Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Får ikke ladet;(

Startet av elpedros, tirsdag 03. desember 2013, klokken 01:55

« forrige - neste »

elpedros

Har lest opp og ned i mente om model S på norske og utenlandske forum og det slår meg at det tilsynelatende er fryktelig mye mindre eller større feil og irritasjonsmomenter på disse bilene?
Barnesykdommer er jo vanlig og akseptabelt til en viss grad, men her virker som det som de har vært litt ivrige på avtrekkeren og leverer ut et uferdig produkt?
Spør meg egentlig om de ikke skyter seg litt i foten her med tanke på hvilket segment de forsøker å markedsføre seg i og statusen de kanskje helst ønsker å oppnå. Hva mener dere, kunne de med fordel ha utsatt leveransen et år og fått gjennomtestet produktet og luket ut småfeil før lansering?

Øyvind.h

Mtp. hvor de startet og hva de har levert vil jeg si feilraten er lav. Den er sikkert høyere enn for konkurrentene i premium-segmentet, men kundeundersøkelser viser at kundene elsker bilen allikevel. Og kundene demonstrerer en ganske unik betalingsvilje for dette produktet!

Jeg har hatt diverse feil på min bil, men ikke søren om jeg ville kjørt fossilbil 1-2 år til når jeg har levd med Model S noen måneder. Hadde jeg orket 6 måneder til med en fossilbil kunne jeg tjent mye om jeg hadde solgt bilen i september, men isteden nyter jeg hver eneste kjøretur. Og jeg tar ofte turer uten mål (men med mening :) ).  Model S har redefinert kjøreglede på så mange måter at jeg fint lever med høyere feilprosent enn for konkurrentene!

Du må kjøpe og eie bilen for å forstå hvilket kvantesprang vi snakker om. 

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleT

Det er ikke mange som lager lange tråder om at alt er bra! Ja, det er noen feil på noen biler. Andre igjen har fått feilfrie biler, i alle fall uten opplagte feil så langt.
En av mine kolleger hadde en BMW som var mer på verksted enn på veien, flere år med garantireparasjoner. Jeg tror egentlig ikke Tesla har særlig flere feil enn mange andre bilmerker!
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

timingbeltkiller

Sitat fra: OleT på mandag 02. desember 2013, klokken 22:04
En av mine kolleger hadde en BMW som var mer på verksted enn på veien, flere år med garantireparasjoner. Jeg tror egentlig ikke Tesla har særlig flere feil enn mange andre bilmerker!
Statistisk feilprosent på en bilmodell er til liten trøst for de som får mandagsbilene helt uavhengig av om prosenten er 0,4  eller 2 eller 5 eller 10.

Men selvsagt er sjangsen for å få en mandagsbil mindre jo bedre en modell gjør det på Autoindex og lignende brukerundersøkelser.

Og det gode gamle rådet om ikke å kjøpe bil det første året en modell kommer på markedet for å unngå barnesykdommene, gjelder fortsatt.

Tvertom er muligens den motsatte ytterligheten det rette valget dersom du ønsker max driftsikker bil: Kjøpe siste år før modellskifte. Det lønner seg også økonomisk. For da får du ofte bil med topp utstyr for prisen til den billigste varianten.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TS

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 06. januar 2014, klokken 17:49
Sitat fra: OleT på mandag 02. desember 2013, klokken 22:04
En av mine kolleger hadde en BMW som var mer på verksted enn på veien, flere år med garantireparasjoner. Jeg tror egentlig ikke Tesla har særlig flere feil enn mange andre bilmerker!
Statistisk feilprosent på en bilmodell er til liten trøst for de som får mandagsbilene helt uavhengig av om prosenten er 0,4  eller 2 eller 5 eller 10.

Men selvsagt er sjangsen for å få en mandagsbil mindre jo bedre en modell gjør det på Autoindex og lignende brukerundersøkelser.

Og det gode gamle rådet om ikke å kjøpe bil det første året en modell kommer på markedet for å unngå barnesykdommene, gjelder fortsatt.

Tvertom er muligens den motsatte ytterligheten det rette valget dersom du ønsker max driftsikker bil: Kjøpe siste år før modellskifte. Det lønner seg også økonomisk. For da får du ofte bil med topp utstyr for prisen til den billigste varianten.

AutoIndex indikerer vel ikke hvor mange feil det er på en nylevert bil?
Toyota/Lexus  skårer alltid høyt bla. fordi de bytter deler "føre var" når man har bilen på service. (Til og med etter garantitiden .. )

Hørte om en i Finnmark som hadde fått ny motor etter service ..  Uten hans viten.
Han oppdaget det hjemme da de hadde glemt å montere på motorvarmeren..

Jeg føler meg ganske sikker på at Tesla som nyopstartet bilprodusent vil gjøre det samme og det var grunnen til at jeg kjøpte servicepakken



rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Black Lemon

Det er meget alvorlig for en bils rennomé om de første årgangene er preget av mye feil. Jeg har selv hatt en bil som har vært nærmest feilfri i de 15 årene jeg har eid bilen som var ett år gammel da jeg kjøpte den. Det var en sen utgave og de feil som preget de første årgangene var preget av og som ødela bilmodellens rennomé var luket vekk. Likevel fantes det "mandagsbiler" også av den sene årgangen og slik er det vel alltid, og som Henning Kvitnes synger "evig eies kun et dårlig rykte".

En del av de feil som rapporteres på Tesla Model S (TMS) kan være software feil som f.eks. at den slutter å lade og vinduene åpner seg. Slike feil er jo svært kjedelige for bileier som risikerer å finne sin bil ødelagt av vann, eller at noen har ramponert inne i bilen. Andre feil som vindusviskermekanisme som brekker og soltak som kiler seg fast er også kjedelige feil som burde vært unngått. Amerikanske biler er kjent for ikke å ha tilsvarende kvalitet som europeiske, men de har stort sett vært rimeligere enn de europeiske og dermed har de overlevd konkurransen. TMS er en svært kostbar bil i USA og de som kjøper bil i denne prisklassen i USA er nok langt mer krevende kunder enn de mange nordmenn som har fått en rask og spenstig luksusbil til godt under halvparten av hva tilsvarende tradisjonelle biler koster her hjemme. Når man går fra VW Touran eller Toyota Avensis til TMS, forstår jeg meget godt at man umiddelbart blir svært fornøyd da den sikkert gir en kjøreglede som en Touran eller Avensis aldri kan klare. De bilene er kun rene transportmidler og ikke noe man kjøper med hjertet. I USA derimot, står valget mellom en BMW 7-serie med stor motor og en TMS og da skal man være svært interessert i el-biler for å velge TMS.

Mange vil nok etterhvert, ikke minst i USA med store avstander, oppleve TMS som en upraktisk bil. Man må planlegge kjøreturen etter hvor man kan finne superladere, og selv med slike tar det minst 20 minutter å lade, dersom man er heldig og finner superladeren ledig. Med en bil med forbrenningsmotor har man svært få begrensninger med tanke på rekkevidde og det tar 5 minutter å fylle tanken som gir kanskje 1000 km rekkevidde. Bilens suksess skyldes nettopp at den gir en frihet som man ikke hadde tidligere; man kan kjøre hvor man vil, når man vil. Det kan man ikke med TMS og det er kanskje den største ufordringen denne nyskapningen har.

valvolainen

Sitat fra: Black Lemon på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:45
Mange vil nok etterhvert, ikke minst i USA med store avstander, oppleve TMS som en upraktisk bil. Man må planlegge kjøreturen etter hvor man kan finne superladere, og selv med slike tar det minst 20 minutter å lade, dersom man er heldig og finner superladeren ledig. Med en bil med forbrenningsmotor har man svært få begrensninger med tanke på rekkevidde og det tar 5 minutter å fylle tanken som gir kanskje 1000 km rekkevidde. Bilens suksess skyldes nettopp at den gir en frihet som man ikke hadde tidligere; man kan kjøre hvor man vil, når man vil. Det kan man ikke med TMS og det er kanskje den største ufordringen denne nyskapningen har.

Dette tviler jeg sterkt på. Rekkevidden vet man om før man kjøper, det er ikke noe man 'plutselig' finner ut av, her handler det jo om å kjøpe seg elbil. Alle vet jo hvordan man fyller el og hvordan man fyller bensin. Dette er ihvertfall ikke ukjent materie hvis man har bestemt seg for, eller lurer på å kjøpe.

Forøvrig, med 8 hurtigladere samlet på ett sted trenger man bare å være blant de 16 første som ankommer denne lokasjonen for å få koblet til innen en halvtime eller så.
Men dette sier jo jeg fordi jeg selv har elbil. Likevel er jeg realist. Har på mine langturer enda ikke møtt noen andre som skulle lade. Mye å gå på enda. Og selv om det fylles opp går det faktisk an og utvide.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

timingbeltkiller

#7
Sitat fra: TS på mandag 06. januar 2014, klokken 18:30
AutoIndex indikerer vel ikke hvor mange feil det er på en nylevert bil?
JO, førsteårs eiere er med i undersøkelsene.
Men helt nye biler som Tesla kommer ikke med før nok eiere deltar i undersøkelsene til at tallene for merket blir statistisk signifikant.

Ikke umulig merket kan være der i 2015 undersøkelsen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:55
Rekkevidden vet man om før man kjøper, det er ikke noe man 'plutselig' finner ut av,
Under forutsetning av at du sjekker EPA og andre kilder for hvermansens rekkevidde og ikke stoler på reklameskrytet til fabrikantene.

Det samme gjelder også for drivstofforbruket til fossilbiler. Men vesentlig lavere rekkevidde enn forventet har adskillig større ulempeeffekt for elbiler enn for fossiler. Riktignok stiller Tesla gunstigere her enn det store flertallet av lavrekkevidde elbilene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AndersinOslo

Har hatt mange nye biler, det er færre feil på Teslaen. MEN, det er andre typer feil. Når en sensor piper på en ny Mercedes (og det gjør de) så vet jeg nøyaktig hva som er feil. Når en feilmelding kommer i Teslaen, så er det hele litt mer mystiskelektrisk og jeg må snakke med noen! Dette går seg til.

Men med fossilbiler - så blir det bare verre og verre. Og når de runder 100.000 og 5 år så begynner det. Katalysator, dynamo, EGR, dieselfilter 1 og 2, regreim, dysespisser, luftfilter, høytrykkspumpe, turbo, toppakning, radiator, vannpumpe...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Cobber

Det første jeg tenkte når den store amerikanske sedanen Tesla S kom på markedet var at her har vi en ny Chrysler Stratus. Husker dere denne moderne og pene sedanen som kom rundt 1995? Alle løp til butikken for å kjøpe denne lekre amerikaneren til en relativt hyggelig pris. Kort tid etter begynte byggekvaliteten å vise seg, og den var meget dårlig. Jeg innbiller meg likevel at Tesla er et kvalitetsbygg!

Øyvind.h

Sitat fra: Cobber på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:44
Det første jeg tenkte når den store amerikanske sedanen Tesla S kom på markedet var at her har vi en ny Chrysler Stratus. Husker dere denne moderne og pene sedanen som kom rundt 1995? Alle løp til butikken for å kjøpe denne lekre amerikaneren til en relativt hyggelig pris. Kort tid etter begynte byggekvaliteten å vise seg, og den var meget dårlig. Jeg innbiller meg likevel at Tesla er et kvalitetsbygg!

Mitt inntrykk basert på erfaringer her på forumet (og folk som har kjørt mye lenger i USA!) er at grunndelene som drivverk og batteri holder høy kvalitet. Understellet virker også å være bra og er av kjent merke.

Det som faller litt igjennom er noen smådetaljer (slik som lokk til takstativ, svakhet vindusvisker etc) og noen detaljer som burde vært designet annerledes. Men samtidig er uheldig design et vanlig problem, så jeg synes ikke Tesla er veldig dårlig på noe. Interiøret har kanskje noe lavere opplevd kvalitet i sollys enn tyske konkurrenter, men i praksis ikke noe jeg tenker på. Og interiørets design og layout er i mine øyne langt foran tyske konkurrenter (som i mine øyne plutselig ble litt utdaterte med sine knøtteskjermer, knappekaos etc). Når brukskomforten i interiøret også er god (minus manglende håndtak i taket for godt voksne som skal ut og inn) er jeg storfornøyd!

PS: Tesla Model S er ikke det vi i Norge kaller sedan. Hadde det faktisk vært en sedan hadde salgsvolumet i Norge vært mye lavere enn det er!
I USA derimot brukes betegnelsen sedan på denne bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA