Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsene henger etter parkering

Startet av Rasmus.B, mandag 02. desember 2013, klokken 14:24

« forrige - neste »

RSandven

Jeg hører også knitring kun med DAB. Litt irriterende, men hjelper å skru litt opp så du overdøver det...
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Rasmus.B

Jeg synes det kommer og går litt. Var på vei ned til Alnabru tidligere i dag for å rapportere feilen, men da var det nesten ikke hørbart. Jeg stakk innom noen andre butikker først,  og etterhvert så ble det mer merkbart.  Da svingte jeg innom Alnabru og satte meg inn i demobilen og testet DAB radioen der. Den var helt perfekt. Jeg ble sendt til Skøyen for å snakke med de der. Det er altså på Skøyen all service blir gjort nå. Der var det vel mest flakkende blikk og usikkerhet rundt DAB. Jeg nevnte at demobilen var perfekt og fikk opplyst at demobilene har en egen software. Service mannen var rimelig sikker på at feilen var pga. økt signalforsterkning i siste software. Forrige versjon hadde for lav signalforsterkning,  og derfor plaget med dropouts.
Det var en Amerikaner der på Skøyen for å hjelpe til å streamline butikk og service som hun sa. Hun hadde aldri hørt om DAB radio før jeg prøvde å fortelle henne hva det var. Tror ikke hun ble noe klokere av det he, he.
Har blitt lovet at de skal ta kontakt, og eventuelt kjøre en fjern diagnose. Vi får se.
I kveld var det masse knitring, og guttungen på 15 lurte på om det var noe i veien med meg siden jeg hørte på all knitringen. Han hører det sikkert mye bedre en meg som nærmer meg 50.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jog

Merker og at kitringen kommer og går, har ikke merket så mye i byen her, men da jeg kjørte oppover til Lillehammer var det så mye at jeg kuttet og bruke DAB og brukte streaming istedet.   Men har merket at det ikke er mulig og streame alle kanalene lenger får bare Wifi besked.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

FThorsen

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 25. november 2013, klokken 23:23
Har blitt lovet at de skal ta kontakt, og eventuelt kjøre en fjern diagnose.

Veldig OT, men klarte ikke la være. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skulle kjøre en "fjern diagnose"!  ;D Tror ikke du får så mye ut av det...

Litt tilbake til topic - jeg opplever ikke knitring når jeg spiller av DAB, men jeg har vanligvis ganske høyt volum. Skal sjekke på vei hjem med lavere volum og andre kanaler.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Rasmus.B

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:25
Har blitt lovet at de skal ta kontakt, og eventuelt kjøre en fjern diagnose.

Veldig OT, men klarte ikke la være. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skulle kjøre en "fjern diagnose"!  ;D Tror ikke du får så mye ut av det...

Litt tilbake til topic - jeg opplever ikke knitring når jeg spiller av DAB, men jeg har vanligvis ganske høyt volum. Skal sjekke på vei hjem med lavere volum og andre kanaler.
He, he. Orddeling er noe herk å få til. Så får vi se hvor fjernt det er å få en fix på knitringen.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Maartensommer

Jeg har også knitring på DAB.  For min del så begynner det etter ca 45 min kjøring.  Mulig dette skyldes at jeg da kjører inn i et nytt frekvensområdet?

OleJA

... Service mannen var rimelig sikker på at feilen var pga. økt signalforsterkning i siste software. ...

Denne forklaringen har jeg litt problem med å kjøpe. Fordelen med digital transmisjon er nettopp at du kan forsterke signalet uten at støyen blir tilsvarende forsterket.
I den grad forsterkning av signal medfører støy, så må det isåfall være fordi komponentene i radio / pad er dårlig isolert fra hverandre støymessig, og dermed forstyrrer hverandre.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

OddB

Høres ut som dette er noe som skjer mellom selve mottakeren og forsterkeren.  Du har rett i  at dette er digitale signaler som kan kan sammenlignes med en CD. Du får ikke knitring på en CD om du skitner den til, du får ren lyd til du får drop out. På DAB arter det seg som "bobling".
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rasmus.B

Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:54
... Service mannen var rimelig sikker på at feilen var pga. økt signalforsterkning i siste software. ...

Denne forklaringen har jeg litt problem med å kjøpe. Fordelen med digital transmisjon er nettopp at du kan forsterke signalet uten at støyen blir tilsvarende forsterket.
I den grad forsterkning av signal medfører støy, så må det isåfall være fordi komponentene i radio / pad er dårlig isolert fra hverandre støymessig, og dermed forstyrrer hverandre.
Helt enig. Da problemene med dropouts var i forrige software versjon hadde jeg full signalstyrke i bilen hele tiden. Det ble forklart med at i en elbil er det så store og kraftige elektromagnetiske felt at radiomottak er ett generelt problem. Jeg fant det ikke hensiktsmessig å gå inn i en pissing contest med service fyren, så jeg bare nikket og sa jaha, og tenkte på titusenvis av elbiler som ruller på veiene med godt radiomottak.
Lørenskog

Anew

Noen som har fått/funnet en løsning på knitringen? Min DAB-radio knitrer hele tiden og er i praksis ubrukelig. På en tur til Valdres i går ble dette et irritasjonsmoment, siden verken FM eller internett hadde dekning på store deler av turen (forøvrig fungerte FM-radio i BMWen prikkfritt på samme rute).
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

OddB

Sitat fra: Anew på lørdag 15. mars 2014, klokken 15:14
Noen som har fått/funnet en løsning på knitringen? Min DAB-radio knitrer hele tiden og er i praksis ubrukelig. På en tur til Valdres i går ble dette et irritasjonsmoment, siden verken FM eller internett hadde dekning på store deler av turen (forøvrig fungerte FM-radio i BMWen prikkfritt på samme rute).
Dårlig signalstyrke på DAB arter seg normalt som "bobling" før signalet forsvinner helt. Knitring høres ut til å være noe annet...
Antennen til DAB-radioen har jeg skønt ligger horisontalt mellom varmetrådene i bakruta. Det er LANGT fra optimalt DAB-signalet er vertikalt polarisert og derfor trives best med vertikale antenner...

Frodebo

DAB er for meg i praksis ubrukelig, foretrekker FM og TuneIn. Først og fremst fordi det knitrer hele tida, men også fordi det er valgt en merkelig løsning med info om kanal, f.eks. 12D i stedet for info om program/artist i dashboard. Skuffende, men jeg avventer inntil videre i et håp om at hele DAB-løsningen blir bedre med kommende oppgradering(er). Kommer kanskje om to uker? ;-)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Anew

FWIW - skulle sette opp en avtale om service for å få fikset på de småtingene jeg har funnet på bilen etter utlevering, og tok i den sammenheng opp DAB-knitringen. Tilbakemeldingen fra "Training Service Manager" var at dette vil bli fikset i en senere firmwareoppdatering.

Selv om det er hyggelig med oppdateringer som gir nye features, så er det ikke like hyggelig når de trenger nærmere ett år med bugfix for å få standard funksjonalitet til å virke.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Kilroy

Jeg har ikke vært plaget av denne knitringen flere har rapportert, kjører stort sett i Trøndelagsområdet og hører på P3, og Mpetre og sporadisk P1. Men når vi var i Oslo i vinterferien fikk jeg stadig knitring på samme kanaler, så muligens det har noen sammenheng der også. Jeg har ikke opplevd knitring etter dette tilbake i Trøndelag og omegn....
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

OddB

Sitat fra: Frodebo på lørdag 15. mars 2014, klokken 15:50
DAB er for meg i praksis ubrukelig, foretrekker FM og TuneIn. Først og fremst fordi det knitrer hele tida, men også fordi det er valgt en merkelig løsning med info om kanal, f.eks. 12D i stedet for info om program/artist i dashboard. Skuffende, men jeg avventer inntil videre i et håp om at hele DAB-løsningen blir bedre med kommende oppgradering(er). Kommer kanskje om to uker? ;-)
Nå skal vi være klar over at det kun er vi i Norge som i praksis bruker DAB i Tesla. Håper mange har klaget på brukergrensesnittet....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA