Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:40
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:34
Golf``en, når den kommer, blir sikkert ganske gjennomført. Problemet med Golf``en er at den ikke pusher grenser slik Tesla gjør. Det blir en OK elbil for massene, og de kommer ikke til å avvike mye fra det brukerne forventer.
Enkelte er nok enig i alle biler som ikke pusher grenser, er problembiler.
Andre reserverer begrepet problembil til biler du ikke kan stole på til daglig.

Mange venner seg temmelig raskt til de (manglende) kjøreegenskapene enhver nykjøpt bil har.
Derimot vender de seg aldri til biler med manglende driftsikkerhet.
Les innlegget mitt en gang til. Jeg kaller ikke Golf for problembil, men heller det motsatte (for jeg tror vi er enige i hva vi vil kalle en problembil :) )

Det jeg mente er at for oss som nå har levd med Model S en stund blir Golf bare en elbil a la Leaf og Focus. Ingenting banebrytende, ingenting spennende annet enn at det er en elbil fra VW. Ikke en kjøremaskin for bilinteresserte med familebil-behov slik Model S er.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:25
Sitat fra: Microknut på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:55
Snakket litt med en selger hos Audi for en tid tilbake. Han kunne fortelle at de merket at salget av A7 var stoppet opp. Han mente også at de merket at Tesla var kommet på salget av A6 også.
Klart de andre premium-merkene merker Teslas inntog. Man skal være rimelig blåst for å tro at Teslas ankomst i markedet ikke påvirker konkurrentene :) A7 var drømmebilen min før den over natten ble gammeldags.

En ting er alle de som har droppet kjøp fra BMW og Audi og heller bestilt Tesla så langt. En annen ting er den hurtig voksende gruppen folk som nå oppdager Tesla, eller som har vært avventende for å se at bilen faktisk kommer og fungerer.
Denne gruppen er langt større enn oss tidlige entusiaster :)

Man skal vel være temmelig blåst hvis man ikke kjøper TMS i Norge  ;D
Jeg vil påstå at med en sånn holdning er du hjernevasket. Noen blir det ganske lett skjønner du.
MB har jo enda raskere el-bil om det er det som teller.
Husk at mange av norges og verdens bilkjøpere ikke er opptatt av at bilen skal ha 400 hk eller gå 0-100 på 4,5 sek. Hadde Tesla vært en tregere bil med mer moderate prestasjoner hadde ikke så mange av journalistene og eierne blitt så blendet av bilen og dermed vært litt mer kritiske.
Man skal ikke godta mer feil bare fordi bilen er rask, det er jo ikke derfor feilene er der. Husk at Tesla S er en veldig dyr bil, det er bare norske myndigheter som gjør den billig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

ofn

#77
Kanskje litt OT, men ser at noen her er fremhever den visst nok fantastiske kvaliteten på tyske biler. De siste 20 årene er det biler fra Japan som har fremhevet seg på undersøkelser av teknisk kvalitet verden over. De tyske har jevnt over bra kvalitet, men har ikke fremhevet seg på noen måte i forhold til andre bilmerker. At den opplevde kvaliteten når man lukker en dør eller trykker på en knapp føles bedre er sikkert riktig, men det er jo sjelden dette er problemet på gamle biler. Når det kommer til tekniske kvalitet i forhold motor, girkasser, understell ol så er tyske biler helt på det jevne. Det at 100 tyske dr. ing. i hvite frakker har fått et knappetrykk i kupeen til å virke svært solid, betyr ikke at girkassen er solid.

Ser også at noen her mener at de andre bilprodusentene raskt kan komme opp med en konkurrent til Tesla med en gang der er et marked.

Hvis vi tar BMW så lanserer de i3 nå i november i Europa (våren 2014 i USA) og i8 sommer 2014. Utviklingen av i3 startet i 2007 og kommer altså på markedet rundt omkring i verden i 2014. Hva nytt bringer så denne bilen i praktisk bruk sammenlignet med en Leaf? Jo, finere interiør og bedre kjøreegenskaper. Den er ellers dyrere, har mindre plass og marginalt kortere rekke enn Leaf som har vært på markedet i flere år allerede.

Når det gjelder i8 er dette en plug-in hybrid sportsbil med en oppgitt rekkevidde på 35 km i el-modus. Det er en 4-seter med begrenset bagasjeplass og vil nok ikke konkurrere direkte med TMS. Den er også et hakk dyrere, selv i USA.

BMW har investert enorme beløp i utvikling og produksjon av disse bilene. Det er derfor svært lite sannsynlig at BMW vil lansere en ren elbil med 500 km rekkevidde de neste årene som vil konkurrere med i8. En slik bil vil ha en utviklingstid på i hvert fall 5 år fra planlegging begynner til bil er på markedet, selv å utvikle en konvensjonell ICE bil tar flere år. Det mest sannsynlige for BMW er at i3 og i8 blir modellene til i-merket de neste årene, mens bilene fra modermerket gradvis vil få drivlinjer med hybrid og plug-in teknologi. Spesielt den hybride drivlinjen i i8 vil nok finne veien til de tradisjonelle modellene, så en BMW 5-serie med drivlinjen fra i8, en i5 modell, er nok ganske sannsynlig.

Når det gjelder Audi så har disse valgt å satse på plug-in hybrider. Sommeren/høsten 2014 kommer A3 e-tron som er en plug-in hybrid med rekkevidde på 50 km i el-modus. Det er ingen forbedring i forhold til Chevy Volt som ble lansert for flere år siden. Ellers sa Audi-sjef Rupert Stadler til Wall Street Journal i sommer at rundt 2020 ser Audi for seg at batteriene er gode nok til at de vil utvikle en ren elektrisk bil
http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/07/24/audi-will-go-all-electric-once-somebody-invents-a-decent-battery/
Man må derfor forvente seg plug-in hybrider fra den kanten.

Når det gjelder Mercedes så er de ikke ny på biler med eldrift, men den første storsatsingen kommer i 2014 med Mercedes B klasse Electric Drive. Denne har en oppgitt rekkevidde på 185 km. Hele drivlinjen, batteri og motor, er levert av Tesla.
Mercedes har for øvrig en eierandel i Tesla.

Også Volkswagen kommer med el-versjoner av up! og Golf. De har rekkevidde og plass som eksisterende i-miev og Leaf. Ellers er signalene plug-in hybrider også fra den kanten.

Det er derfor vanskelig å se for seg en konkurrent til Tesla fra de øvrige produsentene de neste årene, en slik bil vil jo lett også utkonkurrere eksisterene ICE biler fra egen portefølje. En gradvis overgang via hybriddrift ser ut til å være veien
de fleste vil følge.

Hva så med Tesla? Det er viktig å huske at TMS ble utviklet av en ekstremt liten gruppe personer med veldig begrensede ressurser noen få år tilbake. De startet som et typisk lite oppstartsfirma for 10 år siden, med kontor i stuen og verksted i garasjen. De fikk finanskrisen midt i trynet og var en hårsbredd fra å gå konkurs. De lanserte først Roadster, en Lotus Elise med elektrisk drivlinje, for å teste ut batteri og motor. Kjøpte så en nedlagt GM/Toyota fabrikk og begynte produksjon av TMS sommeren 2012 med en produksjon på noen biler om dagen. Hadde de utsatt lanseringen og produksjonen ville de gått konkurs. I dag er de ekstremt mye større enn da TMS ble utviklet, og kan ansette de beste folkene både fra øvrige produsenter og Silicon Valley, det være seg Toyota/Lexus, Aston Martin, Ford, Apple eller Google. Tror ikke de som venter på avanserte førerassistentsystemer for Tesla har grunn til å frykte at Tesla sine skal være dårligere enn konkurrentene sine, tror det snarere kan bli motsatt. Stillingsannonsene ble vel lagt ut for noen måneder siden, så det går vel litt tid før det er klart. Dessuten har Tesla Elon Musk og JB Straubel, skulle likt å se hvem som bedre kan utvikle fremtidens el-drivverk enn JB Straubel. Han har klare likhetstrekk til grunnleggerne av Microsoft, Google, Apple osv, men vinklet mot elektrisk mobilitet.

På bakgrunn av historien til Tesla er det viktig å huske at TMS bare er den spede begynnelse, utviklet av få personer med små ressurser. Det eventuelle konkurrenter vil måtte konkurrere mot sommeren 2016, altså bare 2,5 år frem i tid, er følgende spesifikasjoner for TMS:
- Rekkevidde på 7-800 km. Samme pris og samme vekt som dagens batteri,
pga årlig prosentvis utvikling av lithium-ion batteriteknologi. Det krever altså ingen revolusjonerende gjennombrudd for å oppnå dette. (Sjekk TESLIVE for bekreftelse av dette fra Elon Musk)
- Ferdig utbygd gratis nettverk av Superchargere over hele USA, Vest-Europa (og sikkert Japan). Disse vil ha langt høyere kapasitet enn i dag. I dag bygges de ut med en effekt på 135kW i Tyskland, i 2016 kan vi vente oss effekter godt over 200kW.
JB Straubel har bekreftet at de jobber med dette flere steder. Vil minne om at standardene for hurtiglading som de andre merkene bruker i dag, CHAdeMO og SAE Combo, leverer under 50kW, koster penger og har dårlige betalingsløsninger.
- Ferdig utbygd nettverk av forhandlere som selger bil direkte til kunde uten å gå om fordyrende forhandlernettverk.
- Bilen vil kunne leveres med AWD (bekreftet av Tesla Norge sjefen?) og all verdens førerassistentsystemer og tilvalg. Kanskje til og med koppholdere for enhver smak ;)

Jeg lurer ofte på hvem som kommer til å kjøpe dyre Jaguar/BMW/Aston Martin/BMW/Audi/Mercedes/Lexus når neste versjon av TMS kommer i 2016. Vi har bare sett begynnelsen fra Tesla, med mindre de skulle gå over ende. De tar ekstremt store sjanser og gjør alt kompromissløst, med de farer det kan medføre i forhold kvalitetsproblemer og tilbakekallinger osv. Så langt ser det bra ut for Tesla, men som den siste tids hendelser viser, så vil det nok gå litt opp og ned, forhåpentligvis mest opp.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ofn på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:24- Ferdig utbygd gratis nettverk av Superchargere over hele USA, Vest-Europa (og sikkert Japan). Disse vil ha langt høyere kapasitet enn i dag. I dag bygges de ut med en effekt på 135kW i Tyskland, i 2016 kan vi vente oss effekter godt over 200kW.
Ellers enig med det du sier, men dette punktet virker optimistisk. Tviler litt på at den modifiserte Mennekes-pluggen takler 200 kW. Uansett er det viktigere at man kan få større batterier som takler de høye effektene bedre. I dag er det ikke mange minuttene effekten er oppe i 135 kW før den reduseres av laderen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elpedros

Jeg håper også Tesla holder seg på beina og kommer med en noe mindre modell på relativt kort sikt, forhåpentligvis er da det meste av barnesykdommer luket ut og kvalitetsnivået hevet enda et par hakk.

Det synes imidlertid som de bruker urovekkende mye ressurser på feilsøking, utskiftinger, servicer etc nå, som et resultat av at de kastet seg ut i markedet såpass raskt. Det ser jo ut som de tar det på alvor, i den grad de faktisk har kapasitet til å håndtere det.

De som går over fra premiummerkene til Tesla har trolig skyhøye forventninger og lav terskel for
å klage på detaljfinish, knirk og smårusk, så de får nok en travel hverdag på verkstedene..

Gjermund

ofn, tror vi må huske at de fleste ikke vet hva kvalitet er. De forveksler det med eksklusivitet.

cyber

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:17
Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:25
Sitat fra: Microknut på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:55
Snakket litt med en selger hos Audi for en tid tilbake. Han kunne fortelle at de merket at salget av A7 var stoppet opp. Han mente også at de merket at Tesla var kommet på salget av A6 også.
Klart de andre premium-merkene merker Teslas inntog. Man skal være rimelig blåst for å tro at Teslas ankomst i markedet ikke påvirker konkurrentene :) A7 var drømmebilen min før den over natten ble gammeldags.

En ting er alle de som har droppet kjøp fra BMW og Audi og heller bestilt Tesla så langt. En annen ting er den hurtig voksende gruppen folk som nå oppdager Tesla, eller som har vært avventende for å se at bilen faktisk kommer og fungerer.
Denne gruppen er langt større enn oss tidlige entusiaster :)

Man skal vel være temmelig blåst hvis man ikke kjøper TMS i Norge  ;D
Jeg vil påstå at med en sånn holdning er du hjernevasket. Noen blir det ganske lett skjønner du.
MB har jo enda raskere el-bil om det er det som teller.
Husk at mange av norges og verdens bilkjøpere ikke er opptatt av at bilen skal ha 400 hk eller gå 0-100 på 4,5 sek. Hadde Tesla vært en tregere bil med mer moderate prestasjoner hadde ikke så mange av journalistene og eierne blitt så blendet av bilen og dermed vært litt mer kritiske.
Man skal ikke godta mer feil bare fordi bilen er rask, det er jo ikke derfor feilene er der. Husk at Tesla S er en veldig dyr bil, det er bare norske myndigheter som gjør den billig.

Siden 90% av den norske befolkning verken har råd til eller har behov for en Tesla Model S burde det for ikke-hjernevaskede være enkelt å forstå at min uttalelse er ironisk / humoristisk ment.

Kagex

Jeg er en av de som istedenfor å kjøpe en mb cla bestilte en tesla istedenfor selv om teslaen kom på ca 70 tusen kr mer.  Med tanke på at jeg må låne 100 av de så sparer jeg nok de 30 i bom og bensin på 2 år

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Kjell Leaf

I Tyskland koster Tesla S omtrent det samme som BMW 750i og MB 500, begge med V8 twin turbo.
Man har altså mye å velge i til den prisen, og jeg tror nok at mange som kjøper bil i den prisklassen i Tyskland forventer å finne utstyr de har hatt i bilene sine i 10 år.
Tesla er noen få tideler raskere fra 0-100 km/t, men det kommer av aks de første 40-50 km/t. Deretter vil Tesla bli frakjørt. Et problem på autobahn er rekkevidde, BMW og MB kan kjøre ca 80% lenger, deretter er det bare å fylle tanken og frese videre. Det kan man ikke med en Tesla, man må finne en ladestasjon, og ladingen tar tid, og kanskje er det kø også. Derfor er det slik at biler som Tesla ikke kan bli en erstatning for disse bilene på lang lang tid, og for de som kjører mye og langt i Tyskland vil Tesla ol. ikke bli noen erstatning før de kan kjøre 90 mil og kunne lades på max 10 minutt. Den teknologien er jeg overbevist om kommer, men det vil ta lang tid enda, kanskje i 2020-2025 ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Gjermund

Tror delen av segmentet til BMW, MB eller Audi som kjører bilene pga kjøreopplevelsen lett går over til Tesla, de som kjører BMW, MB eller Audi pga alt det unødvendige autopilotutstyret og/eller status kommer nok ikke i like stor grad til å gå over til Tesla.

Kjell Leaf

Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:53
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:17
Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 14:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2013, klokken 13:25
Sitat fra: Microknut på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:55
Snakket litt med en selger hos Audi for en tid tilbake. Han kunne fortelle at de merket at salget av A7 var stoppet opp. Han mente også at de merket at Tesla var kommet på salget av A6 også.
Klart de andre premium-merkene merker Teslas inntog. Man skal være rimelig blåst for å tro at Teslas ankomst i markedet ikke påvirker konkurrentene :) A7 var drømmebilen min før den over natten ble gammeldags.

En ting er alle de som har droppet kjøp fra BMW og Audi og heller bestilt Tesla så langt. En annen ting er den hurtig voksende gruppen folk som nå oppdager Tesla, eller som har vært avventende for å se at bilen faktisk kommer og fungerer.
Denne gruppen er langt større enn oss tidlige entusiaster :)

Man skal vel være temmelig blåst hvis man ikke kjøper TMS i Norge  ;D
Jeg vil påstå at med en sånn holdning er du hjernevasket. Noen blir det ganske lett skjønner du.
MB har jo enda raskere el-bil om det er det som teller.
Husk at mange av norges og verdens bilkjøpere ikke er opptatt av at bilen skal ha 400 hk eller gå 0-100 på 4,5 sek. Hadde Tesla vært en tregere bil med mer moderate prestasjoner hadde ikke så mange av journalistene og eierne blitt så blendet av bilen og dermed vært litt mer kritiske.
Man skal ikke godta mer feil bare fordi bilen er rask, det er jo ikke derfor feilene er der. Husk at Tesla S er en veldig dyr bil, det er bare norske myndigheter som gjør den billig.

Siden 90% av den norske befolkning verken har råd til eller har behov for en Tesla Model S burde det for ikke-hjernevaskede være enkelt å forstå at min uttalelse er ironisk / humoristisk ment.
Beklager  ;D Men langt flere enn du antyder har råd til en Tesla, det handler mest om prioritering.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 26. november 2013, klokken 16:03
I Tyskland koster Tesla S omtrent det samme som BMW 750i og MB 500, begge med V8 twin turbo.
Man har altså mye å velge i til den prisen, og jeg tror nok at mange som kjøper bil i den prisklassen i Tyskland forventer å finne utstyr de har hatt i bilene sine i 10 år.
Tesla er noen få tideler raskere fra 0-100 km/t, men det kommer av aks de første 40-50 km/t. Deretter vil Tesla bli frakjørt. Et problem på autobahn er rekkevidde, BMW og MB kan kjøre ca 80% lenger, deretter er det bare å fylle tanken og frese videre. Det kan man ikke med en Tesla, man må finne en ladestasjon, og ladingen tar tid, og kanskje er det kø også. Derfor er det slik at biler som Tesla ikke kan bli en erstatning for disse bilene på lang lang tid, og for de som kjører mye og langt i Tyskland vil Tesla ol. ikke bli noen erstatning før de kan kjøre 90 mil og kunne lades på max 10 minutt. Den teknologien er jeg overbevist om kommer, men det vil ta lang tid enda, kanskje i 2020-2025 ?
Batteribytte er perfekt for Tyskland. Ikke bli overrasket når Tesla åpner de første batteribyttestasjonene der.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 26. november 2013, klokken 16:03
Derfor er det slik at biler som Tesla ikke kan bli en erstatning for disse bilene på lang lang tid, og for de som kjører mye og langt i Tyskland vil Tesla ol. ikke bli noen erstatning før de kan kjøre 90 mil og kunne lades på max 10 minutt. Den teknologien er jeg overbevist om kommer, men det vil ta lang tid enda, kanskje i 2020-2025 ?
Neinei! Tesla vil ikke være noe alternativ før de kan kjøre minst 250 mil og lades på 2 minutter!  ;D ;D ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sindrej

Sitat fra: cyber på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:53
Siden 90% av den norske befolkning verken har råd til eller har behov for en Tesla Model S burde det for ikke-hjernevaskede være enkelt å forstå at min uttalelse er ironisk / humoristisk ment.
Ironien var ikke så enkel å ta siden det faktisk finnes de Teslakundene som mener at alle de som IKKE kjøper Tesla er dumminger ;)

Gjermund

Mange som ikke kjøper Tesla Model S er ikke dumminger. De har bare andre bilbehov/ønsker enn f.eks. meg.

Jeg føler nesten av TMS er skreddersydd til meg.  Jeg har behov for bil med litt størrelse pga familien, barnesetene bak er jo utrolig praktiske. Jeg liker en bil som er lagd for å kjøres (liker god kjøreopplevelse, har null behov for alt det autopilotgreine i mange nye biler som TMS ikke har). Jeg liker det minimalstike interiøret, da slipper det å samle seg dritt over alt. Liker god akslerasjon. Er ikke så stor, så for meg er setene nermest perfekte. Har ikke behov for hengerfeste, den gangen i året får jeg få hjelp av svigers. Elsker bakhjulstrekk. Har behov for god rekkevidde. Etter min smak er interiøret (på performance med karbon) fint. Til og med lyspakke liker jeg, kunne godt hatt sterke lys i frunk og trunk og ryggelys, men interiørlyset og dørhåndtaklysene er jo dritbra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA