Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Billigste løsning for å unngå IT-nett-problematikk?

Startet av BadaBing, mandag 02. desember 2013, klokken 21:45

« forrige - neste »

BadaBing

Fant dette presseskrivet om den nye e-Golfen som kommer til våren (trykk på show press release):

http://www.autoblog.com/2013/11/13/2015-vw-e-golf-ev-la-2013/

Det er VW USA som har skrevet denne, men antagelig er nok ikke Europa e-Golf så veldig forskjellig.

Sonus


BadaBing

Her er mer info jeg fikk i går:

"Den nye e-Golf som naturligvis er basert på Golf 7 og bygget på den nye MQB-plattformen ble vist på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september. Bilen er utstyrt med en 115 hk elektrisk motor, samme batteriteknologi som i e-up, men med en rekkevidde på 190 km. e-Golf kommer i én utstyrsvariant basert på Golf Highline med en komplett utstyrsliste som standard i tillegg til de særegne blå detaljene og LED-lysene som er selve signaturen på elektriske biler fra Volkswagen.

Bagasjerommet vil bli det samme som på de øvrige modellene av Golf med forhjulstrekk, men det vil naturlignok være begrenset utstyrsomfang i forhold til større felger, tilhengerfeste og øvrige komponenter som øker vekten og derav rekkevidden på bilen.

Vi planlegger å starte forhåndssalget av e-Golf så snart prisene er klare og de endelige tekniske dataene blir bekreftet i løpet av 1. kvartal 2014. Prisene skal være konkurransedyktige mot sammenlignbare elektriske biler på det norske markedet.

Lansering i Norge er planlagt i mai 2014, og dersom alt går etter planen vil de første kundene få levert sine biler i mai/juni."

timingbeltkiller

Sitat fra: BadaBing på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:08
Bilen er utstyrt med en 115 hk elektrisk motor, samme batteriteknologi som i e-up, men med en rekkevidde på 190 km.
VW USA oppgir rekkevidde 70 til 90 miles = 112 til 144 km.
Antakelig fordi de forventer EPA rekkevidde omtrent som Leaf = 75 miles = 120km

Tror det skal godt gjøres å klare stort mer enn 140 om sommeren og 90 om vinteren.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Sonus

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. november 2013, klokken 15:28
Sitat fra: BadaBing på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:08
Bilen er utstyrt med en 115 hk elektrisk motor, samme batteriteknologi som i e-up, men med en rekkevidde på 190 km.
VW USA oppgir rekkevidde 70 til 90 miles = 112 til 144 km.
Antakelig fordi de forventer EPA rekkevidde omtrent som Leaf = 75 miles = 120km

Tror det skal godt gjøres å klare stort mer enn 140 om sommeren og 90 om vinteren.

Er 90/140 vanlig rekkevidde på leaf?

pottle

Tallene er vel greie de. 90/140 er iallefall mye mer reelle tall enn de 199 som Nissan sentralt lover.

Tommelfingerregel:

Finn reell benyttbar batterikapasitet. (21,5 kW Nissan Leaf).
Finn gjennomsnittlig kWh per mil: (1,8 kWh per mil på min Leaf i november)
Finn gjennomsnittlig kWh per mil: (1,4 kWh per mil på min Leaf i juli)

Reell rekkevidde november: 11,9 mil
Reell rekkevidde juli: 15,4 mil

Denne øvelsen kan gjøres på alle typer elbiler.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

BadaBing

Sitat fra: pottle på tirsdag 26. november 2013, klokken 19:24
Tallene er vel greie de. 90/140 er iallefall mye mer reelle tall enn de 199 som Nissan sentralt lover.

Tommelfingerregel:

Finn reell benyttbar batterikapasitet. (21,5 kW Nissan Leaf).
Finn gjennomsnittlig kWh per mil: (1,8 kWh per mil på min Leaf i november)
Finn gjennomsnittlig kWh per mil: (1,4 kWh per mil på min Leaf i juli)

Reell rekkevidde november: 11,9 mil
Reell rekkevidde juli: 15,4 mil

Denne øvelsen kan gjøres på alle typer elbiler.

Det står at batteriet er på 24.2 kW. Kanskje har man tilgjengelig det samme som Leaf'en slik at man kommer ned på rundt 21.5 kW. Det har jeg ikke funnet ut av ennå, men det må man jo anta.

Vekten på Golfen er ifølge presseskrivet 3090 lbs (1400 kg). Leafen veier 1525 kg. Det kan bety noe.

Dekk og luftmotstand betyr også mye. Det samme gjør varmepumpesystemet. Uvisst hva slags effekt det har på batteriet hos Golfen om vinteren.

Antagelig har de noenlunde samme rekkevidde - i hvert fall om sommeren.

Sonus

Etter litt kjapp googling tror jeg e-golf og leaf har samme cd-verdi på 0,28.

Av ren nysgjerrighet; Vil det å senke en elbil bety noe for rekkevidden?

Elmo

Sitat fra: Sonus på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:42
Etter litt kjapp googling tror jeg e-golf og leaf har samme cd-verdi på 0,28.

Av ren nysgjerrighet; Vil det å senke en elbil bety noe for rekkevidden?

Senke ??  . . . i vann ?

Nei, fra spøk til revolver  . . . . Go-carter på forumet har senker Think'n sin
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3758.msg53593.html#msg53593
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

DeadLock

Sitat fra: Sonus på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:42
Etter litt kjapp googling tror jeg e-golf og leaf har samme cd-verdi på 0,28.

Av ren nysgjerrighet; Vil det å senke en elbil bety noe for rekkevidden?

Hei.

Generelt vil senking av bil medføre mindre luft under bilen som skaper turbulens da den forlater undersiden.

Dette kan hjelpe på rekkevidden i høyere hastigheter.

Jeg planlegger å senke min Leaf, men det er av andre grunner enn rekkevidde. Får jeg lengre rekkevidde er det bare en bonus. :)

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Sonus

Sitat fra: DeadLock på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:03
Sitat fra: Sonus på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:42
Etter litt kjapp googling tror jeg e-golf og leaf har samme cd-verdi på 0,28.

Av ren nysgjerrighet; Vil det å senke en elbil bety noe for rekkevidden?

Hei.

Generelt vil senking av bil medføre mindre luft under bilen som skaper turbulens da den forlater undersiden.

Dette kan hjelpe på rekkevidden i høyere hastigheter.

Jeg planlegger å senke min Leaf, men det er av andre grunner enn rekkevidde. Får jeg lengre rekkevidde er det bare en bonus. :)

Mvh,
Thomas

Er nok i samme liga, senker nok E-golfen uansett  8)

Finnes det lavprofildekk med lav rullemotstand, ca 225/40/18? eller aller helst 205/45/18?

Stikkkontakt

Sitat fra: Sonus på tirsdag 17. desember 2013, klokken 14:46
Sitat fra: DeadLock på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:03
Sitat fra: Sonus på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:42
Etter litt kjapp googling tror jeg e-golf og leaf har samme cd-verdi på 0,28.

Av ren nysgjerrighet; Vil det å senke en elbil bety noe for rekkevidden?

Hei.

Generelt vil senking av bil medføre mindre luft under bilen som skaper turbulens da den forlater undersiden.

Dette kan hjelpe på rekkevidden i høyere hastigheter.

Jeg planlegger å senke min Leaf, men det er av andre grunner enn rekkevidde. Får jeg lengre rekkevidde er det bare en bonus. :)

Mvh,
Thomas

Er nok i samme liga, senker nok E-golfen uansett  8)

Finnes det lavprofildekk med lav rullemotstand, ca 225/40/18? eller aller helst 205/45/18?

Bredde,hardhet og hastighetsmerking medfører vel at dekk i disse dimensjonene ikke er spesielt "økonomiske"
I en 2 år gammel test av slike dekk var for øvrig Conti Sport Contact 5 best på dette.
Har forresten kjørt Golf 7 i de aller fleste konfigurasjoner. Min mening er at 17" er det suverene kompromiss av kjøreegenskaper,komfort,økonomi og utseende. 18" blir for stivt (og ekstremt dyrt dersom det bestilles orginalt)
16" gir ikke mulighet til å utnytte bilens glimrende iboende kjøredynamikk.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Sonus

Fant dette bildet som viser at E-Golfen ikke bruker bunnen av bagasjerommet til batterier.



Slik jeg tolker bildet er det blå man ser i bagasjerommet faktisk gulvet på standen(?)

nitewlkr

Bagasjerommet blir som på en golf 4 motion


Sent from my iPad using Tapatalk

Sonus

Sitat fra: nitewlkr på mandag 27. januar 2014, klokken 22:43
Bagasjerommet blir som på en golf 4 motion


Sent from my iPad using Tapatalk

Hva er forskjellen på bagasjerommet i en 4-motion og en vanlig Golf?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA