Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av Muffinman, mandag 02. desember 2013, klokken 00:06

« forrige - neste »

Muffinman

Mine traff helt nederst på vinduet ved overtakelse av bilen. Tenkte å sette det på lista og få det ordnet sammen med en del annet senere, men etter en rundtur på over 40 mil før helgen i til dels slaps og vått bart føre ble det prekært. Mesteparten av ruta var tørr etter spyling. Den som har ligget bak et vogntog på slikt føre uten spylere/viskere som fungerer som de skal vet hva jeg snakker om - uholdbart og farlig om man ikke stopper og vasker ruta manuelt. Dermed måtte noe gjøres siden samme turen skal gjentas i morgen.

Har lest at dysene kan justeres, og det stemmer - det er små "kuler" som kan vris i innfestingen sin. Det kan lett gjøres med et lite skrujern eller annet egnet verktøy. Problemet er at de er plassert _under_ panseret - det betyr at strålen får svært liten vinkel mot frontruta og at det dermed skal svært lite til før spruten går over bilen. En justering som ikke er synlig med det blotte øye er forskjellen på om man treffer egen rute eller ruta til den som kjører bak... Fikk til slutt justert treff fra nederst til midt oppe på ruta etter mye om og men. Da ble treffvinkelen så liten at minst halve spylevæsken ble reflektert fra ruta og sprutet over taket...dette blir kanskje bedre under kjøring når fartsvinden presser strålen mot ruta, men jeg synes ikke dette er en optimal konstruksjon uansett. Hvis man spyler ruta stillestående er valget  å ikke få spylervæske på hele ruta, eller å la strålen treffe midt oppe på ruta og la mye av væsken reflekteres og treffe om noen står bak bilen.

Kanskje burde dysene være montert oppå panseret. Andre som har problemer med dysene?

TK Askøy

Jeg har lagt merke til det samme. Strålen treffer langt nede på ruten, og det må mye spylevæske til for å få effekt. På dette ene punktet var min gamle Mercedes C-klasse fra 1999 overlegen Tesla. Den hadde rene høyttrykksspyleren, og gjorde rent på et øyeblikk.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

petersv

Det beste hadde vært om dysene hadde et annet spylemønster som sprer væska utover hele ruta slik som på noen bilmerker. Det burde være mulig å bytte til. Jeg ba de justere høyere på min, og det er endel som rikosjetterer og havner bak bilen. Kjøpte 8 liter spylervæske for en femtilapp på Europris på lørdag, så jeg klarer meg ;)

scoot

De burde vel i utgangspunktet gått for spylerdysene som VAG har festet sin lit på i mange år, nemlig de som "dusjer" i stedet for å "sprute" (... litt vanskelig å forklare med tekst merker jeg ).
2009 Revai

Balrog

Min spruter bare oppunder panseret på førersida, men treffer delvis der den skal på passasjersida. Enten har de rappa designet til Nissan Leaf ift. spylerdyser, eller så er en eller annen bælfeit, slapp redneck ansvarlig for montering/justering/kvalitetskontroll av spylerdysene. Tviler på at disse har blitt "vridd" under transport.

Beste spylerløsning jeg har hatt var på MB V-klasse med spylere montert på viskerne. 100% funksjon uansett føre og temperatur og alltid perfekt sikt fullstendig uten søl og aldri spylervæske på tak og ned i luftinntak.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Chlangum

Sitat fra: Balrog på mandag 25. november 2013, klokken 01:55

Beste spylerløsning jeg har hatt var på MB V-klasse med spylere montert på viskerne. 100% funksjon uansett føre og temperatur og alltid perfekt sikt fullstendig uten søl og aldri spylervæske på tak og ned i luftinntak.

Hadde jeg på gamle Chevy'en også. Synes også det funket bra. Og det gjorde liksom ikke noe at pumpen ikke pumpet noe serlig
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA