Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

elpedros

#210
Sitat fra: OddB på torsdag 28. november 2013, klokken 14:21
Hvis "Premiumkundene" er mer opptatt av stoppingen av setene og finishen på dashbordet og ikke teknologien bak kulissene er det klart at Tesla ikke har en sjanse :D

For mange handler det vel om hvordan produktet fremstår og oppleves totalt sett. Løse lister, dårlige tilpasninger i karrosseriskjøter og innvendige paneler, knirkelyder, hjulstøy, innvendige og utvendige materialer, polstringen som er brukt, sømmer i seter, stopping, lyden når du lukker dørene, design. Listen kan være lang som et vondt år. Det trenger ikke ha noe som helst med faktisk kvalitet å gjøre. Heller ikke om bilen går på strøm eller diesel, om den leveres med eller uten ipad. Det går på kvalitetsmessige forventninger til et produkt. Her har jo tyskerne vært og er "verdensmestere". Mange firer nok på disse kravene for å få den nyeste teknologien som du påpeker, men jeg tror også mange går og venter på at det skal komme noe i samme segment fra Tyskland.


janmb

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 13:46
Om den kostet det samme som i dag, men at også Audi S7, BMW M5 og MB E65 AMG lå i samme prisleie som TMS hadde jeg fortsatt valgt TMS. Akkurat som ganske mange i USA.

Tror det gjelder mange. Ikke bare fordi TMS-tilhengere er hjernedøde "iSupporters" ala det man ser i Mac/Apple-verdenen, men fordi TMS tilbyr en del ting ingen andre biler gjør, både i form av kjøreegenskaper og gadgets.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

scoot

#212
Sitat fra: OddB på torsdag 28. november 2013, klokken 14:44
Sitat fra: scoot på torsdag 28. november 2013, klokken 14:30
Nei, BMW sine toppmodeller byr jo ikke på noe særlig teknologi de  ::)

Tenker du på teknologien i drivlinjen, eller teknologi generelt? Generelt på teknologifronten har vel ikke Tesla så mye spennende utstyrsmessig, på noen måte. Drivlinjen er jo et godt produkt, men hvis du river det ned i rent tekniske biter så er det jo svært likt bygd opp som på en Think - bare mye bedre.
Så drivverk og batteriteknologi er sammenlignbart med en Think ??!?
Da er det vel ikke noen vesensforskjell mellom en BMW og et annet berømt tysk bilmerke... Trabant ? De har jo begge bensintank og bensinmotor :P

Var det ikke snakk om teknologien her? Jeg skrev tydelig at hvis du bryter det ned rent teknisk så er det en veldig forbedret versjon av Think, men noe stor teknologisk opplevelse byr ikke Tesla på. Det mangler altfor mye utstyr til det.

Tja, BMW og Trabant bruker jo i bunn og grunn samme teknologi for fremdrift. Som med Tesla VS Think. En veldig forbedret versjon.
For å presisere hva jeg mente:

Think har regen, Think ble vel levert med lithium de siste årene (hvis jeg ikke husker feil)? Er ikke det mye samme batteriteknologi? Think har et velfungerende BMS system. Skjønner hvor jeg vil hen?
2009 Revai

OddB

Sitat fra: janmb på torsdag 28. november 2013, klokken 14:51
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 13:46
Om den kostet det samme som i dag, men at også Audi S7, BMW M5 og MB E65 AMG lå i samme prisleie som TMS hadde jeg fortsatt valgt TMS. Akkurat som ganske mange i USA.

Tror det gjelder mange. Ikke bare fordi TMS-tilhengere er hjernedøde "iSupporters" ala det man ser i Mac/Apple-verdenen, men fordi TMS tilbyr en del ting ingen andre biler gjør, både i form av kjøreegenskaper og gadgets.
Hvis vi heller sier at TMS-tilhengerne er oppegående "first adopters"/ "gadgetfreaks" kan jeg være litt enig. Anser meg verken hjernedød eller Applefrelst (har aldri eid et Appleprodukt). Vi som er villige til å satse en god årslønn på et "betaprodukt" er nok ikke helt normale. De "normale"  kommer til å kjøpe Gen III om fire år .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Woods

Sitat fra: janmb på torsdag 28. november 2013, klokken 14:51
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 13:46
Om den kostet det samme som i dag, men at også Audi S7, BMW M5 og MB E65 AMG lå i samme prisleie som TMS hadde jeg fortsatt valgt TMS. Akkurat som ganske mange i USA.

Tror det gjelder mange. Ikke bare fordi TMS-tilhengere er hjernedøde "iSupporters" ala det man ser i Mac/Apple-verdenen, men fordi TMS tilbyr en del ting ingen andre biler gjør, både i form av kjøreegenskaper og gadgets.

Skal jeg le eller grine av denne kommentaren? Hjernedøde "iSupportes"? Er jeg hjernedød for jeg bruker Apple produkter?

Jeg leser mye dumt i VG/DBs kommentarfelt, hadde dog ikke trodd jeg skulle se det samme her inne.

jkirkebo

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 28. november 2013, klokken 14:05
Men samme pris betyr ikke like kostnader. Jeg kunne nok ikke tatt meg råd til en ny M5 om den kostet det samme som min TMSP i Norge. (sett bort fra midlertidige incentiver) Bare å slette tlfnr til BMW Service sparer meg for mange tusen i året.

Skulle jeg kjørt en M5 på samme måte som Teslaen hadde det blitt svært høye drifts og bensinkostnader. Bare tanken gjør meg fattig. (ordspill der gitt) " Akkurat - du har slike M-bremser, de må nok spesialbestilles fra en spesialleverandør i en liten landsby som driver med skreddersøm for våre ekstra rike kunder som ikke bryr seg om penger"

Nettopp. Ikke bare gir TMS en sterkere "vil ha"-følelse, men den er også vesentlig billigere i drift. Ikke bare i Norge, men også i f.eks USA selv om de har lave bensinpriser der.

Om det ikke fantes elbiler er vel det dyreste jeg hadde vurdert å strekke meg til en Lexus GS300h tenker jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Sitat fra: Woods på torsdag 28. november 2013, klokken 15:08
Skal jeg le eller grine av denne kommentaren? Hjernedøde "iSupportes"? Er jeg hjernedød for jeg bruker Apple produkter?

Prøv igjen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sindrej

Slik jeg tolker referansen til iSupperters så tenker jeg på at folk forsvarer Teslas dårlige sider på samme måte som åpenbare mangler i Appleprodukter ble forsvart.  Den sammenligningen har jeg ihvertfall tenkt selv.  Jeg mangler åpenbart et gen som gjør at jeg blir fullstendig hektet på et produkt eller en dings, og MÅ forsvare det på alle fronter og med alle midler.  Om folk mener Tesla er rævva så må de få mene det.   På noen felter så mener faktisk jeg også at Tesla er dårlig, kanskje til og med rævva.  På andre felter igjen er de gode.  F.eks. er det jo et "mantra" her om at mangler "bare er en softwareupdate unna".  Vel vi får se, noen må prioritere og gjennomføre den softwareoppdateringen også.  På meg så virker det som at de prioritere enkelhet og få valgmuligheter, som f.eks. at man ikke har mulighet til å fritt velge høyde på luftunderstellet selv.  Top Gear har jo gjentatte ganger latterliggjort BMW for at man kan gjøre allskens innstillinger på bilen, men i mitt hode latterliggjør de kun seg selv.  En MÅ ikke gå gjennom alle innstillinger, men det er MYE bedre å faktisk ha valgene enn å ikke ha de.  Telsa har med touchskjermen uante muligheter til å la kundene tilpasse bilen til sine preferanser, men om de kommer til å gjøre det er jeg neigu ikke sikker på.

jkirkebo

Sitat fra: sindrej på torsdag 28. november 2013, klokken 15:42
Slik jeg tolker referansen til iSupperters så tenker jeg på at folk forsvarer Teslas dårlige sider på samme måte som åpenbare mangler i Appleprodukter ble forsvart.

Problemet her er at en "åpenbar mangel" for Person 1 kan være totalt irrelevant for Person 2. Det er det ikke alltid Person 1 evner å forstå og mener derfor at Person 2 ikke er ærlig i sitt forsvar av produktet.

F.eks er det flere som mener at det er en mangel ved iPhone at man ikke kan bytte minnekort. Personlig har jeg aldri hatt det minste behov for å bytte minnekort og det er derfor ikke en mangel i mine øyne. Jeg kjøpte bare den modellen som hadde såpass med lagringsplass som jeg behøvde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Woods

Godt poeng jkirkebo.

Jeg forstod referansen, og følte i et lite sekund at jeg leste kommentarfeltet på VG. Selv bruker jeg ofte produkter fra enhver produsent, og det inkluderer bilvalget. Tesla har ikke alt, og har åpenbare mangler, men den er jo bare så gøy..

janmb

Sitat fra: sindrej på torsdag 28. november 2013, klokken 15:42
Slik jeg tolker referansen til iSupperters så tenker jeg på at folk forsvarer Teslas dårlige sider på samme måte som åpenbare mangler i Appleprodukter ble forsvart.  Den sammenligningen har jeg ihvertfall tenkt selv.

Korrekt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Woods på torsdag 28. november 2013, klokken 16:01
Jeg forstod referansen, og følte i et lite sekund at jeg leste kommentarfeltet på VG.

Da synes jeg du skal lese litt bedre neste gang og ikke stemple andre på den måten.

Det er ingenting i det jeg skrev som skal kunne tolkes som at alle Applefans er duster eller lignende, slik du tenkte. Enda mindre at det er noen årsakssammenheng mellom de to.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

slumberjack


janmb

Jepp, ikke bra i det hele tatt.

For en stund siden var jo ikke 4 stjerner noe spesielt dårlig i det hele tatt, men per i dag har nok folk litt andre forventninger.

Edit: Dette handler tilsynelatende om dårlig sikkerhet for påkjørte fotgjengere. Da tror jeg det betyr langt mindre.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

slumberjack

For noen (og min del) betyr dette lite, om jeg forstår det rett er det ETT poeng fra 5*. Men for noen typer mennesker er dette skandale uansett, 4* er 4*; katastrofe. Og denne typen folk er det tydeligvis mest av (?).

Jeg lurer på om påkjøringsscoren er så lav pga det høye panseret, det virker som lave pansere som Model S og de fleste andre biler gir en større flate den påkjørte kan fordele kraften over når det lave panseret feier bena under personen. Men det blir bare spekulering. 

Etter å ha lest noen balanserte kommentarer ser det ut til at BMW bare kan legge til en liten sensor eller en tilleggspakke som standard så er egentlig bilen 5*, men det krever vel ny test og skaden er alt gjort.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA