Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: Gæsjan på søndag 01. desember 2013, klokken 19:40
Miljøpartiet De grønne fikk 8% ved siste valg. Veldig mange tyskere er ekstremt miljøbevisste, og bruker feks. taket til å varme vann og lage strøm. Tror TMS kan appellere til mange av disse. Stort land med mye folk. Elon trenger ikke å selge TMS til alle...

Velgerne til De Grønne i Tyskland tilhører nok ikke gruppen som kjøper biler til 100.000 Euro - den gruppen stemmer nok heller Angelas CDU :D

Cobos

Jeg er langt fra sikker på at Tesla kommer til å selge veldig bra i Tyskland, patriotismen i forhold til bilindustrien er stor der, og Model S er veldig amerikansk på mange måter. Samtidig Tyskland har MANGE mennesker og en god del av disse gjør det veldig godt økonomisk. Samtidig vil jeg påstå at på mange måter er miljøvern en sak med bred appell i Tyskland, ikke den viktigste saken, men en viktig sak. 10 000 Model S er tross alt ikke veldig mange i et land som Tyskland. Det ser ut som de 3 tyske premiummerkene selger omtrent 250k hver på årsbasis i 2013. At Tesla skal snike til seg 5k salg i 2014 av disse 750k er ihvertfall ikke veldig usannsynlig.

I denne prisklassen er det også et poeng å være eksklusiv, sånn sett er jeg mer redd for salget av GenIII i Tyskland....

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

elpedros

BMW leker jo bare foreløpig (;
Model S ser jo allerede steingammal ut;

https://www.youtube.com/watch?v=LkOFbXVfcjw&feature=player_embedded#at=550


Jaja, det er en hybrid, men bare et lite skritt på veien.

Havebigfun

Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 21:51
Sitat fra: Gæsjan på søndag 01. desember 2013, klokken 19:40
Miljøpartiet De grønne fikk 8% ved siste valg. Veldig mange tyskere er ekstremt miljøbevisste, og bruker feks. taket til å varme vann og lage strøm. Tror TMS kan appellere til mange av disse. Stort land med mye folk. Elon trenger ikke å selge TMS til alle...

Velgerne til De Grønne i Tyskland tilhører nok ikke gruppen som kjøper biler til 100.000 Euro - den gruppen stemmer nok heller Angelas CDU :D
De Grønne har den velgergruppen med høyest utdannelse og dertil har mange høyt inntekt- jeg tror de hadde høyest gjennomsnittsinntekt også men er ikke helt sikker. Mange var unge på 80-tallet og er etablerte nå. De har råd til det de vil i bilsammenheng- de må bare bli overbevist at det er rett vei å gå- med så mye kullkraft som det ennå er kan det være noen år for tidlig.

Slik det ser ut med full kullfokus av den nye regjeringen bestående av CDU og SPD kan det tenkes at de grønne får 20% ved neste valg om 4 år. Det gikk litt dårlig iår fordi man forlangte en kjøttfri dag i uken under valgkampen- da fikk mange velgere utslett og valgte andre partier istedet.

OddB

#304
Sitat fra: OddB på søndag 01. desember 2013, klokken 23:03
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:58
Odd B skrev :
" Tilpassingen til Autobahn går på stabilitet etc, ikke makshastighet. Den vil nok fortsatt være 200-210 kmt "


Da kommer det ikke til å bli solgt mange TMS´er til 100.000 Euro i Tyskland.   ;)

Elom Musk har sagt at Tesla vil øke Vmax på biler som skal selges i Tyskland.
Når sa han det ? Jeg har sett talen hans i Tyskland og da fikk jeg et klart inntrykk at det var kjøreegenskapene i høy hastighet de skulle sende ingeniører over for å fintune.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cyber

Mitt utgangspunkt er denne uttalelsen fra Musk :
" - there will be a free High Speed Performance Upgrade for the German Autobahn (also available as retrofit) "
Kanskje har jeg misforstått ; for meg er ikke 210 km/h høy hastighet i Autobahnsammenheng og jeg tolker derfor utsagnet til å bety at på en 420 hk bil bør det være naturlig å strupe Vmax på 250 km/h - slik TMS' tyske konkurrenter gjør.

Hvis dere har rett i at det ikke gjelder økning av topphastighet - er det da snakk om en S/W-justering av demperoppsett, styringsrespons o.l. ?

Gæsjan

Vanskelig å tolke hva Elon mener på pressekonferansen i Tyskland, men er toppfart så viktig? Kjørt en del på Autobahn opp igjennom. Senest hjem fra Nürburgring i august på en vanlig mandag ettermiddag. Synes det blir vanskeligere å vanskeligere å kjøre flatt ut på Autobahn. Blir færre og færre fri fart strekninger og gjengse tysker ser ut til å cruise i max 160-170 km/t, med en og annen som presser på i 250+ i venstrefila fra tid til annet. Men for å kunne matche de tyske bilprodusentene kan man jo forstå at man ønsker at TMS også går i 250. En annen ting jeg lurer på er støynivået fra elmotoren i en TMS over 200. Noen som har fått testet dette?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Dennis

#307
Sitat fra: cyber på mandag 02. desember 2013, klokken 09:21
Mitt utgangspunkt er denne uttalelsen fra Musk :
" - there will be a free High Speed Performance Upgrade for the German Autobahn (also available as retrofit) "
Kanskje har jeg misforstått ; for meg er ikke 210 km/h høy hastighet i Autobahnsammenheng og jeg tolker derfor utsagnet til å bety at på en 420 hk bil bør det være naturlig å strupe Vmax på 250 km/h - slik TMS' tyske konkurrenter gjør.

Hvis dere har rett i at det ikke gjelder økning av topphastighet - er det da snakk om en S/W-justering av demperoppsett, styringsrespons o.l. ?

Selv om 0-100 km/t ytelsen er god og ligger på ca det samme som biler med lignede effekt og vekt. Men i motsetning til en bil med forbrenningsmotor og girkasse så ramler effekten på Tesla veldig mye når man begynner å komme litt opp i fart. Dette vises veldig godt på 0-200 km/t tiden som er hele 20 sek. Til sammenligning bruker en Porsche Panamera Turbo 13 sek på samme øvelse. Og den ligger ganske nærme i faktisk effekt på hjulene og vekt. Så Tesalen har nok ikke mer å hente på toppen, dette kommer også klart fram i de forskjellige dyno testene som har blitt kjørt, så er det nesten ikke moment igjen ved 200 km/t.

janmb

Momentet i en elmotor er fullstendig likt ved 0 rpm og 100000 rpm så akkurat den påstanden isolert sett stemmer ikke.

Det kan god stemme at den totale aksellerasjonstiden du snakker om stemmer, men det har i så fall med helt andre ting enn motoren å gjøre. Husk også at TMS har lavere luftmotstand enn en Panamera. Mulig det begrenses av inverterens maksimale kapasitet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cairnz

Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 13:48
Momentet i en elmotor er fullstendig likt ved 0 rpm og 100000 rpm så akkurat den påstanden isolert sett stemmer ikke.
Hvor i alle dager har du dette fra? Moment (Torque) i en motor av typen Model S bruker ramler da ganske kraftig jo raskere den spinner. Sjekk diverse grafer og artikler - "ac induction motor torque curve" burde være god pekepinn.
Elbilist

Dennis

Fant denne som er for Tesla Roadster. Men tipper det er ganske likt på Model S også.



Så skal man få økt hastigheten trenger den nok et ekstra gir så man kommer seg inn i den effektive delen av turtallsregistre igjen.

jkirkebo

Sitat fra: Dennis på mandag 02. desember 2013, klokken 13:43
Selv om 0-100 km/t ytelsen er god og ligger på ca det samme som biler med lignede effekt og vekt. Men i motsetning til en bil med forbrenningsmotor og girkasse så ramler effekten på Tesla veldig mye når man begynner å komme litt opp i fart. Dette vises veldig godt på 0-200 km/t tiden som er hele 20 sek.

Er du sikker på det? 0-180 går jo på ca. 12,5 sekunder (P85, kvartmila 12,3 med trap speed 110mph har jeg sett flere steder) så at den skal bruke 7,5 sekunder på 180-200 virker urealistisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dennis

#312
Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2013, klokken 14:03
Sitat fra: Dennis på mandag 02. desember 2013, klokken 13:43
Selv om 0-100 km/t ytelsen er god og ligger på ca det samme som biler med lignede effekt og vekt. Men i motsetning til en bil med forbrenningsmotor og girkasse så ramler effekten på Tesla veldig mye når man begynner å komme litt opp i fart. Dette vises veldig godt på 0-200 km/t tiden som er hele 20 sek.

Er du sikker på det? 0-180 går jo på ca. 12,5 sekunder (P85, kvartmila 12,3 med trap speed 110mph har jeg sett flere steder) så at den skal bruke 7,5 sekunder på 180-200 virker urealistisk.

Er ganske sikker. Fant noen tester fra div motorblad på dette. Sjekket et engelsk magasin som oppga 21 og et annet på 20 sek. Men ser nå at et tysk blad klokket inn 19 sek, så da ligger den rundt 19-20 sek


OleJA

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2013, klokken 14:03
Sitat fra: Dennis på mandag 02. desember 2013, klokken 13:43
Selv om 0-100 km/t ytelsen er god og ligger på ca det samme som biler med lignede effekt og vekt. Men i motsetning til en bil med forbrenningsmotor og girkasse så ramler effekten på Tesla veldig mye når man begynner å komme litt opp i fart. Dette vises veldig godt på 0-200 km/t tiden som er hele 20 sek.

Er du sikker på det? 0-180 går jo på ca. 12,5 sekunder (P85, kvartmila 12,3 med trap speed 110mph har jeg sett flere steder) så at den skal bruke 7,5 sekunder på 180-200 virker urealistisk.
Har ikke eksakte tall å slå i bordet med, men har testet min P85 på bane (flyplass) og kan bekrefte at bilen går ganske tom for krefter over ~170km/t.  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cyber

Sitat fra: Gæsjan på mandag 02. desember 2013, klokken 10:55
Kjørt en del på Autobahn opp igjennom. Synes det blir vanskeligere å vanskeligere å kjøre flatt ut på Autobahn. Blir færre og færre fri fart strekninger og gjengse tysker ser ut til å cruise i max 160-170 km/t, med en og annen som presser på i 250+ i venstrefila fra tid til annet. Men for å kunne matche de tyske bilprodusentene kan man jo forstå at man ønsker at TMS også går i 250.

Tyskere som kjøper en bil med 420 hk forventer at bilen er hurtig på Autobahn og jeg tror TMS må evne å være fleksibel ( zûgig ) i hastighetsområdet 180 -  230 km/h ( med Vmax = 250 km/h ).
Man kan kanskje anta det ikke er mulig å kjøre fort på BAB-nettet ut fra trafikkbildet på A7 ( og kanskje A1 ), men det finnes flere  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA