Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 10:45

Om du ikke klarer å se totalpakken Tesla klarer å by på er det kanskje ikke noe poeng å diskutere videre?
Anbefaler sterkt "Nyskapning og kommersialisering" samt "Strategisk forretningsutvikling og innovasjon". To master of management-program som tilbys på BI. Der gjøres utallige case-studies av suksessrike selskaper, selskaper som feiler, markeder som endrer seg etc.

Etter et par år med slike case studier forbedrer forståelsen for markedskrefter, og hvorfor det er så vanskelig for store bedrifter å endre seg fundamentalt.
Totalpakken ja, jeg lurte på hvilken unik teknologi du snakker om i forhold til at E-cell er produsert på teknologi fra Tesla.
For vi må ikke glemme at en TMS egentlig er en Lithium-elbil på anabole stereoider med veldig stor batteripakke, det er jo det den i bunn og grunn er rent teknisk.
2009 Revai

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:49
For vi må ikke glemme at en TMS egentlig er en Lithium-elbil på anabole stereoider med veldig stor batteripakke, det er jo det den i bunn og grunn er rent teknisk.
Og iPhone var bare en telefon med stor berøringsskjerm?

En slik banal fremstilling viser bare hvor enkelt ting kan være, samtidig som det er så utrolig vanskelig. Godt poeng du illustrerer! Gang på gang demonstrerer store selskaper at det som er svært enkelt, i praksis er svært vanskelig å gjennomføre. Være seg pga avkastningskrav fra aksjonærer, usikkerhet rundt teknologi, manglende kundeforståelse, eller det viktigste - man trives godt med å melke det markedet man er i pt! (Der anbefales Blue Ocean strategy, eller innovators sollution/dilemma).

iPad er bare en litt tynn laptop uten tastatur :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

d386yv

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. november 2013, klokken 10:42
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 27. november 2013, klokken 10:23
BMW har etter min mening en smart tilnærming til elbiler og framtidens biler. De investerer store penger i fremtidens material og drivlinje teknologi.
Samtidig velger de å ikke konkurrere med MS enda, noe som jeg tipper er fornuftig av dem. Det er rett og slett lite penger å tjene på å prøve å utkonkurrere MS.
Du tror det er penger i å prøve å utkonkurrere Leaf, Focus, Volt/Ampera, Zoe, Fit, e-Golf, osv?

Jeg ser rett og slett ikke hvorfor alle produsentene velger mer eller mindre samme type bil, slik at de må alle konkurrere med hverandre. Det er kun Tesla som velger områder der de kan være alene uten konkurranse.

Er jo genialt å lage en bil som i årsnitt har rekkevidde rundt 100 km. Da må man jo ha 2 biler. Og er man først fornøyd med en produsent, hvorfor bytte? Dermed selger man 2 biler istedenfor 1. Penger rett i kassa.

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 10:52
Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:49
For vi må ikke glemme at en TMS egentlig er en Lithium-elbil på anabole stereoider med veldig stor batteripakke, det er jo det den i bunn og grunn er rent teknisk.
Og iPhone var bare en telefon med stor berøringsskjerm?

En slik banal fremstilling viser bare hvor enkelt ting kan være, samtidig som det er så utrolig vanskelig. Godt poeng du illustrerer! Gang på gang demonstrerer store selskaper at det som er svært enkelt, i praksis er svært vanskelig å gjennomføre. Være seg pga avkastningskrav fra aksjonærer, usikkerhet rundt teknologi, manglende kundeforståelse, eller det viktigste - man trives godt med å melke det markedet man er i pt! (Der anbefales Blue Ocean strategy, eller innovators sollution/dilemma).

iPad er bare en litt tynn laptop uten tastatur :)
Poenget mitt var at dette er teknologi de andre bilprodusentene garantert behersker om de på død og liv vil gi TMS noe å bryne seg på.
2009 Revai

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: d386yv på onsdag 27. november 2013, klokken 10:54Er jo genialt å lage en bil som i årsnitt har rekkevidde rundt 100 km. Da må man jo ha 2 biler. Og er man først fornøyd med en produsent, hvorfor bytte? Dermed selger man 2 biler istedenfor 1. Penger rett i kassa.
Mulig de tenker slik, men virkeligheten er nok nærmere at folk kjøper bilen, innser at den er veldig god å kjøre fordi den er elektrisk, men at rekkevidden kunne vært lengre. Så ser de seg rundt etter elbiler med lengre rekkevidde, finner Tesla, selger bilen og kjøper seg Tesla, og ser seg aldri tilbake.

Det er noe annet om man tilbyr noe unikt. F.eks en elektrisk SUV eller stasjonsvogn med 300 km rekkevidde. Når man ikke har konkurranse innen en nisje og leverer ett godt produkt er det lite trolig at kunder rømmer til andre produsenter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hyperstress

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 08:00
Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:49
Å tro at produsenter som Mercedes, BMW og AUDI/VAG sitter igjen i startgropa og ikke kan konkurrere med Tesla på teknologi er vel i beste fall naivt.
På samme måte som det var naivt å tro at ikke Nokia kunne lage en telefon a la iPhone?
Eller Kodak kunne lage digitalkamera?
Eller Blockbuster kunne laget streamingtjeneste?

Å tro at ikke store komplekse organisasjoner har problemer med endring er naivt.

Kodak oppfant digitalkameraet  :) Dvs, en ansatt i Kodak oppfant digitalkameraet, presenterte det for ledelsen og ble hånet. Resten av historien kjenner vi..  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elpedros

Faktum er vel at de foreløpig ikke trenger å endre seg fundamentalt. De blir "tvunget" til å tilnærme seg markedet, men det er foreløpig ikke noe som tilsier at de sliter nevneverdig med konkurransen fra Tesla. Model S er et nisjeprodukt, som foreløpig er alt for dyrt i de fleste markeder til å ta store andeler, med noen ytterst få unntak.

Forskning, bygging av prototyper og testing foregår i bakgården, det er ingen grunn til å gå ut på markedet med store tapsprosjekter enda...
Det sitter nok noen med den BI-utdannelsen du etterlyser eller kanskje hakket over (: ute hos disse produsentene også...



JohanH

Mye bra synsing i denne tråden. Selv er jeg veldig spent på hva tyskerne kommer med de neste 5 år. Toyota driter på draget. Honda har gått seg vill i hydrogenillusjonen. Ikke glem Volvo, her kan det komme bra ting fort!

Et viktig poeng kring dette med batteristørrelse og "hva folk vil ha" og hvilket segment/prisklasse elbiler per idag er egnet for: husk at Tesla selv veldig feilbedømte dette. Det var 1% som ville ha 40kWh utgaven av S. 1%! Da bare vips kansellerer de den modellen, gir de få som bestilt den like så godt et 60kWh batteri for å så kjøre på og blikke fremover. Det er en fleksibel organisasjon som skjønner at fasit får du av dine kunder, ikke av å gjette og estimere folks behov og ønsker. Haddeen av tyskergigantene klart en slik snuoprasjon så smidig og raskt? (Litt retorisk spørsmål fra meg...)

teslaslaven

Dere surmagete kritikere, dere ser ikke at paradigmeskifter kommer når man minst venter det.

Det romerske imperiet falt også, hvem hadde vel trodd det?

Thomas Parsli

Sitat fra: teslaslaven på onsdag 27. november 2013, klokken 11:10
Det romerske imperiet falt også, hvem hadde vel trodd det?

De fleste skulle jeg tro?
Selv nazistenes tusenårsrike var det vel ikke så mange som egentlig trodde på?

Jeg er egentlig overrasket over at fossilbilen har vart så lenge -hvem skulle tro dét?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elpedros

#145
Sitat fra: JohanH på onsdag 27. november 2013, klokken 11:05
Mye bra synsing i denne tråden. Selv er jeg veldig spent på hva tyskerne kommer med de neste 5 år. Toyota driter på draget. Honda har gått seg vill i hydrogenillusjonen. Ikke glem Volvo, her kan det komme bra ting fort!

Et viktig poeng kring dette med batteristørrelse og "hva folk vil ha" og hvilket segment/prisklasse elbiler per idag er egnet for: husk at Tesla selv veldig feilbedømte dette. Det var 1% som ville ha 40kWh utgaven av S. 1%! Da bare vips kansellerer de den modellen, gir de få som bestilt den like så godt et 60kWh batteri for å så kjøre på og blikke fremover. Det er en fleksibel organisasjon som skjønner at fasit får du av dine kunder, ikke av å gjette og estimere folks behov og ønsker. Haddeen av tyskergigantene klart en slik snuoprasjon så smidig og raskt? (Litt retorisk spørsmål fra meg...)


Japanerne henger jo, ironisk nok, tradisjonelt litt etter med ny produksjonklar teknologi i bilmarkedet. Nå selger de vel fortsatt så bra i hybridmarkedet at det ikke er noen umiddelbar krise.

Volvo har vist at de kan snu seg fort rundt, der tror jeg også det kan komme mye spennende på relativt kort sikt.

Utfordringen til Tesla har vel vært at de, som ny produsent, må kaste seg rundt umiddelbart og lytte
til kundene. De kan ikke ta seg råd til å ignorere ønskene om de skal overleve i dette markedet. De må helt enkelt skille seg ut for å ha noen som helst muligheter.

Derfor overrasker det meg litt at Tesla mangler mye av utstyret man får på selv kompaktklassebiler
fra tyskland i dag og som var der for en del år siden. Tesla er jo veldig high-tech på den ene siden, men litt gammelmodig på den andre. Litt typisk amerikansk kanskje. Sånn sett har de vel forsprang å ta igjen i begge leire, så gjenstår det å se hvem som kommer best ut av det. Forhåpentligvis kan de leve side om side. Hvis de får lov av tyskerne..

janmb

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 09:48
Jeg har inntrykk av at mange her inne er veldig optimistiske på elbilens vegne i forhold til hvor fort den skal få verdensherredømme.

Det skjer ikke på stor skala før oljen er blitt knapp/borte.

Selv om Tesla har lykkes i å lage en bil som er attraktiv i seg selv, elbil eller ei, så er den i et for dyrt segment til å ta over nevneverdige markedsandeler uansett.

Dersom de mot formoding skulle klare å lage en 3-400K bil med samme rekkevidde og standard kunne det bli mer interessant.

Uansett er det meningsløst å mene mye om dette basert på erfaringene her hjemme. Norge er et fullstendig ubetydelig bilmarked på verdensbasis, både økonomisk og i miljøperspektiv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

teslaslaven

Sitat fra: janmb på onsdag 27. november 2013, klokken 11:30
Det skjer ikke på stor skala før oljen er blitt knapp/borte.

Selv om Tesla har lykkes i å lage en bil som er attraktiv i seg selv, elbil eller ei, så er den i et for dyrt segment til å ta over nevneverdige markedsandeler uansett.

Dersom de mot formoding skulle klare å lage en 3-400K bil med samme rekkevidde og standard kunne det bli mer interessant.

Uansett er det meningsløst å mene mye om dette basert på erfaringene her hjemme. Norge er et fullstendig ubetydelig bilmarked på verdensbasis, både økonomisk og i miljøperspektiv.

300-400K NOK er nok fortsatt for mye for volumsalg. Gjennomsnittsbilen i USA koster $31000, dvs. 189000 NOK. I Tyskland ca. €26000, dvs. 215000 NOK.

Folk i frie land uten bilavgifter er vant med billige biler.

Øyvind.h

Sitat fra: teslaslaven på onsdag 27. november 2013, klokken 11:34
Sitat fra: janmb på onsdag 27. november 2013, klokken 11:30
Det skjer ikke på stor skala før oljen er blitt knapp/borte.

Selv om Tesla har lykkes i å lage en bil som er attraktiv i seg selv, elbil eller ei, så er den i et for dyrt segment til å ta over nevneverdige markedsandeler uansett.

Dersom de mot formoding skulle klare å lage en 3-400K bil med samme rekkevidde og standard kunne det bli mer interessant.

Uansett er det meningsløst å mene mye om dette basert på erfaringene her hjemme. Norge er et fullstendig ubetydelig bilmarked på verdensbasis, både økonomisk og i miljøperspektiv.

300-400K NOK er nok fortsatt for mye for volumsalg. Gjennomsnittsbilen i USA koster $31000, dvs. 189000 NOK. I Tyskland ca. €26000, dvs. 215000 NOK.

Folk i frie land uten bilavgifter er vant med billige biler.

Etter tre måneders eierskap er det ganske klart for meg at bensin/diesel så vel som hybrid hører fortiden til, og det er ikke noe jeg kunne tenke meg å kjøpe i fremtiden. Jeg vil tro de fleste som kjøper elbil forblir eiere av elbiler i overskuelig fremtid. Dvs. markedet vil vokse i bra tempo.

Videre er jeg ikke uenig i at prisene må ytterligere ned, men samtidig skal man ikke undervurdere økt betalingsvilje for et bedre produkt! Her snakker vi altså ikke om tradisjonell disruptiv innovasjon (undergravende innovasjon), men innovasjon som starter i de øvre prissegmenter og jobber seg nedover. Strengt talt akkurat slik eks Mercedes og Audi opererer ved å lansere toppmodeller kundene liker, og så videreføre elementer av disse i rimeligere modeller. Bare VW som ikke helt får til det (med Phaeton) :)
Jeg tror betalingsviljen vil øke (betalingsevne er en annen diskusjon), og folk vil innfinne seg med at biler med denne typen teknologi er dyrere. Samtidig forventer jeg at driftskosten over tid er lavere i slike biler, noe som gjør at totalbildet ikke nødvendigvis er så ugunstig for elbilen allikevel!

Det er dyrt å være fattig blir en passende floskel da :)

Uansett - det vil alltid være en vesentlig andel av kjøperne som ikke kan bruke elbil (ikke tilgang til lading, ikke råd, dekker ikke behov), så fossilmarkedet/hybridmarkedet vil sikkert ikke dø før alternative energibærere er på plass. Men elbil-revolusjonen er definitivt i gang.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kimnaess

Kudos til Øyvind som tenker helhetlig

Fy til elpedro som ikke sammenligner epler og epler

Model S er nisjebil, helt riktig, men det samme er en Panamera, en S8, en M6. Tesla produserer ikke biler i kompakt, familie eller andre klasser som de store gjør, de har bare 1 bil som konkurrer med de andre luksusbilene, og den gjør det overraskende godt i de landene den er lansert i, i Norge og California selger den til overmål mye mer enn konkurrentene
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA