Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel - Sverige - Charlottenberg

Startet av frekri, lørdag 30. november 2013, klokken 12:21

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: frekri på fredag 22. november 2013, klokken 23:14
Jeg har lest mye negativt om Pirellidekkene, men hadde likevel planer om å kjøpe disse med bilen. Er dere fornøyd med Pirellidekkene på vinterføre?
Så lenge man avstemmer forventningene til produktet man faktisk kjøper så bør det ikke være noe i veien for å være fornøyd med hverken Pirelli, Nokian eller annet.

Pirelli var det svært billige vinterdekk-alternativet tidligere (priset til 15K), mens Nokian var det "dyre". Istedenfor å kjøpe de billige kontinentale vinterdekkene (Pirelli) og klage på grep i etterkant, burde man heller klage på seg selv og manglende forundersøkelser.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:09
Ett tips hvis man står fast i en liten bakke, er å rygge opp, har kommet opp mange plasser ryggende merkelig nok.

Snedig - jeg har helt motsatt erfaring: min Tesla tar seg klart best frem rettvendt; hvis jeg prøver å rygge opp en bakke så forvandles Teslaen til en Amcar med bakhjulstrekk!

(Kjører med R2)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på onsdag 15. januar 2014, klokken 08:31
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:09
Ett tips hvis man står fast i en liten bakke, er å rygge opp, har kommet opp mange plasser ryggende merkelig nok.

Snedig - jeg har helt motsatt erfaring: min Tesla tar seg klart best frem rettvendt; hvis jeg prøver å rygge opp en bakke så forvandles Teslaen til en Amcar med bakhjulstrekk!

(Kjører med R2)
Forsøker jeg å rygge opp så flyttes mye av vekten over drivhjulene over til fremhjulene, og grepet reduseres dermed. Heldigvis har jeg tilgode å bli stående fast, så rygging opp bakker har jeg aldri testet som et alternativ til å kjøre rett vei.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 08:06
Istedenfor å kjøpe de billige kontinentale vinterdekkene (Pirelli) og klage på grep i etterkant, burde man heller klage på seg selv og manglende forundersøkelser.

Når det gjelder det, så kjøpte jeg bilen brukt, i annonsen stod det med vinterhjul. I Norge på en splitter ny luksusbil så forventer man å få dekk til norske forhold.

Dette er for det første gamle dekk (forrige generasjon), og tilpasset mellomeuropeiske forhold. At Tesla i det hele tatt selger de som vinterdekk i Norge synes jeg er drøyt, de selger da egentlig ett produkt som ikke er egnet for bruk. De har nok sitt på det tørre rent juridisk, men det viser litt lite respekt for sine kunder.

Og de er ikke fine om man bor på østlandet eller vestlandet heller, salta veier eller ikke. Det er ikke saltet på alle veier, og man befinner seg fort i en innkjørsel eller en liten bakke med snø. Med noen få cm nysnø, så står bilen fast nesten på flatmark med disse dekkene. Håpløst egentlig, spesiellt siden bilen i seg selv har gode kjøreegenskaper på vinterføre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 08:52
Forsøker jeg å rygge opp så flyttes mye av vekten over drivhjulene over til fremhjulene, og grepet reduseres dermed. Heldigvis har jeg tilgode å bli stående fast, så rygging opp bakker har jeg aldri testet som et alternativ til å kjøre rett vei.

Det er riktig, og vil være mere gjeldende i bratte bakker. Men jeg har i motsetning til deg testet dette mye, dvs stoppet, prøvd å komme opp "riktig vei", stått fast, snudd og rygget opp helt fint. Dette i flere forskjellige bakker, og jeg har repetert testen mange ganger i flere bakker. Bratte bakker kommer jeg ikke opp uansett (snakker om start fra null eller lav fart her, har aldri hatt problemer på landevei).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 08:52
Forsøker jeg å rygge opp så flyttes mye av vekten over drivhjulene over til fremhjulene, og grepet reduseres dermed. Heldigvis har jeg tilgode å bli stående fast, så rygging opp bakker har jeg aldri testet som et alternativ til å kjøre rett vei.

Det er riktig, og vil være mere gjeldende i bratte bakker. Men jeg har i motsetning til deg testet dette mye, dvs stoppet, prøvd å komme opp "riktig vei", stått fast, snudd og rygget opp helt fint. Dette i flere forskjellige bakker, og jeg har repetert testen mange ganger i flere bakker. Bratte bakker kommer jeg ikke opp uansett (snakker om start fra null eller lav fart her, har aldri hatt problemer på landevei).
Ok. Da har du godt grunnlag for å skrive det du gjør! Skal vurdere å teste rygging i bakken her ved anledning for morroskyld :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Kan det være at bakdekkene er slitt en vei av mye akselerasjon, og får bedre bitt andre veien?

vrom

Kan avkrefte at Pirelli dekkene er bra på pakket snø / is.. faktisk er de helt utrolig glatte ifølge en fører av en taue-truck jeg ble godt "kjent" med forrige helg.

Disse byttes med ordentlige vinterdekk relativt raskt.

TesLars

Sitat fra: vrom på onsdag 15. januar 2014, klokken 09:57
Kan avkrefte at Pirelli dekkene er bra på pakket snø / is.. faktisk er de helt utrolig glatte ifølge en fører av en taue-truck jeg ble godt "kjent" med forrige helg.

Disse byttes med ordentlige vinterdekk relativt raskt.

Ser ikke helt hvordan du kan avkrefte noe som helst når du ikke har noe erfaring med dekkene selv? Avkrefte basert på hva truckfører har sagt?

Det er nok en del Model S førere som hadde havnet i grøfta uansett om de hadde hatt Pirelli, Nokian med og uten pigg. Her er det mange faktorer som spiller inn; underlag, værforhold og ikke minst personen bak rattet.
Oslo
Black Model S

vrom

For å mate det inn med teskjeer, jeg har pirelli dekkene på bilen.
Bilen kom ikke helt opp svingen til hytta - å rygge ned igjen funket dårlig - den skled som en slede og havnet i snøfonna. Etter å ha blitt dratt ut 1 gang av taue-trucken skulle jeg bare rygge forsiktig ned siste svingen - igjen fikk bilen en fin dreining og hekken inn i en ny snøfonn. Føreren av taue-trucken antok jeg hadde sommerdekk på bilen da han så glid-egenskapene.

Å rygge opp kan ha noe for seg, ikke minst fordi man da kan "redde" bilen på vei ned igjen (lys, sikt og bedre styring).

Teslaguten

#25
Kjørt Pirelli fra 20/12, stort sett på våt/salta veg Gardermoen - Kristiansand. Fungerer veldig bra med 3bar/50psi på slikt føre. På snøføre og slaps er dekka avhengig av å vera reine, stor forskjell etter bruk av dekkrens. Har ikkje kjørt Hakka Tesla, men lang erfaring fra dieseldyret som alltid har kjørt på Hakka.
Utan tvil så er Hakka marginalt bedre enn Pirelli på ordentlig vinterføre når det gjeld å komma seg opp og fram. Etter å ha kjørt Tesla på Hakka R2 og opplevd svømmande bil på våt asfalt, var valget enkelt for meg. Skikkeleg vinterføre kjøyrer eg på kun 5% av tida, og da er det kun ein kjapp dekkvask som skal til. På våt veg er Pirelli Sottozero suverent mykje betre enn Hakka R2. På snø/isføre går det greitt å kjøyra litt meir piano, om du har Nokian eller Pirelli så gjeld F=1/2mVV uansett. Fram til ekstra elektromotor kan monterast i frunken og eg har TMS 4WD, så ligg det eit sett Weissenfels Clack&Go Quatro på plass. Står eg fast da, så står alt uten belter! 8)
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

Maartensommer

Har kjørt Pirelli siden 31. oktober.  Godt fornøyd frem til de siste ukene hvor snøen meldte sin ankomst.  Vanskelig å si at jeg er misfornøyd på hvordan den håndterer snøføre ettersom jeg aldri har kjørt en TMS med andre dekk.  Det er også vanskelig å sammenligne med tidligere biler ettersom de mer eller mindre har veid et halt tonn mindre.

Skulle gjerne sett at bilen var mer stabil på snøføre, men som skrevet tidligere: kan være vekten som gjør dette og ikke nødvendigvis at andre dekk vil være så mye bedre.


Aage M.

Nå ble det mye synsing om Pirellidekkene ???
Fikk tilbud om å velge Nokian dekk i stedet for de bestilte Pirellidekkene, da jeg hentet bilen 11. nov. Selv om jeg skulle få Nokian til samme pris, takket jeg nei til tilbudet. På typisk østlandsføre.kommer Pirelli best ut i alle tester jeg har hatt tilgang til  Dekket har hardere gummi, er stivere, og gir mindre vandring sidelengs. Dekket har brukbare resultater på typisk vinterføre med mye snø også, men her er det flere dekk med bedre egenskaper, bl.a. Nokian.

Jeg har kjørt ca 5000km, og har hatt flere dager med snø, usaltede veier og også islagt veibane, senest på en langtur i går på ca 30 mil. Bilen oppførte seg eksemplarisk. Ingen problemer over hodet. På en smal bratt, såpeglatt  "bygdevei" måtte jeg manøvrere meg forbi to andre biler, som ikke kom opp. (En nyere Volvo, og en jeg ikke erindrer hvilket merke det var). De hindret meg i å holde god hastighet, men selv om jeg nesten stoppet, og foretok to unnamanøvre tok bilen seg frem uten at antispinn slo inn. Jeg har tidligere kjørt mest forhjulstrekk eller firehjulstrekk. (bl. a. Volvo V70 og XC 90). Min Tesla, med disse såkalt "ubrukelige" Pirellidekkene overgår alt jeg tidligere har kjørt.

Det hadde vært fint om andre eiere, med Pirellidekk, delte sine erfaringer, slik at de som står foran et dekkvalg får flere brukserfaringer. :D

tstens

Hei igjen . De fleste av oss har jo fokusert mye på rekkevidde og løsningen har vært å pumpe mye luft i dekkene. Jeg kjører nå m 50 psi i Pirelli dekkene . Kan dette gå utover feste på glatt/snøføre ? Noen som har prøvd å slippe ut til 42-45 psi ? Har lyst til å prøve . Vasking av dekkene som ble nevnt ovefor her er jo en god ide .
Terje
P85,White

vrom

Jeg vil presisere at jeg er godt fornøyd med dekke til "normal" kjøring, selv på vinterføre. Det var på pakket snø at de falt helt igjennom "glidtesten".

Hadde forøvrig akkurat ØKT trykket i dekkene til 3.3 bar (= ca 48 psi ?), de ble levert med betydelig lavere trykk (godt under 3 bar)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA