Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel - Sverige - Charlottenberg

Startet av frekri, lørdag 30. november 2013, klokken 12:21

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:12
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 08:52
Forsøker jeg å rygge opp så flyttes mye av vekten over drivhjulene over til fremhjulene, og grepet reduseres dermed. Heldigvis har jeg tilgode å bli stående fast, så rygging opp bakker har jeg aldri testet som et alternativ til å kjøre rett vei.

Det er riktig, og vil være mere gjeldende i bratte bakker. Men jeg har i motsetning til deg testet dette mye, dvs stoppet, prøvd å komme opp "riktig vei", stått fast, snudd og rygget opp helt fint. Dette i flere forskjellige bakker, og jeg har repetert testen mange ganger i flere bakker. Bratte bakker kommer jeg ikke opp uansett (snakker om start fra null eller lav fart her, har aldri hatt problemer på landevei).
Ok. Da har du godt grunnlag for å skrive det du gjør! Skal vurdere å teste rygging i bakken her ved anledning for morroskyld :)

Jeg testet dette én gang, da jeg prøvde å rygge opp en innkjørsel pga. det var trangt å snu. Føret var kuldegrader, tørr is med stedvis snø oppå og ett og annet gruskorn. Jeg var totalt sjanseløs på å rygge opp, prøvde fem ganger før jeg ga opp og fikk snudd bilen rundt. Etter å ha snudd bilen kjørte jeg rett opp på første forsøk.

Så min konklusjon er at fremkommelighet i motbakke er MYE bedre rettvendt med min bil som har skikkelige vinterdekk (Nokian Hakka R2 piggfritt).

Jeg har forøvrig bakkestarta og kjørt forbi MANGE biler som har stått og ikke kommet opp bakker også, så fremkommeligheten på vinterføre vil jeg anslå er bedre enn gjennomsnittet i den norske bilparken for min Tesla.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

turfsurf

Sitat fra: fonberg på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:55
Så min konklusjon er at fremkommelighet i motbakke er MYE bedre rettvendt med min bil som har skikkelige vinterdekk (Nokian Hakka R2 piggfritt).

Siden jeg har Pirellidekkene så må konklusjonen være at de suger på fremkommelighet riktig vei, men bør da bremse ganske bra :) Setter på Nokian R2 bak om ett par dager, blir interessant å se...

Jeg forventet jo i utgangspunktet bedre fremkommelighet riktig vei, det var derfor jeg ble overasket første gang jeg prøvde dette, og etter det begynte å teste mere grundig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

shb

Har ikke hatt noen problemer med Pirelli så langt. Rygger opp en kneik og inn i garasjen. Det går fint. Har prøvd å stoppe i bakker for å starte igjen det har også godt grit.

Faderen kjøpte seg en 2013 mod MB E220 fra Tyskland. Mye likt der, samme girspak, sete regulering, vindusheise knapper.. Den hadde samme Pirelli vinterdekk som jeg som sommerdekk...

Så da kan en jo bare bruke de "opp" til våren og sommeren og bytte til noe annet om en ikke liker de. Det var det det jeg tenkte, de kan jo ikke være så dårlige. Jeg kjører mest på våte vestlandsveier. Blir det får gale får vi kjøre i lagi i Leafen, de dagene.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Maartensommer

Har bestemt meg for å bytte ut Pirellidekkene.   Jeg har vært godt fornøyd med dekkene på "høstføre", men erfaringen etter noen uker på ekte vinterføre er de rett og slett udugelige.  Jeg har prøvd med 4 forskjellige dekktrykk (50psi, 46psi, 44psi & 40psi) uten at dekkene har oppført seg merkbart annerledes.

For å redusere kostnaden, er det noen store utfordringer forbundet med å kun bytte ut bakdekkene og beholde Pirelli foran?  Jeg vil bytte til Michelin eller Nokian.

Mhal

Skal du beholde "dårlege" dekk er det bak du bør ha dei. Dårleg fremdrift er irriterende, men dårleg brems/styring er farlig.

jkirkebo

Sitat fra: Mhal på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:37
Skal du beholde "dårlege" dekk er det bak du bør ha dei. Dårleg fremdrift er irriterende, men dårleg brems/styring er farlig.

Nei, de beste dekkene bør alltid være bak, uavhengig av hvilke hjul som driver. Om fronten sklir ut i en sving kan det ofte korrigeres. Om bakenden kommer ut blir det som regel MYE verre å hente seg inn, og det ender ofte med snurring.

Model S har såpass lavt tyngdepunkt samt mer vekt bak enn foran at bakdekkene nok står for en like stor andel av bremsingen som fordekkene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mhal

Forhjula står alltid for en større del av bremsinga på bilen. Vil selv alltid prioritere brems/styring framfor framkommelighet.

jkirkebo

Sitat fra: Mhal på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:21
Forhjula står alltid for en større del av bremsinga på bilen. Vil selv alltid prioritere brems/styring framfor framkommelighet.

Hvordan kan du påstå de alltid gjør det? En hypotetisk bil med 70% av vekta bak og lavt tyngdepunkt vil fortsatt bremse mest bak? Nei. Hvordan bremsingen fordeler seg er en kombinasjon av vektfordeling og tyngdepunkt. Jo lavere tyngdepunkt jo mindre vektforskyving fremover ved brems. Er tyngdepunktet så lavt at det er identisk med hjulakslene forekommer ingen vektforskyving. Skulle man konstruert en hypotetisk bil der tyngdepunktet er _under_ hjulakslene vil man faktisk få vektforskyving mot bakhjulene ved bremsing.

TMS har 54% vekt bak og tyngdepunkt kun 4cm over hjulaksler. Mao. minimal vektforskyving og med ferielastet bil antageligvis såpass lite at bakhjulene bremser mest.

Best hjul bak er som sagt ikke for fremkommelighetens skyld men for stabilitetens skyld. Det hjelper lite at du kan styre forhjulene gjennom svingen om bakhjulene slipper og bilen snurrer. Da er det bedre med understyring som du ofte kan korrigere med å svinge litt mindre og slippe opp litt på pedalen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

frekri

Da er det ingen tvil lenger. Jeg kommer til å be om få bilen levert med Hakka R2.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Mhal

"Alle" biler som er lastet riktig har større andel av bremsekraften på fremre aksel.
Lastebiler og varebiler der det kan variere med lastfordelingen har en reduksjonsventil som sørger for å regulere bremsekraft mellom akslene etter hva lasten er. 

Du kan gå ut fra at Tesla ikke har denne ventilen, men at forskjellen i bremsekraft er så stor att det ikke er nødvendig.

jkirkebo

Sitat fra: Mhal på lørdag 18. januar 2014, klokken 15:39
"Alle" biler som er lastet riktig har større andel av bremsekraften på fremre aksel.
Lastebiler og varebiler der det kan variere med lastfordelingen har en reduksjonsventil som sørger for å regulere bremsekraft mellom akslene etter hva lasten er. 

Selvfølgelig, den regulerer bremsekraften så den passer med hvor bremseeffekten er størst. Lastebiler vil selvsagt ha MYE mer bremsekraft foran, siden de er de bilene på veien med høyest tyngdepunkt (når de er lastet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mhal

Poenget ditt med at dårlege dekk bak kan forårsake hjullås og dermed snurring er heldigvis redusert kraftig med ABS.

Lastebilsjåfører var/er veldig forsiktig med bruk av motorbrems da dette tidligere kunne forårsake lås på hjula bak ved veldig glatt føre. Tidligere var dette kritisk da hjullås også førte til at motor vart stoppet med bortfall av diverse servoer.

For oss vil det ha relevans mot regen, men rekner med at ABS også ordner i dette :-)

Havebigfun

Jeg har sett to tester på tysk bil-tv mtp hvor man skal ha de beste hjulene på personbil. Svaret var entydig- bak.
Som Kirkebø riktig poengterer er det verst når du mister kontroll over hekken og den kjører forbi fronten. Før hadde jeg tenkt det samme som Mhal- nå vet jeg bedre ::).
Forskjellen var så stor at det ikke var noen tvil ;)

jkirkebo

#43
Sitat fra: Mhal på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:05
Poenget ditt med at dårlege dekk bak kan forårsake hjullås og dermed snurring er heldigvis redusert kraftig med ABS.

Jeg tenker ikke på låsing av hjul men at de slipper sidelengs i sving. Om det skjer er det mye bedre at det skjer på forhjulene enn på bakhjulene.

Det står en del om temaet her:

http://www.dinside.no/825165/de-beste-dekkene-foran-eller-bak
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mhal

Prøver å lese meg opp på dette, og sitter stort sett igjen med at dårlege dekk framme vil føre til at det slipper først der.  Dette gjør at en raskere senker farten. Kjøper det argumentet, men tror jeg er så forsiktig selv at jeg foretrekker stryring.  Selv med beste dekka foran hender det at det slipper der, men kan ikke huske slipp på bakhjula på veldig lenge.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA