Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 23. november 2013, klokken 08:06
Jo, kan være enig i at mange fortsatt tenker sånn, men jeg er ikke i tvil om markedet for både nye og brukte BMW (og Audi, Benz osv) i 500-800 tusen kroners prisklassen har skrumpet betraktelig etter at TMS kom.
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utstyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Det finnes mange flotte biler å velge mellom i fossilverden, men for meg virker det som at dette er første gang en del av dere kjører en skikkelig bil, som kanskje har trodd at Saab 9-5 og Audi A4 var top of the world.
Men dere(noen av dere) er ikke de eneste som tror at det dere har kjøpt er best ¨på alt i hele verden, på forum for BMW (som jeg er mye), MB og Audi finner man det samme, entusiasmen er så stor at man er blitt blind for det som befinner seg utenfor sin egen lille verden. Selv kunne jeg tenkt meg en lignende bil som Tesla, men ikke med de problemer, manglende utstyr osv som den har. Kommer det en lignende BMW eller MB som Tesla, og med god kvalitet kommer jeg til å handle.












Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Zneip

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:09
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 23. november 2013, klokken 08:06
Jo, kan være enig i at mange fortsatt tenker sånn, men jeg er ikke i tvil om markedet for både nye og brukte BMW (og Audi, Benz osv) i 500-800 tusen kroners prisklassen har skrumpet betraktelig etter at TMS kom.
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utsyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Det finnes mange flotte biler å velge mellom i fossilverden, men for meg virker det som at dette er første gang en del av dere kjører en skikkelig bil, som kanskje har trodd at Saab 9-5 og Audi A4 var top of the world.
Men dere(noen av dere) er ikke de eneste som tror at det dere har kjøpt er best ¨på alt i hele verden, på forum for BMW (som jeg er mye), MB og Audi finner man det samme, entusiasmen er så stor at man er blitt blind for det som befinner seg utenfor sin egen lille verden. Selv kunne jeg tenkt meg en lignende bil som Tesla, men ikke med de problemer, manglende utstyr osv som den har. Kommer det en lignende BMW eller MB som Tesla, og med god kvalitet kommer jeg til å handle.

Tesla har i alle fall stjålet meg fra MB. Har kjørt nyere E-klasse i 2,5 år, nå er den til salgs  8)
Nord Trøndelag | X90D

Øyvind.h

#2
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:09
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utstyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Har kjørt noe 5-serie, og en del A6. Byttet riktignok fra en Passat selv, men jeg vet godt hva man får i premium-konkurrentene. Og min konklusjon etter snaut tre måneders eierskap er at premium-konkurrentene er fullstendig frakjørt. De når ikke Model S til ankelen, uansett hvor mye elektronikk-skvip de skulle stappet i bilen. Enn så lenge må man ta til takke med fossilmotor i E-klasse, 5-serie etc. og da blir de rimelig gammeldagse :)

Men det overrasker meg ikke at du skriver det, du som tror man skal ha flaks om Model S``en i det hele tatt starter. Kos deg heller med Leaf``en din enn å slenge med leppa i Tesla-delen av forumet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. november 2013, klokken 14:28
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:09
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utstyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Har kjørt noe 5-serie, og en del A6. Byttet riktignok fra en Passat selv, men jeg vet godt hva man får i premium-konkurrentene. Og min konklusjon etter snaut tre måneders eierskap er at premium-konkurrentene er fullstendig frakjørt. De når ikke Model S til ankelen, uansett hvor mye elektronikk-skvip de skulle stappet i bilen. Enn så lenge må man ta til takke med fossilmotor i E-klasse, 5-serie etc. og da blir de rimelig gammeldagse :)

Men det overrasker meg ikke at du skriver det, du som tror man skal ha flaks om Model S``en i det hele tatt starter. Kos deg heller med Leaf``en din enn å slenge med leppa i Tesla-delen av forumet :)
", uansett hvor mye elektronikk-skvip de skulle stappet i bilen."
Utstyret som Tesla har er bare skvip, ja det var jo nettopp den holdningen jeg prøvde å fortelle om  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lacaixxa

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. november 2013, klokken 14:28
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:09
Tesla stjeler ikke mange kunder fra dyre BMW og MB, til det er den alt for simpelt utstyrt. Jeg har lest tråden om hvilke fossilbiler som ble byttet inn til fordel for Tesla, og det er ikke mange kunder som allerede eide en en bil i øvre premiumklasse, med bakgrunn i hvilke biler som ble byttet inn er det forståelig at man er imponert. En del av dere har ikke beina på jorda og tror at Tesla er det mest avanserte og mest utstyrte som finnes, men den mangler utstyr som dyre tyske biler har hatt i over 10 år. På tide å våkne opp ? Tesla er i utgangspunktet en flott el-bil med lang rekkevidde (men fortsatt begrenset i forhold til fossil), men kvalitetsmessig er den vel ikke noe å hoppe i taket av.
Har kjørt noe 5-serie, og en del A6. Byttet riktignok fra en Passat selv, men jeg vet godt hva man får i premium-konkurrentene. Og min konklusjon etter snaut tre måneders eierskap er at premium-konkurrentene er fullstendig frakjørt. De når ikke Model S til ankelen, uansett hvor mye elektronikk-skvip de skulle stappet i bilen. Enn så lenge må man ta til takke med fossilmotor i E-klasse, 5-serie etc. og da blir de rimelig gammeldagse :)

Men det overrasker meg ikke at du skriver det, du som tror man skal ha flaks om Model S``en i det hele tatt starter. Kos deg heller med Leaf``en din enn å slenge med leppa i Tesla-delen av forumet :)


+1

Skjønner egentlig ikke at jeg gidd å la meg provosere lenger, men gjør altså det:)
Hvis det er noe BMW-eiere er opptatt av så er det vel høy effekt, kjøreegenskaper og innovasjon. Du skal være rimelig opptatt av utstyr for å velge en 163 hk BMW vs 350-420 hk Tesla til samme pris. Jeg har virkelig elsket mine BMW'er, men nå er de et slit å kjøre. Spiller ikke så stor rolle at de er tight og fin med alt utstyr når bilen ikke går fremover når man trykker på gassen....
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:35
", uansett hvor mye elektronikk-skvip de skulle stappet i bilen."
Utstyret som Tesla har er bare skvip, ja det var jo nettopp den holdningen jeg prøvde å fortelle om  ;D
Når jeg sitter bak rattet i Model S opplever jeg interiøret som renere og mer moderne enn i eks 5-serie. Ikke et sidrumpa knappehelv*** som sikkert foretrekkes om man er både middelaldrende og sedat :)
Men det er kanskje fordi jeg er ung og teknologiinteressert jeg foretrekker dette? Erfaring skorter det ikke på, for jeg er vant til fine biler (dog ikke spesielt erfaren over premium-segmentet)

Uansett - jeg har som sagt kjørt A6, 5-serie etc. Og jeg foretrekker helt klart Model S. De andre blir veldig gammeldagse, selv om de har stappet inn allskens utstyr. At du mener noe annet står du selvfølgelig fritt til å gjøre, men det endrer ikke det faktum at jeg har erfaring fra begge biler og opplever Model S som en soleklar vinner. Etter noen måneders eierskap fremstår det for meg som ganske spesielt å kjøpe eks 5-serie, men det er nok fordi jeg får dekket mine behov med Model S. I tillegg foretrekker jeg interiøret, så får det heller være at senior-hjelpeutstyr som blindsonevarsler og feltskiftvarsler ikke er på plass :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DonPedro

Dette er vel en smakssak.  Det blir litt "PC vs. iPad" eller "DVD vs. Youtube".  Hele poenget med Tesla Model S er at de velger å ikke videreføre den retningen de tyske bilprodusentene har gått i, men redesignet hele bilen fra scratch med tanke på en bedre brukeropplevelse. Hvis man ikke kicker på det er det bare å kjøpe seg en Mercedes (eller... øh... Leaf).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

#7
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 25. november 2013, klokken 14:40
+1

Skjønner egentlig ikke at jeg gidd å la meg provosere lenger, men gjør altså det:)
Det viktigste er at du liker bilen din, så får det heller være andres hobby å forsøke å finne årsaker til at man ikke burde kjøpe den :) Mitt inntrykk er at det er ekstremt få bilkjøpere som kan så mye om både bil, teknologi og organisasjon som Tesla-kunder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: DonPedro på mandag 25. november 2013, klokken 14:48
Dette er vel en smakssak.  Det blir litt "PC vs. iPad" eller "DVD vs. Youtube".  Hele poenget med Tesla Model S er at de velger å ikke videreføre den retningen de tyske bilprodusentene har gått i, men redesignet hele bilen fra scratch med tanke på en bedre brukeropplevelse. Hvis man ikke kicker på det er det bare å kjøpe seg en Mercedes (eller... øh... Leaf).
Så den tyske retningen med at man faktisk kan velge bedre seter som sport eller comfort etter hvilken kropp eller behov man har er dumt? Bedre brukeropplevelse i simplere seter?
Hva er det Tesla har gjort med "retningen" i forhold til tyske biler som er så bra bortsett fra at den går på strøm ?

Jeg har toseter cab jeg så kjøreopplevelse har jeg nok av , særlig på svingete veger og nesten 900 kg mindre bil som skal rundt svingene  ;), Leaf'en er bare en behagelig rolig bruksbil som er billig i bruk og som imponerer meg i forhold til pris, særlig innvendig støynivå og comfort i norske hastigheter, Utvilsomt det beste valget for meg og mitt bruk med dagens (dessverre) dårlige utvalg i el-biler.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sindrej

#9
Jeg er enig i mye av det Kjell Leaf skriver jeg.  Det er faktisk ganske mye som irriterer meg med Teslaen egentlig.  Ta f.eks. vindusviskerautomatikken.  Etter å ha kunne glemme alt om manuell kontroll over vindusvisker på BMW, må jeg nå plutselig begynne å kjøre de manuelt igjen siden automatikken er håpløs.

Fysiske knapper er også en fordel til mye, de kan betjenes uten å se på.  Nå skal det sies at f.eks. på BMW'n jeg hadde var det f.eks to knapper for temperatur, opp og ned.  Da er det jo liten vits siden en uansett må se på displayet.  Da er touchskjermen bedre igjen.

Likevel så hadde jeg nok ikke byttet (tror jeg), for den elektriske drivlinja er virkelig overlegen.  Fordelen av den gjør at ihvertfall jeg svelger endel andre irritasjonsmomenter.

Kjell Leaf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. november 2013, klokken 14:42
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 14:35
", uansett hvor mye elektronikk-skvip de skulle stappet i bilen."
Utstyret som Tesla har er bare skvip, ja det var jo nettopp den holdningen jeg prøvde å fortelle om  ;D
Når jeg sitter bak rattet i Model S opplever jeg interiøret som renere og mer moderne enn i eks 5-serie. Ikke et sidrumpa knappehelv*** som sikkert foretrekkes om man er både middelaldrende og sedat :)
Men det er kanskje fordi jeg er ung og teknologiinteressert jeg foretrekker dette? Erfaring skorter det ikke på, for jeg er vant til fine biler (dog ikke spesielt erfaren over premium-segmentet)

Uansett - jeg har som sagt kjørt A6, 5-serie etc. Og jeg foretrekker helt klart Model S. De andre blir veldig gammeldagse, selv om de har stappet inn allskens utstyr. At du mener noe annet står du selvfølgelig fritt til å gjøre, men det endrer ikke det faktum at jeg har erfaring fra begge biler og opplever Model S som en soleklar vinner. Etter noen måneders eierskap fremstår det for meg som ganske spesielt å kjøpe eks 5-serie, men det er nok fordi jeg får dekket mine behov med Model S. I tillegg foretrekker jeg interiøret, så får det heller være at senior-hjelpeutstyr som blindsonevarsler og feltskiftvarsler ikke er på plass :)
Ok, skjønner , BMW med knappehelvete....  Det er jo bare 10 år siden knappene forsvant i BMW ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Philip Marlowe

Jeg hadde tenkt å kjøpe ny bil i 2014. Valget mitt stod egentlig mellom BMW 3-serie eller den nye MB C-klassen. Nå ble det TMS.

Nå har vi jo gått helt off-topic i denne tråden, så kunne det jo kanskje vært morsomt å hatt en ny tråd som heter "Hvilken bil ville du sannsynligvis ha kjøpt i 2013/14 hvis du ikke hadde valgt Model S?". Der bør man kunne stemme på bilmerke, ny eller brukt, og prisklasse f.eks. 400-500, 500-600, 600-700, 700-800, 800+. Er det interesse for det?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Stig O

Sitat fra: BMW850 på lørdag 23. november 2013, klokken 11:44
Sitat fra: El-Ing på lørdag 23. november 2013, klokken 11:35
Nordligste Teslaen i verden, i følge Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article7000704.ece

Fine felger, mørke cyclone til vinterdekka kunne jeg tenkt meg :)

Ja og tåkelys samt ledlys nede ser jo også bra ut da. Blir nok ettermontering.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

P85_Norway

Moderator .........
Masse off topic her......
Tesla M3 Performance

Øyvind.h

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 25. november 2013, klokken 16:03
Ok, skjønner , BMW med knappehelvete....  Det er jo bare 10 år siden knappene forsvant i BMW ;D
Knappene forsvant? Tydelig at du ikke har levd med Model S om du mener knappene er borte i BMW  ;D
BMW ligger foran på utstyrs-tilbudet, men dessverre totalt parkert når det gjelder drivlinje.
Du får kose deg med misnøyen din  ;D Og Leaf``en selvfølgelig!
BMW, Merc og Audi er parkert og gammeldagse frem til de kan hoste opp en konkurrent til Model S (det tror jeg de kan, men om de vil er en annen sak).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA