Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer Minusgrader

Startet av Pan, mandag 02. desember 2013, klokken 07:56

« forrige - neste »

Pan

Heisann.
håper noen Kan hjelpe meg, jeg kjøpte en brukt Nissan Leaf 2012 mod (reg dato 29.11.2011) den har jeg hatt siden 16.09.2013. og er gått 24000 km
Det jeg lurer på er hvor realistisk det er å kunne nå 175 km på en lading?
Jeg tok en test i dag då var bilen fult oppladet det var 1 pluss grade ute.

når jeg hadde nådd 43 km var 6 streker på displayet oppbrukt altså halvparten, då viste det at estimert rest rekkevidde var 67. då hadde jeg kjørt veldig fint på Eco heletiden, snitt var ca 0,19 khv pr km to trer hadde jeg og fått på denne strekningen.
klimaanlegget var på auto og det ville gitt meg +7 om jeg hadde skrudd det av.
men uansett så ville jeg ikke nådd 100km på denne turen, er det ikke då urealistisk å oppgi at bilen kan gå 175 km eller 200 som dei nye modellene går??

Ronny

Når du har brukt 7 streker har du brukt halvparten, jeg har kjørt over 16 mil flere ganger med min om sommeren, så jeg tror ikke det er problem å nå 175 km dersom du tør å tappe den helt.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Pan

jeg har brukt 6 streker og har 6 igjen på dette tidspunktet, jeg har og kjørt bilen helt tom to ganger så det har ikke noe med at jeg ikke tør. min rekord på en lading er kun 104 km

jkirkebo

Sitat fra: Pan på søndag 24. november 2013, klokken 14:58
Heisann.
håper noen Kan hjelpe meg, jeg kjøpte en brukt Nissan Leaf 2012 mod (reg dato 29.11.2011) den har jeg hatt siden 16.09.2013. og er gått 24000 km
Det jeg lurer på er hvor realistisk det er å kunne nå 175 km på en lading?
Jeg tok en test i dag då var bilen fult oppladet det var 1 pluss grade ute.

Ved 1 pluss er 175km helt urealistisk. Batteriet har lavere kapasitet og det går energi til varme. Du kan nok klare 175km men da snakker vi +20 grader, ingen AC eller varme og pen kjøring i maks 70-80km/t.

På denne tiden av året er nok 110-120km maks jeg ville prøvd å strekke den til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

Sitat fra: Pan på søndag 24. november 2013, klokken 16:32
jeg har brukt 6 streker og har 6 igjen på dette tidspunktet, jeg har og kjørt bilen helt tom to ganger så det har ikke noe med at jeg ikke tør. min rekord på en lading er kun 104 km
Hvilket lufttrykk har du i dekkene? Fyll på 10-15% over det som er oppgitt og test på ny.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MrMastodon

Max rekkevidde er uansett under optimale forhold, og det har man veldig sjeldent når man kjører. jkirkebo du glemte å leve til at denne kjøringen helst bør foregå i den flateste delen av Danmark.

fws

Vil tro du kommer i overkant av 10 mil i disse forholdene. Vinnterhjulene gjør også at du mister litt lengde. Kan også nevne at cruise control tapper ekstra. Spesielt i kupert terreng.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Jeg er også enig i estimatet fra andre på ca 100km er realistisk med noen få minusgrader, mens synes ikke 175km med en 2012-modell er realistisk ved "normal bruk" (annen trafikk, start/stopp og høydeforskjell).

Ved variert kjøring Asker-Oslo klarer jeg 150km med et nødskrik om sommeren, forutsatt at jeg ikke kjører "fort" (over 70km/t), vegbanen er tørr og det ikke er mye trafikk.
Om vinteren er 100km realistisk, med rekkevidde helt ned mot 70km/t når det er svinekallt eller 20cm slaps.

Pan:

* Hvor bor du i landet?
* Kjører du i by, på landevei, motorvei eller blandet?
* Hvor fort kjører du?
* Hvor mange grader står klimaanlegget på?
* Forvarmet du bilen før du kjørte?
* Var vegbanen tørr under kjøreturen?

Jeg synes 0,19kWh/km er litt høyt, men du skal klare opp mot 110km med det forbruket.
Husk at 6 streker er 51-58% kapasitet (http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Rekkevidde) og du skriver jo selv at du etter 43km hadde en rest på 67km: 43+67=110km!


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

Jeg erfarer at våt veibane og klima har ekstremt mye å si, jeg lå i sommer på ca 0,14 kw pr km, men ser at det nå ved våt veibane som ofte fører til at en også må ha klimaanlegget på så er det veldig vanskelig komme særlig under 0,19-0,20. Før kunne jeg klare å stoppe hjemme med 7 streker igjen etter 30 km (80% ladet ved start). De siste dagene med 1-2 pluss grader og øspøs har jeg vært nede i 5 og i går var det jammen bare 4 når jeg startet igjen, dvs at mye av 5. strek va brukt opp...

Men så fikk vi en dag med 0 grader og tørr veibane. Jeg kjørte ekstra forsiktig uten klima, det ble kaldt, men ikke dugg. Vips så var jeg tilbake på 0,14 tallet! Virker altså ikke tempen har SÅ mye å si som våt veibane og klimabruk...

Det er skuffende stor forskjell mellom sommer og vinter, det må jeg innrømme, men nå lader jeg bare både hjemme og på jobb så slipper jeg å tenke på forbruket og det skal til og med være bra for batteriet. Har bestilt meg en ladekladd til så jeg slipper å dra ladekladden ut og inn av bilen hele tiden...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

knnygar

Køyrde i går Ørsta Ulsteinvik med 5 grader og våt vegbane.
Dette er ei veldig kupert strekning.

Ganske nøyaktig på 100km fekk eg lavt batterivarsel.
Kunne då ha køyrd eit par mil til kanskje.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Bjoris

Farten betyr mye og ser ut til å bety enda mer når en har vinterdekke og det er våt veibane. Jeg kan kjøre to veier til jobb, distansen er så godt som lik, den ene veien er det flott vei med høy fart og andre veien er typisk 50-60 mesteparten. Forskjell i forbruket mellom sommer og nå er størst på strekningen med fin vei...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA