Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Historikk info i bilen virker ikke på ny Tekna

Startet av Tesladigger, lørdag 30. november 2013, klokken 10:58

« forrige - neste »

Tesladigger

Som de fleste vet så starter man bilen enkelt med å sette foten på bremsen for så å sette den i D eller R, når Fob'en er innen rekkevidde. Samt at når man setter den i P og stiger ut av bilen så stenger den ned ("stopper").

Det som jeg ikke har funnet ut av er hvordan man får bilen til å stenge ned, uten å gå ut av bilen? :o
Når jeg kommer til en ferge kai og må vente litt så ønsker jeg ikke å nødvendigvis å forlate bilen. Når jeg har stoppet og satt den i park så blir hovedlysene stående på (på kveldstid) og dette er jo litt dumt da det tapper strøm.
Hvis jeg åpner døren og går ut og så setter meg inn igjen, så slår den av lysene, men dette blir litt slitsomt.

Har prøvd å finne ut hvordan man kan gjøre dette uten å gå ut av bilen, og man kan selvfølgelig gå inn på Controls og skru av lysene manuelt, men da må man inn der for å sette dem på igjen når man skal kjøre.
Noen som har funnet en enklere måte å gjøre dette på. ???
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Også_Øyvind_H

Nope  :)

Men jeg setter allikevel så stor pris på det å kunne sitte i bilen mens jeg venter, med det utstyret jeg vil ha på, at det er helt ok å måtte skru av eks lys. To trykk?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Muffinman

Kunne også vært greit at bilen med varme ble stående på om føreren forlot bilen i ett eller annet ærend om det var andre passasjerer som skulle vente. For det slår seg vel av nå når fører går ut?

Også litt tullete at interiørlysene slår seg på automatisk når man setter i park. Kan jo skru dem av og på manuelt, men disse burde vært mulig å koble til dørene slik som "andre" biler gjør.  Slik det er nå er det jo praktisk kun når man parkerer og skal ut av bilen. Skal man parkere og bli i bilen er det jo bare irriterende.

Land Trykkeri

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. november 2013, klokken 22:53
Kunne også vært greit at bilen med varme ble stående på om føreren forlot bilen i ett eller annet ærend om det var andre passasjerer som skulle vente. For det slår seg vel av nå når fører går ut?
Ja, men la nøkkelen ligge igjen i bilen. Da kan passasjeren berører skjermen og styre varmen allikevel.
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

Muffinman

Har prøvd det, og jeg har inntrykk av at skjermene blir svarte når vekten i førersetet forsvinner? Mulig jeg tar feil. Har ihvertfall skrudd av autolås etter en ubehagelig opplevlse med alarm, vettskremte unger og innelåst nøkkel, ref annen tråd.

jkirkebo

Også litt tullete at interiørlysene slår seg på automatisk når man setter i park. Kan jo skru dem av og på manuelt, men disse burde vært mulig å koble til dørene slik som "andre" biler gjør.  Slik det er nå er det jo praktisk kun når man parkerer og skal ut av bilen. Skal man parkere og bli i bilen er det jo bare irriterende.

Personlig setter jeg pris på at lysene går på når jeg setter bilen i P. Gjør jeg det skal jeg som regel ut etterhvert, men skal kanskje finne frem mobil, lommebok osv. først. Da er det greit å få lys uten å måtte åpne døra, spesielt nå i kulda.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AttackOfTheMac

Det er vel en knapp inni menyen for å slå av bilen ?

Trøndertesla

Jeg bruker også "Også_Øyvind_H" metoden - to trykk og lysene er av. Det har blitt en grei vane etterhvert.

En annen stopp-relatert utfordring er alarmen. For noen uker siden stoppet jeg med bilen full av unger for å gå til en minibank som lå rundt hjørmet ca. 30 meter unna. Når jeg labber av gårde med nøkkelen i lomma så låses jo bilen og det tenkte jeg ikke på. Tre minutter senere kommer jeg tilbake rundt hjørnet, og møtes da av en hylende alarm og en haug av forskrekkede unger som ikke aner hva som skjer. Jeg fikk slått av alarmen og roet ned ungene, men dette må det vel finnes en løsning på...?

Jeg har ved senere anledninger også forlatt bilen i korte øyeblikk med folk sittende i bilen, og da kom ikke alarmen på. Vet ikke om dette skyldes at minibankepisoden var lengre enn de andre gangene, eller om det var noe annet som utløste alarmen ved minibanken.

Noen som har erfaring eller kunnskap om hvordan alarmen skal fungere i slike tilfeller? Og, dersom alarmen automatisk slår seg på etter en stund - er det mulig å slå av alarmen for å unngå dette?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. november 2013, klokken 22:59
Har prøvd det, og jeg har inntrykk av at skjermene blir svarte når vekten i førersetet forsvinner? Mulig jeg tar feil. Har ihvertfall skrudd av autolås etter en ubehagelig opplevlse med alarm, vettskremte unger og innelåst nøkkel, ref annen tråd.

Jeg lukker konsekvent døren halvveis når jeg går ut og det er folk igjen - da virker alt fortsatt og alarmen går ikke på (døren er allikevel tett nok ifht regn - jeg bor på vestlandet :) )
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

petersv

Sitat fra: Thorbjorn på fredag 22. november 2013, klokken 23:09
Det er vel en knapp inni menyen for å slå av bilen ?

Jepp ;) Og et trykk på skjermen vekker den igjen. Dette blir det samme som å forlate bilen i en viss tid.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. november 2013, klokken 23:07

Personlig setter jeg pris på at lysene går på når jeg setter bilen i P. Gjør jeg det skal jeg som regel ut etterhvert, men skal kanskje finne frem mobil, lommebok osv. først. Da er det greit å få lys uten å måtte åpne døra, spesielt nå i kulda.
Ser den. Men jeg parkerer ofte i fergekø eller ombord på ferge uten at jeg skal ut av bilen. Og når jeg henter unger må jeg ofte vente litt på at de er ferdige. Vips, lyset kommer på og jeg sitter på utstilling. Ikke noe stort problem siden man kan slå av lyset manuelt via skjermen, men da kommer det jo ikke på når dørene åpnes heller. Synes at dette bærer litt preg av innovasjonsånden til selskapet; man skal absolutt tenke nytt selv om "gamle" konsepter kan fungere bedre. Det burde gå an å velge - og jeg ser ikke bort fra at det kan ordnes i software. Bilen har jo GPS. Da burde det gå an å lære den at på fergeleiet skrur den ikke på lysene og omvendt utenfor butikken. DET ville vært en forbedring.

mrjalle

Sitat fra: Tesladigger på fredag 22. november 2013, klokken 22:46
Det som jeg ikke har funnet ut av er hvordan man får bilen til å stenge ned, uten å gå ut av bilen?
Se Owners Manual side 4.6: På skjermen trykker du Controls -> E-brake & Power Off -> Power Off
Da slås bilen av

Bruto Maccaroni

Sitat fra: mrjalle på lørdag 23. november 2013, klokken 10:12
Se Owners Manual side 4.6: På skjermen trykker du Controls -> E-brake & Power Off -> Power Off
Da slås bilen av

Og så trykker du på hovedskjermen etter den har slått seg av hvis du vil ha inne-systemene på uten å slå på utelys. Da får du bilen i samme tilstand som når du setter deg inn i bilen uten å trykke på bremsen.
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA