernene også. På Gewiss er det jordfeil hvis det er et "gult flagg" som vises når sikringen har gått.
Men ja, stemmer at du kan lese av om du har en liten jordfeil på digitalvernene til Eaton.
2009 Revai

Andrewas

Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Har gått helt ned til 6A og den slår ut likevel. Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).

Legger ut en kabel for 230V 32A 3 fase til garasjen. Setter på en vanlig 1 fase 32A sikring inne og en blå 1 fase kontakt ute. Noen som vet om det kommer en HPWC for Norge som kan bruke 230V 3fase IT nett? Eller må jeg la det være med 1 fase og skaffe meg en boks fra Salto? Jeg tenker på denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

OleJA

#5
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:38
Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Har gått helt ned til 6A og den slår ut likevel. Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).

Legger ut en kabel for 230V 32A 3 fase til garasjen. Setter på en vanlig 1 fase 32A sikring inne og en blå 1 fase kontakt ute. Noen som vet om det kommer en HPWC for Norge som kan bruke 230V 3fase IT nett? Eller må jeg la det være med 1 fase og skaffe meg en boks fra Salto? Jeg tenker på denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
Sett ihvertfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

scoot

Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:01
Sett overfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
2009 Revai

Nuvolari

#7
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:02
Vi har en av de første utleverte model S i Norge. Den ble hentet mandag 12/8. Tidlig utleverte biler kom med enkeltlader - uansett hva som var bestilt. Det var sånn det var...

Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!

Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.

Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.

Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:

Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.

Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)

Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...

Forklaringen til Salto høres riktig ut ja.

Jeg er rimelig sikker på at å bytte kombivern vil løse problemet for deg. Har selv en jordfeilbryter som løser ut en sjelden gang uten at man kan måle feil på nettet (dette er en annen kurs enn teslaen lader på og har ingenting med lading å gjøre).
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rasmus.B

Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:01
Sett overfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
hvorfor blir det 2 faser på IT nett? Man får jo ikke mer en en fase med 2 ledere? Har man 3 ledere får man 3 faser L1 - L2, L2 - L3 og L1 - L3.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

OleT

Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49
Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.

Og hva er det på TT-nett?
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

cairnz

#10
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:36
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:01
Sett overfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
hvorfor blir det 2 faser på IT nett? Man får jo ikke mer en en fase med 2 ledere? Har man 3 ledere får man 3 faser L1 - L2, L2 - L3 og L1 - L3.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tror den enkle forklaringen er at i TN-nett er belastningen mellom en fase og jord (L1-N, L2-N og L3-N for apparater på 230V, og mellom L1-L2, L1-L3 og L2-L3 for apparater på 400V). I et IT-nett er belastningen mellom to faser (L1-L2, L1-L3, L2-L3 for apparater på 230V) - hver fase brukes i to kombinasjoner.

Se mer utfyllende på Wikipedia om Nettsystem
Elbilist

scoot

2009 Revai

Griffel

#12
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
Glem det gutter hold på gammel vane.

1-fase er 1-fase enten den plukkes mellom L1 og L2 eller mellom L1 og N som altså ikke er Jord men Nøytral (0).
På den annen side hender det at en feil blir riktig om den gjentas ofte nok. Installasjonsbransjen kaller ofte 1-fas i IT nett for 2-fas, og 1-fas i TN nett for en fas, denne feilen har også kommet så langt som til montørhåndboka som er basert på NEK. NEK har det imidlertid korrekt definert 1-fas er 1-fas enten det er mellom L1 og N eller mellom L1 og L2. Så om denne feilen har blitt gjentatt ofte nok for å bli korrekt ?
(Så lenge NEK har det riktig er det 1 fas som gjelder.)

Splittfase systemet i USA kalles også ofte feilaktig for 2-fas. (1-fas 120V, 2-Fas 240, men siden disse 2 fasene på 120V i serie med hverandre da er 180 grader forskjøvet blir det alikevell tilslutt bare en fase)

Ekte 2-fas har vært i bruk. Teslas flerfase system var et 2-fas system hvor fasene var 90 grader forskjøvet. Systemet var utbredt i USA og de første generatorene i Howerdammen var 2-fas generatorer. 2 og 3 fas systemene kunne kobles sammen med Scot-T transformatorer og de levde side om side. 2-fas systemet krever også 3 ledere L1, L2 og N.

I engelsk literatur står det noen ganger at Tesla oppfant flerfase systemet. Det han fikk patent på var 2-fas systemet, og han var hårfint senere ute enn Ferraris i Italia med sitt noe mer avanserte 3-fas system.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Jada, jeg vet godt hvordan man belaster, men åkke som, mellom L1 og L2 er det bare en fase, men to ledninger. Bruker du 3 ledere er det 3faser, som er forskjøvet med 120 grader i forhold til hverandre.
Men såklart, hvis det er dette med antall ledere som IKKE er null leder som definerer hva man kaller det så er det en viss logikk, men fremdeles teknisk feil da to ledere ikke kan gi mer en 1 fase.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Da kom Griffel meg i forkjøpet, som vanlig med usedvanlig grundige forklaringer :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA