Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

elpedros

Sitat fra: janmb på torsdag 28. november 2013, klokken 11:04

Det er på flere faktorer svært vanskelig å like en ICE bil etter å ha prøvd/eid en TMS - tenker da hovedsaklig på momentkurve, men også ting som hvor lettkjørt en slik bil er i hverdagen, spesielt på bykjøring der den banker absolutt alt annet.

Mulig dette er mer fremtredende i Tesla enn andre elbiler, men etter å ha prøvd Leaf og i3
kan jeg egentlig ikke si det var noen stor nedtur å prøve en fossilbil med tsi og dsg, som også er med i vurderingen. Hvordan oppleves TMS i bykjøring mtp størrelsen, den er og ser jo voldsomt stor og bred ut? Oversiktlig ved lukeparkeringer etc? 

cyber

ofn skrev :
" ... og bilen din vil nok ikke kunne kjøre gratis nonstop i hele Vest-Europa i hele bilens levetid (fra 2014/2015)  :)"

Beklager ; kunne ikke dy meg  :D
Pr dato er det ut fra solgte TMSer grunnlag for en halv SC i Tyskland med et veinett på 650.000 km - velg kjørerute med omhu   ;D

OddB

Sitat fra: cyber på torsdag 28. november 2013, klokken 12:03
ofn skrev :
" ... og bilen din vil nok ikke kunne kjøre gratis nonstop i hele Vest-Europa i hele bilens levetid (fra 2014/2015)  :)"

Beklager ; kunne ikke dy meg  :D
Pr dato er det ut fra solgte TMSer grunnlag for en halv SC i Tyskland med et veinett på 650.000 km - velg kjørerute med omhu   ;D
Da er nok ikke du og Elon "på nett" ;)
I Dagsavisen i dag står det at han har planer om å selge 10 000 biler i Tyskland, og halve landet er dekt med superladere før sommeren...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elpedros

Sitat fra: OddB på torsdag 28. november 2013, klokken 12:47
I Dagsavisen i dag står det at han har planer om å selge 10 000 biler i Tyskland, og halve landet er dekt med superladere før sommeren...

Optimistiske tall, men krysser fingrene for at han lykkes, for da blir det vel kanskje litt fart på de tyske ingeniørene også..





cyber

Sitat fra: janmb på torsdag 28. november 2013, klokken 11:04
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 21:57
Jeg synes det er trist at de fleste TMS-eiere ser ut til å ha et svært nedlatende forhold til "fossilbiler" - hvis man vil fremheve Teslas fortreffelighet er det ikke særlig smart å avfeie konkurrentene som ræl.

Det er stort forskjell mellom å være (rettmessig?) negativ kontra å være nedlatende.

Det er på flere faktorer svært vanskelig å like en ICE bil etter å ha prøvd/eid en TMS - tenker da hovedsaklig på momentkurve, men også ting som hvor lettkjørt en slik bil er i hverdagen, spesielt på bykjøring der den banker absolutt alt annet. Selv en god, moderne automat med en topp moderne dieselmotor med godt moment på svært lavt turtall kan aldri konkurrere med hvor behagelig det er å starte opp fra et lyskryss med en elbil. Og da snakker jeg ikke om å flå fortest mulig 0-100, men helt vanlige aksellerasjoner. Det er helt enkelt langt mer behagelig.

Kjører en evo IX med tilsvarende ytelser nå (den er selvsagt mye raskere enn TMSen på bane og vinterstid, men det er ikke så viktig for meg). Den store forskjellen er at slik ytelse i ICE biler kommer med en pris. Ikke bare økonomisk, men i komfort, støy, praktikalitet, og at selve kjøringen er rimelig arbeidssom. Noe som er gøy en sjelden gang, men i hverdagen bare slitsomt.

Dette hadde vært morsomt å vite hvilken ny tysk bil til 100.000 Euro+ du sammenligner med :)

Tesla TMS markedsføres som en premiumbil ( fra tysk premiumhersteller = bilprodusent som har en eller flere bilmodeller som defineres som premiumbiler i sin modellrekke ) - og det er den dessverre ikke.

Jeg gjentar gjerne at til prisen man får kjøpt TMS i Norge er Model S et varp - vel og merke hvis man aksepterer dens mangler og begrensninger ( som amerikansk kvalitet, utstyrs- / valgmuligheter, rekkevidde- / ladeproblematikk og spennende fremtidsutsikter for Teslas konsept ).

OddB

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. november 2013, klokken 13:23
Sitat fra: OddB på torsdag 28. november 2013, klokken 12:47
I Dagsavisen i dag står det at han har planer om å selge 10 000 biler i Tyskland, og halve landet er dekt med superladere før sommeren...

Optimistiske tall, men krysser fingrene for at han lykkes, for da blir det vel kanskje litt fart på de tyske ingeniørene også..
De kommer garantert etter, om 5-6 år. Da har Tesla bygd ut superladre i hele Europa og har en BMW 3 konkurrent på veien... Da har de litt å ta tak i :D  Men det er jo selvsagt plass til alle, Tesla kommer aldri til å klare å produsere mer enn en ettsifret andel av bilproduksjonen i verden.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: cyber på torsdag 28. november 2013, klokken 13:30
Jeg gjentar gjerne at til prisen man får kjøpt TMS i Norge er Model S et varp - vel og merke hvis man aksepterer dens mangler og begrensninger ( som amerikansk kvalitet, utstyrs- / valgmuligheter, rekkevidde- / ladeproblematikk og spennende fremtidsutsikter for Teslas konsept ).

Den er ikke dyrere i USA enn i Norge. Forskjellen er at konkurrentene er billigere. For min del spiller det liten rolle. Om TMS hadde kostet 1,3 mill. i Norge hadde jeg ikke kjøpt den (for dyr for meg). Om den kostet det samme som i dag, men at også Audi S7, BMW M5 og MB E65 AMG lå i samme prisleie som TMS hadde jeg fortsatt valgt TMS. Akkurat som ganske mange i USA.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elpedros

Sitat fra: OddB på torsdag 28. november 2013, klokken 13:40
De kommer garantert etter, om 5-6 år. Da har Tesla bygd ut superladre i hele Europa og har en BMW 3 konkurrent på veien... Da har de litt å ta tak i :D  Men det er jo selvsagt plass til alle, Tesla kommer aldri til å klare å produsere mer enn en ettsifret andel av bilproduksjonen i verden.

Jeg tror også det er et noenlunde realistisk scenario siden EU-produksjon da er farlig tett opp mot "deadline" 2020/21, skjønt garantier er det vel aldri i denne bransjen. Musk har foreløpig dette ene kortet å spille med, så det gjenstår å se om det holder, selv om det er en joker. Sett utenfra ser det ut som han investerer farlig mye og spiller med høy risiko, men etterspørselen er vel foreløpig så stor at det lar seg forsvare.

roaaad

Er ikke så sikker på dette med å sette Teslaen og "amerikansk kvalitet" i samme setning.  Jeg hadde bilen inne hos mitt vanlige bilverksted for hjulskift.  Meget erfarne folk som i utgangspunktet var negativ til "amerikansk".  Etter å ha tatt av 21"erne og kikket lenge og vel på opphenget så var det mye lovord om at dette var mange lure løsninger, topp kvalitet fra kjente produsenter og at det så ut som om det kom rett fra en BMW/Mercedes.

elpedros

Sitat fra: roaaad på torsdag 28. november 2013, klokken 13:56
Er ikke så sikker på dette med å sette Teslaen og "amerikansk kvalitet" i samme setning.  Jeg hadde bilen inne hos mitt vanlige bilverksted for hjulskift.  Meget erfarne folk som i utgangspunktet var negativ til "amerikansk".  Etter å ha tatt av 21"erne og kikket lenge og vel på opphenget så var det mye lovord om at dette var mange lure løsninger, topp kvalitet fra kjente produsenter og at det så ut som om det kom rett fra en BMW/Mercedes.

Jeg tror ikke hjulopphenget er det første tradisjonelle premiumkunder ser etter når de snakker om "opplevd kvalitet". Når det er sagt fremstår den som mer forseggjort enn det meste annet jeg har sett fra statene. Likevel føles det som det er et godt stykke opp til det ypperste fra Tyskland rent håndverksmessig. 

Lacaixxa

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 13:46
Sitat fra: cyber på torsdag 28. november 2013, klokken 13:30
Jeg gjentar gjerne at til prisen man får kjøpt TMS i Norge er Model S et varp - vel og merke hvis man aksepterer dens mangler og begrensninger ( som amerikansk kvalitet, utstyrs- / valgmuligheter, rekkevidde- / ladeproblematikk og spennende fremtidsutsikter for Teslas konsept ).

Den er ikke dyrere i USA enn i Norge. Forskjellen er at konkurrentene er billigere. For min del spiller det liten rolle. Om TMS hadde kostet 1,3 mill. i Norge hadde jeg ikke kjøpt den (for dyr for meg). Om den kostet det samme som i dag, men at også Audi S7, BMW M5 og MB E65 AMG lå i samme prisleie som TMS hadde jeg fortsatt valgt TMS. Akkurat som ganske mange i USA.

Men samme pris betyr ikke like kostnader. Jeg kunne nok ikke tatt meg råd til en ny M5 om den kostet det samme som min TMSP i Norge. (sett bort fra midlertidige incentiver) Bare å slette tlfnr til BMW Service sparer meg for mange tusen i året.

Skulle jeg kjørt en M5 på samme måte som Teslaen hadde det blitt svært høye drifts og bensinkostnader. Bare tanken gjør meg fattig. (ordspill der gitt) " Akkurat - du har slike M-bremser, de må nok spesialbestilles fra en spesialleverandør i en liten landsby som driver med skreddersøm for våre ekstra rike kunder som ikke bryr seg om penger"
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

OddB

Sitat fra: elpedros på torsdag 28. november 2013, klokken 14:04
Sitat fra: roaaad på torsdag 28. november 2013, klokken 13:56
Er ikke så sikker på dette med å sette Teslaen og "amerikansk kvalitet" i samme setning.  Jeg hadde bilen inne hos mitt vanlige bilverksted for hjulskift.  Meget erfarne folk som i utgangspunktet var negativ til "amerikansk".  Etter å ha tatt av 21"erne og kikket lenge og vel på opphenget så var det mye lovord om at dette var mange lure løsninger, topp kvalitet fra kjente produsenter og at det så ut som om det kom rett fra en BMW/Mercedes.

Jeg tror ikke hjulopphenget er det første tradisjonelle premiumkunder ser etter når de snakker om "opplevd kvalitet". Når det er sagt fremstår den som mer forseggjort enn det meste annet jeg har sett fra statene. Likevel føles det som det er et godt stykke opp til det ypperste fra Tyskland rent håndverksmessig.
Hvis "Premiumkundene" er mer opptatt av stoppingen av setene og finishen på dashbordet og ikke teknologien bak kulissene er det klart at Tesla ikke har en sjanse :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

scoot

#207
Nei, BMW sine toppmodeller byr jo ikke på noe særlig teknologi de  ::)

Tenker du på teknologien i drivlinjen, eller teknologi generelt? Generelt på teknologifronten har vel ikke Tesla så mye spennende utstyrsmessig, på noen måte. Drivlinjen er jo et godt produkt, men hvis du river det ned i rent tekniske biter så er det jo svært likt bygd opp som på en Think - bare mye bedre.
2009 Revai

janmb

Sitat fra: cyber på torsdag 28. november 2013, klokken 13:30
Dette hadde vært morsomt å vite hvilken ny tysk bil til 100.000 Euro+ du sammenligner med :)

Hvem som helst.

Det finnes ingen ICE bil, uansett nasjonalitet og prisklasse, som ligner TMS i motorprofil og kjøreopplevelse i de situasjonene jeg beskriver.

Det betyr IKKE at TMS er kategorisk "bedre" enn andre biler, men den er altså annerledes (etter min mening i positiv retning) på en del faktorer i forhold til alle ICE biler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

OddB

Sitat fra: scoot på torsdag 28. november 2013, klokken 14:30
Nei, BMW sine toppmodeller byr jo ikke på noe særlig teknologi de  ::)

Tenker du på teknologien i drivlinjen, eller teknologi generelt? Generelt på teknologifronten har vel ikke Tesla så mye spennende utstyrsmessig, på noen måte. Drivlinjen er jo et godt produkt, men hvis du river det ned i rent tekniske biter så er det jo svært likt bygd opp som på en Think - bare mye bedre.
Så drivverk og batteriteknologi er sammenlignbart med en Think ??!?
Da er det vel ikke noen vesensforskjell mellom en BMW og et annet berømt tysk bilmerke... Trabant ? De har jo begge bensintank og bensinmotor :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA