Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

elpedros

Sitat fra: slumberjack på torsdag 28. november 2013, klokken 16:52
Etter å ha lest noen balanserte kommentarer ser det ut til at BMW bare kan legge til en liten sensor eller en tilleggspakke som standard så er egentlig bilen 5*, men det krever vel ny test og skaden er alt gjort.

De kan sikkert lege til sensoren og oppnå 5 stjerner, men samtidig scorer de jo dårlig på sideimpact (stolpe). Skal de gjøre noe med det må de vel tilbake til tegnebrettet. Hmmff. Tullebil.

Øyvind.h

En kamerat ringte nettopp. Han kjøpte en ny 5-serie for noen måneder siden, men etter en prøvetur i Tesla i dag ble det Tesla gitt :) Der røk ytterligere en BMW-tilhenger med høye krav til bil.....(forrige bilen hans var en Z4M).

Og den andre BMW-entusiasten jeg kjenner har solgt sin 3-serie, og kjøper Tesla når han er tilbake i Norge :)

Hmmm, når jeg tenker meg om - har faktisk en tredje kamerat som har kjørt Z4 cab som nå sender spørsmål om Tesla.

Ser jeg et mønster mon tro????

Edit: nei vent, har enda en kompis som har stilt spørsmål på Face. Han kvitter seg med en Audi, så det var visst ikke bare bimmers som ble byttet ut.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elpedros

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 17:07
En kamerat ringte nettopp. Han kjøpte en ny 5-serie for noen måneder siden, men etter en prøvetur i Tesla i dag ble det Tesla gitt :) Der røk ytterligere en BMW-tilhenger med høye krav til bil.....(forrige bilen hans var en Z4M).

Og den andre BMW-entusiasten jeg kjenner har solgt sin 3-serie, og kjøper Tesla når han er tilbake i Norge :)

Hmmm, når jeg tenker meg om - har faktisk en tredje kamerat som har kjørt Z4 cab som nå sender spørsmål om Tesla.

Ser jeg et mønster mon tro????

Edit: nei vent, har enda en kompis som har stilt spørsmål på Face. Han kvitter seg med en Audi, så det var visst ikke bare bimmers som ble byttet ut.


Hvis det fører til at prisene på pent brukte 5-serier går ned så er det jo godt nytt for noen av oss (:

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 17:07
En kamerat ringte nettopp. Han kjøpte en ny 5-serie for noen måneder siden, men etter en prøvetur i Tesla i dag ble det Tesla gitt :) Der røk ytterligere en BMW-tilhenger med høye krav til bil.....(forrige bilen hans var en Z4M).

Og den andre BMW-entusiasten jeg kjenner har solgt sin 3-serie, og kjøper Tesla når han er tilbake i Norge :)

Hmmm, når jeg tenker meg om - har faktisk en tredje kamerat som har kjørt Z4 cab som nå sender spørsmål om Tesla.

Ser jeg et mønster mon tro????

Edit: nei vent, har enda en kompis som har stilt spørsmål på Face. Han kvitter seg med en Audi, så det var visst ikke bare bimmers som ble byttet ut.
Disse kompisene dine bor ikke tilfeldigvis i en storby, eller?
2009 Revai

Øyvind.h

#229
Sitat fra: elpedros på torsdag 28. november 2013, klokken 17:26
Hvis det fører til at prisene på pent brukte 5-serier går ned så er det jo godt nytt for noen av oss (:
Min oppfatning er helt klart at bruktmarkedet for bl.a. 5-serie vil oppleve større prisfall fremover. Og når det fallet stopper er vanskelig å si, for det er biler med gammeldags drivlinje som færre og færre vil ha (min mening). Så ja, er du på jakt etter 2013-modell 5-serie gjør du lurt i å vente et par år :)

Sitat fra: scoot på torsdag 28. november 2013, klokken 17:29
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 17:07
En kamerat ringte nettopp. Han kjøpte en ny 5-serie for noen måneder siden, men etter en prøvetur i Tesla i dag ble det Tesla gitt :) Der røk ytterligere en BMW-tilhenger med høye krav til bil.....(forrige bilen hans var en Z4M).

Og den andre BMW-entusiasten jeg kjenner har solgt sin 3-serie, og kjøper Tesla når han er tilbake i Norge :)

Hmmm, når jeg tenker meg om - har faktisk en tredje kamerat som har kjørt Z4 cab som nå sender spørsmål om Tesla.

Ser jeg et mønster mon tro????

Edit: nei vent, har enda en kompis som har stilt spørsmål på Face. Han kvitter seg med en Audi, så det var visst ikke bare bimmers som ble byttet ut.
Disse kompisene dine bor ikke tilfeldigvis i en storby, eller?
Hva har det å si? De bor i forskjellige byer, bl.a. Trondheim, Bergen og Oslo. Noen pendler langt, noen tar kollektivt etc. Hvor de opprinnelig kommer fra er også varierende (småbyer og store byer). Du må nesten forklare hva bakgrunnen for spørsmålet er :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turbolurbo

Etter å hatt diverse nyere BMW-er, (..og flere tyske sportsbiler som begynner på P) prøvekjørte jeg for første gang Tesla model S P85 i juni. Fikk kjørt en god runde med den. Dro deretter straks å prøvekjørte en 2013 BMW 530xd og kjørte eksakt samme runde. Deretter dro jeg rett tilbake til Tesla og bestilte bil. Ingen tvil! Kjøreegenskaper, komfort, respons i motorpakken, nytenking gjør dette til en tilnærmet uslåelig pakke i Norge for tiden.

Når jeg senere fikk prøvekjørt P85+, så ble dette bekreftet bare enda mer.

Bestilte en fullpakket P85+ til samme pris som en ny middels/godt utstyrt 520d. For meg ble dette valget meget enkelt!
2019 TM3P

elpedros

Sitat fra: turbolurbo på torsdag 28. november 2013, klokken 17:57
Etter å hatt diverse nyere BMW-er, (..og flere tyske sportsbiler som begynner på P) prøvekjørte jeg for første gang Tesla model S P85 i juni. Fikk kjørt en god runde med den. Dro deretter straks å prøvekjørte en 2013 BMW 530xd og kjørte eksakt samme runde. Deretter dro jeg rett tilbake til Tesla og bestilte bil. Ingen tvil! Kjøreegenskaper, komfort, respons i motorpakken, nytenking gjør dette til en tilnærmet uslåelig pakke i Norge for tiden.

Når jeg senere fikk prøvekjørt P85+, så ble dette bekreftet bare enda mer.

Bestilte en fullpakket P85+ til samme pris som en ny middels/godt utstyrt 520d. For meg ble dette valget meget enkelt!

Gratulerer med ok bil ;)

Å ikke velge diesel vil heller ikke by på noe problem for mitt vedkommende.
Jeg finner ikke noe brukbart elbil alternativ for min bruk og preferanser foreløpig, så det blir bensin frem til det er gode el eller hybridalternativer på banen, forhåpentligvis i løpet av 4-5 år.

turbolurbo

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. november 2013, klokken 18:14
Gratulerer med ok bil ;)

Å ikke velge diesel vil heller ikke by på noe problem for mitt vedkommende.
Jeg finner ikke noe brukbart elbil alternativ for min bruk og preferanser foreløpig, så det blir bensin frem til det er gode el eller hybridalternativer på banen, forhåpentligvis i løpet av 4-5 år.

Takk ;) 

For å være helt ærlig, så har det å velge elbil sittet langt inne hos meg også. Jeg er fortsatt motorfreak, og elsker lyden av en turtallsvillig multisylinder bensinmotor. Men når man får en pakke som ligger i ytelsesområdet rundt BMW M5 til 520d-pris, så er det vanskelig å ikke la seg friste. Så får det være med noen glitches, dåligere seter, noen manglende dingser.

Hver enkelt må se på sine behov, og om man er villig til å endre noen rutiner/vaner. Tesla passer ikke for alle, sånn er det bare. Men jeg tror personlig ikke fremtiden består av diesel...
2019 TM3P

kimnaess

elpedros hører ut som en høflig tysk premiumbil selger som forsvarer sitt produkt så godt han klarer

Og, tyske biler er fantastisk gode, har hatt flere og spesielt BMW har vært min favoritt.

Jeg har uttalt, og sier igjen, den dagen BMW lager en elektrisk 5 serie fra bunnen av, med batteriet i bunn for lavt tyngdepunkt og legger all sin ingeniørkraft i å lage den sportslig og like gode krav til komfort, så er det en bil jeg ville hatt høyt på ønskelisten. Problemet er at de ikke har gjort det, og, Tesla har utviklet Model S i snart 10 år ifra første ide/tegnebrett.

Det tar BMW minst 3-5 år å komme med en konkurrent, da har kanskje Tesla begynt å levere innvending kvalitet på linje med tysk. Kun tiden vil vise. I mellomtiden er diskusjonen her meningsløs, elpedros, tyske biler er konge, ingen tvil, meget godt valg. Men for meg, og de fleste andre på forumet her så er vi begeistret over drivlinjen til Tesla og måten de tenker service og oppgraderinger av bilen på i motsetning til tradisjonell bil. Ja, vi er innovatører, så får vi se om det blir slik i fremtiden også, eller kanskje det blir hydrogen :)
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

elpedros

Sitat fra: turbolurbo på torsdag 28. november 2013, klokken 18:23

Takk ;) 

For å være helt ærlig, så har det å velge elbil sittet langt inne hos meg også. Jeg er fortsatt motorfreak, og elsker lyden av en turtallsvillig multisylinder bensinmotor. Men når man får en pakke som ligger i ytelsesområdet rundt BMW M5 til 520d-pris, så er det vanskelig å ikke la seg friste. Så får det være med noen glitches, dåligere seter, noen manglende dingser.

Hver enkelt må se på sine behov, og om man er villig til å endre noen rutiner/vaner. Tesla passer ikke for alle, sånn er det bare. Men jeg tror personlig ikke fremtiden består av diesel...


Ser den. Hvis Tesla er på banen med en bil i 3-serie segmentet innen 3-4 år, da hopper jeg nok ned fra gjerdet også. Innen den tid har de sikkert fått sidestøtte i setene  og lyktespylere også..

turbolurbo

ja, det kan bli en spennende bil :D

En M3 konkurrent til 320d-pris kunne sikkert lurt meg og. Får håpe incentivene varer så lenge...
2019 TM3P

cyber

Sitat fra: turbolurbo på torsdag 28. november 2013, klokken 17:57
Etter å hatt diverse nyere BMW-er, (..og flere tyske sportsbiler som begynner på P) prøvekjørte jeg for første gang Tesla model S P85 i juni. Fikk kjørt en god runde med den. Dro deretter straks å prøvekjørte en 2013 BMW 530xd og kjørte eksakt samme runde. Deretter dro jeg rett tilbake til Tesla og bestilte bil. Ingen tvil! Kjøreegenskaper, komfort, respons i motorpakken, nytenking gjør dette til en tilnærmet uslåelig pakke i Norge for tiden.

Når jeg senere fikk prøvekjørt P85+, så ble dette bekreftet bare enda mer.

Bestilte en fullpakket P85+ til samme pris som en ny middels/godt utstyrt 520d. For meg ble dette valget meget enkelt!

I Norge et enkelt valg  ; gratulerer ;D

Ut fra mine preferanser ville jeg nok irritert meg over det en ny BMW  530 xda ( og kanskje noe av dine tidligere Porscher hadde ) har som Tesla Model S ikke har.

At TMS gir mye bilopplevelse for pengene er sikkert, men den kan ikke erstatte en ICE-bil med utstyr / funksjoner og, ikke minst, kvalitet som Tesla åpenbart ennå mangler.

Smak og behag  :D

Gæsjan

Har venner som ikke er på forum som har byttet Panamera 4S og Audi S5 mot TMS og er kjempefornøyde. Selv kvittet jeg meg med min 18 måneder gamle M550dx touring til fordel for TMSen. Hadde ikke trodd det skulle bli slik og hadde begge bilene i to måneder før jeg bestemte meg for hvem jeg skulle selge, men var egentlig aldri i tvil fra dagen jeg fikk TMS. Følte ikke noe savn da jeg kjørte BMWen en siste gang for å levere den til kjøperen. BMWen var drømmebilen min da jeg kjøpte den og det er fortsatt en fantastisk bil med tanke på design og prestanda (fra 130 og oppover tror jeg den går bedre og er mer komfortabel enn TMSen...), men også den stoppet for meg og måtte taues inn av Viking pga. en defekt EGR-ventil og det har ikke skjedd i Teslaen enda. Ja BMWen hadde mer essensiellt sikkerhetsutstyr som precrash og en DAB radio som fungerte prikkfritt og fantastiske komfortseter, men navigasjon og telefonopplegg og internettradio i TMSen er jo så mye bedre for ikke snakke om drivlinen. Kommer selvsagt til å savne BMWen på vinteren, og må ha bil nummer 2 med firehjulstrekk og hengerfeste nå, så alt kommer til en pris. I siste utgave av AMS Sverige, et blad mange mener er kjøpt og betalt av den tyske bilindustrien vinner TMS 85+ klart foran BMW M550d sedan og Lexus GS 450H. Dette er "proffe" biljournalister som tester i et land uten elbilrabatt der TMS er den klart dyreste bilen av de tre. Samtidig er det vel på sin plass at det er litt tidlig å avsi dom på TMS med tanke på kvalitet, holdbaret på batteri osv osv. Dommen kan vi vel strengt tatt ikke felle før om noen år. Men som det er sagt mange ganger før i tråden. TMS passer ikke for alle og det er helt greit synes jeg.
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Tai

Sitat fra: OddB på torsdag 28. november 2013, klokken 14:44
Så drivverk og batteriteknologi er sammenlignbart med en Think ??!?
Da er det vel ikke noen vesensforskjell mellom en BMW og et annet berømt tysk bilmerke... Trabant ? De har jo begge bensintank og bensinmotor :P

Haha, dagens beste!!  Helt klart et fortjent +10

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

elpedros

Sitat fra: Gæsjan på torsdag 28. november 2013, klokken 20:07
TMS passer ikke for alle og det er helt greit synes jeg.

Definitivt. Det blir stusselig om model S plutselig blir ett mer vanlig syn enn Leaf i bybildet.
Skjønt, det er jo ikke helt usannsynlig heller, her i Tesla mekka.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA