Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel - Sverige - Charlottenberg

Startet av frekri, lørdag 30. november 2013, klokken 12:21

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: BMW850 på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:35
Ja, men de originale som følger med er jo ikke vinterdekk i det hele tatt! Er villig til å prøve ut Pirelli, har kjørt noen år så jeg bekymrer meg ikke :)
Skulle vel presisert at jeg mente på det "vinterføret" vi har hatt i år.  Altså, på bar asfalt er 19" Hakka vesentlig dårligere enn 19" helårsdekkene, men det er ikke Pirelliene.

Aage M.

Sitat fra: sindrej på onsdag 12. mars 2014, klokken 17:13
Sitat fra: BMW850 på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:35
Ja, men de originale som følger med er jo ikke vinterdekk i det hele tatt! Er villig til å prøve ut Pirelli, har kjørt noen år så jeg bekymrer meg ikke :)
Skulle vel presisert at jeg mente på det "vinterføret" vi har hatt i år.  Altså, på bar asfalt er 19" Hakka vesentlig dårligere enn 19" helårsdekkene, men det er ikke Pirelliene.

Kjører også Pirelli. Med den vinteren vi har hatt på østlandet i år så er beste valget Pirelli.  Bedre enn alle alternativer. Dessuten er dekket støysvakt. På realt snø/vinterføre derimot er det ikke det beste valget. Jeg kjører 95% på lavlandet, og derfor var mitt valg enkelt.

Havebigfun

Det holder ikke når man ikke kræsjer 90 % av tiden. Jeg ville ikke bestillt Pirelli igjen. Kjører man på vestlandet forstår jeg det. Kjører man 5-10% i snø og trenger sikkerheten da også er valget enkelt- Nokian hakka 2 eller Michelin xi3- sistnevnte har jeg ikke hørt noe negativt om i det hele tatt. Begge dekk har ca 10% lavere forbruk enn pirelli og støyer enda mindre. Klart valg etter en vinter med pirelli ;)

sindrej

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 12. mars 2014, klokken 19:00
Det holder ikke når man ikke kræsjer 90 % av tiden. Jeg ville ikke bestillt Pirelli igjen. Kjører man på vestlandet forstår jeg det. Kjører man 5-10% i snø og trenger sikkerheten da også er valget enkelt- Nokian hakka 2 eller Michelin xi3- sistnevnte har jeg ikke hørt noe negativt om i det hele tatt. Begge dekk har ca 10% lavere forbruk enn pirelli og støyer enda mindre. Klart valg etter en vinter med pirelli ;)
Du mener altså at det er umulig å kjøre på skikkelig vinterføre med Pirelli uten å kræsje ?   ::)

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sindrej

Nei, for all del.  Jeg påstår ikke det er bra vinterdekk, men at det er det samme som garantert kræsj er jeg uenig i.  Det er vel mest opp til sjaføren mener nå jeg.

Havebigfun

#96
Sitat fra: sindrej på onsdag 12. mars 2014, klokken 20:40
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 12. mars 2014, klokken 19:00
Det holder ikke når man ikke kræsjer 90 % av tiden. Jeg ville ikke bestillt Pirelli igjen. Kjører man på vestlandet forstår jeg det. Kjører man 5-10% i snø og trenger sikkerheten da også er valget enkelt- Nokian hakka 2 eller Michelin xi3- sistnevnte har jeg ikke hørt noe negativt om i det hele tatt. Begge dekk har ca 10% lavere forbruk enn pirelli og støyer enda mindre. Klart valg etter en vinter med pirelli ;)
Du mener altså at det er umulig å kjøre på skikkelig vinterføre med Pirelli uten å kræsje ?   ::)
Vel- det er som regel slik at man kan/bør tilpasse kjørestilen til føreforhold- men du må også tilpasse deg den andre trafikken, blir man sinke er det i seg selv traffikkfarlig.
I innkjørselen min som har lite stigning, kanskje 5% var det til tider vanskelig å komme opp når det var noe snø og litt under 0- dette er for meg utrykk for svært dårlige snøegenskaper.
Føre var gjelder- det holder ikke å være trygg i 95 % etter min mening- jeg ville tilstrebet 99.9. Jeg skjønner at 15k er så billig at man vurderer Pirelli- dette er heldigvis rettet på. Nå koster Pirelli det samme som de andre- da slipper man å kjøre med dårlige vinterdekk bare fordi de var 8k billigere enn nordiske.
Har dere råd- kjøp nordiske vinterdekk om dere bo i vanlig snørike områder.

Amoss

Sitat fra: sindrej på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:11
... men at det er det samme som garantert kræsj er jeg uenig i.  Det er vel mest opp til sjaføren mener nå jeg.

Poenget er vel at man velger dekk etter de verste forholdene man må anta at man blir utsatt for, ikke forholdene 90% av tiden. Kan man velge å la bilen stå de siste 10%'ene, så er det sikkert helt ok :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnehelge

Jeg synes Pirellidekkene er kjempebra på våt vei, men på snø var de helt håpløse. Jeg byttet til nordiske dekk når snøen la seg her i vinter. Jeg vurderer å selge Pirellidekkene. Er noen interessert?
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

sindrej

Sitat fra: Amoss på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:27
Sitat fra: sindrej på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:11
... men at det er det samme som garantert kræsj er jeg uenig i.  Det er vel mest opp til sjaføren mener nå jeg.

Poenget er vel at man velger dekk etter de verste forholdene man må anta at man blir utsatt for, ikke forholdene 90% av tiden. Kan man velge å la bilen stå de siste 10%'ene, så er det sikkert helt ok :)
Jepp, og der er vel jeg trygt plantet.  Med denne vinteren vi har hatt nå så har bilen stått 0 prosent ;)

Djur1

Jeg har testkjørt Pirellidekkene denne sesongen, men kommer til å kjøpe andre dekk til neste sesong.

Min vurdering:
Hardpakket snø = OK.
Nysnø = Skummel oppførsel/ farlig å kjøre på
Løssnø = Farlig å kjøre på
Slaps = Skummel oppførsel
Is = OK
Kald Asfalt = Bra.
Våt Asfalt = Bra.


Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Cobos

Sitat fra: Djur1 på torsdag 13. mars 2014, klokken 23:47
Jeg har testkjørt Pirellidekkene denne sesongen, men kommer til å kjøpe andre dekk til neste sesong.

Min vurdering:
Hardpakket snø = OK.
Nysnø = Skummel oppførsel/ farlig å kjøre på
Løssnø = Farlig å kjøre på
Slaps = Skummel oppførsel
Is = OK
Kald Asfalt = Bra.
Våt Asfalt = Bra.

Jeg er veldig enig med djur i hans beskrivelse, bortsett fra at jeg vil si Pirellidekkene ikke er så mye skumle som konsekvent dårlige på alt som ligner snø. Hvis man dermed kjører deretter, og det faktum at TC i praksis lyser konstant får du jo ikke mye fart, er de levelige de få dagene i Oslo hvor det er snø.
Jeg tenker nok dermed å beholde de en vinter til, men jeg kan ta T-banen uten for mye trøbbel, hvis det blir for mye snø.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Amoss

Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 22:50
Med denne vinteren vi har hatt nå så har bilen stått 0 prosent ;)

Ikke noe er vel bedre enn det :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

espen1976

Var på vinterferie i Brokke i Valle kommune, 7 mil sør for Hovden. Kjørte oppover på Pirelli sottozero. Det var 0 føre og temperaturen gikk fra +2 til -2. På veien fra Lyngdal og oppover ble det stadig mer snø og det var null føre og sørpe. Det gikk greit, jeg kunne merke at bilen jobbet litt en sjelden gang.

På Rv 9 som går igjennom Evje, hadde jeg en episode. Hadde kjørt på svart asfalt lenge, og lå i ca 80km/t på et rettstrekk med en audi foran og en bmw bak. Uten forvarsel begynne bilen svakt å dreie rundt. Fikk litt panikk og slapp ratt og pedaler. Var sikker på jeg skulle havne i en ulykke, og så avisoverskrifter flimre forbi øynene :-) .Elektronikken slo inn og rettet opp bilen. Hjelpe meg så lettet jeg ble. Slakket av på farten og ble forbikjørt av bmw'en som freste forbi.
Nå skal det sies at kompisen min med Toyota Rav4 med 4 hjulstrekk også hadde en slik episode på veien opp. Vet ikke hvilke dekk han hadde på.

Ellers er jeg fornøyd med dekkene. De er nok ikke best på 0 føre nei, men kjørte rundt i slaps dagen lang uten å sette meg fast. Rygget meg daglig ut av oppkjørselen på hytten. noen dager måtte jeg prøve flere ganger for å komme ut, men satt aldri fast.

espen1976

Lading gikk knirkefritt. Ledningen holdt plussgrader og smeltet seg ned i smøen av seg selv :-)
Koblet på 30m forlengelsesledning fra hytteveggen. Ladet på 13A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA