Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. november 2013, klokken 18:14
... så det blir bensin frem til det er gode el eller hybridalternativer på banen, forhåpentligvis i løpet av 4-5 år.

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva er definisjonen på et godt elalternativ for deg? (som Tesla nødvendigvis ikke imøtekommer)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. november 2013, klokken 23:35
Jeg liker forsåvidt tankegangen din, men kjøper ikke miljøalibiet til 99,9% av de som besitter Tesla Model S i dag. For det fleste handler dette om å ha det kuleste og hotteste leketøyet på markedet, ikke at de er pionerer innen miljøvern. Sorry Mack.

Ja takk begge deler.

Jeg er 100% enig i at miljøhensyn meeeeget tvilsomt er avgjørende faktor for noen som helst av de som kjøper TMS. Selv ikke Fredrik Hauge kjøper denne bilen av miljøhensyn - da kunne han holdt seg til en mindre elbil istedet.

Når det er sagt er miljøvennlighet en bonus for mange. For miljøvennlig er det, sammenlignet med bensinbiler - ikke fordi elbilen er ren, men fordi bensinbilen er mye verre enn folk flest tar inn over seg - blant annet i form at at den forbruker nesten like mye indirekte strøm per kjørte mil som en elbil gjør direkte.

Og det kanskje aller viktigste argumentet: Forbedringspotensiale og bærekraft. Elkraftproduksjon kan bli så godt som helt ren i fremtiden, være fornybar og har allerede en langt overlegen virkningsgrad som det er også god enøk. En bensinbil kan aldri nå en total virkningsgrad over 30%, tvilsomt over 20% engang.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eclipse

Og jeg er 100% uenig fordi når du kjøper en Tesla så kan den fullt ut erstatte din tidligere bil i 90% av tilfellene. Da kjører du helt miljøfritt etterpå.

Hvis du derimot vil beholde fossilbilen og øker bilparken din med en ekstra bil for å ha til å pendle med etc og avstanden ikke er så lang så vil det nok være mest fornuftig med en så liten elbil som mulig
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. november 2013, klokken 07:03
Sitat fra: ofn på torsdag 28. november 2013, klokken 23:59
Hele poenget er at man må kunne velge en miljøvennlig bil uten at man i utgangspunktet vektlegger dette sterkest. Skal folk velge elbil, må det være fordi det er den bilen som gir mest kjøreglede, best design og best praktikalitet. At denne bilen for mange i Norge tydeligvis er TMS kan jo salgstallene tyde på. Massene vil aldri velge en elbil bare fordi den er miljøvennlig.
Godt poeng. Det finnes nok en del idealistiske kjøpere, men Tesla hadde aldri solgt så bra om ikke designet var såpass pent, med kjøreglede som definerer en ny liga og utklasser biler som BMW :) Noe som slo meg når jeg så Top Gear US "Charged up" episoden hvor de tester Model S er hvor høy og smal S-klasse er sammenlignet med Model S? Blir mer og mer glad i det brede designet på Model S. Nydelige linjer!

At bilen ikke slipper ut kreftfremkallende avgasser er noe mange først tenker over etter en tids eierskap, for først da blir du klar over hvor gammeldags fossilbilen faktisk er. Lurer på om man kan bytte regreim, turbo, tennplugger eller eksosanlegg med software-oppdatering i BMW  ;D

Hele poenget er at man får en Model S til halve prisen av det den ville ha kostet med avgifter og moms  ;D

Siste softwareoppdatering ( 5.8 ? ) gjør bilen høyere, men det er ennå langt opp til en høy og smal ny Mercedes S-klasse ;)

Lurer på om man kan forbedre kvalitetsfølelsen, seter, lys, få firehjulstrekk og bli kvitt rekkeviddeangst med neste Tesla Model S s/w oppdatering ?  :D

elpedros

Sitat fra: janmb på fredag 29. november 2013, klokken 10:06
Sitat fra: elpedros på torsdag 28. november 2013, klokken 18:14
... så det blir bensin frem til det er gode el eller hybridalternativer på banen, forhåpentligvis i løpet av 4-5 år.

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva er definisjonen på et godt elalternativ for deg? (som Tesla nødvendigvis ikke imøtekommer)

Vel, tankene går vel først og fremst i retning størrelse BMW 3-serie, Audi A4, MB C-klasse etc.
En praktisk og velkjørende mellomklassebil med god og tidløs design. Den trenger på ingen måte 400 hester, men gjerne kraftreserver til trygge forbikjøringer etc.

Model S passer ikke inn i mitt bruksmønster i dag og tar dessuten litt for mye plass.
Jeg (og dette blir jo veldig subjektivt) er heller ingen stor tilhenger av designet og den totale utførelsen. Jeg synes blandingen av det "glatte" aerodesignet, plasten og krommen blir litt svulstig og for mye av det gode. Jeg liker heller ikke interiøret spesielt godt. Det skinner litt for mye gjennom at dette er en amerikaner. Etter amerikansk standard er det nok godt håndverk. 

At drivlinjen er fantastisk og kjøreegenskapene svært gode til å være en bil på over 2 tonn tviler jeg ikke et øyeblikk på.



Espen Hugaas Andersen

#260
Sitat fra: janmb på fredag 29. november 2013, klokken 10:15Jeg er 100% enig i at miljøhensyn meeeeget tvilsomt er avgjørende faktor for noen som helst av de som kjøper TMS. Selv ikke Fredrik Hauge kjøper denne bilen av miljøhensyn - da kunne han holdt seg til en mindre elbil istedet.

Model S er ikke veldig mye mer miljøvennlig enn en fossilbil, spesielt ikke om man regner EU strømmiks, men den er noe mer miljøvennlig. I tillegg støtter man en industri som vil være veldig mye mer miljøvennlig. Uten Model S kommer Tesla seg ikke til Gen 3, Gen 4, Gen 5, osv. De fremtidige bilene vil absolutt være viktige for miljøet, og Tesla fortjener all støtte man kan gi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#261
Sitat fra: cyber på fredag 29. november 2013, klokken 10:25
Hele poenget er at man får en Model S til halve prisen av det den ville ha kostet med avgifter og moms  ;D

Siste softwareoppdatering ( 5.8 ? ) gjør bilen høyere, men det er ennå langt opp til en høy og smal ny Mercedes S-klasse ;)

Lurer på om man kan forbedre kvalitetsfølelsen, seter, lys, få firehjulstrekk og bli kvitt rekkeviddeangst med neste Tesla Model S s/w oppdatering ?  :D
Ja vel og bra er det at de gamle fossilbilene avgiftsbelegges (i hvert fall kraftigere) enn elbiler, for fortsatt salg av biler som spyr ut eksos er jo ikke ønskelig :)

SW 5.8 utgjør kun forskjell på motorvei, og da et par cm (12-13cm vs 14-15cm). Så forskjellen er nok marginal. Det er hele designet på S-klassen som gjør at den ser høy og smal ut ved siden av Model S. Model S er ganske lik Aston Martin Rapide. Lekker, men folk har forskjellig smak :)

Ang. kvalitet ved jeg i hvert fall hvilket interiør jeg foretrekker. Det moderne og minimalistiske i Model S fremfor det trauste i tyskerne :) Artig at amerikanerne kan levere et interiør som er så moderne og uamerikansk, og som jeg faktisk foretrekker over det jeg likte før (det tyske).

Lurer på om det finnes sw-oppdatering for 530i som gjør at man slipper å spyle  en tusenlapp ned i bensintanken flere ganger i måneden? Eller sw-oppdatering som fjerner eksos?  ;D Og rekkeviddeangst? Hva er det for noe egentlig? Må du nesten forklare  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. november 2013, klokken 10:32
Sitat fra: janmb på fredag 29. november 2013, klokken 10:15Jeg er 100% enig i at miljøhensyn meeeeget tvilsomt er avgjørende faktor for noen som helst av de som kjøper TMS. Selv ikke Fredrik Hauge kjøper denne bilen av miljøhensyn - da kunne han holdt seg til en mindre elbil istedet.

Model S er ikke veldig mye mer miljøvennlig enn en fossilbil, spesielt ikke om man regner EU strømmiks, men den er noe mer miljøvennlig. I tillegg støtter man en industri som vil være veldig mye mer miljøvennlig. Uten Model S kommer Tesla seg ikke til Gen 3, Gen 4, Gen 5, osv. De fremtidige bilene vil absolutt være viktige for miljøet, og Tesla fortjener all støtte man kan gi.

Helt enig - Teslas visjon om en bedre fremtid er absolutt verdt støtte  :D

EU's strømmix gir TMS en CO2-utslippsekvivalent på 133 g/km og det tror jeg ikke er tilstrekkelig miljøvennlig for oppnå Elon Musks håp om intensiver i Europa.

fonberg

Sitat fra: cyber på fredag 29. november 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. november 2013, klokken 10:32
Sitat fra: janmb på fredag 29. november 2013, klokken 10:15Jeg er 100% enig i at miljøhensyn meeeeget tvilsomt er avgjørende faktor for noen som helst av de som kjøper TMS. Selv ikke Fredrik Hauge kjøper denne bilen av miljøhensyn - da kunne han holdt seg til en mindre elbil istedet.

Model S er ikke veldig mye mer miljøvennlig enn en fossilbil, spesielt ikke om man regner EU strømmiks, men den er noe mer miljøvennlig. I tillegg støtter man en industri som vil være veldig mye mer miljøvennlig. Uten Model S kommer Tesla seg ikke til Gen 3, Gen 4, Gen 5, osv. De fremtidige bilene vil absolutt være viktige for miljøet, og Tesla fortjener all støtte man kan gi.

Helt enig - Teslas visjon om en bedre fremtid er absolutt verdt støtte  :D

EU's strømmix gir TMS en CO2-utslippsekvivalent på 133 g/km og det tror jeg ikke er tilstrekkelig miljøvennlig for oppnå Elon Musks håp om intensiver i Europa.

Dette stemmer nok når det gjelder global miljøvennlighet, men alle som sykler til jobb i tettsteder og byer gjennom vinterhalvåret, vil foretrekke hvilken som helst elbil fremfor de partikkelforurensende dieselbilene. For lokalmiljøet er nemlig også TMS en vinner.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trustno1

Det jeg også lurer på, hvor mye er det en fossilbil med tilsvarende utslipp på 133g/km *egentlig* slipper ut når man regner med utvinning, raffinering,transport og distribusjon?


cyber

fonberg skrev :
"Dette stemmer nok når det gjelder global miljøvennlighet, men alle som sykler til jobb i tettsteder og byer gjennom vinterhalvåret, vil foretrekke hvilken som helst elbil fremfor de partikkelforurensende dieselbilene. For lokalmiljøet er nemlig også TMS en vinner"

Dette er alle enige om - ikke minst de som kjører ICE-biler gleder seg over elbiler i nærmiljøet  :D

Tråden handler om arven etter tyske biler man erstatter med TMS - og det kan man ikke ennå  :-\

janmb

Sitat fra: Trustno1 på fredag 29. november 2013, klokken 11:26
Det jeg også lurer på, hvor mye er det en fossilbil med tilsvarende utslipp på 133g/km *egentlig* slipper ut når man regner med utvinning, raffinering,transport og distribusjon?

Samt den indirekte elkraftbruken ICE-biler bruker per mil...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på fredag 29. november 2013, klokken 14:05
Sitat fra: Trustno1 på fredag 29. november 2013, klokken 11:26
Det jeg også lurer på, hvor mye er det en fossilbil med tilsvarende utslipp på 133g/km *egentlig* slipper ut når man regner med utvinning, raffinering,transport og distribusjon?

Samt den indirekte elkraftbruken ICE-biler bruker per mil...
Hegnar.no har heldigvis endelig fjernet den totalt misvisende artikkelen de hadde på forsiden ("elbil-bløffen") hvor de sammelignet utslippet for elbil inkl. strømproduksjon med bensinbil uten utslipp fra produksjon av bensin.... Skummelt hvor mange som henviser til den artikkelen, og dermed sitter med et forvridd bilde.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Ja. Hovedfeilen der var dog at bensinbilenes utslippsbidrag på elkraftpunktene var satt til 0, mens realiteten gjerne er 100g eller mer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cyber

Jeg er glad for alle som er fornøyd med sin Tesla Model S og dens egenskaper - til å være en 2,1+ tonns bil er til og med tyskerne enig i at den kjører bra  :D

Med Elon Musks visjon om at det i Tyskland skal være 15.000 TMS´er på veien innen utgangen av 2015 kan vi som sitter på gjerdet kanskje avvente litt - barnesykdommer og manglende utstyr kommer nok på plass etter hvert  ;)

Hvis Teslas optimistiske planer virkeliggjøres vil det i hvert fall for de nordmenn som ikke hindres av konseptets begrensninger bety rimelig tilgang til pent brukte TMS´er til uslåelige priser ( forutsatt at prisincentivene forsetter )  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA