Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsene henger etter parkering

Startet av Kjell Leaf, mandag 02. desember 2013, klokken 20:02

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: a72 på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:50
Sitat fra: Cobos på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:34
Her tror jeg du tar feil. Batteriprisene Tesla har tilsier at det ikke er så vanskelig å lage en stor kontra en liten elbil. Batteriprisene BMW bruker derimot tilsier at et 85kW batteri blir for dyrt for en vettug utsalgspris. Tesla har også beskyttet seg med brukbare patenter mot at andre bare skal kopiere deres løsning direkte. Skal dette utvikles fra scratch tar det fort noen år. Husk at batteridesign er allerede Tesla på V2 hvis ikke egentlig V3 (AC propulsion var V1) med Model S.

Kjøper ikke Tesla batteri fra Panasonic og bare legger til kjøling etc selv? Hva hindrer BWW å kjøpe samme type batterier?
Jeg vet ikke men når Tesla signerer en avtale på 8 milliarder celler med Panasonic tviler jeg at Panasonic klarer å lage særlig mange flere celler. Dermed er markedet tømt av Tesla før BMW begynner å snakke med leverandører.
Får Tesla igang gigafabrikken for battericeller må BMW forhandle direkte med Tesla isåfall.

Pkt 2 er det jeg nevnte over at patenter Tesla har lar ikke BMW kjøpe samme celler og gjøre akkurat det samme. Dermed må de også bruke noen år på utvikling...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

toppi

Selv til samme pris er det jammen noen som velger Tesla istedenfor (gamle) Tyskere  ::)
(Hadde jeg gjort også ;D)

http://www.extremetech.com/extreme/155897-tesla-model-s-is-now-the-best-selling-luxury-car-with-an-asterisk
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

OddB

Mest sannsynlig ligger prisen på et 85kWh batteri litt over 100 000 kr...
"By most estimates, the battery for the Model S that I drove should cost between $42,500 and $55,250, or half the cost of the car. But Straubel indicated that it is already much lower. "They're way less than half, actually," he says. "Less than a quarter in most cases." Straubel says more can be done to lower batter costs. He's working with cell and materials suppliers to increase energy density more, and he's changing the shape of the cells in ways that make manufacturing them easier."

http://www.technologyreview.com/news/516961/how-tesla-is-driving-electric-car-innovation/

Han sier her at batteriprisen ligger et sted rundt, eller oftest under, en fjerdedel av bilprisen.

http://insideevs.com/tesla-battery-in-the-model-s-costs-less-than-a-quarter-of-the-car-in-most-cases/
Det estimeres her til $20250 ,dvs ca 125000 kr eller 1470 kr/kWh

Et Leaf-batteri koster ca $15000
http://www.extremetech.com/extreme/136894-will-high-mileage-nissan-leafs-need-costly-battery-replacements-soon
$|15000 = 92000 kr. Siden Leaf-batteriet er på 24kWh blir prisen ca 3800 kr/ kWh

Det vil si at hadde Tesla bygd batteriet til Leaf ville den vært 55000 kr billigere enn i dag.
Hadde Tesla brukt Leafs batterier ville bilen kostet 200 000 kr mer enn den gjør i dag.

Det betyr at Tesla har et godt utgangspunkt til å bygge en bil som kan konkurrere med småbilene også..

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cyber

Sitat fra: kimnaess på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:04
Jeg har før jeg kjøpte Tesla Roadster også Tesla Model S kjørt følgende:

BMW 735
Mercesed SLK
BMW X5
Tesla Roadster
Tesla Model S

Personlig synes jeg Tesla henger etter på endel utstyr, men dette har de varslet kommer i oppgraderingspakker (som også kan ettermonteres på dagens Model S).

F eks:
Lengre rekkevidde 630-650 km
Lane Assist
Blindsone varsler
Innfellbare sidespeil
Automatisk fartsholder for cruise control
Bedre sportslige seter fremme og bak, her ryktes også innbyttemulighet for eksisterende Model S

Og de kommer garantert med mer, det som de tyske ikke har som Tesla kommer med neste år er "App Store" for 3. parts applikasjoner til Model S. Jeg tenker meg kartapplikasjonen Waze, Sportify/Wimp, Chrome/Firefox, Videoavspiller via streaming, pluss pluss pluss. Summa summarum er Tesla overlegen BMW/Mercedes/Audi mener jeg, det viser også markedet i spesielt California hvor Model S selger mer enn 7 serie, A8 og S klasse


Det som virkelig gjør at Tesla kan få kred for er at de sier at de ikke skal ha "modellfornyelser", de kommer med pakker som også eksisterende Model S eiere kan oppgradere til ergo blir ikke "årsmodell" så viktig lenger som andre merker gjør. Batteripakke bytte om 5 år med innbyttepris på eksisterende batteri (så Tesla kan gjenvinne det) så man får lengre rekkevidde og kanskje lavere vekt og bedre sikring mot branner vil være mye enklere enn fossibiler som for å få til tilsvarende må skifte motor

Hvis det du sier her stemmer betyr det at Tesla aldri noensinne har tenkt å tjene penger  :D

Det er sikkert ulike grunner til at Tesla Model S selger bra i California ( og USA forøvrig ) - det var lenge siden amerikansk bilindustri hadde noe attraktivt å tilby amerikanere med god økonomi.
Tesla frembringer god gammeldags amerikansk patriotisme - bilene som leveres i USA ( kfr Tesla Motors Club forum ) er dessuten feilfrie  ;D

elpedros

#109
Faktum er vel at Tesla ikke har solgt på langt nær så mye som investorene og analytikerene hadde håpet/spådd i år og omtrent halvparten av salget er på hjemmebane (California). Hvorvidt subsidiene der opprettholdes etter 2014 er jo også et usikkerhetsmoment.

De driver høyrisikosport, men hvis de får en kompaktklasse-modell på banen innen 2-3 år tror jeg de kan lykkes også globalt. Mye vil jo også avhenge av Model X, som sikkert vil være en high-demand modell med så mange SUV-tørste konsumenter det er der ute (uforståelig nok).

Å tro at produsenter som Mercedes, BMW og AUDI/VAG sitter igjen i startgropa og ikke kan konkurrere med Tesla på teknologi er vel i beste fall naivt.

OddB

De verken kan (på kort sikt, dvs 4-5 år) eller vil.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elpedros

Sitat fra: OddB på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:55
De verken kan (på kort sikt, dvs 4-5 år) eller vil.

Selvsagt vil de ikke enda, markedet hvor intensivene er til stede er alt for snevert foreløpig.
Men at de kan, det er jeg skråsikker på. Dette handler utelukkende om profitt.

At de slenger ut noen mer eller mindre intressante modeller nå er jo kun for å tilfredsstille myndighetenes krav til utslipp på total produktlinje.

OddB

Problemet er at det tar noen år å utvikle en ny bilmodell. ..og her er det snakk om ny teknologi for de gamle bilprodusentene.
Dagens Model S er nok ganske slitne før de får reell konkurranse
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elpedros

Jeg tipper de sikter seg inn mot strengere EU-emmisjonkrav fra 2020 og det er nok duket for mange plug in hybrider og etterhvert større helelektriske modeller fra alle disse fremover. Dette er jo ikke direkte nytt beite for noen av dem, forskningen og testingen har pågått i årevis hos både BMW og VW. Parallelt har de et rykte og image de skal opprettholde og kan ikke uten videre slenge ut et uferdig produkt til "beta-test" slik Tesla har kunnet tillate seg. Følg med leveransene og barnesykdommene til BMW i3, VW Up og kommende GOLF, jeg tror ikke det blir mye å pirke på der i gården..

scoot

BMW har vel forsket på elbiler helt siden tidlig 70-tall
History check

De store tyske har så stort kompetansenivå at de kan pushe ut en ganske så dyktig konkurrent til Tesla om de vil, tror jeg. Men tipper de venter til de må, de selger jo i bøtter og spann uansett.
2009 Revai

jkirkebo

Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:49
Faktum er vel at Tesla ikke har solgt på langt nær så mye som investorene og analytikerene hadde håpet/spådd i år og omtrent halvparten av salget er på hjemmebane (California). Hvorvidt subsidiene der opprettholdes etter 2014 er jo også et usikkerhetsmoment.

Høh? Det er da ikke etterspørselen som begrenser salget, men produksjonskapasiteten. Og de ligger an til å produsere en del flere i år enn planlagt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 23:03
Sitat fra: OddB på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:55
De verken kan (på kort sikt, dvs 4-5 år) eller vil.

Selvsagt vil de ikke enda, markedet hvor intensivene er til stede er alt for snevert foreløpig.
Men at de kan, det er jeg skråsikker på. Dette handler utelukkende om profitt.

At de slenger ut noen mer eller mindre intressante modeller nå er jo kun for å tilfredsstille myndighetenes krav til utslipp på total produktlinje.

De er iallefall veldig nysgjerrige på hvordan Tesla har skrudd sammen bilene sine. En bekjent var på omvisning i det aller helligste hos VW, og der ble det observert en bil som var plukket fullstendig fra hverandre. Og hvilken bil var det? Jo, en Tesla Model S  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

#117
Sitat fra: elpedros på tirsdag 26. november 2013, klokken 22:49
Å tro at produsenter som Mercedes, BMW og AUDI/VAG sitter igjen i startgropa og ikke kan konkurrere med Tesla på teknologi er vel i beste fall naivt.
På samme måte som det var naivt å tro at ikke Nokia kunne lage en telefon a la iPhone?
Eller Kodak kunne lage digitalkamera?
Eller Blockbuster kunne laget streamingtjeneste?

Å tro at ikke store komplekse organisasjoner har problemer med endring er naivt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

christian1986


elpedros

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 08:00
Å tro at ikke store komplekse organisasjoner har problemer med endring er naivt.

Beklager, men det der blir litt for enkelt. Dette er teknologi BMW har behersket lenge før
Tesla kom på banen og de har vist forholdsvis god endringsvilje og kapastitet før når det gjelder drivlinjer...hele poenget her er vel at de ikke er nødt enda og trolig vil leve godt med den produksjonen de har lagt opp til frem mot 2020. Etter det vil vi kanskje se nye modeller
fra Bayern, avhengig av om elbilene blir noen suksess eller ei og om Tesla fortsatt holder det gående.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA