Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:13
Les innlegget mitt en gang til. Jeg kaller ikke Golf for problembil, men heller det motsatte (for jeg tror vi er enige i hva vi vil kalle en problembil :) )
Det jeg mente er at for oss som nå har levd med Model S en stund blir Golf bare en elbil a la Leaf og Focus.
JA, det er hovedfeilen med e-Golf. Den er bare en av elbilene med rekkevidde ca 150km. De går det snart 13 på dusinet av.

Tror dette henger sammen med langsommere prisfall/teknisk utvikling på batteriene enn mange innbiller/innbilte seg.
Av samme grunn ser det ut til TM stadig skyver G3 ut i tid.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 17:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:13
Les innlegget mitt en gang til. Jeg kaller ikke Golf for problembil, men heller det motsatte (for jeg tror vi er enige i hva vi vil kalle en problembil :) )
Det jeg mente er at for oss som nå har levd med Model S en stund blir Golf bare en elbil a la Leaf og Focus.
JA, det er hovedfeilen med e-Golf. Den er bare en av elbilene med rekkevidde ca 150km. De går det snart 13 på dusinet av.

Tror dette henger sammen med langsommere prisfall/teknisk utvikling på batteriene enn mange innbiller/innbilte seg.
Av samme grunn ser det ut til TM stadig skyver G3 ut i tid.
Det mest presserende problemet med batterier akkurat nå er nok MENGDEN, uten en mangedobling av batteriproduksjonen vil ikke Tesla klare å produsere de 500 000 bilene de har planer om hvert år.
Til sammenligning solgte Nissan under 27 000 Leaf i 2012...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kjell Leaf

Jeg er overbevist om at Tesla kommer med mer utstyr senere, den kommer sikkert til å få det mye av det samme som man finner i Tyske luksusbiler, i alle fall neste generasjon Tesla. Da kommer det til å bli masse skryt og jubel over utstyret her på forumet. Jeg tror ikke så mange som kjøper ny Tesla da kommer til å si at bilen er full av unødvendig skvip ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mr.Zero

Nå har det flytta inn 5 stk diplom doktor ingeniør can mag dir phil phos mm -tyskere hos den norske importøren som skal "overvåke" samtlige feil og problemer som oppstår med e-up. Så at tyskerne tar elbilen sin på alvor, det skal de ha for! Har det vært noen Tesla-cowboyer i Oslo enda for å hjelpe til med problembiler?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Øyvind.h

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 26. november 2013, klokken 18:16
Jeg er overbevist om at Tesla kommer med mer utstyr senere, den kommer sikkert til å få det mye av det samme som man finner i Tyske luksusbiler, i alle fall neste generasjon Tesla. Da kommer det til å bli masse skryt og jubel over utstyret her på forumet. Jeg tror ikke så mange som kjøper ny Tesla da kommer til å si at bilen er full av unødvendig skvip ;D ;D
Mer utstyr kommer sikkert i Model S. Men det gjenstår å se om de nå gammeldagse tyske luksusbilene klarer å levere det Tesla leverer på drivlinje-siden. Utvidelse av utstyrs-tilbudet er definitivt det enkleste  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cyber

Sitert fra ofn :
"Vi har bare sett begynnelsen fra Tesla, med mindre de skulle gå over ende. De tar ekstremt store sjanser og gjør alt kompromissløst, med de farer det kan medføre i forhold kvalitetsproblemer og tilbakekallinger osv."

I tillegg til det du skriver finner jeg Elon Musks intensjoner om å transformere en bilverden, likt Apple gjorde  innen sine forretningsområder, vel optimistiske. Musk mener å kunne monopolisere fremtidens elektromobilitet med både biler og Teslaspesifikk ladningsinfrastruktur - man må sette spørsmålstegn ved om evnene står i forhold til ambisjonene ?

Jeg antar at de tekniske problemene / begrensningene som TMS er belemret med vil være overvunnet med neste versjon av Model S, og at den egentlige utfordringen for Tesla er å kunne utøke produksjonskapasiteten, modellrekken og, ikke minst kortsiktig, sikre batteriforsyningen.

elpedros

Samtidig er det vel omtrent 100 år siden amerikanerne hadde noe som helst å lære tyskere når
det gjelder bilproduksjon. Jeg tror styrkeforholdet er det samme nå, men viljen er ikke på plass
enda i Tyskland. De leker ikke butikk...



Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 17:42
Av samme grunn ser det ut til TM stadig skyver G3 ut i tid.

Har den blitt så ofte skjøvet ut i tid da?  Eneste jeg har fått med meg er at den ble forskjøvet ca ett år ifm at også X ble forskjøvet. Den skulle jo egentlig lanseres i disse dager....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 18:54
Musk mener å kunne monopolisere fremtidens elektromobilitet med både biler og Teslaspesifikk ladningsinfrastruktur ...

I så fall har jeg missforstått noe her. Trodde han mente at han kunne få andre bilprodusenter til å innse at tiden det var teknisk mulig å lage skikkelige EL-biler alt nå, og at det var ett marked for dem, slik at også de skulle kaste seg på EL-bil bølgen med biler som kan erstatte de tradisjonelle fossilene. Men, da lærte jeg altså noe nytt i dag :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cyber

Øyvind.h skrev :
" A7 var drømmebilen min før den over natten ble gammeldags "

Prøvekjørte du den gammeldagse A7 før du kjøpte TMS ?

a72

Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 19:03
Samtidig er det vel omtrent 100 år siden amerikanerne hadde noe som helst å lære tyskere når
det gjelder bilproduksjon. Jeg tror styrkeforholdet er det samme nå, men viljen er ikke på plass
enda i Tyskland. De leker ikke butikk...

Det er jo ingen tvil om at de ikke leker butikk som du sier. Det er jo klart at dersom BMW hadde ment det var marked for en Tesla konkurrent så hadde de heller laget det enn i3. Det er jo ikke slik at det er vanskeligere å lage en stor elbil med stort batteri enn en liten bil med lite batteri.

Foreløpig er det vel ikke så mye som tilsier at det er så stort marked utenfor Norge heller, de fleste har bilprodusenter ser ut til å tro at det er marked for elbiler på 2 prosent de neste 10 årene.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:42
Ellers enig med det du sier, men dette punktet virker optimistisk. Tviler litt på at den modifiserte Mennekes-pluggen takler 200 kW. Uansett er det viktigere at man kan få større batterier som takler de høye effektene bedre. I dag er det ikke mange minuttene effekten er oppe i 135 kW før den reduseres av laderen.

Tja, om de øker spenningen på neste generasjons batteripakke får man høyere effekt uten å øke strømstyrken. Om Type 2 porten klarer f.eks 600V istedenfor de ~400V som er maks ladespenning i dag øker effekten med 50%. 135*1,5=~200kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Sitat fra: a72 på tirsdag 26. november 2013, klokken 20:05
Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 19:03
Samtidig er det vel omtrent 100 år siden amerikanerne hadde noe som helst å lære tyskere når
det gjelder bilproduksjon. Jeg tror styrkeforholdet er det samme nå, men viljen er ikke på plass
enda i Tyskland. De leker ikke butikk...

Det er jo ingen tvil om at de ikke leker butikk som du sier. Det er jo klart at dersom BMW hadde ment det var marked for en Tesla konkurrent så hadde de heller laget det enn i3. Det er jo ikke slik at det er vanskeligere å lage en stor elbil med stort batteri enn en liten bil med lite batteri.

Foreløpig er det vel ikke så mye som tilsier at det er så stort marked utenfor Norge heller, de fleste har bilprodusenter ser ut til å tro at det er marked for elbiler på 2 prosent de neste 10 årene.
Her tror jeg du tar feil. Batteriprisene Tesla har tilsier at det ikke er så vanskelig å lage en stor kontra en liten elbil. Batteriprisene BMW bruker derimot tilsier at et 85kW batteri blir for dyrt for en vettug utsalgspris. Tesla har også beskyttet seg med brukbare patenter mot at andre bare skal kopiere deres løsning direkte. Skal dette utvikles fra scratch tar det fort noen år. Husk at batteridesign er allerede Tesla på V2 hvis ikke egentlig V3 (AC propulsion var V1) med Model S.

Salget av dyre biler i California fra BMW/Audi/Mercedes tilsier helt klart at i stor rask sedan markedet merker de presset fra Tesla og det når prismessig Tesla ikke er i nærheten så gunstig som i Norge.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

a72

Sitat fra: Cobos på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:34
Her tror jeg du tar feil. Batteriprisene Tesla har tilsier at det ikke er så vanskelig å lage en stor kontra en liten elbil. Batteriprisene BMW bruker derimot tilsier at et 85kW batteri blir for dyrt for en vettug utsalgspris. Tesla har også beskyttet seg med brukbare patenter mot at andre bare skal kopiere deres løsning direkte. Skal dette utvikles fra scratch tar det fort noen år. Husk at batteridesign er allerede Tesla på V2 hvis ikke egentlig V3 (AC propulsion var V1) med Model S.

Kjøper ikke Tesla batteri fra Panasonic og bare legger til kjøling etc selv? Hva hindrer BWW å kjøpe samme type batterier?

kimnaess

Jeg har før jeg kjøpte Tesla Roadster også Tesla Model S kjørt følgende:

BMW 735
Mercesed SLK
BMW X5
Tesla Roadster
Tesla Model S

Personlig synes jeg Tesla henger etter på endel utstyr, men dette har de varslet kommer i oppgraderingspakker (som også kan ettermonteres på dagens Model S).

F eks:
Lengre rekkevidde 630-650 km
Lane Assist
Blindsone varsler
Innfellbare sidespeil
Automatisk fartsholder for cruise control
Bedre sportslige seter fremme og bak, her ryktes også innbyttemulighet for eksisterende Model S

Og de kommer garantert med mer, det som de tyske ikke har som Tesla kommer med neste år er "App Store" for 3. parts applikasjoner til Model S. Jeg tenker meg kartapplikasjonen Waze, Sportify/Wimp, Chrome/Firefox, Videoavspiller via streaming, pluss pluss pluss. Summa summarum er Tesla overlegen BMW/Mercedes/Audi mener jeg, det viser også markedet i spesielt California hvor Model S selger mer enn 7 serie, A8 og S klasse


Det som virkelig gjør at Tesla kan få kred for er at de sier at de ikke skal ha "modellfornyelser", de kommer med pakker som også eksisterende Model S eiere kan oppgradere til ergo blir ikke "årsmodell" så viktig lenger som andre merker gjør. Batteripakke bytte om 5 år med innbyttepris på eksisterende batteri (så Tesla kan gjenvinne det) så man får lengre rekkevidde og kanskje lavere vekt og bedre sikring mot branner vil være mye enklere enn fossibiler som for å få til tilsvarende må skifte motor
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA