Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skistativ til Model S

Startet av svingen, mandag 02. desember 2013, klokken 11:27

« forrige - neste »

oleredv

Litt info om hurtigladarar i Sogn og Fjordane:

http://www.firda.no/motor/article7042850.ece

Oppedal, Førde, Sandane, Eid og Florø er dei første lokasjonane. Sunnfjord Energi seier at dei ønsker å få til ein stasjon på Skei til tross for avslag på støtte.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

svingen

er jo kjempe bra det her,men syns det er dårlig att det ikke kommer noe "offentlig" info nå snart men info om hvor det faktisk kommer ladestasjoner.....får jeg noe ladestasjon i notodden (Telemark fylka) tro ? ;) (info att dem har søkt her http://www.telen.no/nyheter/kjor-gront-fyll-hurtig-pa-nesoya-1.7976583)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hans Håvard Kvisle

Lekkasjene har kommet om hurtigladere i Hordaland og Sogn & Fjordane, takket være at mottakerne av midlene har gått ut i media. Vi venter bare på å få over den endelige lista fra Transnova, så blir den lagt ut på elbil.no - med alt som det blir bevilga penger til i denne omgang. Men det er uheldig å slippe for mye sladder før det er helt sikkert.

I det minste må det som har blitt kjent i dag, tas som gode nyheter på at det satses litt. Tar vi med alt som også skulle ha vært bygd, vil det snart nærme seg et første akseptabelt nivå. Ja, det er et vel så stort problem at de som har fått penger, ikke får opp ladestasjonene. Fortsatt er det heng på midler bevilga i 2011. Men nå sier Transnova at de skal stramme til tidsfristene fordi litt av pionértida bør være over.

Så kjære utålmodige sjeler, jeg lover å legge ut en endelig liste når jeg får den hundre prosent bekrefta. Maste seinest i ettermiddag.
St.Hanshaugen

Sølve

Gode nyheter for oss på Vestlandet i dag:

4 nye hurtigladere i Sogn og Fjordane, http://www.nrk.no/sognogfjordane/fire-nye-hurtigladestasjonar-1.11415729

Hordaland:  Svært gode nyheter.  Fullfinansierte hurtigladestasjoner:
Oppgradering av ladepunkta i Halhjem, Fjøsanger, Knarvik, Dale, Leirvik og Voss. Nye hurtigladepunkt skal byggjast på Straume, Romarheim og Odda. Under bygging er hurtigladepunkta i Norheimsund, Eidfjord, Etne og Rosendal.  Les mer på Hordaland fylkeskommune sin nettside http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Kan-koyre-elbil-over-heile-Hordaland/
Bergen

Arnt Helge

Når det gjelder generell oppgradering av ladepunkter som per idag kun har chademo-lader mener jeg det er ett spørsmål som mangler svar. Blant annet er det i Hordaland lagt opp til oppgradering av mange sentrale ladepunkter der det begynner å bli ladekø deler av døgnet. Vil en oppgradering føre til "vraking" av gammel lader på slike ladepunkt, og erstattes av en kombi der chademo og CCS IKKE kan brukes samtidig? Eller vil man tenke utvidelse av kapasitet samtidig, og få trukket inn ny kurs for ny CCS/22kW AC lader slik at man kan ha større kapasitet. Med VW tungt inne i elbil-satsingen med UP, og ny e-Golf omtrent når oppgradering skal være klar, kan det bli køproblemer mange steder hvis det ikke økes kapasitet nå når man har muligheten.

Har Elbilforeningen hatt kontakt med Hordaland fylkeskommune eller BKK angående denne utfordringen, evt kan svare på dette spørsmålet?
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

valvolainen

Må jo innrømme at en fort kan føle seg råtten når en legger beslag på en 22kW AC lader i to timer hvis dette stopper lading av 8 chademo'ere.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Arnt Helge på lørdag 14. desember 2013, klokken 10:22
Har Elbilforeningen hatt kontakt med Hordaland fylkeskommune eller BKK angående denne utfordringen, evt kan svare på dette spørsmålet?

Det er dette jeg nå venter svar på fra Hordaland fylkeskommunes før hurtigladekartet blir oppdatert med oppgraderingene. For øvrig i landet blir dette løst litt ulikt. Noen steder smekkes nye ladeuttak opp slik at kapasiteten økes, andre steder blir det en oppgradering slik at både CHAdeMO og Combo kan brukes - men bare én av lademetodene av gangen.
St.Hanshaugen

svingen

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 14. desember 2013, klokken 11:55
Sitat fra: Arnt Helge på lørdag 14. desember 2013, klokken 10:22
Har Elbilforeningen hatt kontakt med Hordaland fylkeskommune eller BKK angående denne utfordringen, evt kan svare på dette spørsmålet?

Det er dette jeg nå venter svar på fra Hordaland fylkeskommunes før hurtigladekartet blir oppdatert med oppgraderingene. For øvrig i landet blir dette løst litt ulikt. Noen steder smekkes nye ladeuttak opp slik at kapasiteten økes, andre steder blir det en oppgradering slik at både CHAdeMO og Combo kan brukes - men bare én av lademetodene av gangen.

Håper dem har på sikt tenkt og få mer strøm,rimelig kjedelig hvis det er par stk i kø på hver lader kan jo fort ta lit tid da :)
22kw krever vel "bare" 32a 400v bør jo ikke være umulig og oppdrive det her slik att man i det minste slipper tessla "luringer" som tar laderen slik som skjede i skien får noen uker siden,en kar som måtte vente flere timer pga en tessla tok 22kw og han skulle lade Nissan leafen på CHAdeMO.

ser heldighvis att det blir drevet en del aktivitet på tessla forumet vedrørende 22kw ser ut som dem klarer og få det på veikroer osv etterhvert da det her ikke trenger og bli så dyrt hvis det nok strøm inn tilbygget osv. (være med oss med CHAdeMO)

Finnes det noe oversikt over hvem som har fått midler og ikke bygd ut? syns dem burde fått en puring ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:32
22kw krever vel "bare" 32a 400v bør jo ikke være umulig og oppdrive det her slik att man i det minste slipper tessla "luringer" som tar laderen slik som skjede i skien får noen uker siden,en kar som måtte vente flere timer pga en tessla tok 22kw og han skulle lade Nissan leafen på CHAdeMO.

Nettopp derfor er multistandard-ladere som inkluderer 22kW AC en styggedom. 22kW AC bør alltid komme fra en separat (fortrinnsvis dobbel) stolpe. 43kW AC er greit å bygge inn i laderen, så lenge det står en dobbel 22kW stolpe ved siden av. Så kan selve hurtigladeren markeres med "maks 1 time" eller noe slikt. En Tesla som lader på 22kW blir nemlig fort stående en god stund, inntil 4,5 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Jeg synes det er synd at det er så lite fokus på Type2 lading. Det ser ut som  at planen er å hekte på en Type 2-utgang på Hurtigladerne. Det betyr at antall Type 2-punkter blir begrenset av antall hurtigladere. Det er synd, siden et Type2 punkt koster en brøkdel av en Combo/CHAdeMO lader.
Det er riktig som du skriver Svingen at det har vært en del aktivitet blant Teslafolk om å få opp Type2-ladepunkter rundt om i landet. Det speiler like mye en frustrasjon som en entusiasme. Hvorfor er det ikke mulig å få støtte til rene Type 2-ladere ? ALLE elbiler kan bruke disse i motsetning til Hurtigladerne.
Jeg føler at det er en holdning bak dette at Tesla har valgt sin egen ladeløsning så de får klare seg selv... Uansett hvor mange Superladere Tesla setter opp så vil det bestandig være behov for tilleggslading.
Sikkerhetsmessig ville det være en klar fordel at det fantes en separat Type2-lader i tlknytning til hurtigladerne.
Fint at det er kommet fart i utbyggingen  men nå øker bilsalget eksponensielt og det spørs om Transnova med sine begrensende midler klarer å holde følge....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

valvolainen

Og en av 'luringene' som jeg er - det er ikke for morro skyld at vi fyller på med strøm. Vanligvis planlegges reisen slik at det beregnes et stopp på en type 2 lader, akkurat som alle andre som planelgger ladestopp på større turer. Det er ikke noe annerledes. Men det er dårlig planlegging av utbygger at ikke begge deler kan brukes samtidig. Desverre bli teslene 'skyldig' i slike situasjoner.

Har lapp i hanskerommet med 'trenger du lading - ring XXXXXX så kommer jeg å flytter bilen. ' Ment å brukes til slike idiotladere. Jeg kan vente et kvarter ekstra hvis jeg likevel må vente i to timer.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Øyvind.h

Sitat fra: valvolainen på lørdag 14. desember 2013, klokken 13:00
Men det er dårlig planlegging av utbygger at ikke begge deler kan brukes samtidig. Desverre bli teslene 'skyldig' i slike situasjoner.
Om ladenettverk bygger plassene slik at to ladepunkter ikke kan brukes samtidig (enten pga parkeringsforhold eller fordi utstyret ikke støtter at begge punktene er i bruk) burde de miste all støtte fra Transnova.

Tenk på bensinstasjoner hvor fyllingen går langt raskere. Selv der er alle pumpene tilgjengelige til en hver tid. Gjerne 6-10 stk til en hver tid på hver stasjon.
Det er så mye inkompetanse blant de som tilbyr hurtiglading at jeg ikke ser lyst på fremtiden.....

Sitat fra: OddB på lørdag 14. desember 2013, klokken 12:58
Hvorfor er det ikke mulig å få støtte til rene Type 2-ladere ? ALLE elbiler kan bruke disse i motsetning til Hurtigladerne.
Ikke bare det. Type 2 er den vedtatte europeiske standarden. For hver hurtiglader burde det vært flere 22kW punkter. En Tesla som lader med 22kW AC lader sågar i snitt ikke mye tregere enn en Leaf som lader med CHAdeMO.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA