Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlig varmeapparat?

Startet av Tesla85, mandag 02. desember 2013, klokken 14:47

« forrige - neste »

Tesla85

Jeg skal på en lengere tur i Danmark og har akutt rekkeviddeangst...  :o
Jeg skal ta DFDS ned (Fredag). Når jeg kommer til Kbh skal kjøre i 3,5 timer, 225km (Ærø). Dette går nok greit, og om alt vil gå bra får jeg lade på et 230V/16A stikk der. CA 5 timer lading.. Så skal jeg tilbake mot Kbh igjen. Det kommer nok ikke til å gå. Noen som har gode forslag på hvor jeg kan få strøm på tilbakeveien?
Jeg hadde tenkt å overnatte et sted på veien, så kanskje noe i nærheten av Odense...
Ferge tilbake til Oslo på søndag.  ::)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Cowboystrekk

Du får enten være der litt lengre eller legge deg litt under fartsgrensa ;) Med snill kjøring er ikke 35-40 mil noe stort problem, men om du bruker 3,5 timer til Ærø så er nok snittfarta så lav at det ikke burde by på problemer bare pga det, men mindre det ligger inn mange stopper etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tesla85

Jeg stusset på tiden jeg også, men det er visst en ferge for å komme til Ærø. Mulig det er denne som gjør at tiden blir så lang. Ellers må jeg bekjenne at å kjøre under 110 på motorvei ikke er noe for meg  ::).

Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Lanber

Varmeapperat tar endel effekt, så er det kritisk skrur du av det og heller bruker setevarmere og votter.
Sjekk lufttrykk, du kan ha opptil 3,4 bar i vinterdekkene.
Hold deg til 90kmt.
Lad når du kan :-)

Kjøp en overgang fra 3 pins 230V (blå) til Schuko før avreise (must have), danske utvendige stikkontakter passer ikke på norsk plugg.
I tillegg skader det ikke med en 32A Type 2 kabel fra Salto.

scoot

2009 Revai


Cirion

Sitat fra: Lanber på mandag 25. november 2013, klokken 11:25
Varmeapperat tar endel effekt, så er det kritisk skrur du av det og heller bruker setevarmere og votter.
Sjekk lufttrykk, du kan ha opptil 3,4 bar i vinterdekkene.
Hold deg til 90kmt.
Lad når du kan :-)

Kjøp en overgang fra 3 pins 230V (blå) til Schuko før avreise (must have), danske utvendige stikkontakter passer ikke på norsk plugg.
I tillegg skader det ikke med en 32A Type 2 kabel fra Salto.
I stedet for å skru av varmeapparatet, er det ikke bare å sette bilen i range mode? Da reduseres blandt annet effekten varmeapparatet gir, og du supplerer greit med setevarme.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Tesla85

Sitat fra: Lanber på mandag 25. november 2013, klokken 11:41
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9775.0  <--- sjekk
Her lest denne, det var derfor jeg ble litt bekymret... Har kjøpt med adapter og kabel MODE3, TYPE 2 TYPE 2 får jeg i morgen.. Da er det bare å krysse fingrene. Jeg klarer ikke å kjøre i 90 på motorvei.. Beklager.. :'(
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

cairnz

Sitat fra: Tesla85 på mandag 25. november 2013, klokken 12:24
Sitat fra: Lanber på mandag 25. november 2013, klokken 11:41
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9775.0  <--- sjekk
Her lest denne, det var derfor jeg ble litt bekymret... Har kjøpt med adapter og kabel MODE3, TYPE 2 TYPE 2 får jeg i morgen.. Da er det bare å krysse fingrene. Jeg klarer ikke å kjøre i 90 på motorvei.. Beklager.. :'(

La bilen kjøre i 90 for deg, sett en gaffa over speedometeret og bruk cruisecontrol, nyt utsikten og musikken.
Elbilist

Arha

#9
Sitat fra: Tesla85 på mandag 25. november 2013, klokken 09:25
Jeg skal på en lengere tur i Danmark og har akutt rekkeviddeangst...  :o
Jeg skal ta DFDS ned (Fredag). Når jeg kommer til Kbh skal kjøre i 3,5 timer, 225km (Ærø). Dette går nok greit, og om alt vil gå bra får jeg lade på et 230V/16A stikk der. CA 5 timer lading.. Så skal jeg tilbake mot Kbh igjen. Det kommer nok ikke til å gå. Noen som har gode forslag på hvor jeg kan få strøm på tilbakeveien?
Jeg hadde tenkt å overnatte et sted på veien, så kanskje noe i nærheten av Odense...
Ferge tilbake til Oslo på søndag.  ::)

Dersom du tenker å overnatte kan jeg anbefale http://www.knudsensgaard.dk/ i Odense. Trivelig plass som tilbyr lading i garasje for 50 kroner fra blå CEE-kontakt.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Cowboystrekk

Vil det la seg gjøre å lade i vanlig støpsel med en overgang som tar hensyn til norsk-dansk-jordfeilsystem?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sitat fra: taraquin på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:08
Vil det la seg gjøre å lade i vanlig støpsel med en overgang som tar hensyn til norsk-dansk-jordfeilsystem?

Ja

NorwegianX

Tilbringer juleferien hos svigers i Danmark.

Ladingen går som en drøm!

Fikk med meg rødt adapter før avreise.

Mange danskere har et såkalt "kraftstik" beregnet til vaskemaskin etc. 400V 16A

Eksempel på kraftstik:
http://www.fastshop.dk/shop/kraftstik-400v-232p.html

Laget en overgang til rødt stikk fra kraftstiket.
I vårt tilfelle var uttaket sikret med 10A,  som gav ca 29km/t lading.
Sjekk sikringsskapet før du starter ladingen :-)

Kraftstiket kjøper du f eks på den lokale byggshopen.

PS!  Gode veier og fartsgrenser noe over våre innbyr gjerne til høy gjennomsnittsfart. Lett å havne godt opp mot 300W/km i forbruk hvis man ikke begrenser seg. Verdt å tenke på hvis man skal langt.
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

Tesla85

Jeg kjøpte et ladekort fra Fortum. Genialt!  ;D
Litt dyr strøm, men det var kun for å teste. De har faktisk et ganske godt utbygd nettverk. Savner dog en overgang til CHAdeMO.  ::)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

fredag

Sitat fra: Tesla85 på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:21
Jeg kjøpte et ladekort fra Fortum. Genialt!  ;D
Litt dyr strøm, men det var kun for å teste. De har faktisk et ganske godt utbygd nettverk. Savner dog en overgang til CHAdeMO.  ::)

Fortum? For å lade i Danmark?

Jeg trodde det var Clever og E.On som gjaldt for lading i Danmark...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA