Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: JohanH på onsdag 27. november 2013, klokken 15:01
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 27. november 2013, klokken 14:35
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:06

i3 hadde i alle fall ikke sluppet igjennom sikkerhetskontrollen i Fremont, CA! Ref:
http://www.dn.no/dnBil/article2725154.ece
Holder ikke for BMW å resirkulere på en gammal 4-syl traktormotor og tilby den for det norske folk som ferskvare bare for at man har klart å redusere forbruk med 2 gram CO2 siden forrige versjon. Det må de snart skjønne!


Er vel så vidt jeg vet mye som tyder på at MS heller ikke har sjans til oppnå 5 stjerner i Euro Ncap. Trolig vil den vel få 4 akkurat som i3.

hvorfor? (sier ikke du har feil bare nygjerrig hva du baserer deg pa?)

Det jeg leste et sted (husker ikke hvor) er at eruo ncap vektlegger såkalte "safety assists" ganske tungt.
Pga at MS er relativt dårlig utstyrt i denne kategorien, spekuleres det i at det vil trekke ned total scoren ganske betraktelig. Spørmålet blir vel da om den scorer bra nok i andre kategorier til å kompansere for dette og fortsatt kunne dra i land en femmer. Blir spennende å se..

Uansett ikke viktig for meg. Det jeg bryr meg om er primært sikkerheten ved krasj.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ofn

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 14:48
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:27
Foreløpig har de tyske ingen visjoner på dette området.

Det har vel blitt gjentatt til det kjedsommelige, men de har en forsiktig tilnæring av en grunn.
Du tror ikke for alvor at disse produsentene med 60-70-80 års erfaring eller mer fra et gjennom tidene mer eller mindre konstant svingende bilmarked ikke har noen visjoner på dette området? De har vist seg tilpasningsdyktige før og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal klare det denne gangen også.

Jeg tror en forsiktig tilnærming er en sunn og fornuftig forretningsmodell slik situasjonen er i markedet pr i dag med mange usikkerhetsmomenter. Som andre også har kommentert er det totale flåteutslipp og uslippskrav de store produsentene jobber frem mot i et langtidsperspektiv. Samtidig er det kult at Tesla i mellomtiden slipper noen "gadgets" i liten skala på markedet, men det er ikke nødvendigvis slik at det de tilbyr appelerer til alle.
Bare de gammel-tyske passer seg så ikke Samsung kommer de i forkjøpet...
De produserer mye av det som skal til for å lage en moderne elbil. Med litt
samarbeid med noen som kan lage chassis etc (Kia, Hyundai..) så kan de bli en outsider.
Problemet for BMW og de gammel-tyske er ikke at de globalt vil tape noe som helst i kroner og øre ved ikke å tilby en konkurrent til TMS de neste årene. Problemet er at for at BMW og Mercedes skal kunne ta seg premiumpris på bilene sine, så må de fremstå som moderne og ekskusiv, det nyeste og beste på markedet! Når TMS nå er nr. 1 bil blant filmstjerner og it-entreprenører i LA og Silicon Valley, da kan de fort fremstå som gammeldags og få et image-problem. Hele verden ser til California, det som er inn der vil også de nyrike, vulgære kineserne ha. Mye av merkevaren til BMW baserer seg på moderne teknologi, det er denne som gjør at de kan ta seg godt betalt. Fremstår de med gammeldagse V8 motorer og tungt, solid, gammel-prøyssisk interiør kan det på sikt også påvirke bunnlinjen. Derfor: På kort sikt har de ikke et økonomisk problem, men de kan få et skikkelig merkevareproblem.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

elpedros

#167
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 15:14
Mye av merkevaren til BMW baserer seg på moderne teknologi, det er denne som gjør at de kan ta seg godt betalt. Fremstår de med gammeldagse V8 motorer og tungt, solid, gammel-prøyssisk interiør kan det på sikt også påvirke bunnlinjen. Derfor: På kort sikt har de ikke et økonomisk problem, men de kan få et skikkelig merkevareproblem.

Her tror jeg nok også merkelojalitet vil spille inn. Det at alt av funksjoner har blitt dratt ut av knapper og brytere til en gigantisk ipad planta i midtkonsollen, såvel som designet for øvrig kan sikkert også fremstå som vulgært for mange som er vant til tysk ordnung og tidløs design.

Interiør- og materialkvaliteten ellers i en BMW, MB eller Audi er vel heller noe Tesla bør strekke seg etter hvis de skal operere i det såkalte premiumsegmentet. For øvrig høres det ut som det kanskje er en stund siden du tok en titt inn i de "gamle-prøyssiske" interiøret.

ofn

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 15:32
For øvrig høres det ut som det kanskje er en stund siden du tok en titt inn i de "gamle-prøyssiske" interiøret.
...stort sett i godt skjenket tilstand hjem fra byn..
Ellers så tror jeg null og niks på merkevarelojalitet. Folk er alt for
forfengelig til å bry seg om det. Folk vil omgi seg med det siste og mest moderne. Finnes vel knapt en "moderne" familie i Bærum som ikke vil kjøpe en TMS i dag, tror veldig få lar være å kjøpe for å være "lojal" mot merket sitt. Og hvorfor i all verden skulle de det?
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

ofn

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 15:32
Her tror jeg nok også merkelojalitet vil spille inn. Det at alt av funksjoner har blitt dratt ut av knapper og brytere til en gigantisk ipad planta i midtkonsollen, såvel som designet for øvrig kan sikkert også fremstå som vulgært for mange som er vant til tysk ordnung og tidløs design.
Hvis du ser i cockpiten på moderne fly og helikoptre, Boeing Dreamliner og Sikorsky S-92 f.eks, så vil du se at det mest styres fra touchskjermer.
Ikke fordi det er kulere, men fordi det er mer hensiktsmessig, mer oversiktlig og billigere. Dessuten kan man lettere gjøre oppgraderinger og oppgradere med nye egenskaper uten å måtte skjære inn en ny knapp i midtkonsollen. Rett og slett mye mer praktisk!
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

elpedros

Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 15:47
Finnes vel knapt en "moderne" familie i Bærum som ikke vil kjøpe en TMS i dag, tror veldig få lar være å kjøpe for å være "lojal" mot merket sitt. Og hvorfor i all verden skulle de det?

Denne gjorde meg litt lattermild, men du har helt sikkert rett, Bærum er jo verdens navle.

Grunnen til at jeg velger tysk er at jeg vil ha soliditetsfølelsen, materialkvaliteten,
vite at ting er godt skrudd sammen og alt av funksjoner virker når det skal, ha en forhandler jeg kan stole på etc.

Jeg må ikke på død og liv ha det nyeste innen gadgets i et fremkomstmiddel og i tillegg synes jeg BMW, Audi og MB lager penere biler enn Model S. Det som er tungt og traust for deg er kanskje solid og lekkert for meg.
Det er lov å ha forskjellig smak?

ofn

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 16:18
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 15:47
Finnes vel knapt en "moderne" familie i Bærum som ikke vil kjøpe en TMS i dag, tror veldig få lar være å kjøpe for å være "lojal" mot merket sitt. Og hvorfor i all verden skulle de det?

Denne gjorde meg litt lattermild, men du har helt sikkert rett, Bærum er jo verdens navle.

Grunnen til at jeg velger tysk er at jeg vil ha soliditetsfølelsen, materialkvaliteten,
vite at ting er godt skrudd sammen og alt av funksjoner virker når det skal, ha en forhandler jeg kan stole på etc.

Jeg må ikke på død og liv ha det nyeste innen gadgets i et fremkomstmiddel og i tillegg synes jeg BMW, Audi og MB lager penere biler enn Model S. Det som er tungt og traust for deg er kanskje solid og lekkert for meg.
Det er lov å ha forskjellig smak?
Det er helt klart lov å ha forskjellig smak, og kjøper man en TMS i dag så er man en pioner. Både med tanke på at Tesla er en helt ny bilprodusent med de barnesykdommer det kan medføre, og med tanke på infrastruktur for lading. At Tesla i tillegg skal levere ut vanvittig mange biler med en helt ny organisasjon og i et land med forskjellig strømnett fra USA, gjør selvsagt at det vil være utfordringer i begynnelsen. Enkelte som har bestilt TMS burde kanskje ha ventet 2-3 år til alt er like sytaløst med en elbil som for en fossilbil. Sytingen og klagingen på dette fora kan vel tyde på det. Få vet hvilken sensasjon det er at Tesla i det hele tatt har fått en så fantastisk bil i produksjon og på markedet. I tillegg til det mest revolusjonerende: superchargerne. De som har forstått dette vet også et alle verdens tilvalg av seter og førerassistensystemer kommer. Forøvrig så la Tesla ut stillingannonsene for dette for noen måneder siden. Lurer på hvor mange som jobbet med dette hos Google som nå har flyttet inn hos naboen Tesla. Google sitt system var det jo ingen bilprodusenter som kjøpte, grunnet forhold knyttet til ansvar ved evt. ulykker osv.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

cyber

Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D

Øyvind.h

Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 18:29
Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D
Har du regnet på hva du betaler for tilgangen til superlader-nettverket, og sammenlignet det med forventet forbruk ved superladeren? Gir nok en a-ha opplevelse for mange :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ofn

Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 18:29
Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D
Ville vært mer bekymret for hvordan Aston Martin og Jaguar skal overleve. Spør heller hvordan de skal overleve. Hvem kjøper luksusbiler med V8 i 2016? Vil være helt ut blant de rike å kjøre fossilbil om noen år. I Norge har jo fiffen det problemet at slaurer som meg kan kjøpe Tesla og det derfor ikke vil bli så eksklusivt, men  ellers i verden slipper jo rikingene det problemet. Tror også at Subaru vil ha litt problemer når de lanserer sin første elbil i 2025 med bly-nikkel batterier og 150 km rekkevidde, for å ta et eksempel.
La en ting være helt klart: Tesla er ikke den bilprodusenten med de verste fremtidsutsiktene, snarere tvert imot. De andre kan kjøpe seg litt tid de nærmeste årene siden elbil-markedet foreløpig er så lite, men så vil de bli tvunget ut av komfort-sonen (med å lage forsiktige hybrid-biler) hvis de vil overleve. Har ingen anelse om hvem som overlever og hvem som ikke gjør det, kanskje er Samsung største bilprodusent om 20 år? Det er en enorm oppgave å legge om produksjon og utvikling fra ICE biler til elbiler. Skjønner godt at de helst vil la være.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

PerBear

Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 19:00
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 18:29
Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D
Ville vært mer bekymret for hvordan Aston Martin og Jaguar skal overleve. Spør heller hvordan de skal overleve. Hvem kjøper luksusbiler med V8 i 2016? Vil være helt ut blant de rike å kjøre fossilbil om noen år. I Norge har jo fiffen det problemet at slaurer som meg kan kjøpe Tesla og det derfor ikke vil bli så eksklusivt, men  ellers i verden slipper jo rikingene det problemet. Tror også at Subaru vil ha litt problemer når de lanserer sin første elbil i 2025 med bly-nikkel batterier og 150 km rekkevidde, for å ta et eksempel.
La en ting være helt klart: Tesla er ikke den bilprodusenten med de verste fremtidsutsiktene, snarere tvert imot. De andre kan kjøpe seg litt tid de nærmeste årene siden elbil-markedet foreløpig er så lite, men så vil de bli tvunget ut av komfort-sonen (med å lage forsiktige hybrid-biler) hvis de vil overleve. Har ingen anelse om hvem som overlever og hvem som ikke gjør det, kanskje er Samsung største bilprodusent om 20 år? Det er en enorm oppgave å legge om produksjon og utvikling fra ICE biler til elbiler. Skjønner godt at de helst vil la være.
Og tyske bilprodusenter betaler politikere for å utsette denne utviklingen lengst mulig:

Where goes the line between lobbying and corruption?
EU delays reduced CO2 limits after BMW, Daimler squeeze DE gov
:

http://www.theguardian.com/environment/2013/nov/27/eu-delays-new-car-co2-rules?CMP=twt_gu
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 18:38
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 18:29
Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D
Har du regnet på hva du betaler for tilgangen til superlader-nettverket, og sammenlignet det med forventet forbruk ved superladeren? Gir nok en a-ha opplevelse for mange :)

Kan du være vennlig å forklare meg hvilken a-ha opplevelse du mener.  ;)

ofn

#177
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 18:38
Sitat fra: cyber på onsdag 27. november 2013, klokken 18:29
Hvis man ikke har noen motforestillinger eller tvil i forhold til Teslas fremtid når det gjelder lønnsom produksjon ( re volum ) og økonomiske utfordringer mht gratis landsdekkende superladere worldwide -
ja, da må man vite noe jeg ikke vet ; vennligst fortell  :D
Har du regnet på hva du betaler for tilgangen til superlader-nettverket, og sammenlignet det med forventet forbruk ved superladeren? Gir nok en a-ha opplevelse for mange :)

Kan du være vennlig å forklare meg hvilken a-ha opplevelse du mener.  ;)
Hvis man kjøper TMS med det minste 60kWh batteriet, så må man betale 14.400,- for å få tilgang til Superchargerne. Dette er inkludert dersom man kjøper det største 85kWh batteriet. Du kan derfor si at vi har betalt 14.400,- for utbygging av laderne pluss strøm. Man får rimelig mye strøm for slike summer! For de fleste nyttes dette bare på lengre turer, f.eks en lading på Gol for Oslo-folk på tur til Hemsedal eller Geilo. Dette er nok trumfkortet til Tesla, for hver stasjon de bygger, mange nye potensielle kunder som vil kunne selge ICE bilen og kjøpe en Tesla. Elbiler fra andre produsenter vil nok kunne få koble seg på dette nettverket, da mot at de betaler tilsvarende summer. Det vil nok helt sikkert skje.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

cyber

Dette høres flott ut  :D
Tesla har altså allerede fått betalt for superladerne de skal bygge - enkel hoderegning tilsier at de med nåværende produksjonskapasitet får inn 300 millioner kroner i året å bygge superladere for.
Hva koster en superladerstasjon, og hvor mange biler kan lade samtidig på Gol ? 

Øyvind.h

#179
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 19:28
Hvis man kjøper TMS med det minste 60kWh batteriet, så må man betale 14.400,- for å få tilgang til Superchargerne. Dette er inkludert dersom man kjøper det største 85kWh batteriet. Du kan derfor si at vi har betalt 14.400,- for utbygging av laderne pluss strøm. Man får rimelig mye strøm for slike summer!
For å gjøre dette veldig enkelt, og overdrive forbruket:
La oss si du har to turer til Trondheim hvert år, to turer til Bergen og to turer til Stavanger. Og for enkelhetens skyld - la oss si det går 320kWh tur/retur for hver av strekningene. Og man starter i hver ende av turen med 80kWh på batteriet. På hver tur fyller du da ca 160kWh på superlader, til en strømpris ca 0,8kr i snitt.
160 x 0,8 x 6 turer per år = 768,- per år.

Dette er bare lek med tall selvfølgelig. Forbruket er antakelig satt alt for høyt, og 6 langturer hvert år som krever SC begge veier tror jeg også er over snittet. Om ikke jeg husker feil kom jeg frem til at ca 5-6% av strømforbruket i snitt kom fra SC. (Sammenlignet totalt antall kjørte km i Model S opp mot totalt antall km fylt på SC. Tall fra Deutsche Bank og Tesla).

Kjører du 25.000km i året fyller du med tall fra TS/DB snaut 400kWh hvert år på SC. Faktisk under halvparten av lekeeksempelet jeg satt opp over.

Disse eksemplene illustrerer at det gjennomsnittspersonen betaler for SC-tilgang i hovedsak går til etablering og vedlikehold, ikke strøm :)

Andre land har selvfølgelig andre strømpriser, men ganger du strømprisen med 2 eller 3 ser du fortsatt at det tar lang tid før Tesla går i minus. Markedsverdien av dette nettverket er enorm. Drift/etablering/strøm er definitivt verd investeringen :)


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA