Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 08:53
Beklager, men det der blir litt for enkelt. Dette er teknologi BMW har behersket lenge før
Tesla kom på banen og de har vist forholdsvis god endringsvilje og kapastitet før når det gjelder drivlinjer...hele poenget her er vel at de ikke er nødt enda og trolig vil leve godt med den produksjonen de har lagt opp til frem mot 2020. Etter det vil vi kanskje se nye modeller
fra Bayern, avhengig av om elbilene blir noen suksess eller ei og om Tesla fortsatt holder det gående.
Det er mulig de behersker teknologien, men de har aldri demonstrert at de behersker teknologien. De har kun laget kjipe elbiler med begrenset rekkevidde, som alle andre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#121
Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 08:53
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 08:00
Å tro at ikke store komplekse organisasjoner har problemer med endring er naivt.

Beklager, men det der blir litt for enkelt. Dette er teknologi BMW har behersket lenge før
Tesla kom på banen og de har vist forholdsvis god endringsvilje og kapastitet før når det gjelder drivlinjer...hele poenget her er vel at de ikke er nødt enda og trolig vil leve godt med den produksjonen de har lagt opp til frem mot 2020. Etter det vil vi kanskje se nye modeller
fra Bayern, avhengig av om elbilene blir noen suksess eller ei og om Tesla fortsatt holder det gående.
Det blir for enkelt? Kodak behersket da digitalkamera lenge før andre kom på banen. Nokia behersket telefoner lenge før Apple kom på banen? Ser du ikke at det er nøyaktig det samme :) ? Men jeg er enig i at situasjonene ikke er direkte overførbare. Jeg tror ikke tyskerne går under, for dette teknologiskiftet tar tid. Og det virker ikke å være uenighet om hva som er fremtiden (elektrisk drivlinje). Skillet ligger mer på energibærer/energidistribusjon.

Det som er helt sikkert er at tyskernes (og andres) sidrumpa tilnærming har sørget for at Tesla kan gå rett i tet  i dette segmentet. Og ser du på de tyske konkurrentene er det jo bare BMW som viser at de vil satse litt på elbiler (egen fabrikk/produksjonsløp, egen salgsorganisasjon, eget design, nye materialer etc). Hva tenker du om VW, mercedes etc?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. november 2013, klokken 20:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:42
Ellers enig med det du sier, men dette punktet virker optimistisk. Tviler litt på at den modifiserte Mennekes-pluggen takler 200 kW. Uansett er det viktigere at man kan få større batterier som takler de høye effektene bedre. I dag er det ikke mange minuttene effekten er oppe i 135 kW før den reduseres av laderen.

Tja, om de øker spenningen på neste generasjons batteripakke får man høyere effekt uten å øke strømstyrken. Om Type 2 porten klarer f.eks 600V istedenfor de ~400V som er maks ladespenning i dag øker effekten med 50%. 135*1,5=~200kW.
Sant. Men det forutsetter som du sier at pluggen takler 600V.

Uansett trenger man større batterier for å kunne nyttiggjøre seg av effekten. En annerledes konfigurert 85 kWh batteripakke med 600V spenning ville ikke kunne lades raskere enn i dag uten å skade cellene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elpedros

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 09:04
Det som er helt sikkert er at tyskernes (og andres) sidrumpa tilnærming har sørget for at Tesla kan gå rett i tet  i dette segmentet. Og ser du på de tyske konkurrentene er det jo bare BMW som viser at de vil satse litt på elbiler (egen fabrikk/produksjonsløp, egen salgsorganisasjon, eget design, nye materialer etc). Hva tenker du om VW, mercedes etc?

Tesla er foreløpig en nisjeprodusent med et bilsalg på 20 000? i året. Hvorav drøyt halvparten av salget er i California og Norge...

Helt ærlig tror jeg ikke MB, BMW, VAG er nevneverdig bekymret enda. VAG solgte vel noe sånt som 9 millioner biler i fjor. BMW gruppen nesten 2 millioner, MB halvannen milion...

Tesla selger i California og Norge, før salget virkelig begynner å utgjøre noen som helst trussel er de nok på banen alle sammen.

Cobos

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 08:53
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 08:00
Å tro at ikke store komplekse organisasjoner har problemer med endring er naivt.

Beklager, men det der blir litt for enkelt. Dette er teknologi BMW har behersket lenge før
Tesla kom på banen og de har vist forholdsvis god endringsvilje og kapastitet før når det gjelder drivlinjer...hele poenget her er vel at de ikke er nødt enda og trolig vil leve godt med den produksjonen de har lagt opp til frem mot 2020. Etter det vil vi kanskje se nye modeller
fra Bayern, avhengig av om elbilene blir noen suksess eller ei og om Tesla fortsatt holder det gående.
Misforstå meg rett BMW har brukt elmotorer i vindusheisene sine på produksjonsbiler i sikkert 30 år. Så de vet at elmotorer kan fungere. Gitt at BMW med alle sine ressurser klarte å lage Active-E som sine første mer eller mindre seriøse elbil og så sammenligner du hva Tesla klarte med Roadster'en så mener jeg det viser litt rundt hva de forskjellige organisasjonene klarer.
Nå når BMW endelig legger litt ressurser bak elbil satsningen klarer de å lage en like revolusjonerende bil som det A1 var. i3 er antagelig en "premium" variant av E-up eller MiEV gitt bagasjeplass og plass på innsiden. Dog ikke hjulpet av at den ikke ser ut i måneskinn i mine øyne, litt som Leaf der altså.

For å samtidig understreke Øyvind.H sitt poeng ta en titt på hva sjefen for hele Audi USA sa i 2009. 4 år senere kommer moderorganisasjonen med flere plugin hybrider selv og tilogmed Audi kommer neste år med en A3 pluginhybrid. Hvor mye tør du gjette på at det er flere slike sjefer rundt omkring i både Audi/VW, Mercedes og BMW? Hvor mye av sitt budsjett kommer de til å ville gi til den nye elbil avdelingen?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

elpedros

Jeg har inntrykk av at mange her inne er veldig optimistiske på elbilens vegne i forhold til hvor fort den skal få verdensherredømme.

Jeg tror satsningen fra Tyskland er veldig bevisst. Dette er tross alt produsenter med ENORME resssurser i forhold til lille Tesla.
Det er jo ikke nødvendigvis slik at elbilsalget går med rakkettfart neste år eller 2015. California vurderer subsidiekutt, Vegdirektoratet kaster ut elbilene fra kollektivfeltene neste år, hva skjer i andre stater?
 
Det er i det hele tatt et urolig og usikkert marked enda og jeg forstår godt at de ikke ønsker å gå inn med alt av midler her foreløpig. Ser man på salgstallene fra 2012, er det fultl forståelig at de ønsker å opprettholde fossilsalget og heller har en forsiktig tilnærming til det eventuelle markedet.

Cobos

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 09:48
Det er i det hele tatt et urolig og usikkert marked enda og jeg forstår godt at de ikke ønsker å gå inn med alt av midler her foreløpig. Ser man på salgstallene fra 2012, er det fultl forståelig at de ønsker å opprettholde fossilsalget og heller har en forsiktig tilnærming til det eventuelle markedet.
Akkurat det samme mistenker jeg sjefene i Nokia og Kodak sa da henholdsvis iPhone og digitalkameraene kom. Og det er helt naturlig, spesielt i tilfellet med Kodak siden digitalkameraene var dyre, dårlige og med meget begrenset bruksområde. Tilsvarende dårlig salg de første 3-5 årene også.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

elpedros

Sitat fra: Cobos på onsdag 27. november 2013, klokken 09:56

Akkurat det samme mistenker jeg sjefene i Nokia og Kodak sa da henholdsvis iPhone og digitalkameraene kom. Og det er helt naturlig, spesielt i tilfellet med Kodak siden digitalkameraene var dyre, dårlige og med meget begrenset bruksområde. Tilsvarende dårlig salg de første 3-5 årene også.

Cobos

Sammenlikningen din blir litt far-off. Benz, BMW, VAG har vært og er alle på banen, veldig forsiktig synlig produksjon enn så lenge, men sikkert nok til å ta betydelige andeler fra NISSAN etc. De vil sikert selge en del mer enn Tesla med sine småbiler nå i den spede introfase og ta lærdom av det før utvikling av større modeller.

Du må se produksjon og utvikling av nye modeller opp mot emmisjonskrav 2020, elbilintensiver, kostnader. Jeg tror det er større grunn til bekymring over TESLAs fremtid enn disse gigantene.
 


Sjøhyene

#128
BMW har etter min mening en smart tilnærming til elbiler og framtidens biler. De investerer store penger i fremtidens material og drivlinje teknologi.
Samtidig velger de å ikke konkurrere med MS enda, noe som jeg tipper er fornuftig av dem. Det er rett og slett lite penger å tjene på å prøve å utkonkurrere MS.
Når batteriteknologien er litt mer moden tipper jeg mange av de store vil komme fort på oppløpssiden med modeller som er ment å selge 10++ ganger så mye som MS.
Da blir det veldig spennende å se om Tesla da har et nytt ess i erme eller om de blir totalt overkjørt. Ingenting hadde egentlig overrasket meg, så det blir spennende tider fremover! :)

Jeg heier uansett på Tesla, men jeg skal garantere at de kommer til å få det beintøft framover.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

scoot

#129
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 09:04
Det som er helt sikkert er at tyskernes (og andres) sidrumpa tilnærming har sørget for at Tesla kan gå rett i tet  i dette segmentet. Og ser du på de tyske konkurrentene er det jo bare BMW som viser at de vil satse litt på elbiler (egen fabrikk/produksjonsløp, egen salgsorganisasjon, eget design, nye materialer etc). Hva tenker du om VW, mercedes etc?

Hva tenker vi om VW og Mercedes? VW lanserer jo E-up i disse dager, tror du ikke VAG-konsernet er med på notene her? Mercedes har vel en helt egen avdeling kalt E-Cell? ( Ref: SLS AMG E-Cell )

Hvis de tre store tyskerne hadde sett et stort marked for en konkurrent til TMS så hadde den vært der, men per dags dato tror jeg de tenker riktig. Det lille markedet Tesla selger biler til utgjør ingenting i papirene til MB, VAG og BMW.

Men å sammenligne disse med Nokia og Kodak, dét blir naivt. Tror du tysk premium taper nevneverdig marked i forhold til TMS? Neppe. I Norge gjør de nok det pga at elbil er en gavepakke rent økonomisk, men sånn vil vi nok ikke alltid ha det.
M-B AMG E-Cell
Jeg anser denne prototypen av en bil ( Har ikke Stordalen kjøpt en slik? ) som et lite "stikk" til Tesla, hvor Mercedes gir klar beskjed: "Hvis vi vil, så er vi også med på leken".
2009 Revai

teslaslaven

Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:32
M-B AMG E-Cell
Jeg anser denne prototypen av en bil ( Har ikke Stordalen kjøpt en slik? ) som et lite "stikk" til Tesla, hvor Mercedes gir klar beskjed: "Hvis vi vil, så er vi også med på leken".

Denne er nok basert på teknologi fra Tesla.

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:32
Men å sammenligne disse med Nokia og Kodak, dét blir naivt. Tror du tysk premium taper nevneverdig marked i forhold til TMS? Neppe. I Norge gjør de nok det pga at elbil er en gavepakke rent økonomisk, men sånn vil vi nok ikke alltid ha det.
M-B AMG E-Cell
Jeg anser denne prototypen av en bil ( Har ikke Stordalen kjøpt en slik? ) som et lite "stikk" til Tesla, hvor Mercedes gir klar beskjed: "Hvis vi vil, så er vi også med på leken".
Mercedesen til flere millioner, med dårligere rekkevidde? Hva slags beskjed tror du det sender :) ? At Tesla leverer batteri/drivlinje til Mercedes B-klasse, er det noe som heller i favør Tesla :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

scoot

#132
Sitat fra: teslaslaven på onsdag 27. november 2013, klokken 10:37
Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:32
M-B AMG E-Cell
Jeg anser denne prototypen av en bil ( Har ikke Stordalen kjøpt en slik? ) som et lite "stikk" til Tesla, hvor Mercedes gir klar beskjed: "Hvis vi vil, så er vi også med på leken".

Denne er nok basert på teknologi fra Tesla.

Hvada teknologi fra Tesla? Hvilken unik teknologi er det?

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 10:40
Mercedesen til flere millioner, med dårligere rekkevidde? Hva slags beskjed tror du det sender :) ? At Tesla leverer batteri/drivlinje til Mercedes B-klasse, er det noe som heller i favør Tesla :) ?
Haha, snakk om å være trangsynt, tror du virkelig ikke Mercedes kunne optimert den SLS´en nok til å få rekkevidde og performance på TMS nivå?

Jeg antar grunnen til at TMS leverer det til MB er en form for avtale siden TMS har mye MB-deler i seg.
2009 Revai

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 27. november 2013, klokken 10:23
BMW har etter min mening en smart tilnærming til elbiler og framtidens biler. De investerer store penger i fremtidens material og drivlinje teknologi.
Samtidig velger de å ikke konkurrere med MS enda, noe som jeg tipper er fornuftig av dem. Det er rett og slett lite penger å tjene på å prøve å utkonkurrere MS.
Du tror det er penger i å prøve å utkonkurrere Leaf, Focus, Volt/Ampera, Zoe, Fit, e-Golf, osv?

Jeg ser rett og slett ikke hvorfor alle produsentene velger mer eller mindre samme type bil, slik at de må alle konkurrere med hverandre. Det er kun Tesla som velger områder der de kan være alene uten konkurranse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:42
Sitat fra: teslaslaven på onsdag 27. november 2013, klokken 10:37
Sitat fra: scoot på onsdag 27. november 2013, klokken 10:32
M-B AMG E-Cell
Jeg anser denne prototypen av en bil ( Har ikke Stordalen kjøpt en slik? ) som et lite "stikk" til Tesla, hvor Mercedes gir klar beskjed: "Hvis vi vil, så er vi også med på leken".

Denne er nok basert på teknologi fra Tesla.

Hvada teknologi fra Tesla? Hvilken unik teknologi er det?
Om du ikke klarer å se totalpakken Tesla klarer å by på er det kanskje ikke noe poeng å diskutere videre? For jeg antar du indikerer at hverken drivlinje eller batterisammensetning er spesielt unik hos Tesla?
Anbefaler sterkt "Nyskapning og kommersialisering" samt "Strategisk forretningsutvikling og innovasjon". To master of management-program som tilbys på BI. Der gjøres utallige case-studies av suksessrike selskaper, selskaper som feiler, markeder som endrer seg etc.

Etter et par år med slike case studier forbedrer forståelsen for markedskrefter, og hvorfor det er så vanskelig for store bedrifter å endre seg fundamentalt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA