Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Leif1

Det er da også superladerne som gjør Model S til et alternativ.
Nå snakker jeg bare for meg selv, men å kjøpe en sånn bil uten å kunne bruke den som nummer 1 ville vært helt uaktuelt.

Det spørs vel om Mr. Musk har fått til et kjempefortrinn her.
Så kan en legge til at de allerede nå ser ut til å ha kuppet batteriproduksjonen for en del år fremover.
Konvertitt fra S til X

Trøndertesla

Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 19:28
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 18:38
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 18:29
Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D
Har du regnet på hva du betaler for tilgangen til superlader-nettverket, og sammenlignet det med forventet forbruk ved superladeren? Gir nok en a-ha opplevelse for mange :)

Kan du være vennlig å forklare meg hvilken a-ha opplevelse du mener.  ;)
Hvis man kjøper TMS med det minste 60kWh batteriet, så må man betale 14.400,- for å få tilgang til Superchargerne. Dette er inkludert dersom man kjøper det største 85kWh batteriet. Du kan derfor si at vi har betalt 14.400,- for utbygging av laderne pluss strøm. Man får rimelig mye strøm for slike summer! For de fleste nyttes dette bare på lengre turer, f.eks en lading på Gol for Oslo-folk på tur til Hemsedal eller Geilo. Dette er nok trumfkortet til Tesla, for hver stasjon de bygger, mange nye potensielle kunder som vil kunne selge ICE bilen og kjøpe en Tesla. Elbiler fra andre produsenter vil nok kunne få koble seg på dette nettverket, da mot at de betaler tilsvarende summer. Det vil nok helt sikkert skje.

...og om vi setter litt mer tall på dette så blir det:

ETABLERING:
- Om vi sier at det etableres 1 SC per tohundre Teslaer og en SC koster 1 MNOK å etablere, så blir andelen per Tesla kr. 5.000,- per Tesla
- Nå er vel tettheten noe lavere i Norge med 6 SC på kanskje 2000 Teslaer (1:333). Disse tallene gir en kostnad per Tesla på 3.000,-
- Da har vi "brukt opp" 3-5.000,- av 14.400,-

FORBRUK:
- Da har vi igjen ca. 10-12.000,- til forbruk
- Kr. 10.000,- blir ca. 10.000 kw/t
- Teslaen bruker i snitt ca. 0,25 kw/km
- Det betyr at man "har betalt for" gratis bruk i ca. 40.000 km
- Om snitt-Teslaeieren bruker SC 20% og hjemme/jobblading 80% så kan snitt-Teslaen gå 200.000 km uten å overforbruke av det som er innbetalt allerede ved kjøp

KONKLUSJON - TESLA LØNNSOMHETSPOTENSIALE
- Jeg tror nok Tesla Motors regulerer SC-kostnadene ganske greit og at dette blir et nullsum spill
- Når det gjelder andre kostnader så vil det forundre meg stort om det ikke er billigere å bygge en el-bil enn en fossilbil. Det er greit nok at batteriet på elbilene koster en del - men jeg tror nok at alt som følger med en fossilbil koster vesentlig mer å produsere: Motor, girkasse, radiator, eksosanlegg, m.m.
- Så jeg tror nok dekningsbidraget per enhet hos Tesla har potensiale til å være større enn hos tilsvarende bil produsert som fossilbil - alt annet likt
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

jkirkebo

Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 27. november 2013, klokken 19:58
- Da har vi igjen ca. 10-12.000,- til forbruk
- Kr. 10.000,- blir ca. 10.000 kw/t

Det er nok litt mer komplisert. Effektleddet spiller inn her. Har man strømtilkobling med høy effekt (typisk over ca. 50kW) betaler man en mye lavere variabel nettleie men også en avgift pr. peak kW effekt pr. måned. Denne varierer litt anhengig av nettselskap og noen ganger vinter/sommer, men ligger typisk på 35-65,- pr. kW. Hvis vi bruker 50,-/kW som et snitt vil en enkel SC på 120kW med to satelitter pådra seg en kostnad på 120*50=6000,- pr. måned i effektledd.

Om samme SC har en brukstid på 10% vil man bruke 12kW*24*30,5=ca. 8800kW pr. måned. Da blir kostnaden for effektleddet 6000/8800=68 øre/kWh. Legg på nettleie og strømpris så er man fort på 125øre/kWh.

Er brukstiden kun 5% blir strømprisen plutselig nærmer 2 kroner pr. kWh.

Det vi bør unngå er å ta et Tesla-møte ved en SC og lade 8 biler samtidig. I det øyeblikket pådrar Tesla seg full effektavgift for 480kW, eller kanskje 24.000,- for den måneden...

Enkle CHAdeMO-ladere kan kanskje etableres uten effektledd en del steder, doble 22kW stolper går bra de aller fleste steder. Men har man en større stasjon med flere hurtigladere kan det fort bli dyrt pr. kWh om bruken er lav men det innimellom hender at flere lader samtidig.

I California har de såkalte "demand charges" som er noe tilsvarende men med høyere satser. Der har Tesla etablert noen SC med batteribackup slik at man trekker lavere peak fra nettet enn man kan levere ut. Det kan godt hende det blir lønnsomt å gjøre i Norge også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Og snittet for lading via SC er nok godt under 20%. Så mao vil jeg si at vi betaler ganske godt for disse SC stasjonene.
De tenker sikkert som så at det skal være nullsum spill pluss en liten sikkerhets margin i dems favør.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Trøndertesla

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. november 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 27. november 2013, klokken 19:58
- Da har vi igjen ca. 10-12.000,- til forbruk
- Kr. 10.000,- blir ca. 10.000 kw/t

Det er nok litt mer komplisert. Effektleddet spiller inn her. Har man strømtilkobling med høy effekt (typisk over ca. 50kW) betaler man en mye lavere variabel nettleie men også en avgift pr. peak kW effekt pr. måned. Denne varierer litt anhengig av nettselskap og noen ganger vinter/sommer, men ligger typisk på 35-65,- pr. kW. Hvis vi bruker 50,-/kW som et snitt vil en enkel SC på 120kW med to satelitter pådra seg en kostnad på 120*50=6000,- pr. måned i effektledd.

Om samme SC har en brukstid på 10% vil man bruke 12kW*24*30,5=ca. 8800kW pr. måned. Da blir kostnaden for effektleddet 6000/8800=68 øre/kWh. Legg på nettleie og strømpris så er man fort på 125øre/kWh.

Er brukstiden kun 5% blir strømprisen plutselig nærmer 2 kroner pr. kWh.

Det vi bør unngå er å ta et Tesla-møte ved en SC og lade 8 biler samtidig. I det øyeblikket pådrar Tesla seg full effektavgift for 480kW, eller kanskje 24.000,- for den måneden...

Enkle CHAdeMO-ladere kan kanskje etableres uten effektledd en del steder, doble 22kW stolper går bra de aller fleste steder. Men har man en større stasjon med flere hurtigladere kan det fort bli dyrt pr. kWh om bruken er lav men det innimellom hender at flere lader samtidig.

I California har de såkalte "demand charges" som er noe tilsvarende men med høyere satser. Der har Tesla etablert noen SC med batteribackup slik at man trekker lavere peak fra nettet enn man kan levere ut. Det kan godt hende det blir lønnsomt å gjøre i Norge også.

Enig med deg - mine beregninger var sterkt forenklet. Men uansett så tror jeg ikke SC nettverket innebærer noe netto driftstap for Tesla Motors. Jeg så noen "lenger opp her" nevnte at snittet på lading på SC var 5% og ikke 20%. Da tåler man plustselig en pris på kr. 4,- per kW/t for at mitt regnstykke skal nå samme konklusjon. Kanskje de etterhvert begynner å selge SC-strøm til "non-Teslas" etterhvert også - og da kan de jo finansiere hele SC nettverket inklusive strøm til oss lykkelige Tesla-eiere  ;D
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

cyber

Hvis man vinkler det litt annerledes ; hvis det etter 5 år finnes 5000 TMS i Norge vil det med 200 biler pr SC gi grunnlag for 25 SC-stasjoner - er dette nok for å dekke behovet til norske Teslaeiere ?

jkirkebo

Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 20:32
Hvis man vinkler det litt annerledes ; hvis det etter 5 år finnes 5000 TMS i Norge vil det med 200 biler pr SC gi grunnlag for 25 SC-stasjoner - er dette nok for å dekke behovet til norske Teslaeiere ?

Ved en tidligere dugnad for å lage et kart fant vi vel ut at 25 stasjoner sånn ca. dekket basisbehovet, dvs. alle større veier/ruter i hele Norge, helt nord til Kirkenes. I tillegg kan det være en fordel å få supplert litt på mindre veier for å gjøre nettet mer robust og øke fleksibiliteten mhp. veivalg. Da trengs sånn ca. 20 stasjoner til.

Men de aller fleste av disse ca. 45 stasjonene trenger ikke å være på størrelse med Dombås eller Lillahmmer (8 uttak). Jeg vil tro de siste to tredjedelene klarer seg fint med halve størrelsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cyber

Jeg er glad for at  norske Teslaeiere er komfortable med den fremtidige situasjonen ifm lading, og derved rekkevidde - jeg er nok mer skeptisk, men la oss håpe dere får rett og jeg tar feil  :D

Jeg har en kanskje over snittet bra ICE-bil som til fulle gir meg det jeg er ute etter i en bil - nemlig friheten til å kjøre hvor jeg vil og når jeg vil uten å måtte ta forholdsregler som jeg ellers måtte ha tatt med en elbil.

Jeg synes det er trist at de fleste TMS-eiere ser ut til å ha et svært nedlatende forhold til "fossilbiler" - hvis man vil fremheve Teslas fortreffelighet er det ikke særlig smart å avfeie konkurrentene som ræl.

Dermed er vel det som skal sies om " Tesla vs den tyske arven " sagt fra min side. :D 

ofn

#188
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 20:32
Hvis man vinkler det litt annerledes ; hvis det etter 5 år finnes 5000 TMS i Norge vil det med 200 biler pr SC gi grunnlag for 25 SC-stasjoner - er dette nok for å dekke behovet til norske Teslaeiere ?
Forøvrig kan man også lade på Type 2 stasjoner, og det vil også komme adaptere som gjør at man vil kunne lade på hurtigladestasjoner for CHAdeMO og Combo, standardene for hurtiglading de andre merkene bruker.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

ofn

Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 21:57
Jeg har en kanskje over snittet bra ICE-bil som til fulle gir meg det jeg er ute etter i en bil - nemlig friheten til å kjøre hvor jeg vil og når jeg vil uten å måtte ta forholdsregler som jeg ellers måtte ha tatt med en elbil.
... jeg har sikkert hatt en under snittet bil, men tror jeg har hatt like stor frihet til å kunne kjøre hvor jeg vil med den. Man trenger ikke være storkar for å kunne kjøre hvor man vil i en fossilbil vet du ;)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Øyvind.h

#190
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 21:57
Jeg synes det er trist at de fleste TMS-eiere ser ut til å ha et svært nedlatende forhold til "fossilbiler" - hvis man vil fremheve Teslas fortreffelighet er det ikke særlig smart å avfeie konkurrentene som ræl.
Beklager om vi virker nedlatende. Det er dessverre svært utbredt konsekvens av bruk av Model S at man opplever fossilbiler som gammeldagse. Det er ikke meningen å være nedlatende, men man mister totalt lysten på å kjøpe fossil igjen. Og den oppfatningen virker å styrke seg jo lenger man har eid Model S.

Litt som resistiv vs kapasitiv skjerm. Plutselig er bilkjøring slik det skal være, redefinert :)
Skillet mellom gammelt og nytt er ganske tydelig, og klart det kan oppleves som nedlatende for de som fortsatt kjører fossilbil. Men det er dessverre slik mange av oss opplever overgangen :(

(PS: Model S er ikke perfekt! )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 22:12
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 21:57
Jeg har en kanskje over snittet bra ICE-bil som til fulle gir meg det jeg er ute etter i en bil - nemlig friheten til å kjøre hvor jeg vil og når jeg vil uten å måtte ta forholdsregler som jeg ellers måtte ha tatt med en elbil.
... jeg har sikkert hatt en under snittet bil, men tror jeg har hatt like stor frihet til å kunne kjøre hvor jeg vil med den. Man trenger ikke være storkar for å kunne kjøre hvor man vil i en fossilbil vet du ;)

Jeg er nok ingen "storkar"  :)
Det er mange ting TMS ikke kan / har  som min bil kan / har, men lyskrysskappløpet taper jeg - og det byr jeg på :D

ofn

Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 22:29
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 22:12
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 21:57
Jeg har en kanskje over snittet bra ICE-bil som til fulle gir meg det jeg er ute etter i en bil - nemlig friheten til å kjøre hvor jeg vil og når jeg vil uten å måtte ta forholdsregler som jeg ellers måtte ha tatt med en elbil.
... jeg har sikkert hatt en under snittet bil, men tror jeg har hatt like stor frihet til å kunne kjøre hvor jeg vil med den. Man trenger ikke være storkar for å kunne kjøre hvor man vil i en fossilbil vet du ;)

Jeg er nok ingen "storkar"  :)
Det er mange ting TMS ikke kan / har  som min bil kan / har, men lyskrysskappløpet taper jeg - og det byr jeg på :D
... og bilen din vil nok ikke kunne kjøre gratis nonstop i hele Vest-Europa i hele bilens levetid (fra 2014/2015)  :)
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Amoss

Sitat fra: Cobos på onsdag 27. november 2013, klokken 14:58
Er vi i en situasjon hvor Tesla eller en klar Teslapartner kontrollerer 60-70% av batterimarkedet får de håpe at prisene de får ikke er onde, bare dyre. Ingen bygger en ny fabrikk for å levere batteri for 5 mill biler når tyskerne garanterer en elbilproduksjon på noen forsikte hundretusener biler.

Nå har vi jo i mange år vist at den "hemmelige" planen er Roadster -> Model S/X -> GII/Model E/Y(?)

... men jeg i alle fall begynner nå å vurdere om den egentlige hemmelige planen hele veien har vært å kontrollere batterimarkedet for alle EL-biler - etter hvert som alle de andre uansett må følge etter? Her snakker vi alt om mer enn en dobling av produksjonskapasiteten i verden bare for å dekke Teslas eget behov basert på planlagt produksjonsøkning i en oversiktlig nær fremtid!  Hvor mange/store batterifabrikker må det da ikke bygges for å dekke behovet den gang (mer eller mindre) alle biler MÅ være elektriske, enten det kommer av reguleringer eller for å overhode bli salgbare?

... bare noe å tenke på...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 21:57
Jeg synes det er trist at de fleste TMS-eiere ser ut til å ha et svært nedlatende forhold til "fossilbiler" - hvis man vil fremheve Teslas fortreffelighet er det ikke særlig smart å avfeie konkurrentene som ræl.

Det er stort forskjell mellom å være (rettmessig?) negativ kontra å være nedlatende.

Det er på flere faktorer svært vanskelig å like en ICE bil etter å ha prøvd/eid en TMS - tenker da hovedsaklig på momentkurve, men også ting som hvor lettkjørt en slik bil er i hverdagen, spesielt på bykjøring der den banker absolutt alt annet. Selv en god, moderne automat med en topp moderne dieselmotor med godt moment på svært lavt turtall kan aldri konkurrere med hvor behagelig det er å starte opp fra et lyskryss med en elbil. Og da snakker jeg ikke om å flå fortest mulig 0-100, men helt vanlige aksellerasjoner. Det er helt enkelt langt mer behagelig.

Kjører en evo IX med tilsvarende ytelser nå (den er selvsagt mye raskere enn TMSen på bane og vinterstid, men det er ikke så viktig for meg). Den store forskjellen er at slik ytelse i ICE biler kommer med en pris. Ikke bare økonomisk, men i komfort, støy, praktikalitet, og at selve kjøringen er rimelig arbeidssom. Noe som er gøy en sjelden gang, men i hverdagen bare slitsomt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA