Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja skal man sammenligne kjøreegenskaper må man nødvendigvis sammenligne i samme klasse. 2,1 tonn er marginalt mer enn en normalt utstyrt 5-serie, e-klasse etc. Selv V60 hybrid veier vel 17-1800kg. Ingen tvil om at vekt er noe som øker for tiden :)

Men skal man virkelig gjøre kupp bør man kanskje vente og kjøpe brukt 5-serie med fossilmotor. Det er en bil som vil se stygt verditap i årene som kommer! Massiv svikt i etterspørsel. Litt som den Kodak merket for sine filmruller  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 15:18
Ja skal man sammenligne kjøreegenskaper må man nødvendigvis sammenligne i samme klasse. 2,1 tonn er marginalt mer enn en normalt utstyrt 5-serie, e-klasse etc. Selv V60 hybrid veier vel 17-1800kg. Ingen tvil om at vekt er noe som øker for tiden :)

Men skal man virkelig gjøre kupp bør man kanskje vente og kjøpe brukt 5-serie med fossilmotor. Det er en bil som vil se stygt verditap i årene som kommer! Massiv svikt i etterspørsel. Litt som den Kodak merket for sine filmruller  ;D

Massiv svikt i etterspørsel? Har du noen bakgrunnsinfo, jeg gikk under oppfatning at BMW solgte ganske mange biler om dagen :)
2009 Revai

elpedros

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 15:18
Ja skal man sammenligne kjøreegenskaper må man nødvendigvis sammenligne i samme klasse. 2,1 tonn er marginalt mer enn en normalt utstyrt 5-serie, e-klasse etc. Selv V60 hybrid veier vel 17-1800kg. Ingen tvil om at vekt er noe som øker for tiden :)

Men skal man virkelig gjøre kupp bør man kanskje vente og kjøpe brukt 5-serie med fossilmotor. Det er en bil som vil se stygt verditap i årene som kommer! Massiv svikt i etterspørsel. Litt som den Kodak merket for sine filmruller  ;D

Nå går vel vekten tvert i mot stadig ned for de fleste modeller for hvert generasjonsskifte, men
det er vel snart ikke så mye mer å hente vektmessig med en tradisjonell forbrenningsmotor.
At salget skal stupe så dramatisk og raskt som du spår har jeg ingen tro på. I Norge og California ser man sikkert noen sviktende salgstall, men globalt selger tross alt BMW alene nærmere 2 millioner kjøretøyer årlig, uten en ren elbil i sortimentet før nå. I3 vil stå for en marginal andel av det totale flåtesalget også neste år. Tidsperspektivet ditt for den store elbilrevolusjonen synes litt urealistisk, det er for alt for mange interesser inne i fossilproduksjonen til at dette snur "over natta".





Øyvind.h

#273
Sitat fra: elpedros på fredag 29. november 2013, klokken 16:07
Nå går vel vekten tvert i mot stadig ned for de fleste modeller for hvert generasjonsskifte, men
det er vel snart ikke så mye mer å hente vektmessig med en tradisjonell forbrenningsmotor.
Ikke akkurat det inntrykket jeg sitter med. Rundt 2000-tallet mener jeg type 5-serie etc veide rundt 1500kg. Nå er en greit spekket en 18-1900kg? M5 veier vel bortimot 2 tonn?

Sitat fra: elpedros på fredag 29. november 2013, klokken 16:07
At salget skal stupe så dramatisk og raskt som du spår har jeg ingen tro på. I Norge og California ser man sikkert noen sviktende salgstall, men globalt selger tross alt BMW alene nærmere 2 millioner kjøretøyer årlig, uten en ren elbil i sortimentet før nå. I3 vil stå for en marginal andel av det totale flåtesalget også neste år.
Jeg vet Kodak opplevde global salgssvikt, men når vi snakker bruktpriser antar jeg det er Norge og vårt marked som er mest spennende eller?

Eller er salgsvekst for BMW i eks Kina veldig relevant for det å kjøpe ny eller brukt BMW i Norge om et par år?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på fredag 29. november 2013, klokken 16:00
Massiv svikt i etterspørsel? Har du noen bakgrunnsinfo, jeg gikk under oppfatning at BMW solgte ganske mange biler om dagen :)
Ja de selger nok bra globalt, men vi får se etterspørselen i Norge i året som kommer  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 15:18
Ja skal man sammenligne kjøreegenskaper må man nødvendigvis sammenligne i samme klasse. 2,1 tonn er marginalt mer enn en normalt utstyrt 5-serie, e-klasse etc. Selv V60 hybrid veier vel 17-1800kg. Ingen tvil om at vekt er noe som øker for tiden :)

Siden du nevner Volvo; XC90 veier _mer_ enn TMS, selv om den er 18cm kortere og 7cm smalere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 16:13
Sitat fra: scoot på fredag 29. november 2013, klokken 16:00
Massiv svikt i etterspørsel? Har du noen bakgrunnsinfo, jeg gikk under oppfatning at BMW solgte ganske mange biler om dagen :)
Ja de selger nok bra globalt, men vi får se etterspørselen i Norge i året som kommer  ;D

Etter Teslas suksess i Norge vil nok bruktbilmarkedet her til lands raskt tilpasse seg den nye situasjonen - mindre utvalg av biler belemret med avgifter og moms og inn med moms- og avgiftsfrie  :D

cyber

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. november 2013, klokken 17:45
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 15:18
Ja skal man sammenligne kjøreegenskaper må man nødvendigvis sammenligne i samme klasse. 2,1 tonn er marginalt mer enn en normalt utstyrt 5-serie, e-klasse etc. Selv V60 hybrid veier vel 17-1800kg. Ingen tvil om at vekt er noe som øker for tiden :)

Siden du nevner Volvo; XC90 veier _mer_ enn TMS, selv om den er 18cm kortere og 7cm smalere.

Merker ikke du, i motsetning til alle som tester bilen ( for en kort periode ), at bilen er tung ?

jkirkebo

Sitat fra: cyber på fredag 29. november 2013, klokken 18:33
Merker ikke du, i motsetning til alle som tester bilen ( for en kort periode ), at bilen er tung ?

Nei, ikke P85+. Den føles mye lettere enn 2100kg etter min mening. Touranen jeg kjørte før føltes "tyngre" ut og den veide bare 1565kg. Det er nok det lave tyngdepunktet og det presise understellet i pluss-pakken som veier opp for den reelle tyngden.

Å svinge med P85+ i forhold til Touranen er som å svinge med min gamle Hydrolift T20 i forhold til farfars snekke ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. november 2013, klokken 20:43
Sitat fra: cyber på fredag 29. november 2013, klokken 18:33
Merker ikke du, i motsetning til alle som tester bilen ( for en kort periode ), at bilen er tung ?

Nei, ikke P85+. Den føles mye lettere enn 2100kg etter min mening. Touranen jeg kjørte før føltes "tyngre" ut og den veide bare 1565kg. Det er nok det lave tyngdepunktet og det presise understellet i pluss-pakken som veier opp for den reelle tyngden.
Helt enig - P+ formidler illusjonen av en vesentlig lettere bil- ihvertfall på sommerhjulene-  8)
på glattisen kan det imidlertid se helt annerledes ut :o

turbolurbo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. november 2013, klokken 20:43
Nei, ikke P85+. Den føles mye lettere enn 2100kg etter min mening. Touranen jeg kjørte før føltes "tyngre" ut og den veide bare 1565kg. Det er nok det lave tyngdepunktet og det presise understellet i pluss-pakken som veier opp for den reelle tyngden.

+1

P85+ føles lettere enn konas Tiguan på ca. 1700 kg, og lettere enn en Volvo V60 jeg kjører for tiden.

2019 TM3P

cyber

Sitat fra: cyber på fredag 29. november 2013, klokken 18:33
Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. november 2013, klokken 17:45
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 15:18
Ja skal man sammenligne kjøreegenskaper må man nødvendigvis sammenligne i samme klasse. 2,1 tonn er marginalt mer enn en normalt utstyrt 5-serie, e-klasse etc. Selv V60 hybrid veier vel 17-1800kg. Ingen tvil om at vekt er noe som øker for tiden :)

Siden du nevner Volvo; XC90 veier _mer_ enn TMS, selv om den er 18cm kortere og 7cm smalere.

Merker ikke du, i motsetning til alle som tester bilen ( for en kort periode ), at bilen er tung ?

At Tesla har bedre styrerespons enn enn forhjulsdrevet kvasi-SUV forundrer meg ikke  ;)

Jeg tenkte nok mer på ved bremsing, kjøring på glatt underlag - altså i de situasjoner en tungvekterbil med bakhjulstrekk normalt vil ha et drawback.

scoot

Sitat fra: turbolurbo på fredag 29. november 2013, klokken 21:19
Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. november 2013, klokken 20:43
Nei, ikke P85+. Den føles mye lettere enn 2100kg etter min mening. Touranen jeg kjørte før føltes "tyngre" ut og den veide bare 1565kg. Det er nok det lave tyngdepunktet og det presise understellet i pluss-pakken som veier opp for den reelle tyngden.

+1

P85+ føles lettere enn konas Tiguan på ca. 1700 kg, og lettere enn en Volvo V60 jeg kjører for tiden.
Synes du det er rart at en tung lav sportsbil føles lettere enn en høy liksom-SUV?

2009 Revai

Anew

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 16:12
Sitat fra: elpedros på fredag 29. november 2013, klokken 16:07
Nå går vel vekten tvert i mot stadig ned for de fleste modeller for hvert generasjonsskifte, men
det er vel snart ikke så mye mer å hente vektmessig med en tradisjonell forbrenningsmotor.
Ikke akkurat det inntrykket jeg sitter med. Rundt 2000-tallet mener jeg type 5-serie etc veide rundt 1500kg. Nå er en greit spekket en 18-1900kg? M5 veier vel bortimot 2 tonn?
Jepp. Min e61 veide 1560kg, mens en f11 veier omkring det du sier. Det er når man gjør utstrakt bruk av aluminium at vekten faller - nyeste generasjon av Range Rover er f.eks 400kg lettere enn forige. Det kommer nok i neste runde av 5-serie.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

OddB

Sitat fra: cyber på fredag 29. november 2013, klokken 15:08
Jeg er glad for alle som er fornøyd med sin Tesla Model S og dens egenskaper - til å være en 2,1+ tonns bil er til og med tyskerne enig i at den kjører bra  :D

Med Elon Musks visjon om at det i Tyskland skal være 15.000 TMS´er på veien innen utgangen av 2015 kan vi som sitter på gjerdet kanskje avvente litt - barnesykdommer og manglende utstyr kommer nok på plass etter hvert  ;)

Hvis Teslas optimistiske planer virkeliggjøres vil det i hvert fall for de nordmenn som ikke hindres av konseptets begrensninger bety rimelig tilgang til pent brukte TMS´er til uslåelige priser ( forutsatt at prisincentivene forsetter )  :D
15000 solgte biler i Tyskland tilsvarer en tiendedel av Golf-salget og det samme som Audi Q5 f.eks. Ikke helt umulig ?
http://bestsellingcarsblog.com/2013/09/06/germany-august-2013-audi-a3-up-to-all-time-record-2nd-place-mercedes-a-class-up-to-5/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA