Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel - Sverige - Charlottenberg

Startet av frekri, lørdag 30. november 2013, klokken 12:21

« forrige - neste »

Kagex

Ned regenering så bremser vel hjulene bak mest. Også med tanke på rwd.  Tror beste dekk på bakhjul er best

Sent from my GT-I9505 using Xparent Cyan Tapatalk 2
P29687

hoffa

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Mhal på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:21
Forhjula står alltid for en større del av bremsinga på bilen. Vil selv alltid prioritere brems/styring framfor framkommelighet.

Hvordan kan du påstå de alltid gjør det? En hypotetisk bil med 70% av vekta bak og lavt tyngdepunkt vil fortsatt bremse mest bak? Nei. Hvordan bremsingen fordeler seg er en kombinasjon av vektfordeling og tyngdepunkt. Jo lavere tyngdepunkt jo mindre vektforskyving fremover ved brems. Er tyngdepunktet så lavt at det er identisk med hjulakslene forekommer ingen vektforskyving. Skulle man konstruert en hypotetisk bil der tyngdepunktet er _under_ hjulakslene vil man faktisk få vektforskyving mot bakhjulene ved bremsing.

TMS har 54% vekt bak og tyngdepunkt kun 4cm over hjulaksler. Mao. minimal vektforskyving og med ferielastet bil antageligvis såpass lite at bakhjulene bremser mest.

Best hjul bak er som sagt ikke for fremkommelighetens skyld men for stabilitetens skyld. Det hjelper lite at du kan styre forhjulene gjennom svingen om bakhjulene slipper og bilen snurrer. Da er det bedre med understyring som du ofte kan korrigere med å svinge litt mindre og slippe opp litt på pedalen.
Når det gjelder tyngdepunkt,vektfordeling og bremsekraft så har jeg lest en plass at TMS bremser minst like mye på bakhjulene, derfor større diameter på skivene bak enn foran.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Diablo

Har Hakka R2, bilen er fantastisk på vinterføre.

Absolutt alt funker på min bil, får tilogmed ladet i -16..

Har vel fått en mandagsbil ;)
6150 km...
Tesla S85 med alt foruten dobbeltlader...
Dolphin grey, lyst skinn 275" bak, 245" foran (20")

Øyvind.h

Se fra ca 1:10 og utover i denne videoen. For meg virker det ganske åpenbart at mye vekt forflytter seg til forhjulene, selv om tyngdepunktet ikke ligger høyere enn 4cm over forhjulene. Det er mye vekt som befinner seg høyere opp på bilen og som forflytter seg ved hard brems.
Å hevde bilen bremser mest bak eller likt bak/foran ved nødbrems virker litt søkt....

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Kagex på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:57
Ned regenering så bremser vel hjulene bak mest. Også med tanke på rwd.  Tror beste dekk på bakhjul er best

Kommer og til å gjøre det samme, sette på Nokian bak.

Også med tanke på at Pirelli dekkene mest sannsynlig har bedre vannplaningsegenskaper enn Nokian dekkene, som jo er ganske svake på det. Så med Pirelli foran kan de drenere for Nokian dekkene på våt vei, så kan Nokian dekkene sørge for fremkommelighet.

Har kjørt mye med Pirellidekkene på snø, is og holkeføre, og det som virkelig er plagsomt er fremkommeligheten på løs eller blankpolert snø. Grep ved sving og bremsing er helt håndterbart, og der kan man uansett tilpasse farten. Spinner det derimot så må man enten på med kjettinger eller bli tauet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:49
Se fra ca 1:10 og utover i denne videoen. For meg virker det ganske åpenbart at mye vekt forflytter seg til forhjulene, selv om tyngdepunktet ikke ligger høyere enn 4cm over forhjulene. Det er mye vekt som befinner seg høyere opp på bilen og som forflytter seg ved hard brems.
Å hevde bilen bremser mest bak eller likt bak/foran ved nødbrems virker litt søkt....

Det er ren fysikk at bilen totalt sett har mest bremseeffekt fra forhjulene. Selv om bilen muligens har en svak bias bakover i bremsebalanse (noe som virker veldig merkelig om det i det hele tatt er tilfellet) vil det fremdeles være slik at forhjulene gir den største andelen av bremsing - helt enkelt på grunn av vektoverføring og friksjon.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:49

Det er ingen tvil om at det er vektoverføring, det vil det alltid bli om tyngdepunktet ligger over hjulakslene. Mengden er dog definitivt langt mindre enn på de fleste andre biler, og bilen har i utgangspunktet vektbias bak som må flyttes over før det blir mer bremseeffekt foran.

TMS er da også den eneste bilen jeg vet om der bremsene bak er større og kraftigere enn bremsene foran.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:58
Har kjørt mye med Pirellidekkene på snø, is og holkeføre, og det som virkelig er plagsomt er fremkommeligheten på løs eller blankpolert snø. Grep ved sving og bremsing er helt håndterbart, og der kan man uansett tilpasse farten. Spinner det derimot så må man enten på med kjettinger eller bli tauet.

Det toppet seg for meg i går.  Jeg har en helt flat innkjørsel, men er avhengig av å rygge inn for å sikre best sikt når jeg skal ut.  I går kjørte jeg meg fast i ca 5cm løssnø.  Etter en snau time fikk jeg løs bilen.  Det kostet mye svette, men det som svir mest er bulken jeg fikk i venstra bakdør da spaden med grus forsvant under det spinnende dekket og håndtaket på spaden dunket inn i døren.  Ironisk nok var det spaden som sørget for at jeg fikk løs bilen.........

Nå bilr det enten 2 eller 4 nye Nokian.

Philip Marlowe

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 18. januar 2014, klokken 21:13
Det toppet seg for meg i går.  Jeg har en helt flat innkjørsel, men er avhengig av å rygge inn for å sikre best sikt når jeg skal ut.  I går kjørte jeg meg fast i ca 5cm løssnø.  Etter en snau time fikk jeg løs bilen.  Det kostet mye svette, men det som svir mest er bulken jeg fikk i venstra bakdør da spaden med grus forsvant under det spinnende dekket og håndtaket på spaden dunket inn i døren.  Ironisk nok var det spaden som sørget for at jeg fikk løs bilen.........

:o
Jeg har fulgt denne tråden med interesse for jeg hadde ennå ikke bestemt meg. Det var fryktelig synd med bulken i døren din, men dette får meg til å gå for Nokian. Slik som forholdene er i Oslo akkurat nå, ville jeg ikke turt å kjøre med Pirelli.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Balrog

Jeg kalte disse pirellidekkene for italienske akebrett i et legendarisk innlegg på forumet her, og endte etter mye om og men og irritasjon over ågerpris på Nokiadekkene opp med Pirellidekkene, men har ennå ikke fått felgene. Aero var umulig å gi meg som jeg ba om, mens de har prakket dem på andre kunder som ikke vil ha dem.

Jeg må si meg usedvanlig fornøyd med egenskapene på kald asfalt på disse dekkene. På snø tror jeg det er det dårligste jeg noensinne har kjørt som kaller seg vinterdekk. Akebrett har bedre veigrep enn Sottozero (Italiensk for "Over null"?) på snø.

Akkurat nå tror jeg disse Pirellidekkene ender opp som sommerdekk, men da må jeg betale for å legge om dekk enda en gang om jeg får tak i X-ice eller R2. Grrr!

Jeg får prøve dekkvask og max 80 km/t inntil videre.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sn0le

Sottozero er Italiensk for Subzero, altså minusgrader. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

turfsurf

Kommer og til å gjøre det samme, sette på Nokian bak.

Etter litt kommunikasjonstrøbbel ble det to stk Michelin Xi3 bak, men det var de jeg opprinnelig ville ha, så det ble bra. Merker umiddelbart at de sitter vesentlig bedre på snø, superfornøyd så langt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

christian1986

Anbefaler alle med Pirellidekkene å kjøpe seg Autosokker. Billige, går raskt å legge på samt gjør at en kommer seg fram på snø.

Reddet meg siste metrene opp til hytten, så anbefales :)

ctr46

Til dere som valgte R2. Måtte dere betale ekstra for de dekkene? Jeg er lovet 15k (gammel pris) på pirelli men har bestemt meg for å gå for Nokian mest sannsynlig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
85D

teslaman

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:05

Anbefaler alle med Pirellidekkene å kjøpe seg Autosokker. Billige, går raskt å legge på samt gjør at en kommer seg fram på snø.

Reddet meg siste metrene opp til hytten, så anbefales :)

Dette er også en nøtt for meg da vi også sliter i siste kneika opp til hytta når måkebilen er et annet sted, og det fort kommer 5 til 10 cm snø. Vurderte kjetting men mener du autosokkene kan gjøre susen på ca 10 cm nysnø med bilen hevet til very high? Hvor kjøpte du dem?
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA