Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Bjoris

#150
Til de som mener at TMS ikke er en revolusjon. Er det ett mål at bilen skal være en teknisk revolusjon?

For meg er det nesten ett mål om det motsatte. Dersom TMS f.eks kom lagringsmedie som var en revolusjon, f.eks en kondensator tror jeg ikke jeg hadde kjøpt bilen, selv om det ville vært en annen verden ifht ladehastighet. 600 høvdinger blir for mye å risiker på helt ny uprøvd teknologi...

Men at bilen bruker kjent teknologi så er det jo bundlingen de har gjort som er revolusjonen, ingen andre biler i universet gjør det TMS gjør i dag, det er revolusjonen helt uavhengig av hvordan de har fått dette til...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OddB

Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:55
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 10:52
Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:49
For vi må ikke glemme at en TMS egentlig er en Lithium-elbil på anabole stereoider med veldig stor batteripakke, det er jo det den i bunn og grunn er rent teknisk.
Og iPhone var bare en telefon med stor berøringsskjerm?

En slik banal fremstilling viser bare hvor enkelt ting kan være, samtidig som det er så utrolig vanskelig. Godt poeng du illustrerer! Gang på gang demonstrerer store selskaper at det som er svært enkelt, i praksis er svært vanskelig å gjennomføre. Være seg pga avkastningskrav fra aksjonærer, usikkerhet rundt teknologi, manglende kundeforståelse, eller det viktigste - man trives godt med å melke det markedet man er i pt! (Der anbefales Blue Ocean strategy, eller innovators sollution/dilemma).

iPad er bare en litt tynn laptop uten tastatur :)
Poenget mitt var at dette er teknologi de andre bilprodusentene garantert behersker om de på død og liv vil gi TMS noe å bryne seg på.
Teslas store fortrinn er at de leder innen batteriteknologien !
Prisen er mellom 2 og 3 ganger lavere enn konkurrentene. Superladernettet er også et viktig fortrinn.

Tesla er allerede på vei til å bli den største elbilprodusenten, selv med luksusbilen sin. I 2012 solgte Nissan godt under 30 000 biler, og de andre fabrikantene ligger nok mye lavere enn det. Tror jeg leste et sted at BMW tok sikte på ca 8000 pr år...
Tesla har forstått (og opplever allerede) at tilgang på nok batterier er en begrensende faktor. Derfor planene om en Mega batterifabrikk.
Gi Tesla noen få år så er nok all "luksus-stasjet" på plass. I denne fasen har de verken tid eller råd til det. Grunnproduktet er så rått at det holder i lange baner.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cobos

Sitat fra: OddB på onsdag 27. november 2013, klokken 12:26
Teslas store fortrinn er at de leder innen batteriteknologien !
Prisen er mellom 2 og 3 ganger lavere enn konkurrentene. Superladernettet er også et viktig fortrinn.

Tesla er allerede på vei til å bli den største elbilprodusenten, selv med luksusbilen sin. I 2012 solgte Nissan godt under 30 000 biler, og de andre fabrikantene ligger nok mye lavere enn det. Tror jeg leste et sted at BMW tok sikte på ca 8000 pr år...
Tesla har forstått (og opplever allerede) at tilgang på nok batterier er en begrensende faktor. Derfor planene om en Mega batterifabrikk.
Gi Tesla noen få år så er nok all "luksus-stasjet" på plass. I denne fasen har de verken tid eller råd til det. Grunnproduktet er så rått at det holder i lange baner.
For å gi litt følelse av størrelse her. Ser ut som vettugt tall for laptop salg på verdensbasis er 200 millioner. Et stort laptopbatteri er på drøye 50Wh. I snitt tipper jeg 0,040kWh er et fint tall.
0,040kWh * 200 mill = 8 millioner kWh
Model S har typisk 85kWh (spesielt hvis vi tenker noen få år fram hvor et enda større batteri nok kommer)
Forutsetter vi et salg på 50 000 Model S i året har de 4,25 millioner kWh.
Med andre ord med forventet salg av Model S neste år vil Tesla i praksis batterimessig være like stor som halvparten av verdensmarkedet for laptoper. Om 2-3 år vil bilmarkedet i praksis bare fra Tesla fort utgjøre godt mer enn halvparten av verdensmarkedet for mobil energilagring. Da er det veldig tydelig at de som kontrollerer batterimarkedet kontrollerer elbilmarkedet.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

ofn

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 11:21

Japanerne henger jo, ironisk nok, tradisjonelt litt etter med ny produksjonklar teknologi i bilmarkedet. Nå selger de vel fortsatt så bra i hybridmarkedet at det ikke er noen umiddelbar krise.

Volvo har vist at de kan snu seg fort rundt, der tror jeg også det kan komme mye spennende på relativt kort sikt.

Utfordringen til Tesla har vel vært at de, som ny produsent, må kaste seg rundt umiddelbart og lytte
til kundene. De kan ikke ta seg råd til å ignorere ønskene om de skal overleve i dette markedet. De må helt enkelt skille seg ut for å ha noen som helst muligheter.

Derfor overrasker det meg litt at Tesla mangler mye av utstyret man får på selv kompaktklassebiler
fra tyskland i dag og som var der for en del år siden. Tesla er jo veldig high-tech på den ene siden, men litt gammelmodig på den andre. Litt typisk amerikansk kanskje. Sånn sett har de vel forsprang å ta igjen i begge leire, så gjenstår det å se hvem som kommer best ut av det. Forhåpentligvis kan de leve side om side. Hvis de får lov av tyskerne..

Synd med utviklingen for tradisjonsrike BMW for tiden, Elpedros. Etter 6-7 års utvikling kommer helt nye i3 nå omsider på markedet, og så får den bare 4 stjerner
i Euro Ncap:
http://www.dn.no/dnBil/article2725154.ece
En helt ny bil fra BMW i 2013! Nissan Leaf fikk 5 stjerner i 2011!
Den har også mindre bagasjeplass og marginalt dårligere rekkevidde enn Leaf!
i3, den superhippe Megacity bilen for fremadstormende urbane mennesker som lever i tiden og forlanger effektivitet, og så bare 4 stjerner!

Hva så med i8?
Plugin-hybrid med pinglete elmotor og en liten blodtrimmet 3-sylindret mopedmotor. Den har 35 km rekkevidde i el-modus, 4 seter og knapt nok plass til en liten koffert. Treigere enn TMS! Den bringer ingenting nytt på banen i form av ytelser eller egenskaper hverken som elbil eller fossilbil. BMW prøver febrilsk å markedsføre den som et progressivt ikon, mens sannheten er at den utdatert før den
kommer for salg i 2014. Hvis TMS kommer med AWD, som ryktene sier, så kan det bli direkte pinlig for BMW

Viser vel kanskje at uansett hvor mange gammel-prøyssiske/bayerske Dr. Ing. man setter til å analysere hva folk i fremtiden ønsker, så er det ikke alltid disse helt klarer å forutsi utviklingen. Blir kanskje noe krampeaktig kunstig over disse gammel-tyske forsøkene på å være hipp og kul.
Ser stygt ut for BMW i Norge de neste 10 årene Elpedros, kanskje de klarer å stable seg på beina igjen og tilby et attraktivt produkt for norske familier om noen år. Tenke seg til da BMW lagde biler norske familier drømte etter, det var tider det, Elpedros!
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

elpedros

Dette er nok feil delforum å prøve tyske bilers fortreffelighet og påpeke at de sikkert
følger med i timen. Ønsker på ingen måte å rakke ned på det Tesla har laget, men
jeg for min del er ikke overbevist og mener, til tross for mange tekniske nyvinninger, at model
S pr i dag fremstår som et noe uferdig og på enkelte områder også gammelmodig produkt.

Den hadde aldri sluppet gjennom kvalitetskontrollen i Bayern for å si det slik.




cyber

Det var leeenge lite eller ingenting å finne om Tesla i tysk motorpresse, men nå testes ( Auto, Motor und Sport av 14.11.13 ) Model S mot Panamera Hybrid på en seriøs måte - man kunne nesten tro at den tidligere tausheten om Tesla skyldtes ICE-mafiaen  :D

Som det er nevnt her tidligere ; den tyske ( halvhjertede ) elbilsatsingen skyldes EUs krav til flåteutslipp og blir vel mest å tolke som et miljøalibi for de tre store ( VW, BMW og Mercedes ).

Tyske AMS tester også e-UP som lider en ublid skjebne - det lønner seg som forbruker dårlig å kjøpe en e-UP til 26.000 Euro når utgangspunktet er en ICE-utgave for 11.000 Euro - forhold som her til lands blir sterkt redusert på elbilinsentiver.

I Norge kan vi glede oss over elbilenes miljøfordel i og med vår "grønne" vannkraft - tyskerne ser ikke behovet for en forskyning av forurensningskjeden - fra bensin / diesel til elproduksjon av tildels tvilsom karakter.


ofn

#156
Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 13:57
Dette er nok feil delforum å prøve tyske bilers fortreffelighet og påpeke at de sikkert
følger med i timen. Ønsker på ingen måte å rakke ned på det Tesla har laget, men
jeg for min del er ikke overbevist og mener, til tross for mange tekniske nyvinninger, at model
S pr i dag fremstår som et noe uferdig og på enkelte områder også gammelmodig produkt.

Den hadde aldri sluppet gjennom kvalitetskontrollen i Bayern for å si det slik.

i3 hadde i alle fall ikke sluppet igjennom sikkerhetskontrollen i Fremont, CA! Ref:
http://www.dn.no/dnBil/article2725154.ece
Holder ikke for BMW å resirkulere på en gammal 4-syl traktormotor og tilby den for det norske folk som ferskvare bare for at man har klart å redusere forbruk med 2 gram CO2 siden forrige versjon. Det må de snart skjønne!
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

elpedros

Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:06

i3 hadde i alle fall ikke sluppet igjennom sikkerhetskontrollen i Fremont, CA! Ref:
http://www.dn.no/dnBil/article2725154.ece
Holder ikke for BMW å resirkulere på en gammal 4-syl traktormotor og tilby den for det norske folk som ferskvare bare for at man har klart å redusere forbruk med 2 gram CO2 siden forrige versjon. Det må de snart skjønne!

På samme måte som Model S trolig ikke hadde fått 5 stjerner i EuroNcap p.g.a manglende sikkerhetssystemer om bord.

Jeg tror ikke BMW, MB eller Audi/VAG bryr seg nevneverdig om det norske markedet, de oppnådde vel "all time high" salg i 2012 hele kløveret og jeg tror de kan leve godt med det Tesla tilbyr foreløpig.



ofn

#158
Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 14:14
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:06

i3 hadde i alle fall ikke sluppet igjennom sikkerhetskontrollen i Fremont, CA! Ref:
http://www.dn.no/dnBil/article2725154.ece
Holder ikke for BMW å resirkulere på en gammal 4-syl traktormotor og tilby den for det norske folk som ferskvare bare for at man har klart å redusere forbruk med 2 gram CO2 siden forrige versjon. Det må de snart skjønne!

På samme måte som Model S trolig ikke hadde fått 5 stjerner i EuroNcap p.g.a manglende sikkerhetssystemer om bord.

Jeg tror ikke BMW, MB eller Audi/VAG bryr seg nevneverdig om det norske markedet, de oppnådde vel "all time high" salg i 2012 hele kløveret og jeg tror de kan leve godt med det Tesla tilbyr foreløpig.

Det virker som du og en del andre totalt har misforstått hva dette dreier seg om.
Jeg kjøper ikke primært TMS fordi den er rask og ser kul ut. Heller ikke fordi den er mer kollisjonssikker enn tilsvarende biler. Hovedgrunnen til at jeg kjøper den er Superchargerne. Uten steder å hurtiglade er elbil ingenting verdt for min del.
Dette er ikke ferdig utbygd i dag, men jeg vil heller være med på utviklingen enn å sitte å glo på den.
Superchargerne er en av de viktigste grunnene til at folk kjøper TMS, i dag kan du kjøre opp og ned fra San Diego til Vancouver gratis for resten av livet. I løpet av 2014 kan du gjøre det samme fra Bartebyen (eller kanskje Bodø?) til Roma. Da snakker vi! Superchargere + lang rekkevidde + god plass = perfekt familieelbil.
Design, ytelser og kollisjonssikkerhet er bonus.
Foreløpig har de tyske ingen visjoner på dette området.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Sjøhyene

#159
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:06

i3 hadde i alle fall ikke sluppet igjennom sikkerhetskontrollen i Fremont, CA! Ref:
http://www.dn.no/dnBil/article2725154.ece
Holder ikke for BMW å resirkulere på en gammal 4-syl traktormotor og tilby den for det norske folk som ferskvare bare for at man har klart å redusere forbruk med 2 gram CO2 siden forrige versjon. Det må de snart skjønne!


Er vel så vidt jeg vet mye som tyder på at MS heller ikke har sjans til oppnå 5 stjerner i Euro Ncap. Trolig vil den vel få 4 akkurat som i3.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

janosat

Sitat fra: Cobos på onsdag 27. november 2013, klokken 13:13
Sitat fra: OddB på onsdag 27. november 2013, klokken 12:26
Teslas store fortrinn er at de leder innen batteriteknologien !
Prisen er mellom 2 og 3 ganger lavere enn konkurrentene. Superladernettet er også et viktig fortrinn.

Tesla er allerede på vei til å bli den største elbilprodusenten, selv med luksusbilen sin. I 2012 solgte Nissan godt under 30 000 biler, og de andre fabrikantene ligger nok mye lavere enn det. Tror jeg leste et sted at BMW tok sikte på ca 8000 pr år...
Tesla har forstått (og opplever allerede) at tilgang på nok batterier er en begrensende faktor. Derfor planene om en Mega batterifabrikk.
Gi Tesla noen få år så er nok all "luksus-stasjet" på plass. I denne fasen har de verken tid eller råd til det. Grunnproduktet er så rått at det holder i lange baner.
For å gi litt følelse av størrelse her. Ser ut som vettugt tall for laptop salg på verdensbasis er 200 millioner. Et stort laptopbatteri er på drøye 50Wh. I snitt tipper jeg 0,040kWh er et fint tall.
0,040kWh * 200 mill = 8 millioner kWh
Model S har typisk 85kWh (spesielt hvis vi tenker noen få år fram hvor et enda større batteri nok kommer)
Forutsetter vi et salg på 50 000 Model S i året har de 4,25 millioner kWh.
Med andre ord med forventet salg av Model S neste år vil Tesla i praksis batterimessig være like stor som halvparten av verdensmarkedet for laptoper. Om 2-3 år vil bilmarkedet i praksis bare fra Tesla fort utgjøre godt mer enn halvparten av verdensmarkedet for mobil energilagring. Da er det veldig tydelig at de som kontrollerer batterimarkedet kontrollerer elbilmarkedet.

Cobos

elpedros

Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:27
Foreløpig har de tyske ingen visjoner på dette området.

Det har vel blitt gjentatt til det kjedsommelige, men de har en forsiktig tilnæring av en grunn.
Du tror ikke for alvor at disse produsentene med 60-70-80 års erfaring eller mer fra et gjennom tidene mer eller mindre konstant svingende bilmarked ikke har noen visjoner på dette området? De har vist seg tilpasningsdyktige før og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal klare det denne gangen også.

Jeg tror en forsiktig tilnærming er en sunn og fornuftig forretningsmodell slik situasjonen er i markedet pr i dag med mange usikkerhetsmomenter. Som andre også har kommentert er det totale flåteutslipp og uslippskrav de store produsentene jobber frem mot i et langtidsperspektiv. Samtidig er det kult at Tesla i mellomtiden slipper noen "gadgets" i liten skala på markedet, men det er ikke nødvendigvis slik at det de tilbyr appelerer til alle.

Cobos

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 14:48
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:27
Foreløpig har de tyske ingen visjoner på dette området.

Det har vel blitt gjentatt til det kjedsommelige, men de har en forsiktig tilnæring av en grunn.
Du tror ikke for alvor at disse produsentene med 60-70-80 års erfaring eller mer fra et gjennom tidene mer eller mindre konstant svingende bilmarked ikke har noen visjoner på dette området? De har vist seg tilpasningsdyktige før og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal klare det denne gangen også.

Jeg tror en forsiktig tilnærming er en sunn og fornuftig forretningsmodell slik situasjonen er i markedet pr i dag med mange usikkerhetsmomenter. Som andre også har kommentert er det totale flåteutslipp og uslippskrav de store produsentene jobber frem mot i et langtidsperspektiv. Samtidig er det kult at Tesla i mellomtiden slipper noen "gadgets" i liten skala på markedet, men det er ikke nødvendigvis slik at det de tilbyr appelerer til alle.
Det er godt mulig at de klarer å justere seg tidsnok, men som illustrasjonen til Janosat viser, hvis ikke de har sikret seg solide 10GWh av verdens batteriproduksjon innen 2018 så er deres totale årsproduksjon av skikkelige elbiler (altså ikke i3, men elbiler med rekkevidde) begrenset oppad til rundt 25k. Det tar fort en 2-3 år å bygge en batterifabrikk og i disse 2-3 årene må tyskerne enten bygge fabrikken selv eller betale solide summer i garantier for at den skal bli bygget.
Er vi i en situasjon hvor Tesla eller en klar Teslapartner kontrollerer 60-70% av batterimarkedet får de håpe at prisene de får ikke er onde, bare dyre. Ingen bygger en ny fabrikk for å levere batteri for 5 mill biler når tyskerne garanterer en elbilproduksjon på noen forsikte hundretusener biler.

Jeg innser endelig hvorfor dette er en såpass stor greie for Musk at han bruker halve tiden under Q3 resulatene for å snakke om batteriproduksjon. Han HAR nemlig sett dette problemet for Tesla i 2017.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cyber

ofn skrev :
" Jeg kjøper ikke primært TMS fordi den er rask og ser kul ut. Heller ikke fordi den er mer kollisjonssikker enn tilsvarende biler. Hovedgrunnen til at jeg kjøper den er Superchargerne. Uten steder å hurtiglade er elbil ingenting verdt for min del.
Dette er ikke ferdig utbygd i dag, men jeg vil heller være med på utviklingen enn å sitte å glo på den.
Superchargerne er en av de viktigste grunnene til at folk kjøper TMS, i dag kan du kjøre opp og ned fra San Diego til Vancouver gratis for resten av livet. I løpet av 2014 kan du gjøre det samme fra Bartebyen (eller kanskje Bodø?) til Roma. Da snakker vi! Superchargere + lang rekkevidde + god plass = perfekt familieelbil.
Design, ytelser og kollisjonssikkerhet er bonus. "

Du finner det ikke vel ambisiøst at Tesla alene satser på superladere for kun Teslabiler på verdensbasis ?
Superladerne som vi kan glede oss over i Norge ( foreløpig de eneste i Europa ? ) er forsåvidt "grønne" - hva med de som skal driftes med brunkull til europeiske elpriser ( som Tesla skal levere til evig tid gratis til sine kunder ) ?

Forøvrig hadde også jeg kunne funnet glede i å bytte Hiace for Tesla  ;D

JohanH

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 27. november 2013, klokken 14:35
Sitat fra: ofn på onsdag 27. november 2013, klokken 14:06

i3 hadde i alle fall ikke sluppet igjennom sikkerhetskontrollen i Fremont, CA! Ref:
http://www.dn.no/dnBil/article2725154.ece
Holder ikke for BMW å resirkulere på en gammal 4-syl traktormotor og tilby den for det norske folk som ferskvare bare for at man har klart å redusere forbruk med 2 gram CO2 siden forrige versjon. Det må de snart skjønne!


Er vel så vidt jeg vet mye som tyder på at MS heller ikke har sjans til oppnå 5 stjerner i Euro Ncap. Trolig vil den vel få 4 akkurat som i3.

hvorfor? (sier ikke du har feil bare nygjerrig hva du baserer deg pa?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA