Hva trenger jeg av lade tilbehør?

Startet av Marius84, lørdag 23. november 2013, klokken 11:07

« forrige - neste »

Marius84

Har lest mye om lading men enda usikker.
Ser 400v 3 fase 32a er en mulighet, men har kun 230v i huset.
Så ser jeg at 230v 1 fase 32a også er en mulighet.
Hva med 3 fase 32a(230v)? Har en ledig 3 fase 32a sikring i sikringsskapet som ikke er i bruk. Og det er ikke plass til flere sikringer i skapet.
Hvis det er mulighet for dette? Hva må til bortsett fra å få strømmen til garasjen og en blå kontakt på veggen?

Ser også at det er en del tilvalg som dukker opp før man trykket
"comfirm now".
Scuko? Type 2 kabel?
Hva er til hva? Er det mange typer lade stasjoner? Forskjellige lade stasjoner i de forskjellige byene?
Hva trenger jeg?


petersv

#1
Sitat fra: Marius84 på lørdag 23. november 2013, klokken 11:07
Har lest mye om lading men enda usikker.
Ser 400v 3 fase 32a er en mulighet, men har kun 230v i huset.
Så ser jeg at 230v 1 fase 32a også er en mulighet.
Hva med 3 fase 32a(230v)? Har en ledig 3 fase 32a sikring i sikringsskapet som ikke er i bruk. Og det er ikke plass til flere sikringer i skapet.
Hvis det er mulighet for dette? Hva må til bortsett fra å få strømmen til garasjen og en blå kontakt på veggen?

Ser også at det er en del tilvalg som dukker opp før man trykket
"comfirm now".
Scuko? Type 2 kabel?
Hva er til hva? Er det mange typer lade stasjoner? Forskjellige lade stasjoner i de forskjellige byene?
Hva trenger jeg?

kjøper du en trafo kan du bruke denne kursen. Sjekk tråden til tk74, han selger gunstige pakker på trafo. Hvis du bruker medfølgende UMC og en 11kW trafo med 400V/16A på sekundærsiden, rød kontakt trefaset, vil du slippe unna med en rimelig kostnad og rask lading (over 50 km/t.)

Bruto Maccaroni

En annen mulighet er få en elektrikker til å trekke 32A trefasekabel til garasjen fra din ledige 230V kurs. I garasjen setter du opp blått 230V 32A trefase stikk. Så får du elektrikkeren til å lage en overgang fra denne til blå 230V 32A enfasekontakt som du kan plugge Telsakabelen (UMC'en) inn i.

Det er to fordeler med å ha 3-fase på garasjeveggen i forhold til 230V 32A 1-fase: 3-fasekontakten er mye mer vanlig og kan derfor brukes til mer annet utstyr. Og du får en overgang fra den vanlige 3-fasekontakten til 1-fasekontakten som Tesla bruker. Denne kan du ta med i bilen på tur.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

Bruto Maccaroni

Her kommer bilder av løsningen jeg beskrev over.

3-fase 230V 32A uttak på vegg i garasje:



Adapter, 3-faseside:


Adapter, 1-faseside:


Adapter:


Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

jorkus

Tror du starter i feil ende... Du må først finne ut hvilke behov du har.. Hvor langt du pleier å kjøre daglig, og hvor hurtig du trenger å lade. Hvis du skal bruke standard kabelen til Tesla med blått adapter er det 220V 1 fase 32A (max) som er alternativet hvis du ikke vil investere i trafo etc. Det er ikke sikkert du har behov for 32A, så tenk på behovet først.. :)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

OleJA

Sitat fra: Bruto Maccaroni på lørdag 23. november 2013, klokken 12:08
En annen mulighet er få en elektrikker til å trekke 32A trefasekabel til garasjen fra din ledige 230V kurs. I garasjen setter du opp blått 230V 32A trefase stikk. Så får du elektrikkeren til å lage en overgang fra denne til blå 230V 32A enfasekontakt som du kan plugge Telsakabelen (UMC'en) inn i.

Det er to fordeler med å ha 3-fase på garasjeveggen i forhold til 230V 32A 1-fase: 3-fasekontakten er mye mer vanlig og kan derfor brukes til mer annet utstyr. Og du får en overgang fra den vanlige 3-fasekontakten til 1-fasekontakten som Tesla bruker. Denne kan du ta med i bilen på tur.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Jeg har stort sett valgt løsningen som beskrevet ovenfor, men har fått montert en 32A 1-fasekontakt i parallell med 3-fasekontakten. Da slipper man å dille med overganger, samtidig som man har alle muligheter åpne for fremtidige utvidelser.
Trafo ville jeg ventet med til du evt ser at 32A ikke er tilstrekkelig. Legger du frem 3-fasekabel nå, så holder du denne muligheten åpen. Prisforskjellen på 1-fase og 3-fase kabel er marginal, men det kan lønne seg å skaffe denne selv, f.eks fra elektroimportoren.no - Elektrikeren legger typisk på 3-400% før han gir deg et 'røverkjøp' med 30% rabatt.

Bruto Maccaroni

Hva du trenger av ladetilbehør til lading på tur er vel litt avhengig av hvor du skal kjøre og hvor langt du skal kjøre. Personlig tror jeg jeg klarer meg helt fint med en Type-2 kabel fra Salto slik at jeg kan lade på Type-2 ladestasjoner i tillegg til Teslas egne superladere, 230V 32A blått industristikk (1-fas og 3-fas med adapteret over) og Schuko (vanlig husstikkontakt).

Det eneste du da trenger er denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

Marius84

Takk for utfyllende svar!
Løsning med 32a 3 fase til garasjen og overgang til 1 fase virker som en god løsning for meg. Hvor mange km lader man i timen med den løsningen?
Vi pendler rundt 8 mil i ukedagene pluss litt kjøring om kveldene.

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

noto

#9
10 timer lading på vanlig schuko gir deg +/- 15mil. 32A 240V gir deg mer enn det doble. Begge deler er altså plenty for ditt forbruk.

OleJA

Med 1-fase så er det en grei huskeregel at antall ampere er lik antall km/ t.
For 400V 3-fase er det 3-gangen.

shb

Jeg kjører ca det samme som deg. Lader 2 ganger om natten i uken på 13A i på vente av 400V adapter.  Her 16A 3fase som venter. Tror du skal prøve 13A om du har det tilgjengelig. Mange legger frem mye strøm hjemme. Jeg tror heller det er på langtur vi trenger mer fart på sakene.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Epleskreller

Sitat fra: noto på lørdag 23. november 2013, klokken 14:14
10 timer lading på vanlig schuko gir deg +/- 15mil. 32A 240V gir deg mer enn det doble. Begge deler er altså plenty for ditt forbruk.

Min erfaring er at dette ville gitt 120-130km. Hørt at Tesla-selgerne sier 15km/t, men jeg ligger på 12-13.

Etter at min ladekabel gikk i stykker (kortsluttet) pga regn, så stoler ikke jeg lenger på den. Jeg har derfor investert i en Mennekes ladekabel fra Salto til vanlig 13A 230V-lading. Denne skal tåle mere regn. Litt dyr, men utrolig kjedelig å stå uten lademulighet hjemme.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

noto

Sitat fra: Epleskreller på søndag 24. november 2013, klokken 09:20
Sitat fra: noto på lørdag 23. november 2013, klokken 14:14
10 timer lading på vanlig schuko gir deg +/- 15mil. 32A 240V gir deg mer enn det doble. Begge deler er altså plenty for ditt forbruk.

Min erfaring er at dette ville gitt 120-130km. Hørt at Tesla-selgerne sier 15km/t, men jeg ligger på 12-13.

Jeg får 15,8 rated kilometer pr time på 13A, så i praksis mindre enn 15 mil kjøring etter 10 timer lading om vinteren ja, men oppnåelig om sommeren på langkjøring. Det holder uansett lenge for oppgitt behov. Kjører selv ca. 25.000. Vurderte å legge opp kraftigere ladepunkt i garasjen, men er nå glad jeg droppet det.

Muffinman

Med 220v/13A og forbruk på 220wh/km får man jo ikke mer enn 11.5 km pr time om man går ut fra ladeeffektivitet på 88% som jkirkebo målte. Min erfaring er at man er langt unna å oppnå så lavt forbruk ved annet enn langkjøring nå om vinteren.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA